Kattenbak verplaatsen tijdens feestje?

Voor vragen over katten die bang zijn van mensen, geluiden, andere dieren, etc.
Plaats reactie
Femmelotje
Kitten
Berichten: 7
Lid geworden op: 23 jun 2018 16:16

Kattenbak verplaatsen tijdens feestje?

Bericht door Femmelotje »

Ik heb drie angstige katten, Sofie (13) en Mushu & Aurora (2). Ik heb Sofie twee jaar geleden geadopteerd, waarbij ik te horen kreeg dat zij extreem bang was voor vreemden en zich nooit liet zien. Inmiddels is dit al iets verbeterd. Bij sommige van mijn vrienden ligt ze zelfs op schoot. Helaas hebben Mushu en Aurora, die ik later kreeg, haar angstige gedrag in extremere vorm overgenomen. Meestal als ik bezoek krijg, duiken alle drie de katten achter de bank of onder het bed en komen ze pas tevoorschijn als ze denken dat het veilig is, wat kan variëren van binnen tien minuten tot een paar uur of pas nadat het bezoek weg is. Vanavond geef ik een feestje vanwege mijn afstuderen, er komt zo'n 14-15 man, allemaal volwassen.
Nu stelde mijn moeder voor om de kattenbak vanavond op de slaapkamer te zetten, zodat de katten gewoon naar het toilet kunnen zonder langs het enge bezoek te moeten. De kattenbakken staan normaal op de gang en studeerkamer. Om van de slaapkamer in de gang te komen, moeten de katten een afstand van maximaal 30 centimeter door de woonkamer afleggen.

Ik twijfel een beetje waar ik verstandig aan doe. Aan de ene kant wil ik de bak gewoon laten staan, zodat ze weten waar ze hem kunnen vinden, maar ik heb ook geen zin om vannacht een bed vol urine aan te treffen omdat ze toch niet naar de bak durfden. Hoe denken jullie erover?
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Kattenbak verplaatsen tijdens feestje?

Bericht door Rik »

Gefeliciteerd met je afstuderen :)

Ik zou de kattenbak plaatsen in de ruimte waar de katten zelfs zijn. Ik neem eigenlijk aan dat dat de slaapkamer zal zijn. Ik denk ook niet dat de katten daar graag af willen komen als er 15 mensen in de woonkamer zitten en staan.

Ik zou de katten dus, samen met een kattenbak, op de slaapkamer doen en die deur gewoon dichtdoen. De katten weten echt wel dat dat hun kattenbak is.

Staat de kattenbak in een andere ruimte en moeten de katten 30 cm door een woonkamer met 15 mensen dan heb je inderdaad grote kans dat ze op zoek gaan naar een ander plekkie.

Misschien kun je nu alvast de bak daar neerzetten. Dan kunnen ze alvast zien dat ie daar staat en hoeft dat straks niet als het lawaaierig is.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
ErikPhilippus
Tijger
Tijger
Berichten: 1945
Lid geworden op: 20 okt 2015 14:28

Re: Kattenbak verplaatsen tijdens feestje?

Bericht door ErikPhilippus »

Ik ben een beetje in verwarring: soms gaat het over één bak, dan weer over 'bakken'.
Vuistregel is: aantal kattenbakken = aantal katten + 1.
Hoeveel bakken heb je nu eigenlijk?
Femmelotje
Kitten
Berichten: 7
Lid geworden op: 23 jun 2018 16:16

Re: Kattenbak verplaatsen tijdens feestje?

Bericht door Femmelotje »

Ik heb in totaal drie bakken, deze staan op de studeerkamer en de gang. De katten gebruiken er over het algemeen maar twee. Slaapkamer is niet ruim genoeg om alle bakken daar neer te zetten, dus er zou maximaal 1 bak naar de slaapkamer gaan.
Gebruikersavatar
Yo16Ka16No11
Cheetah
Cheetah
Berichten: 831
Lid geworden op: 24 aug 2016 20:35

Re: Kattenbak verplaatsen tijdens feestje?

Bericht door Yo16Ka16No11 »

Ik zou tijdens het feestje inderdaad 1 bak op de slaapkamer zetten....zo laat je ze de keuze.
Warme groet, Mariska

Nora, Teun & Tilly
Karel 2000-2017 & Yoki 2000-2018
Femmelotje
Kitten
Berichten: 7
Lid geworden op: 23 jun 2018 16:16

Re: Kattenbak verplaatsen tijdens feestje?

Bericht door Femmelotje »

Nou :) Uiteindelijk wel een bak op de slaapkamer gezet, maar dat bleek niet nodig. Uiteindelijk kwamen er maar zes mensen opdagen en de katten hebben heerlijk de woonkamer rond geparadeerd. Net als je denkt te weten waar je aan toe bent qua gedrag naar bezoek, verrassen ze je weer ;)
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Kattenbak verplaatsen tijdens feestje?

Bericht door Rik »

Fijn dat de katten lekker onder de mensen kwamen. Dat is met 6 man heel wat minder intimiderender dan met 15 man ;)

Toch een hele prestatie voor angstige katten.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Femmelotje
Kitten
Berichten: 7
Lid geworden op: 23 jun 2018 16:16

Re: Kattenbak verplaatsen tijdens feestje?

Bericht door Femmelotje »

Inderdaad! Ik ben ook supertrots op ze :)
Gebruikersavatar
Fotokonijn
Panter
Panter
Berichten: 431
Lid geworden op: 27 apr 2018 22:31

Re: Kattenbak verplaatsen tijdens feestje?

Bericht door Fotokonijn »

Zo werkt dat, maak je je zorgen, doen de katten alsof er niks aan de hand is.
Gefeliciteerd met je afstuderen.
Wat voor studie is het?
Alleen kattenliefhebbers kennen het genot van muzikale kruiken in bed die nooit afkoelen(Susan Millen)
Femmelotje
Kitten
Berichten: 7
Lid geworden op: 23 jun 2018 16:16

Re: Kattenbak verplaatsen tijdens feestje?

Bericht door Femmelotje »

Spelagogiek! Dat is een post-hbo opleiding gericht op spel en spelontwikkeling.
Gebruikersavatar
Fotokonijn
Panter
Panter
Berichten: 431
Lid geworden op: 27 apr 2018 22:31

Re: Kattenbak verplaatsen tijdens feestje?

Bericht door Fotokonijn »

Lijkt me een leuke studie.
Alleen kattenliefhebbers kennen het genot van muzikale kruiken in bed die nooit afkoelen(Susan Millen)
Plaats reactie