Onzekere kat?

Voor vragen over katten die bang zijn van mensen, geluiden, andere dieren, etc.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
maliejane
Lynx
Lynx
Berichten: 107
Lid geworden op: 03 jul 2018 16:11

Onzekere kat?

Bericht door maliejane »

Hallo allemaal,

Ik post niet veel op dit forum (echte meelezer hier xD), maar wil toch graag jullie mening hierover weten.

Ik heb twee gecastreerde katten, Vixey van bijna 1 en Dusty van bijna 2. In principe gaat het goed tussen die twee, maar Dusty heeft periodes waarin ze enorm "saggo" is. Ik heb nu 3x ongeveer een week drama in huis gehad. Dusty gromt en blaast dan naar Vix en de eerste dag van zo'n week ook naar ons. Ze lijkt dan extreem onzeker en wat bang. Vixey wil alleen spelen en is ook best dom (leert heel traag en geeft nergens om, blijft dus ook toenadering zoeken als ze wil spelen zelfs na 5 klappen, al doet ze dit wel op een onderdanige manier) dus blijft vaak wel toenadering zoeken om vervolgens een klap te krijgen en versuft te blijven zitten met een "maar wat deed ik dan" uitdrukking. Als dit altijd zo zou zijn had ik ze uit elkaar gehaald, maar het zijn dus echt korte periodes en vaak gevolgd op een stress moment (na castratie van Vix, na naar buiten gaan aan het tuigje, bouwvakkers die in huis waren [ze is wat bang voor grote directe mannen die door huis banjeren]).

Nu heb ik de tuin zodanig afgezet dat ze ook los meemogen. Ze vinden het allebei prachtig maar net als aan het tuigje merk ik dat Dusty het erg eng en spannend vind. Vix mag echt niet in de buurt komen en met elk geluidje schiet ze naar binnen. Ons geeft ze echter wel dan gewoon kopjes tussendoor.

Nu wil ik haar dit plezier niet afnemen, maar na zo'n buitenmomentje is ze echt heel gemeen naar Vix. Die mag niet in de buurt komen en wordt soms in haar rug gegrepen als Vix het blazen negeerd (alleen bij eten geven).

Heel verhaal zo xD maar hebben jullie misschien tips om Dusty minder onzeker te maken? Het lijk soms alsof ze wat "autistisch" is. Ik weet dat je dat niet echt kan vergelijken, maar als zij uit haar ritme gehaal wordt of er veranderd iets krijgt ze zo'n "bui" en reageert ze ook angstig. Terwijl tegelijk merk je dat ze nieuwe dingen leuk vind en erg nieuwsgierig is. Ze is overigens wel extreem slim. Ze leert heel snel (twee keer commando zitten uitgelegd en ze kon het, na 2x pas eten geven als ze stil was heeft ze nooit meer gemauwd om eten etc)

Even ter verduideljjking: voor en na die periodes zijn het echt twee vriendinnetjes die samen spelen, dicht bij elkaar liggen en als Vix haar hoofd aanbied wordt ze vaak door Dust gewassen. Ze spelen dan ook heel lief, geen grommen/blazen en wisselend ene aanvallen en andere aanvallen. Initiatief komt dan ook ene keer van Dusty en andere keer van Vix. Dus ik zou gewoon willen dat we Dusty van die buien af kunnen helpen zodat ze altijd lekker met zn 2e kunnen genieten :)

Dit zijn foto's van het samen slapen en na het samen spelen met de doos, dus zoals ze zijn buiten haar buien. Dusty is de grijze.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

En een paar foto's van het buitenspelen gisteren. Dusty wilde eerst niet uit de deuropening komen (was eergister zodanig geschrokken van een geluid bij de buren dat buiten weer heel eng was) en dit was ook het dichste bij dat Vix mocht komen. Tenzij er natuurlijk een vogel in de heg zit, dan vergeet Dusty haar angst volledig en tolereerd Vix ook veel dichterbij om gelijk te blazen en naar binnen te schieten als de vogel weg is. Later ging ze wel naar buiten, maar wel enkel langs de randen zoals de foto met de muur.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Personeel van mijn twee meisjes Dusty (22/5/2017) en Vixey (18/5/2018) :grin:
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5450
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Onzekere kat?

Bericht door nellebel »

dit gebeurt bij ons ook wel. gijs in mijn banger. ik heb sinds kort feliwayfriends opgehangen. op zich sinds onze verhuizing (woonden eerst aan een heel drukke straat) is het stukken beter maar als er stress komt, bijv verjaardag enz, krijgt gijs uit voorzorg homeopatische korreltjes tegen de stress. ooit gekregen van een homeopatische DA. hierdoor is hij minder schrikachtig en rustiger
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Gebruikersavatar
maliejane
Lynx
Lynx
Berichten: 107
Lid geworden op: 03 jul 2018 16:11

Re: Onzekere kat?

Bericht door maliejane »

Blij om te horen dat Dusty niet de enige is. Ik hoop dat ik een oplossing kan vinden zonder pilletjes of iets want daar is Dust een drama in xD dus als er nog meer ervaring hebben met dit soort gevallen hoor ik het graag 🙈
Personeel van mijn twee meisjes Dusty (22/5/2017) en Vixey (18/5/2018) :grin:
Gebruikersavatar
Zotvanpoezen
Tijger
Tijger
Berichten: 1436
Lid geworden op: 19 sep 2018 16:19
Locatie: Pajottenland /Vlaams Brabant

Re: Onzekere kat?

Bericht door Zotvanpoezen »

Misschien kun je er buiten wat mee spelen (met bv een touwtje of twijgje) om hen af te leiden zodat ze minder aandacht hebben voor elkaar en hun omgeving?
viewtopic.php?f=5&t=32802fotoalbum (fotoalbum)

Kopje van Filou (9- 2011), Duvel (4-2012) en Froufrou (7-2015)
Gebruikersavatar
maliejane
Lynx
Lynx
Berichten: 107
Lid geworden op: 03 jul 2018 16:11

Re: Onzekere kat?

Bericht door maliejane »

Probleem is meer als ze weer naar binnen gaan 🙈 samen buiten gaat prima, Vix ontwijkt Dust daar meestal dus op af en tor wat blazen na gaat dat gewoon goed. Maar als ze weer binnen zijn blijft Dust in die onzekerheid/spanning hangen en blijft dan dus grommerig en blaast naar Vix of valt haar aan (vooral met eten in zicht). Dat ze moe is van alle indrukken begrijp ik best maar dat ze dan een week zo lelijk blijft doen is zo jammer.. na een paar dagen neemt het namelijk weer af en kunnen ze gewoon weer samen spelen etc.

Denk daarom niet dat buiten afleiden zin zal hebben. Binnen speel ik regelmatig ook los van elkaar met ze, maar dat maakt geen verschil. Enkel afstand bewaren tussen die twee helpt dan (bijv als Vix op schoot ligt te slapen en Dust dus gewoon afstand kan houden)
Personeel van mijn twee meisjes Dusty (22/5/2017) en Vixey (18/5/2018) :grin:
Gebruikersavatar
Zotvanpoezen
Tijger
Tijger
Berichten: 1436
Lid geworden op: 19 sep 2018 16:19
Locatie: Pajottenland /Vlaams Brabant

Re: Onzekere kat?

Bericht door Zotvanpoezen »

Dan kan het van de adrenaline komen van de prikkels buiten. Dan is het beter om ze daarna af te leiden. Als mijn katten 's avonds wat langer buiten blijven in de zomer zijn ze ook wat nog wat hyper bij het binnenkomen. Ik geef altijd wat eten als ze binnenkomen. Dat geeft rust. Overdag doe ik dat ook altijd. Het is een goede overgang van actie naar rust en het werkt altijd.
viewtopic.php?f=5&t=32802fotoalbum (fotoalbum)

Kopje van Filou (9- 2011), Duvel (4-2012) en Froufrou (7-2015)
Gebruikersavatar
maliejane
Lynx
Lynx
Berichten: 107
Lid geworden op: 03 jul 2018 16:11

Re: Onzekere kat?

Bericht door maliejane »

Ik geef ze inderdaad al wat te eten na het binnen komen, maar ook dat helpt dus niet. Als ik ze naar binnen roep krijgen ze beide wat kattenmelk, een snoepje of wat brokjes. Daarna komt Vixey vaak bij mij knuffelen en op schoot slapen. Dusty zoekt meestal een slaapplekje op de krabpaal of het aquarium. Op dat moment is er dus ook gewoon rust in huis. Ongeveer 30 minuten later krijgt Vix vaak een dolle bui (tsja.. Jong beestje van nog geen 1 jaar xD) en wil dan graag spelen met Dust. Ik houd haar dan meestal bezig, maar als ze teveel in de buurt komt van Dust of haar probeert uit te dagen (wat Dust normaal prima vind en dan graag meespeelt) dan wordt ze narrelig en dat narrelige blijft dus een paar dagen richting Vix...
Personeel van mijn twee meisjes Dusty (22/5/2017) en Vixey (18/5/2018) :grin:
Plaats reactie