Oudere poes ander baasje/huis - angstig

Voor vragen over katten die bang zijn van mensen, geluiden, andere dieren, etc.
Plaats reactie
Sonnyboy
Huiskat
Huiskat
Berichten: 45
Lid geworden op: 07 jan 2017 11:01

Re: Oudere poes ander baasje/huis - angstig

Bericht door Sonnyboy »

castratenkoor schreef:Wat fijn te lezen dat het zo goed gaat! Ik heb ook goede ervaring met Applaws brokken. Je zou het inderdaad eerst kunnen mengen met Whiskas.
Fijn! Dat ga ik proberen!
Anne87
Jaguar
Jaguar
Berichten: 631
Lid geworden op: 13 mar 2013 00:33

Re: Oudere poes ander baasje/huis - angstig

Bericht door Anne87 »

In het algemeen is overmengen van het oude voer met het nieuwe voer aan te raden. Op deze manier went de kat langzaam aan het nieuwe voer (dus de verhouding oud voer / nieuw voer langzaam aanpassen zodat hij steeds minder van het oude voer krijgt en steeds meer van het nieuwe voer). Dit voorkomt mogelijke diarree, of weigering van het eten, in mijn ervaring.
Sonnyboy
Huiskat
Huiskat
Berichten: 45
Lid geworden op: 07 jan 2017 11:01

Re: Oudere poes ander baasje/huis - angstig

Bericht door Sonnyboy »

Zoiets vermoedde ik al een beetje. Ze staat nl. al ruim 10 jaar op Whiskas, is dus niets gewend.
Ik geef nu wat natvoer erbij en dat gaat gelukkig goed (geen diarree). Ik zal de brokjes dan maar gaan mengen, lijkt me voor haar wel beter. Anders zijn het té veel veranderingen ineens.
Sonnyboy
Huiskat
Huiskat
Berichten: 45
Lid geworden op: 07 jan 2017 11:01

Re: Oudere poes ander baasje/huis - angstig

Bericht door Sonnyboy »

Daar ben ik weer even. Ik heb nog geen voer besteld bij Zooplus, hopelijk vandaag.
Maar ik zou de kattenbak graag willen verplaatsen. Die had ik eerst in de huiskamer naast de bank gezet waar zij zich verstopte. Dat hoeft nu dus niet meer. Ik zou de bak graag in de bijkeuken willen zetten.
Kan ik dat nu al doen of moet ik wachten tot zij nog wat beter gewend is? Zij loopt wel al door het huis. Ik durf haar nog niet op te tillen en mee te nemen naar het toekomstige nieuwe plekje van de kattenbak.
Ik ben benieuwd naar jullie meningen en alvast hartelijk bedankt.
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7611
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Oudere poes ander baasje/huis - angstig

Bericht door Rik »

Het hangt er een beetje vanaf hoe ze zich voelt in huis (vertrouwd) en of de nieuwe plek nét zo rustig (vertrouwd) als de vorige plek is. Is de bijkeuken altijd toegankelijk en is ze daar al eens in geweest?

Als je ziet dat ze gewoon lekker zelfvertrouwd de bijkeuken in en uitloopt en je weet zeker dat ze de bak kan vinden dan is het geen probleem. Anders zou je misschien tijdelijk met 2 bakken kunnen werken (is voor één poes toch wel aan te raden). Die 2e bak in de huiskamer kun je dan later (als je ziet dat het in de bijkeuken goed gaat) naar een andere ruimte (boven/andere kamer) verhuizen.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9303
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Oudere poes ander baasje/huis - angstig

Bericht door castratenkoor »

Tijdelijk een tweede bak lijkt mij inderdaad een optie. Of anders de bak langzaam aan richting de gewenste plek verhuizen, elke dag 2-3 meter of zo. Dan zit je even met een kattenbak op onhandige door-loop-plekke ed. maar dat is dan maar tijdelijk.
6-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolle**
Teun '09 Rik+Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Sonnyboy
Huiskat
Huiskat
Berichten: 45
Lid geworden op: 07 jan 2017 11:01

Re: Oudere poes ander baasje/huis - angstig

Bericht door Sonnyboy »

Ze voelt zich nog niet ècht helemaal vertrouwd, nog steeds op haar hoede. De nieuwe plek is rustiger. Wij zorgen dat de deur naar de bijkeuken altijd open staat zodat die altijd te bereiken is. Ze is er wel eens in geweest, maar verder niet. De ruimte is dus nog niet vertrouwd.
Ik denk nu inderdaad over 2 bakken. Maar ik denk dan dat ze de 2e bak in de bijkeuken niet gaat gebruiken en gewoon in de huiskamer haar bak blijft gebruiken.
Later mag zij naar de bovenverdieping, daar wil ik dan inderdaad een 2e bak neer gaan zetten.
Misschien moet ik nu nog maar heel even afwachten. Of de bak langzaam gaan verschuiven. Wèl beetje lastig inderdaad, maar waarschijnlijk wel effectief.
Sonnyboy
Huiskat
Huiskat
Berichten: 45
Lid geworden op: 07 jan 2017 11:01

Re: Oudere poes ander baasje/huis - angstig

Bericht door Sonnyboy »

Mag ik nog één vraagje over het voer stellen? Luna kreeg van haar baasjes brokjes voor volwassen katten. Maar zij is 10,5 jaar. Is het verstandig om haar seniorenvoer te geven?
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9303
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Oudere poes ander baasje/huis - angstig

Bericht door castratenkoor »

Tuurlijk mag jij vragen stellen, daar is dit een forum voor ;-).

Senioren brokjes zou je kunnen doen, sommige merken geven dat al aan met 7+. Maar voor volwassen kat kun je ook rustig nog 2 jaar doen, zolang ze gezond blijft tenminste.
6-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolle**
Teun '09 Rik+Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Sonnyboy
Huiskat
Huiskat
Berichten: 45
Lid geworden op: 07 jan 2017 11:01

Re: Oudere poes ander baasje/huis - angstig

Bericht door Sonnyboy »

castratenkoor schreef:Tuurlijk mag jij vragen stellen, daar is dit een forum voor ;-).
Oh, geweldig! :smile:

Ik heb 2 katers met nierfalen gehad, vandaar mijn vraag.
En ik zag vandaag inderdaad seniorenvoeding vanaf 7+.
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6796
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Oudere poes ander baasje/huis - angstig

Bericht door Dinky »

Sonnyboy schreef:Mag ik nog één vraagje over het voer stellen? Luna kreeg van haar baasjes brokjes voor volwassen katten. Maar zij is 10,5 jaar. Is het verstandig om haar seniorenvoer te geven?
Je mag er ook meer dan een vraag stellen hoor :lol:

Waar je op kan letten bij de aanschaf van voer is het eiwitgehalte. Het is aan te raden om dat niet boven de 40% te laten komen ;-) niet ieder merk heeft namelijk een seniorvariant.
Mocht je twijfelen over een merk/variant voer, vraag dan ook gerust!

Wat betreft kattenbak kan je altijd vast kattenbak in de bijkeuken plaatsen en als ze daaraan gewend is de kattenbak van de woonkamer verplaatsen naar boven ;-)
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7611
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Oudere poes ander baasje/huis - angstig

Bericht door Rik »

Ik zag dat Applaws ook gewoon een senior variant heeft.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Sonnyboy
Huiskat
Huiskat
Berichten: 45
Lid geworden op: 07 jan 2017 11:01

Re: Oudere poes ander baasje/huis - angstig

Bericht door Sonnyboy »

Je mag er ook meer dan een vraag stellen hoor :lol: [/quote]

In dát geval:"graag ;-)
Luna is nog steeds angstig. De ene dag erger dan de andere. Soms wil zij lekker op schoot zitten, maar ik merk dan dat zij best wel onrustig is, zich steeds verplaatst. Zij legt haar kopje op mijn arm en lijkt tevreden, maar tegelijkertijd zwiept zij best wel met haar staartje. Ze lijkt me dan toch weer niet erg op haar gemak. Ik stop dan maar met aaien.
Ook wanneer zij in de vensterbank zit, of op bed, kan zij soms hard met haar staartje slaan. Dat is irritatie toch? Soms lijkt haar staart in tegenspraak tot de rest van haar lichaamstaal. Ik weet niet hoe ik dat uit moet leggen.
Zij gebruikte trouwens bij haar vorige baasje Clomicalm wegens alle stress. Daar gebruikt ze nog steeds een kwart tabletje van.
En ik heb trouwens nat- en droogvoer van Applaws bij Zooplus besteld, ook seniorenvoer!
Anne87
Jaguar
Jaguar
Berichten: 631
Lid geworden op: 13 mar 2013 00:33

Re: Oudere poes ander baasje/huis - angstig

Bericht door Anne87 »

Ze kan het prettig vinden om geaaid te worden, maar het alsnog wel heel spannend vinden. Met het staartje slaan gebeurt hier ook als Milo blij is om iemand te zien (soort van kwispelen bijna), of als er iets spannends gebeurt (een vogeltje wat voorbij vliegt). Het kan vanalles zijn dus.
Ze is in ieder geval alert, laat ik het zo stellen. Het is aan jou om te beoordelen of het een positieve manier van alert zijn (een vogel die voorbij vliegt) of een negatieve vorm (het aaien zat zijn) is. Afhankelijk daarvan kun je je gedrag aanpassen.
Sonnyboy
Huiskat
Huiskat
Berichten: 45
Lid geworden op: 07 jan 2017 11:01

Re: Oudere poes ander baasje/huis - angstig

Bericht door Sonnyboy »

Ik denk dat dát een goede uitleg is. Ze vind het aaien zeker prettig. Maar ook spannend. Het lijkt mij niet erg negatief. Maar ik let toch even goed op. Dit is allemaal zo nieuw voor mij. Dus Milo slaat ook met zijn staartje? Mijn vorige katten deden dit nauwelijks. Vandaar mijn alertheid.
Plaats reactie