onze kat grijsje heeft 'drempel' angst

Voor vragen over katten die bang zijn van mensen, geluiden, andere dieren, etc.
Plaats reactie
Jelle69
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 20 jun 2017 13:11

onze kat grijsje heeft 'drempel' angst

Bericht door Jelle69 »

plus minus 6 maanden geleden hebben we een kater op gehaald uit de dieren opvang Dokkum, het beestje viel mij pas op het laatste moment op omdat ie verstopt zat in een holletje.

wij hebben hem 3 maanden binnengehouden, voordat ie naar buiten mocht, maar sinds we hem buiten hebben durft hij niet meer naar binnen, en onze trucjes doorziet ook. alleen als wij het voerbakje midden in de kamer zetten en snel de deur dicht trekken als hij eet lukt ons om hem binnen te krijgen.

hij eet dan rustig zijn bakje leeg loopt even wat heen en weer zonder aangehaald willen te worden en gaat dan weer 'zeuren' om naar buiten te mogen. wij laten hem dan de nacht binnen in de hoop dat hij ook aan binnen went.

tot nu toe valen wij hier in.

heeft iemand een idee om hem van zijn vrees om binnen te komen af te komen??

met vriendelijke groet

Jelle
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7658
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: onze kat grijsje heeft 'drempel' angst

Bericht door Rik »

Persoonlijk zou ik hem (voorlopig) binnen houden. Het feit dat jullie falen ligt aan het feit dat je niet consequent genoeg bent. Hij mag blijkbaar uiteindelijk toch weer naar buiten. Ik denk dat je een hele lange adem nodig hebt en in termijnen van maanden tot een jaar moet denken (als het niet langer is). Het lijkt mij ook een bangerik die zich niet makkelijk laat pakken en aanraken. Hier zul je eerst aan moeten werken en dat vergt heel veel geduld (heel heel veel geduld).
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Lopke

Re: onze kat grijsje heeft 'drempel' angst

Bericht door Lopke »

Ik sluit aan bij Rik, je hebt een heel lange adem nodig.

Daarbij, bedenk je dat een dier wat bang is weg wil, wil je hem over zijn angst heen helpen, zal je er eerst voor moeten zorgen dat hij niet weg kan.
Beperk zijn ruimte tot de kamer en de ruimte waar de kattenbak en zijn voer staat, maximaal.
Doe de eerste maanden maar oordopjes in bij het slapen, want die gaat nu wel kijken of je overstag gaat ;-)

Verder weet ik niet of het werkt maar ik zou eens denken aan clickertraining ( de meesten weten dat het mijn favoriet is :lol: )

Maar het voordeel is dat je gewenst gedrag ook op afstand met iets heel lekkers kunt gaan belonen.
Maar zo zou je als hij gewend is aan de clicker, en snapt dat hij bij bepaalde dingen clickje hoort en iets lekkers krijgt, als doel stellen dichterbij komen. Je stappen zouden kunnen zijn:
Je gaat wachten, tot hij je kant uit kijkt, click.
Dan 2 tellen je kan uitkijken click.
Dan langer wachten, hij wil zijn pootje je kant opzetten click....

En zo breid je de stappen steeds verder uit.
Niet langer dan kwartier oefenen, zeker niet in het begin.
Duidelijk maken wanneer de training over is, clicker op een vaste plek leggen waar je hem pakt en weer teruglegt, bv laatje in de salontafel.

Je zou je even goed in het clickeren en hoe je het doet, hoe je het juiste moment vangt, moeten verdiepen.
In het boek van dogaction staat veel interesant leesvoer en ook goed beschreven hoe je clcikt
Maar de finesses, daar gaat het om, misschien een kattengedragkundige erbij halen die er mee werkt, die het je kan leren.

In ieder geval, hele kleine stapjes!!!
En hou rekening met terugval!
Lopke

Re: onze kat grijsje heeft 'drempel' angst

Bericht door Lopke »

Ik sluit aan bij Rik, je hebt een heel lange adem nodig.

Daarbij, bedenk je dat een dier wat bang is weg wil, wil je hem over zijn angst heen helpen, zal je er eerst voor moeten zorgen dat hij niet weg kan.
Beperk zijn ruimte tot de kamer en de ruimte waar de kattenbak en zijn voer staat, maximaal.
Doe de eerste maanden maar oordopjes in bij het slapen, want die gaat nu wel kijken of je overstag gaat ;-)

Verder weet ik niet of het werkt maar ik zou eens denken aan clickertraining ( de meesten weten dat het mijn favoriet is :lol: )

Maar het voordeel is dat je gewenst gedrag ook op afstand met iets heel lekkers kunt gaan belonen.
Maar zo zou je als hij gewend is aan de clicker, en snapt dat hij bij bepaalde dingen clickje hoort en iets lekkers krijgt, als doel stellen dichterbij komen. Je stappen zouden kunnen zijn:
Je gaat wachten, tot hij je kant uit kijkt, click.
Dan 2 tellen je kan uitkijken click.
Dan langer wachten, hij wil zijn pootje je kant opzetten click....

En zo breid je de stappen steeds verder uit.
Niet langer dan kwartier oefenen, zeker niet in het begin.
Duidelijk maken wanneer de training over is, clicker op een vaste plek leggen waar je hem pakt en weer teruglegt, bv laatje in de salontafel.

Je zou je even goed in het clickeren en hoe je het doet, hoe je het juiste moment vangt, moeten verdiepen.
In het boek van dogaction staat veel interesant leesvoer en ook goed beschreven hoe je clcikt
Maar de finesses, daar gaat het om, misschien een kattengedragkundige erbij halen die er mee werkt, die het je kan leren.

In ieder geval, hele kleine stapjes!!!
En hou rekening met terugval!
Lopke

Re: onze kat grijsje heeft 'drempel' angst

Bericht door Lopke »

Ik sluit aan bij Rik, je hebt een heel lange adem nodig.

Daarbij, bedenk je dat een dier wat bang is weg wil, wil je hem over zijn angst heen helpen, zal je er eerst voor moeten zorgen dat hij niet weg kan.
Beperk zijn ruimte tot de kamer en de ruimte waar de kattenbak en zijn voer staat, maximaal.
Doe de eerste maanden maar oordopjes in bij het slapen, want die gaat nu wel kijken of je overstag gaat ;-)

Verder weet ik niet of het werkt maar ik zou eens denken aan clickertraining ( de meesten weten dat het mijn favoriet is :lol: )

Maar het voordeel is dat je gewenst gedrag ook op afstand met iets heel lekkers kunt gaan belonen.
Maar zo zou je als hij gewend is aan de clicker, en snapt dat hij bij bepaalde dingen clickje hoort en iets lekkers krijgt, als doel stellen dichterbij komen. Je stappen zouden kunnen zijn:
Je gaat wachten, tot hij je kant uit kijkt, click.
Dan 2 tellen je kan uitkijken click.
Dan langer wachten, hij wil zijn pootje je kant opzetten click....

En zo breid je de stappen steeds verder uit.
Niet langer dan kwartier oefenen, zeker niet in het begin.
Duidelijk maken wanneer de training over is, clicker op een vaste plek leggen waar je hem pakt en weer teruglegt, bv laatje in de salontafel.

Je zou je even goed in het clickeren en hoe je het doet, hoe je het juiste moment vangt, moeten verdiepen.
In het boek van dogaction staat veel interesant leesvoer en ook goed beschreven hoe je clcikt
Maar de finesses, daar gaat het om, misschien een kattengedragkundige erbij halen die er mee werkt, die het je kan leren.

In ieder geval, hele kleine stapjes!!!
En hou rekening met terugval!
Jelle69
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 20 jun 2017 13:11

Re: onze kat grijsje heeft 'drempel' angst

Bericht door Jelle69 »

dank jullie voor de nuttige informatie.

- eerste stap is hem binnen houden
- dan belonen en klikken. maar hoe krijg ik die positieve associatie hem iets lekkers geven KLIK?
daar zal ik me nog even in moeten verdiepen.
- is het verstandig om het te pakken?? ik merk wel dat hij het vertroetelen heerlijk vind, maar dan moet ik hem bij mij op de rug op schoot leggen en over zijn buik wrijven. zijn staart gaan dan tussen zijn poten alsof hij zich weer een kitten voelt..

toen hij de eerste maanden nog bij ons binnen was, beperkte hij zijn leefruimte tot onder onze tafel. daar at hij, langzamerhand breid hij dat steeds verder uit, nu durft hij ook al op de vensterbank te zitten.

Jelle
Lopke

Re: onze kat grijsje heeft 'drempel' angst

Bericht door Lopke »

Het komt best wel nauw allemaal, je zou voor paar euro een boekje met een clicker kunnen kopen, leer je het begin.
Maar voor de finesses, moet je meer weten, ik vind daarvoor dat boek van dogaction eindhoven erg goed, tis wel een dik boek, er staat ook veel theorie in....maar je glijd er in ;-)
Met dat boek, hadden we binnen een week de band herstelt met onze hond, toen het na wat vervelende gebeurtenissen bergafwaarts ging.

Voordeel, je kunt het woord hond vervangen door kat, goudvis, piranja, olifant of tijger :-)

Het leuke is, het clickeren maak gelukshormoon bij alle zoogdieren aan, dus je zou zelfs je kinderen er mee kunnen opvoeden :lol:
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7658
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: onze kat grijsje heeft 'drempel' angst

Bericht door Rik »

Als hij zich laat oppakken is dat geen probleem. Nooit "vasthouden", hij moet altijd het gevoel hebben dat hij op elk moment weg kan springen. Lekker met hem kroelen zoals hij toelaat is dus prima en wekt vertrouwen. Maar als hij daarna weg loopt (of op andere momenten) nooit echt achter hem aan "jagen". Een bangerik komt op een gegeven moment wel uit zijn schelp maar dat kan tijd kosten. Eenmaal uit zijn schelp kan hij leuke fijne herinneringen opbouwen aan het binnen zijn. Dat het allemaal niet zo eng is. Uiteindelijk moet het een dusdanig vertrouwde omgeving worden dat hij liever binnen zit dan buiten. Pas dan zou hij naar buiten kunnen maar dan ziet hij binnen als zijn veilige thuishaven waarnaartoe hij terug kan rennen.

Staart tussen de poten als hij op zijn rug op schoot ligt betekent volgens mij een beetje als "hier niet aaien". Nog niet helemaal relaxed zijn. Wel willen maar nog niet helemaal ontspannen zijn.

Het is op zich ook geen probleem om af en toe de grens te verleggen en te kijken hoe hij daarop reageert. Zolang hij altijd een uitweg heeft. Zo kan hij de volgende keer misschien denken "zo eng was dat niet en ik kan toch weg, en het was best lekker" :)
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Lopke

Re: onze kat grijsje heeft 'drempel' angst

Bericht door Lopke »

Ja, daar ben ik het wel mee eens, zat zo in mijn clickerverhaal dat ik dat over het hoofd zag, het is al heel wat dat hij zich op laat pakken en op je schoot op zijn rug blijft liggen.

Weg kunnen is inderdaad belangrijk, maar misschien kun je hem ook nog wel op andere manieren paaien, zoals met zo'n stok met veertjes of een bamboestokje bij de ficus wegplukken en daar een touwtje met een propje papier aan en zwieren maar.
Dan leert hij ook, daar is het leuk :grin:
Of denk spelletjes voor katten, ik ben de link weer kwijt.
Plaats reactie