Scottish Fold - 4 weken na verhuizing nog altijd snel bang

Voor vragen over katten die bang zijn van mensen, geluiden, andere dieren, etc.
Gebruikersavatar
Hawk
Huiskat
Huiskat
Berichten: 63
Lid geworden op: 17 jun 2017 09:24

Re: Scottish Fold - 4 weken na verhuizing nog altijd snel bang

Bericht door Hawk »

Ik ben het er nu ook mee eens, 2e kat niet doen. Ook al was het een hond in het eerste huis.
Het zal een lange weg zeg voor een kat die al op middelbare leeftijd is.
Hoop dat er verbetering in zal komen, waarschijnlijk echter wel op de lange termijn.
Anasja: 23-5-2017 Brits Langhaar poes
Rick: 20-5-2017 Brits Korthaar kater
Sahara: 21-7-2021 Siberische kat poes
Claudia69
Huiskat
Huiskat
Berichten: 54
Lid geworden op: 06 jun 2017 20:14

Re: Scottish Fold - 4 weken na verhuizing nog altijd snel bang

Bericht door Claudia69 »

Lawrence schreef: 17 apr 2018 09:45 edit: dierenarts hebben we uiteraard overwogen mbt bovenstaande, maar Tom laat zich niet in een kooi stoppen.
Onze dierenarts komt ook aan huis, is soms handig als je 4 katten hebt, maar ook minder stresserend voor de kat. Kan handig zijn voor een eerste check. Misschien is dat een optie?

Je kat is er nog niet zo lang, is misschien nog niet zo met jou vertrouwd. Oogjes reinigen vinden veel katten sowieso niet fijn. Ik heb er vier, en een daarvan is een superlief jong katertje, dat toch zwaar grolt en blaast en bijt als je ook maar iets aan zijn kop wil doen. Hij voelt het haarfijn aan als je hem oppakt voor dergelijke activiteiten. Ik schrok me een hoedje toen ik hem voor het eerst een wormpil gaf. Wat normaal een vlot te manipuleren en handtamme kat is, bleek ineens een grollende tijger met snappende tanden en uitslaande klauwen. Ik heb 'm stevig mogen inbakeren in een handdoek om te doen wat nodig was. En daarna bleef hij imaar naar me kijken en grollen in het passeren tot ik hem iets lekkers gegeven had. Dat heeft zijn geheugen wel gewist. Maar nog nooit zo'n koppig ding gehad... dat belooft.

Als de plek onder het bed de enige safe spot is waar je kat heen trekt, moet je misschien wat meer plekjes elders in huis voorzien. Een paar dozen, ergens onder een tafel, op een rek in de gang, plaatsen waar hij weg kan kruipen. 4 weken is nog niet zo lang voor een oudere kat om helemaal te wennen aan een nieuwe omgeving. Ik heb een kater die uit een asiel werd geadopteerd toen hij al wat ouder was. Die heeft er zeker een half jaar over gedaan voor hij zich niet meer bij de minste beweging ging verstoppen. Is nu de meest aanhankelijke kat ooit, wel nog steeds een vrij schichtig karakter. Dat zit er gewoon in.

Ik hoop dat het goed komt bij jullie, met tijd en boterhammen. Een tweede kat lijkt me niet zo'n goed idee zolang je kat niet tot rust gekomen is. En misschien daarna ook niet. Want hij deed het blijkbaar niet zo goed met andere dieren.
Gebruikersavatar
pinguin
Tijger
Tijger
Berichten: 2253
Lid geworden op: 03 jul 2011 19:54

Re: Scottish Fold - 4 weken na verhuizing nog altijd snel bang

Bericht door pinguin »

Dierenarts aan huis zou ik niet doen. Thuis hoort veilig te zijn en als de die dierenarts er ook kan komen kan dat een onveilig gevoel geven. Ik zou eerder vragen om een kalmeringsmiddel en daarna mee nemen naar de dierenarts.

Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk

groetjes sproet* 11jr*, snabbel 8jr en Simba 2jr
Gebruikersavatar
Lieselotje
Panter
Panter
Berichten: 536
Lid geworden op: 14 jan 2017 08:48

Re: Scottish Fold - 4 weken na verhuizing nog altijd snel bang

Bericht door Lieselotje »

Ach hij geniet dus van alles. Ik zou zeggen geef het tijd. Hij heeft het naar zn zin als ie zo ligt te rollen op het balkon. Komtvast goed met hem als je kijkt wat ie fijn vindt en weet je met 4 wkn ken je je kat ook nog niet goed. Het lezen vergt van ons mensen ook tijd.
Ga op je gevoel af met alles.

Verstuurd vanaf mijn LG-D855 met Tapatalk

Lawrence
Kitten
Berichten: 7
Lid geworden op: 11 nov 2017 13:41

Re: Scottish Fold - 4 weken na verhuizing nog altijd snel bang

Bericht door Lawrence »

Hij geniet inderdaad volop, zeker met dit weer en ligt regelmatig tussen ons in op bed, of op zijn kussen. Maar de stemming kan nog altijd snel omslaan en hij rent vrijwel altijd weg wanneer je opstaat.

De truuk van inbakeren is niet zo gek eigenlijk, al of dan niet met een kalmeringspil voorafgaand.
Plaats reactie