Angstige kat on the run in de tuinen

Voor vragen over katten die bang zijn van mensen, geluiden, andere dieren, etc.
Plaats reactie
Ally123
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 08 mei 2019 11:27

Angstige kat on the run in de tuinen

Bericht door Ally123 »

Hallo

1 van mijn katten is een superlieverd maar heel schuw. Ik weet niet waarom omdat ik hem als een kitten heb gekregen en hij heeft alleen een heel goed leven gehad. Maar zijn vader was een wilde kat dus dat zal het wel zijn. Maar het gaat om wat anders.

Waar ik woon heeft iedereen een stadstuin die op elkaar uitkomen, dus geen toegang naar de straten. Rond deze tijd gaat hij altijd aan de wandel op de muren en komt vervolgens voor lange tijd niet terug. 2 jaren geleden kwam hij na 3 maanden terug, Toen heb ik hem laten opereren en dacht dat hij dan niet zo een last van de hormonen had. Vorig jaar opnieuw. Hij kwam terug naar 2 weken. Dit jaar weer. Ik was erg ongerust want je haalt je van alles in jouw hoofd en sinds kort heeft een van de buren verderop een herdershond die agressief is en al een kat heeft gedood. Ik heb dus posters door de brievenbus gedaan. Ik moet zeggen van de vorige keren dat ik naar hem op zoek was, heb ik leuke buren leren kennen. Zij vertelden me dat hij nog leeft en over de muren loopt in de tuinen, ze hadden hem recent nog gezien. Wat een opluchting. 1 van buurvrouwen belde gisteren aan en zei, kom snel, hij ligt te zonnen op het dak van mijn schuur. Ik erheen. Ik dacht als ik hem roep dan herkent hij mijn stem en zal wel komen. Maar nee, het tegenovergestelde en ging er als een speer vandoor. Dus ik moet wachten tot hij uit zichzelf weer terugkomt.

Nu de vraag na het lange intro. Mijn lieve buurvrouw voert mijn kat. Is dat een verstandig ding?
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Angstige kat on the run in de tuinen

Bericht door Rik »

Ally123 schreef: 08 mei 2019 11:41 Mijn lieve buurvrouw voert mijn kat. Is dat een verstandig ding?
Sowieso is het onbeperkt naar buiten laten van de kat in dit geval niet verstandig. Dat de buurvrouw hem voert zal ook niet helpen. Maar ik denk dat de kat op dit moment helemaal geen connectie voelt met jou of met jouw appartement. Dus waarom zo hij bij jou terugkomen?

Hij is nu een soort semi-zwervertje.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Ally123
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 08 mei 2019 11:27

Re: Angstige kat on the run in de tuinen

Bericht door Ally123 »

Waarom is het niet verstandig om ze onbeperkt naar buiten te laten? Dat heb ik nog nooit eerder gehoord? In dit geval kunnen ze de straat niet op.

Jouw aanname is dat ik verwacht dat hij zo terugkomt, maar ik weet dit juist niet. Vandaar mijn vraag is het verstandig dat iemand anders hem voert? Ik zou het erg op prijs stellen indien iemand me daarover kan adviseren.
Ally123
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 08 mei 2019 11:27

Re: Angstige kat on the run in de tuinen

Bericht door Ally123 »

Ik heb trouwens alle bomen uit mijn tuiin verwijderd, maar het is hem op een of andere manier gelukt de muur op te komen.
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Angstige kat on the run in de tuinen

Bericht door Rik »

Ally123 schreef: 08 mei 2019 15:11 Waarom is het niet verstandig om ze onbeperkt naar buiten te laten? Dat heb ik nog nooit eerder gehoord?
Als hij normaal ook gewoon op bepaalde tijden thuiskomt en jou huis als zijn huis ziet, dan is dat ook geen probleem. Maar ik begrijp dus dat hij lange tijden gewoon weg is. En als het een angstige kat is en in de buurt een agressieve hond, dan kan het ook zijn dat hij niet thuis kan of durft te komen. In ieder geval ziet hij jouw huis dan niet als 'veilige haven'.
Ally123 schreef: 08 mei 2019 15:11 Jouw aanname is dat ik verwacht dat hij zo terugkomt, maar ik weet dit juist niet.
O, maar als jij ook niet verwacht dat hij thuiskomt, of dus eigenlijk gewoon beschouwt als 'buurtkat', dan is er natuurlijk geen probleem. Iedereen kan een bakje voor de kat neerzetten. Het probleem zal alleen zijn dat de kat de agressieve buurthond wel moet ontlopen.

Maar ik dacht dat het echt om jouw kat ging en dat je het wel fijn zou vinden dat ie dus op gezette tijden gewoon thuis komt om thuis te eten en te slapen.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Plaats reactie