Stress?

Voor vragen over katten die bang zijn van mensen, geluiden, andere dieren, etc.
Plaats reactie
marjavos
Huiskat
Huiskat
Berichten: 16
Lid geworden op: 30 okt 2010 10:31

Stress?

Bericht door marjavos »

Dag kattenliefhebbers,

Ik heb een probleem met mijn 2 en 1/2 jaar oude poes Moena.
Sinds een paar dagen durft ze amper meer naar buiten. Ik moet er bij vermelden, dat er in onze wijk de laatste tijd veel katten zijn bijgekomen, met name katers. Met een van de buurkaters kon ze al vanaf het begin dat we haar hadden goed overweg, maar voor de andere lijkt ze (nu) bang te zijn.
Moena is altijd al wat schrikkerig uitgevallen; toen ik haar kreeg met 3 maanden was ze al zo. Schrikt van harde geluiden, onverwachte bewegingen e.d. Is dus wel een stresskipje, maar ze ging tot voor een paar dagen wel gewoon naar buiten, ook 's nachts.
Maar de laatste dagen durft ze dus amper meer naar buiten, alleen om te plassen en poepen.
Wat zou het toch kunnen zijn? Nare ervaring met een kater? Ik vind het zo sneu dat ze nu steeds maar binnen is.
Ik heb me voorgenomen in ieder geval Feliway verdamper een tijdje te gaan gebruiken.Is dat een goed idee?
Graag hoor ik jullie mening hierover.

Groetjes, een wat verdrietig baasje van Moena.
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9309
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Stress?

Bericht door castratenkoor »

De vraag die het eerst in me opkomt is: waarom moet ze van jou naar buiten dan? Als ze verkiest meer binnen te zijn dan is dat prima toch?

Met de Feliway zal ze vooral ervaren dat het binnen knus en veilig is. Ik denk niet dat dat haar gaat stimuleren naar buiten te gaan.

Het is momenteel ook best koud. Ik denk dat de meeste katten, die de keuze hebben, momenteel meer binnen zijn. Ik zie dat hier ook, ze gebruiken de buitenren wel maar vaak korter.
6-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolle**
Teun '09 Rik+Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
marjavos
Huiskat
Huiskat
Berichten: 16
Lid geworden op: 30 okt 2010 10:31

Re: Stress?

Bericht door marjavos »

Ze moét van mij niet naar buiten, maar ik merk, dat ze wel wil, maar niet durft.
Misschien moet ik het even op zijn beloop laten en afwachten wat ze doet als over een tijdje de deuren weer openstaan?
Maar Feliway zou je dus in dit geval niet adviseren?
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9309
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Stress?

Bericht door castratenkoor »

Jawel hoor, als je de indruk hebt dat ze last van stress heeft. Ik denk alleen niet dat ze er meer voor naar buiten gaat.

Heeft ze een kattenluik zodat ze altijd zelf terug naar binnen kan?
Zo niet dan zou het ook nog kunnen dat ze een keer graag naar binnen wilde en er niet in kon.
Of, als ze wel een luikje heeft, misschien dat er een keer een andere kat de doorgang blokkeerde?
6-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolle**
Teun '09 Rik+Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
marjavos
Huiskat
Huiskat
Berichten: 16
Lid geworden op: 30 okt 2010 10:31

Re: Stress?

Bericht door marjavos »

Moena kan door het kattenluikje dat werkt op de chip.
Dat laatste is heel goed mogelijk. Ik zie wel eens een kat voor het luikje zitten, maar ze kunnen er niet in.
Er lopen veel buurkatten door onze tuin....

Maar...op zijn beloop laten dan maar
Plaats reactie