Oudere poes ander baasje/huis - angstig

Voor vragen over katten die bang zijn van mensen, geluiden, andere dieren, etc.
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7611
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Oudere poes ander baasje/huis - angstig

Bericht door Rik »

1 stapje achteruit en 10 stapjes vooruit. Lekker is dat.

En ja... ze heeft natuurlijk scherpe nageltjes. Dus met zo'n uithaal... auw. Waarom deed ze dat overigens? Was het de angst of was het gewoon tijdens het knuffelen/aaien? Bij angst zou je zeggen dat ze dan wel weg zou duiken. Tijdens knuffelen/aaien kan het ook overstimulatie zijn. In principe "laadt" je haar op (als het ware) met aaien. En dat komt dan tot ontlading. Dan draait ze zich om en pets. Maar dan zou ze wel blijven liggen voor meer :) Als je haar kunt "lezen" dan zie je dat ook aankomen en zou je even kunnen stoppen met aaien (of op een andere manier/plaats doorgaan). Of in ieder geval je hand op tijd terugtrekken :)
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9303
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Oudere poes ander baasje/huis - angstig

Bericht door castratenkoor »

Dat ze uithaalt is niet zo vreemd. Aanval is de beste verdediging in de logica bij katten. Ze wil graag liefde en aandacht, maar aan de andere kant vertrouwt ze het nog niet volledig. Ik vind dat wel heel positief, de dagelijkse momenten van contact.

Niet iedere kat geeft dat aan, wanneer ze over een grens gaan. Joep* was ook dol op aandacht en kon je dan ineens vol grijpen. Stoppen en wachten tot hij losliet was dan de enige optie. op de een of andere manier raakte hij overprikkeld of zo.
6-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolle**
Teun '09 Rik+Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Sonnyboy
Huiskat
Huiskat
Berichten: 45
Lid geworden op: 07 jan 2017 11:01

Re: Oudere poes ander baasje/huis - angstig

Bericht door Sonnyboy »

Ik denk dat die uithalen angst is tijdens het knuffelen/aaien. Maar ze duikt dan niet weg, ze wil wel gewoon verder knuffelen. Ze heeft mij net weer een flinke haal verkocht, het bloed stroomde eruit. Ik ben heel rustig weggelopen. Zij kijkt dan ineens heel verwilderd. Nee, ik zie het niet aankomen. Ik aai haar nog niet zo veel, juist om overprikkeling te voorkomen, en laat haar maar tegen mij aan kroelen en zo. Ze kwam mijn man ook net tegen in de keuken en begon te blazen. Dat is wel jammer. Volgens mij deed zij dit bij haar vorige baasjes niet, dus ik heb hoop dat het in de toekomst beter wordt. Ik ben die uithalen helemaal niet gewend bij mijn andere katten en vind het nog wel jammer en moeilijk.
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7611
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Oudere poes ander baasje/huis - angstig

Bericht door Rik »

Dat blazen en uithalen (uit het niets) gaat zeker over hoor. Het feit dat ze jouw man al in de keuken tegen komt is al een hele opgave voor haar. En dan is er toch weer die onzekerheid/angst en dan moet ze even blazen. Zolang je niet kwaad op haar wordt zal dit alleen maar verbeteren. Er zijn ook mensen die dan gaan lopen schreeuwen of dingen gaan gooien... ja... dan krijg je een behoorlijk verknipte poes uiteindelijk. Het kost tijd om vertrouwen te winnen (zeker bij een angstige poes) maar uiteindelijk (met het juiste geduld) zal dat lukken en zal ze ook niet meer blazen naar jullie. Zie maar eens hoe ze nu toch wel de knuffels komt halen bij jou. Ze wil wel maar kan nog nét niet helemaal ontspannen. Maar dat komt wel.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Sonnyboy
Huiskat
Huiskat
Berichten: 45
Lid geworden op: 07 jan 2017 11:01

Re: Oudere poes ander baasje/huis - angstig

Bericht door Sonnyboy »

Oh, ik ben gelukkig weer gerustgesteld Rik, nu ik dit weet. Ik ben niet kwaad geworden, bleef 'rustig' zitten totdat zij wegging. Ik praat liefdevol tegen haar, ze ligt nu heerlijk onschuldig te slapen in de kast. Ik vind het geweldig dat zij knuffels komt halen. Ik merk aan haar dat ze zich niet helemaal kan ontspannen, maar wel wil. Ik laat haar nu maar even met rust. Ik wil niet bang voor haar zijn tijdens het aanhalen want dat zou ze merken.
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9303
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Oudere poes ander baasje/huis - angstig

Bericht door castratenkoor »

Het is al hartstikke goed dat je niet kwaad wordt. Je moet maar zo denken, ze doet het niet expres. Iemand zonder geduld zou haar echt kunnen verpesten. En dan zou ze het etiket "vals" opgelegd krijgen.

Ik denk dat dit goed komt. Vertrouwen moet echt groeien en dat gaat bij deze poes heel langzaam.
6-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolle**
Teun '09 Rik+Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Sonnyboy
Huiskat
Huiskat
Berichten: 45
Lid geworden op: 07 jan 2017 11:01

Re: Oudere poes ander baasje/huis - angstig

Bericht door Sonnyboy »

Wel beetje moeilijk hoor om niet kwaad te worden. Maar ik was hier al op voorbereid door jullie :smile:
Ik weet dat Luna er niets aan kan doen. Bij haar vorige baasjes heeft zij nooit uitgehaald, zelfs niet als zij door de kleine kinderen 'gepest' werd. Dus dan is zij niet vals denk ik dan maar. Wel is zij al met al getraumatiseerd, dus het zal tijd kosten voor haar om hier helemaal te wennen en op haar gemak te laten zijn. Ander huisje/ander baasje. Ik hoop dat zij uiteindelijk helemaal kan relaxen. Vanmorgen ging het knuffelen al veel beter, geen uithaal ;-) , zij is wel erg waakzaam en op haar hoede. Voor een kat die zich nog steeds in de kast terugtrekt, vind ik dit al heel wat!
Sonnyboy
Huiskat
Huiskat
Berichten: 45
Lid geworden op: 07 jan 2017 11:01

Re: Oudere poes ander baasje/huis - angstig

Bericht door Sonnyboy »

Het gaat intussen stukken beter met Luna. Sinds een paar dagen slaapt zij met mij in bed. Ze ligt graag in mijn armholte of anders dicht tegen mij aan. Zo lief en vredig. Ze bivakkeert nog wel veel in de slaapkamer (in/op bed en op de vensterbank). Overdag ligt zij het liefst onder het dekbed. In de kast komt zij haast niet meer. Zij kijkt ook graag naar buiten. Is nog wel waakzaam, schrikachtig en op haar hoede. Uithalen doet zij al lang niet meer. Alleen met mijn man heeft zij nog niet die band die zij met mij heeft. Vanmorgen kwam zij wat meer in de huiskamer en kreeg een 'dolle' 5 minuten. Spelen met haar muis en lekker keihard heen en weer gerend. Heerlijk! Al met al, en zeker gezien haar achtergrond, heeft zij enorme vorderingen gemaakt. En daar hebben jullie allemaal, met jullie raad en daad, aan bijgedragen! :smile:
Ik ga me nu proberen in te lezen in de moeilijke materie van de voeding. Ik heb daar niet veel ervaring mee, mijn vorige katers waren nierpatiënten en kregen nierdieetvoer.
Luna kreeg bij haar vorige baasjes Whiskas brokjes, al 10 jaar lang. En that's it. :???: Ik vond haar veel drinken, heb wat gegoogeld en las dat er veel zout in de Whiskas zit. Ben nu op zoek naar andere brokjes. Ik geef haar er nu ook natvoer bij. En, hoewel zij dat totaal niet kent, geniet ze daar volop van. Ik probeer maar wat verschillende merken, zoals Gourmet. Ook daar moet ik me in gaan lezen wat ik het beste kan doen. Op het eerste gezicht is er (teveel) informatie en kan ik door de bomen het bos niet meer zien. Misschien is Orijen of Acana wat? (had ik nooit van gehoord). Hopelijk kan zij nog omschakelen.
Arm meisje, zoveel tekort gekomen...............
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7611
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Oudere poes ander baasje/huis - angstig

Bericht door Rik »

Fijne update.
(Ik heb van de week aan haar gedacht en wilde vandaag eens vragen hoe het ging :) )

Het gaat dus prima. Het opbouwen van die band gebeurd natuurlijk sterker met de één dan de ander. Ook zal je man daar misschien de tijd in moeten stoppen. Maar goed... het is al heel mooi dat ze wat meer vertrouwen krijgt.

Ja... voeding... dat is een heel gevarieerd topic. Eigenlijk kun je stellen dat de supermarkt merken niet echt goed zijn. Er zijn niet echt "slechte" merken maar er zijn zoveel betere. Het vleesgehalte wat in de supermarkt merken zit (brokjes en natvoer) is vaak (heel erg) laag. En er wordt gewerkt met opvul-middelen die niet duur zijn. Als je wilt gaan werken met de betere merken moet je kijken naar hoger vleesgehalte, geen (of heel weinig) granen, mais, rijst en andere vulmiddelen. Katten zijn carnivoren en hebben dan ook niet veel aan al die andere toevoegingen.

Orijen en Acana zijn inderdaad merken met hoog vleesgehalte. Ik vind het alleen jammer dat die gelijk in zakken van 2,27 kg komen en gelijk erg duur zijn. Applaws is bij zooplus iets goedkoper en bevat ook veel vlees en is graanvrij. Maar voor brokjes moet je het inderdaad in die hoek zoeken.

Voor het natvoer is het ook zo dat je moet kijken naar de ingrediënten. Op zooplus kun je vaak zien hoeveel procent er van wat in zit. Maar als er geen procenten achter staan... van het eerste vermelde ingredient zit het hoogste percentage in. Dus als je granen/mais o.i.d. als eerste of tweede ziet staan kun je er zeker van zijn dat er daarvan veel in zit. Met de natvoer-merken heb ik niet zoveel ervaring. Je zou op zooplus dus eens door de ingredienten kunnen bladeren bij b.v. porta21 e.d. Maar ik vind de prijs van de zakjes/blikjes daar ook erg hoog.

En als laatste zou je eens naar KVV kunnen kijken. Alleen weet ik niet of Luna hier aan wil. Je zou bij een goede dierenwinkel in de buurt eens een worst (uit de diepvries) van 250gr mee kunnen nemen en kijken hoe ze daarop reageert. Want dan weet je zeker dat er geen rare toevoegingen inzitten. Alleen is KVV weer een heel voer-gebied apart waar je veel over kunt lezen. (zie http://www.voerwijzer.nl)

Ikzelf geef Applaws brokjes (niet zoveel meer tegenwoordig) en Cat lovers gold natvoer. (dat zijn alleen blikken van 400gr en goed te doen met 2 katten maar met 1 is dat misschien onhandig). Verder wissel ik een paar keer per week het natvoer af met KVV. Daar haal ik dan de vorige avond een portie van uit de diepvries.

Dit is een oud lijstje van mij en zal wel incompleet zijn:

Premium natvoer:
Almo Nature
Cosma
Animonda carny
Bosita
Porta 21
Shinycat (Gimpet)
Applaws
Schesir
Hermanns Bio kattenvoer
Renske (de enige die niet bij zooplus staat maar b.v. op Renske's Webwinkel e.a.)
Catlovers Gold (niet bij zooplus maar wel online)

Hoge kwaliteit brokken:
Orijen
Arden Grange (wel de engelse zooplus maar ook in o.a. webwinkels)
Applaws
Natural Health (Carnivore) (niet bij zooplus maar wel diverse webwinkels zoals deze)
Renske (niet bij zooplus maar b.v. op Renske's Webwinkel e.a.)
Nutrivet
Porta 21 graanvrij
Catlovers Gold (niet bij zooplus maar wel online)
Solid Gold (komt uit USA maar hebben ze denk ik bij zooplus niet meer te zien aan de lege pagina)
Timberwolf Serengeti (komt uit USA maar hebben ze denk ik bij zooplus niet meer te zien aan de lege pagina)
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Dorien66

Re: Oudere poes ander baasje/huis - angstig

Bericht door Dorien66 »

Wat fijn te lezen dat ze zo vooruit is gegaan :edance:
Vwb voer: Flip heeft continue Applaws droge brokjes tot zijn beschikking en hij krijgt iedere avond een zakje Gourmet Mon Petit (50 gr), aangelengd met 2 eetlepels heet water. Hij likt vooral het water en de smurrie op, de stukjes 'vlees' laat hij liggen. Ik vind dat prima. Hij krijgt het vooral om extra vocht naar binnen te krijgen. Qua vast voer heeft hij de Applaws en hij voorziet zichzelf van meerdere muizen per dag :eshifty:
Sonnyboy
Huiskat
Huiskat
Berichten: 45
Lid geworden op: 07 jan 2017 11:01

Re: Oudere poes ander baasje/huis - angstig

Bericht door Sonnyboy »

Wat fijn dat je aan haar dacht! Echt goed!
Mijn man wil er graag tijd in stoppen, maar Luna laat dat nog niet echt toe, trekt nog erg naar mij. Ik ben ook veel om haar heen. Mijn man is veel in de andere slaapkamer, rusten. Dus Luna ziet hem niet zoveel. Hij is zwaar hartpatient. Nadat ik hem gereanimeerd heb, na een hartstilstand, heeft hij wat hersenschade opgelopen helaas. Daardoor snapt hij niet alles even goed. Hij wíl wel heel graag met Luna een goede band (dat had hij met onze katers ook), maar wil dat dan te snel denk ik. Komt nog wel.
Wat geweldig, die lijst met voeren! Daar kan ik zeker wat mee. Ik ga vanmiddag uitvoerig kijken. KVV had ik ook nog nooit over gehoord, de laatste dagen dus wel. Er ging een wereld voor mij open. Lijkt me een aparte materie, maar wel erg moeilijk. Die tip over de worst bij de dierenwinkel is zeker goed!
Ik wil het inderdaad bij Zooplus gaan bestellen. Wat betreft de brokjes lijkt het mij wel een beetje duidelijk. Zou ik een nieuw merk brokjes eerst kunnen mengen met haar oude Whiskas, om haar te laten wennen? Of zomaar ineens proberen te geven?
Natvoeren ga ik ook maar bij Zooplus uitzoeken. Veel huiswerk, maar duidelijke richtlijnen nu.
Heel hartelijk bedankt voor de raadgevingen!
Sonnyboy
Huiskat
Huiskat
Berichten: 45
Lid geworden op: 07 jan 2017 11:01

Re: Oudere poes ander baasje/huis - angstig

Bericht door Sonnyboy »

Goed he, Dorien?
Inderdaad had Rik het ook al over Applaws. Misschien dat dat het gaat worden. Ik heb nu Gourmet mousse, en zal Mon Petit eens proberen. Dank voor het meedenken!
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7611
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Oudere poes ander baasje/huis - angstig

Bericht door Rik »

Ja, als ze wat minder contact met je man heeft dan zal dat inderdaad wat langer duren. Je kunt dat proberen te stimuleren om zelf ook veel bij je man te zijn :) Dan volgt zij vanzelf.

Beginnen met Applaws lijkt me prima. Als je nog wat oude brokken over hebt zou je het een paar dagen kunnen mengen (steeds meer Applaws en minder Whiskas). Maar ik zou er niet speciaal een nieuwe zak "slechte" brokken voor kopen (alleen als ze last zou krijgen).

Als ze nog als hoofdzaak brokken krijgt en natvoer bijzaak is dan is de Gourmet mousse e.d. nog prima. Natvoer bevat 70-80% vocht. Alleen als ze echt natvoer als hoofdmaaltijd krijgt zou je naar wat beter voer kunnen kijken. Maar voor de vocht-huishouding is dit dus prima.

Mijn ervaring met KVV (diepgevroren worsten) is dat maar heel weinig dierenzaken dit standaard voeren voor katten. Voor honden hebben ze het volop maar voor katten schijnt dat een stuk minder te zijn. Als ze dus wel wat hebben in hun diepvriesje, dan moet je altijd even op de houdbaarheidsdatum kijken op de worst want ik ben tegengekomen dat het hier wel eens over datum is.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9303
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Oudere poes ander baasje/huis - angstig

Bericht door castratenkoor »

Wat fijn te lezen dat het zo goed gaat! Ik heb ook goede ervaring met Applaws brokken. Je zou het inderdaad eerst kunnen mengen met Whiskas.
6-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolle**
Teun '09 Rik+Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Sonnyboy
Huiskat
Huiskat
Berichten: 45
Lid geworden op: 07 jan 2017 11:01

Re: Oudere poes ander baasje/huis - angstig

Bericht door Sonnyboy »

Rik schreef:Ja, als ze wat minder contact met je man heeft dan zal dat inderdaad wat langer duren. Je kunt dat proberen te stimuleren om zelf ook veel bij je man te zijn :) Dan volgt zij vanzelf.
:grin:
Ze eet nu zo'n beetje half-om-half nat- en droogvoer. En drinkt goed water.
Jammer van de KVV, ik zal er op letten.
Plaats reactie