Kat oppakken of niet?

Voor vragen over katten die bang zijn van mensen, geluiden, andere dieren, etc.
Plaats reactie
Balou_AT
Kitten
Berichten: 1
Lid geworden op: 23 aug 2018 10:49

Kat oppakken of niet?

Bericht door Balou_AT »

Hallo iedereen,

Wij hebben sinds november een kat uit het asiel, ondertussen 6 jaar geworden.
We kwamen binnen in de speelkamer van het asiel en deze zat op een verhoog, kwam ons recht in de armen gevlogen en maar kopjes geven dat hij deed!

Eens thuis kwam hij niet onder het bed vandaan, had hij de niesziekte en mocht hij 3 weken in quarantaine terug naar het asiel om er bovenop te geraken. We hebben eerst zelf geprobeerd om medicatie te geven maar dat ging gepaard met hevige krabbuien en dit leek ons geen goed begin om ons te leren kennen.

Daarna was hij nog steeds erg angstig maar uiteindelijk wilt hij wel in dezelfde kamer zijn als ons.

Nu vind ik het moeilijk om mij erbij neer te leggen dat hij nog steeds niet geaaid wilt worden of dicht bij ons komt zitten.
Enkel 's nachts doet hij dat soms (vorige winter elke nacht) en dan kunnen we hem ook wat aaien.
Het vreemde is ook dat hij absoluut niet opgepakt wil worden maar als ik hem dan verplicht om zo nu en dan in mijn armen te komen (dit gaat gepaard met heel wat tegenstribbelingen) dan is hij de liefste poes die er is: hij begint te spinnen, spleet zijn oogjes, krioelt in mijn armen, speelt met mijn haar of laat zich dragen als een baby'tje en sluit zijn ogen. Het lijkt alsof hij daar dus super op zijn gemak is maar hij slechte ervaringen heeft met opgepakt worden. Op de grond voelt hij zich nooit veilig: hij schrikt echt weg van het kleinste geluid.

Mijn vriendin zegt dat ik hem niet mag verplichten op opgepakt te worden omdat dit een angstige ervaring is voor hem maar uiteindelijk geniet hij er erg van. Ik weet dus niet goed wat ik nu het beste doe. Laat hem ik zijn gangetje gaan of geef ik ons toch wat quality time door hem op te pakken en neem ik de krabben erbij?

Heeft er iemand nog tips om hem op zijn gemak te laten voelen? We kochten ook al vele speeltjes maar hij is niet erg geïnteresseerd. De kat had trouwens twee vriendjes in zijn vorige thuis. We weten niet hoe de relatie met deze was maar we wonen ook niet super groot dus een tweede kat nemen is geen optie (we zitten al ook al met één franse hangoor).
Gebruikersavatar
jowi
Huiskat
Huiskat
Berichten: 91
Lid geworden op: 20 jan 2018 18:30

Re: Kat oppakken of niet?

Bericht door jowi »

Als hij uiteindelijk wel geniet van het kroelen en aaien dan is het met wat geluk gewoon een kwestie van geduld. Ik heb hier 2 broertjes, kittens, toen ze hier een paar maanden geleden kwamen waren ze beiden heel erg op hun hoede, oppakken etc. ging moeizaam, Boris wat makkelijker dan Alexei, maar na 2 dagen kwam Boris ineens naar me toe, ik aaide hem over zijn bolletje en meneer begon te spinnen en ik kon hem oppakken, sinds dat moment was ie niet meer bij me weg te slaan, helemaal verliefd :lol:

Alexei compleet tegenovergesteld, wilde echt wekenlang niet opgepakt worden, aaien was eng, handen en vingers waren eng. Als je hem oppakte probeerde hij zich meteen weer los te wurmen. Pas sinds vorige week (ik heb ze sinds eind juni...) is ook Alexei ineens om; kwam ineens bij me op schoot, ligt 's nachts tegen me aan, komt bij me mauwen omdat ie geaaid wil worden... dat heeft ook heel lang geduurd voordat hij de boel vertrouwde. Al die tijd heb ik wel geprobeerd toenadering te zoeken, maar niets geforceerd. Wel af en toe proberen op te pakken maar als je merkt dat ie tegenstribbelt, meteen weer rustig op zijn pootje terugzetten, zodat ie weet dat als ie het niet wil, het niet hoeft. Langzaam aan win je zo vertrouwen. Moet goed komen! Ook de manier van oppakken kan schelen, 1 hand onder de oksels van de voorpootjes, de andere om zijn buikje te ondersteunen, dus nooit met 2 handen bij de voorpoten omhoog sleuren. Op je arm ook zorgen dat de achterpootjes worden ondersteund door je hand, lichaam, arm etc.

Je zegt ook dat ie op de grond bangig is, tja... de meest simpele oplossing... koop een flinke hoge krabpaal, liefst meerdere, zodat ie zijn omgeving goed vanuit de hoogte kan zien. Ook dat zal vertrouwen bij hem opbouwen. Nog mooier is als je alles zodanig probeert in te richten qua kastjes, randjes, tafels, palen etc. dat ie nooit via de vloer van A naar B hoeft ("de vloer is lava").
Plaats reactie