Oudere poes ander baasje/huis - angstig

Voor vragen over katten die bang zijn van mensen, geluiden, andere dieren, etc.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7611
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Oudere poes ander baasje/huis - angstig

Bericht door Rik »

Als ze in de vensterbank heeft gelegen zou ze buiten iets gezien kunnen hebben waar ze van geschrokken is (andere kat, hond of mensen). En dan is het in één keer een paar stapjes terug. Ze zal ook nog moeten leren dat wat ze buiten ziet (in een vreemde omgeving) niet zomaar naar binnen kan komen. Ze eet, drinkt en gebruikt de kattenbak dus dat is goed. Hopelijk zet ze de komende stapjes nu weer wat sneller omdat ze dat ook al eerder gedaan had.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Sonnyboy
Huiskat
Huiskat
Berichten: 45
Lid geworden op: 07 jan 2017 11:01

Re: Oudere poes ander baasje/huis - angstig

Bericht door Sonnyboy »

Ik had ook al gedacht dat ze misschien iets gezien kon hebben (alhoewel wíj niets zagen, maar dat zegt misschien niets). Wel veel stapjes terug helaas. Tot de vroege morgen dacht ik dat ze niet zou eten/drinken en kattengebruiken, maar dus toch. Daar ben ik blij om! Ik vind dit zo sneu voor haar. Nou probeerde ze het eindelijk en nu is zij weer zo angstig. Hopelijk herpakt zij zich snel en kan zij weer verdergaan, daar waar zij gebleven was. Dank voor het snelle antwoord!
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5568
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Oudere poes ander baasje/huis - angstig

Bericht door Anne »

Probeer je er niet druk om te maken, het hoort er allemaal bij. Moet je al kijken hoever jullie zijn gekomen met haar binnen 1 week. Als jij het sneu voor haar vindt, haar in de gaten houdt en alles monitort wat ze doet zal ze dat aanvoelen en creeer je onbewust meer afstand tussen jullie ;-)
katten voelen onze stemming feilloos aan. Probeer ontspannen energie uit te stralen zodat zij ook kan ontspannen
Zelf hebben we drie maanden een poes in huis die nu pas begint te ontdooien.
Hou vol, blijf er in geloven, alles op zijn tijd :smile:
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Sonnyboy
Huiskat
Huiskat
Berichten: 45
Lid geworden op: 07 jan 2017 11:01

Re: Oudere poes ander baasje/huis - angstig

Bericht door Sonnyboy »

Oh, dus dit hoort er ook bij? Pffff.... weer beetje gerustesteld! Inderdaad maakten wij ons druk, ik werd er ook verdrietig en nerveus van, ook al had ik mij voorgenomen om dat niet meer te doen.
Maar dit was even zo'n tegenvaller. Ik ben zelf ook een heel onzeker tiepje en de poes ook, haha, leuke match ;-) .
Ik zal nóg meer proberen om haar doen en laten wat meer los te laten hoor.
Jeetje, wat een ervaringsdeskundigen zijn hier! Bedankt voor de wijze woorden! :smile:
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7611
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Oudere poes ander baasje/huis - angstig

Bericht door Rik »

Ja... Ik zei al... Je hebt wat in huis gehaald :) Maar ze lag dus wel mooi met 6 dagen zichzelf schoon te maken in de vensterbank. En voor een angstig poesje is dat een hele prestatie. Ik kan me de teleurstelling van de stapjes terug wel voorstellen maar het is niets om verdrietig of nerveus te zijn. Het was misschien zelfs wel te verwachten. En het kan best nog een paar keer voorkomen. Ze kan zelfs van een schaduw geschrokken zijn... of zelfs van niets (zoals ze ook schrok van hoever ze zelf was gegaan met het aannemen van wat eten). Jij bent de makkelijke jongens gewend maar dit is inderdaad iets heel anders. Zoals je zegt... een leuke match :) En daar heb je behoorlijk wat geduld voor nodig.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Sonnyboy
Huiskat
Huiskat
Berichten: 45
Lid geworden op: 07 jan 2017 11:01

Re: Oudere poes ander baasje/huis - angstig

Bericht door Sonnyboy »

Dat ze zich lag schoon te maken in de vesterbank, was geweldig van haar! Tja, en dan willen we dat het met grote stappen vooruit blijft gaan :-P
Misschien was dit inderdaad te verwachten en schrok zij van zichzelf hoe zij daar ineens lag, in de vensterbank met 2 'nog vreemde mensen' in een 'nog vreemde huiskamer'.
Ben ik een paniekzaaier? :eangel: :grin:
Jeetje, ik moet niet de kat veranderen/opvoeden, maar mezelf haha.
Daar had ik inderdaad met mijn 2 makkelijke lieve jongens helemaal geen last van.
Bedankt Rik! (ik zal eens kijken of ik wat foto's kan uploaden)
Sonnyboy
Huiskat
Huiskat
Berichten: 45
Lid geworden op: 07 jan 2017 11:01

Re: Oudere poes ander baasje/huis - angstig

Bericht door Sonnyboy »

Foto uploaden gaat niet lukken ;-) :grin:
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7611
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Oudere poes ander baasje/huis - angstig

Bericht door Rik »

Ja, foto's hier plaatsen gaat niet zo heel makkelijk. Je moet de foto's eerst op een andere (share) site neerzetten (zoals myalbum.com) en dan kun je hier met de img-tags de foto delen in een post.

viewtopic.php?p=677872#p677872
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6796
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Oudere poes ander baasje/huis - angstig

Bericht door Dinky »

Het zou zelfs kunnen dat ze is geschrokken van een weerspiegeling in het raam ;-)

Ik lees hier niet direct een paniekzaaier maar vooral een wat onzeker baasje die nog moet leren loslaten :lol:
Ik herken je onzekerheid ook wel. Onze eerste poes uit het asiel zette ik binnen neer en zij ging na een rondje lopen door huis gelijk in deuropening naar de keuken liggen wassen. Toen ik dat naar mijn vriend stuurde was hij verbaasd want zo was hij katten niet gewend. Voor mij was het mijn eerste poes dus wist niet beter. Dinky ging dus gelijk onder stoel zitten en moesten we geduld hebben ;-) terugkijkend heeft het wel een jaar geduurd voordat ze volledig op haar gemak was en dikke Knuffelkont is geworden.
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Sonnyboy
Huiskat
Huiskat
Berichten: 45
Lid geworden op: 07 jan 2017 11:01

Re: Oudere poes ander baasje/huis - angstig

Bericht door Sonnyboy »

Weerspiegeling in het raam zou ook zomaar kunnen.
Ze is nu nog steeds ontzettend bang. Ze zit in de kast, maar had honger. Sluipend, loerend, laag op haar pootjes, het buikje over de grond, ging zij naar de keuken. Paar hapjes en weer snel terug naar de kast. Ze kan niet wachten tot wij naar bed gaan (dat gaan we dus ook doen), dan heeft zij het rijk alleen. ;-)
Klopt, ik ben ook heel erg onzeker. Ik moet zeker leren loslaten, maar oh, wat is dat moeilijk. Ik doe m'n best. :smile:
Een jaar met Dinky, en ik wil dat het na ruim een week al een beetje goed is. ;-)
AiMoJhu
Huiskat
Huiskat
Berichten: 53
Lid geworden op: 08 jan 2017 14:14

Re: Oudere poes ander baasje/huis - angstig

Bericht door AiMoJhu »

Hou er rekening mee dat er nog vele terugvallen zullen plaatsvinden en om de (in onze ogen) onbenulligste dingetjes.
Vaak is het 2 stapjes vooruit en 1 achteruit maar er zullen ook momenten zijn dat het 1 stap vooruit en 2 achteruit zijn.

Wat hier heel goed heeft geholpen, maar daar moet je zelf ook achterstaan en moet Luna het ook mee eens zijn; een rustige stabiele en niet-dominante kat erbij zetten.
Zo eentje die zich de pis niet lauw laat maken en daardoor een grote steun kan zijn.
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9303
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Oudere poes ander baasje/huis - angstig

Bericht door castratenkoor »

Wat ik doe bij angstige katten die nog moeten wennen is vlakbij het dier on de grond gaan zitten en kinderliedjes zingen met de naam van de kat in plaats van de werkelijke tekst (Bach-cantates mag natuurlijk ook ;-)). Zo wennen ze aan je stem en leren dat je ongevaarlijk bent.

Als ze tevoorschijn komt zacht en hoog tegen haar praten. En ik zou b.v. niet gaan stofzuigen, liever even vegen met stoffer en blik.

Laat haar zelf naar je toe komen, niet proberen aan te raken of oppakken. Voorlopig alleen aan je handen laten ruiken. Pas aaien als ze zichzelf aanbiedt.
6-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolle**
Teun '09 Rik+Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Sonnyboy
Huiskat
Huiskat
Berichten: 45
Lid geworden op: 07 jan 2017 11:01

Re: Oudere poes ander baasje/huis - angstig

Bericht door Sonnyboy »

In calculeer de terugvallen nu in inderdaad. Het was even 2 stappen achteruit, maar ondertussen is zij weer op het oude niveau en zelfs weer 1 stap vooruit daarvandaan.
Ik durf geen andere kat erbij te zetten. Zij komt van een thuissituatie van agressie en vechten met haar zus en er is door de kattenpsycholoog gezegd dat Luna het beste alleen kan zijn bij liefdevolle, rustige en stabiele baasjes.
Haha, ik heb vanmorgen heerlijk zitten zingen bij Luna :grin: . Ik geloof dat zij het wel leuk vond, ze keek me in ieder geval welwillend aan ;-) .
Stofzuigen doe ik inderdaad (nog) niet, al 2x alles met stoffer en blik gedaan.
Luna kwam gisteren heel voorzichtig aan mijn man´s handen ruiken, hij kon haar zelfs even aaien (zij gaf dat zelf aan). Aan mij vroeg zij eten/snoepje. Zij accepteerde dat zelfs zonder te blazen. Dus een voorzichtige toenadering. Zij wilde weten wat er achter een tot nu toe onverkende deur zat en zij mocht even in de gang (nieuw) kijken. Een andere deur aldaar hengelde zij met haar pootje open. Gezonde nieuwsgierigheid dus. Dus er zit zeker vooruitgang in. Ik ben blij. En minder krampachtig en bang. Dat zal ook zijn weerslag op Luna hebben.
Zij slaapt overdag heerlijk in haar privé-kamertje (diepe kast waar zij alle ruimte heeft) en 's avonds komt zij een half uurtje met ons in de huiskamer. Verder heeft zij de nacht het rijk alleen in huis.
Wederom bedankt voor alle adviezen en meedenken.
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5568
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Oudere poes ander baasje/huis - angstig

Bericht door Anne »

dat klinkt erg goed voor een kat die nog maar zo kort bij jullie is. :-P
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Sonnyboy
Huiskat
Huiskat
Berichten: 45
Lid geworden op: 07 jan 2017 11:01

Re: Oudere poes ander baasje/huis - angstig

Bericht door Sonnyboy »

Zeker Anne!
En het wordt nog beter. Want sinds gisteren heeft zij voorzichtig geknuffeld met mij. Zij zat bij het opstaan zoals gewoonlijk in de kast en ik ging, ook zoals gewoonlijk, op de rand van het bed zitten om met haar te praten. Ineens komt zij naar me toe en wilde aan mijn hand ruiken. En van het één kwam het ander. Kopjes geven, spinnen, om mij heendraaien, zij sprong zelfs op bed om daar verder te gaan met het lichamelijk contact, ik mocht haar aaien. Op een gegeven moment zat zij zelfs heerlijk op schoot met haar pootjes over mijn arm. Erg tevreden. Je kan zien dat ze veel gemist heeft wat dat betreft. Ze heeft een keer uitgehaald (au!) maar we gingen daarna gewoon door. Ze was nog wel bang, maar wilde erg graag. Het heeft wel een half uur geduurd. Daarna ging zij weer naar de kast, dat dan weer wel, en hebben haar de hele dag niet meer gezien.
Vanmorgen weer hetzelfde patroon, nu zelfs nog wat langer gekroeld. Ook wel weer een uithaal. Maar zij genoot van ons contact. Nu ligt zij weer in de kast.
Wat een vorderingen en wat een overwinning op zichzelf!
Plaats reactie