Oudere poes ander baasje/huis - angstig

Voor vragen over katten die bang zijn van mensen, geluiden, andere dieren, etc.
Plaats reactie
AiMoJhu
Huiskat
Huiskat
Berichten: 53
Lid geworden op: 08 jan 2017 14:14

Re: Oudere poes ander baasje/huis - angstig

Bericht door AiMoJhu »

Geef het de tijd.
Mowgli heeft er bijna 2 weken over gedaan voordat ze enigszins vrij door mijn slaapkamer liep en op bed sliep, waarvan ze de eerste week alleen onder het bed uit kwam als ik lag te slapen.
Tegenwoordig is ze de grootste knuffelkont maar als ze iets eng vind of niet lekker in d'r velletje zit verstopt ze zich nog steeds.
Wat ik doe/deed is haar een paar keer per dag opzoeken, even kijken hoe het met haar gaat en dan rustig toespreken.
Wil ze op zo'n moment aandacht dan mag ze dat zelf halen of daartoe uitnodigen maar ik ga me niet opdringen oid.
En af en toe pak ik er een verenstokje bij, zodat haar focus daarop komt en ze niet teveel in die angst blijft hangen.
Sonnyboy
Huiskat
Huiskat
Berichten: 45
Lid geworden op: 07 jan 2017 11:01

Re: Oudere poes ander baasje/huis - angstig

Bericht door Sonnyboy »

Fijn om te horen, weer wat herkenning erbij. Er wordt ook wel gezegd, dat je de poes moet negeren, dan komt ze vanzelf wel. Maar dat vind ik ook al zo zielig. Ik ga haar af en toe even opzoeken en rustig toespreken inderdaad. Ook ik wil me niet opdringen, dat zou averechts werken. Verenstokje reageert zij niet op. 's Nachts, als zij alleen is, speelt zij wel met haar muisje met catnip, die vind ik dan 's morgens op een heel andere plek. Kennelijk durft zij 's nachts in haar eentje dingen, die zij overdag (met ons) nog niet durft. Dank voor alle adviezen!
AiMoJhu
Huiskat
Huiskat
Berichten: 53
Lid geworden op: 08 jan 2017 14:14

Re: Oudere poes ander baasje/huis - angstig

Bericht door AiMoJhu »

Als ze niet banger wordt als je haar af en toe even rustig toespreekt waarom zou je dan negeren. ;)
Negeren zou ik wel doen bij een kat die banger wordt als je haar even rustig toespreekt, maar iedere kat is anders en dat is af en toe even aftasten.
Hou er rekening mee dat bange katten vaak langer de tijd nodig hebben om te 'ontdooien' en ieder stapje vooruit is mooi meegenomen maar verwacht niets want dan leg je er druk op en dat werkt vaak averechts.

Hier hebben de katten overigens diverse plekjes waar ze zich kunnen en mogen verstoppen, plekjes waar ik er makkelijk bij kan maar waar ze zich genoeg verstopt voelen om lekker te slapen oid.
Enige wat ze niet meer kunnen is onder mijn bed, sinds ik een paar bange opvangertjes heb gehad die zich daar verstopten en ik er van geen kant bij kon omdat hoofd- en voeteneind en de linker zijkant (als je erop ligt) helemaal dicht zijn en de rechter zijkant open is en tegen de verwarming aan stond.
Dat werkte niet dus bed is verplaatst en nu moeten ze wel naar de makkelijk bereikbare plekjes willen ze zich verstoppen.
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7611
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Oudere poes ander baasje/huis - angstig

Bericht door Rik »

In principe zijn katten ook nachtdieren. Maar in dit geval zal het voor haar 's-nachts wat veiliger aanvoelen. Donkerder en geen grote vreemde mensen :) Helemaal negeren zou ik ook niet doen. Zoals ik al wel zei nooit iets forceren maar wel gewoon jullie gang gaan. En zelfs als je onverwachts een haal krijgt zou je daar niet op moeten reageren (hoe moeilijk dat ook is). Het is in dat geval ook geen agressie. In dit stadium kun je eigenlijk nog geen haal krijgen want je geeft haar de ruimte, maar als ze straks wat losser is kan dat natuurlijk ook nog.

Voor de kast gaan zitten en haar toespreken is inderdaad prima. Per slot van rekening moet ze wel aan jullie gaan wennen (en dat komt ook wel). Af en toe een snoepje toewerpen en dat mag ook steeds dichterbij jullie als ze die eenmaal pakt. Precies hoever zij het aandurft.

Ik heb 20 jaar een solo-poes gehad. Die was naar andere mensen ook angstig. Met heel veel moeite kon ze wel eens beneden komen als er bezoek raad en een kopje tegen de benen komen geven maar wee degene die dan dacht... "O, schattig poesje, even aaien...". Want dan was ze of snel weg of ze had een arm open gehaald. Maar naar mij toe was ze helemaal anders, zo lief. Ik kon alles met haar doen.

Ik ben heel benieuwd hoe lang het gaat duren bij Luna. Dat ze uiteindelijk uit haar schelpje kruipt weten we zeker. En het kan best zijn dat als je straks vorderingen ziet, dat dat heel snel gaat. Maar zoals gezegd, iedere kat is anders. Maar bij jullie, in een rustige en veilige omgeving... je kunt toch eigenlijk geen betere plaats voor haar bedenken.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5422
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Oudere poes ander baasje/huis - angstig

Bericht door nellebel »

mijn gijs was dus ook een bange poeperd. ik klets de hele dag tegen mijn katten en zing veel. wat bij gijs ook hielp is dat ik hem wel aansprak maar hem niet wilde pakken of aanraken. hierdoor durfde hij op een gegeven moment ook te blijven zitten als ik hem aansprak of voorbij liep. uiteindelijk kwam hij dan zelf wel zijn kroeltje halen.
uiteindelijk is mijn bangerd de grootste kroelkont die er is, en het mooiste is dat hij mij vertrouwd. als de stofzuiger aanstaat (waar ze beiden bang van zijn) en ik zeg tegen gijs dat hij voorbij kan lopen en er gebeurt niets, dan doet hij dat zonder paniek. hij vertrouwd mij dat de stofzuiger dan niets doet. guusje niet, die troela raakt in paniek dan.
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Sonnyboy
Huiskat
Huiskat
Berichten: 45
Lid geworden op: 07 jan 2017 11:01

Re: Oudere poes ander baasje/huis - angstig

Bericht door Sonnyboy »

Wat lief, al die mensen die reageren en hun verhaal delen. Jullie zijn ervaringsdeskundigen. En ik voel me daardoor erg gesteund! Dank jullie!
Luna zit al 2 dagen in de kast (daar heeft zij de ruimte) en met het naar bed gaan komt zij daaruit, eet wat en gaat in de vensterbank zitten, o.a. d'r eigen wassen. Wij gaan dan al snel naar bed. In tegenstelling tot de eerste nachten is zij nu vrij rustig. Loopt wat, markeert wat, eet vooral veel, drinkt en maakt gebruik van de kattenbak.
Vanmorgen vroeg in de schemering hoorde ik haar in de slaapkamer lopen en zat zij mij te bestuderen. Even later ging zij in de kast slapen.
Op het ogenblik lijkt het erop dat zij 'alleen' in ons huis wil leven, zij zoekt geen toenadering verder en is bang voor ons.
Klopt AiMoJhu dat ik niets moet verwachten want dat ik dan er druk leg en dat werkt vaak averechts werkt, dat merkte ik. Ik ging er misschien té krampachtig mee om. Ik denk dat zo'n dier dat voelt. Ik probeer mijzelf daarin te veranderen.
Ik ben ook benieuwd Rik, hoelang het met Luna gaat duren. Wat fijn die woorden: 'dat ze uiteindelijk uit haar schelpje kruipt weten we zeker'. Bemoedigend is dat! Ik hoop dat wij die rustige en veilige omgeving... je kunt toch eigenlijk geen betere plaats voor haar bedenken' mogen zijn. Lief!
Wat een vrolijkheid Nellebel. Ik kan me voorstellen dat dat erg leuk is voor de katten. Ook ik spreek de kat wel aan maar wil hem absoluut niet pakken en ook (nog) niet aanraken). Je hoort wel vaker dat de grootste bangerds later de grootste kroelkronten worden. Nou, ik kan niet wachten! :smile: Stofzuigen doe ik nu nog even niet, ze zou té bang worden. Nog even met stoffer en blik alles ;-)
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5422
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Oudere poes ander baasje/huis - angstig

Bericht door nellebel »

Hier wordt lief personeel ook in het zonnetje gezet Hi Hi niet alleen de katjes
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Sonnyboy
Huiskat
Huiskat
Berichten: 45
Lid geworden op: 07 jan 2017 11:01

Re: Oudere poes ander baasje/huis - angstig

Bericht door Sonnyboy »

:grin: :eangel:
AiMoJhu
Huiskat
Huiskat
Berichten: 53
Lid geworden op: 08 jan 2017 14:14

Re: Oudere poes ander baasje/huis - angstig

Bericht door AiMoJhu »

Sonnyboy schreef:Klopt AiMoJhu dat ik niets moet verwachten want dat ik dan er druk leg en dat werkt vaak averechts werkt, dat merkte ik. Ik ging er misschien té krampachtig mee om. Ik denk dat zo'n dier dat voelt. Ik probeer mijzelf daarin te veranderen.
Dat je je hiervan bewust bent is stap 1 de goede richting uit en imo de belangrijkste stap. ;-)
Je wil niet weten hoe ik af en toe met m'n handen in het haar zat met Mowgli, ik was stabiele katten gewend die niet zo snel onder de indruk waren en nu had ik er 1 die me vermeed als de pest als ik (heeeeeeel erg) druk in m'n hoofd was en daardoor een onrustige energie uitstraalde. :shock:
Maar gaandeweg kwam ze erachter dat ze me kan vertrouwen en dat ze heel fijn met me kan knuffelen en sindsdien slaapt ze 2/3e vd tijd 's nachts bij mij op bed.

Vandaar dat ik ook zeg: geef het tijd, probeer af en toe even of je een stapje verder kunt gaan en zo niet: stapje terug en later weer proberen.
En wat die stapjes vooruit zijn verschilt, voor de ene is dichterbij gaan zitten al een enorme stap terwijl de andere na een korte tijd met 2 vingers in de neus bij je op schoot durft.
Maar zodra je de verwachting loslaat dat het een gezellige schootkat en allemansvriend wordt haal je enorm veel druk van de ketel en dat haalt een hoop spanning weg. ;-)
Sonnyboy
Huiskat
Huiskat
Berichten: 45
Lid geworden op: 07 jan 2017 11:01

Re: Oudere poes ander baasje/huis - angstig

Bericht door Sonnyboy »

Jeetje, wat een wijze woorden. Daar kan ik wat mee!
Het is inderdaad moeilijk wanneer je makkelijke, stabiele katten bent gewend. Veel katten komen open en spontaan op mij toe. Zo niet Luna, wilde niets van mij weten. Ze begint nu wat te ontdooien, belangstelling voor mij te krijgen van een afstandje. Ze blijft nu rustig liggen wanneer ik van een afstandje tegen haar praat. Wilde gisteren ook eten van mij hebben. Toen ze dat kreeg, begon zij te blazen, dat dan weer wel :grin: Ik ben niet druk in m'n hoofd, maar wel krampachtig, soms depressief en zenuwachtig. Dat was ik nooit, maar teveel op m'n bordje gehad.
Ik denk dat een kat je ook een spiegel voorhoudt. Om te ontstressen en zo. Dan is de wisselwerking tussen mens en dier veel beter. Jeetje, ik begin het te snappen ;-) :grin:

Ik ben blij dat jij dat ook meemaakte met Mowgli en dat je de moeite wilt doen om dat te delen, daar help je ons enorm mee!!
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7611
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Oudere poes ander baasje/huis - angstig

Bericht door Rik »

Sonnyboy schreef:Wilde gisteren ook eten van mij hebben. Toen ze dat kreeg, begon zij te blazen, dat dan weer wel :grin:
Hihihi... ja... "Ik wil eten... O, ik krijg wat... Ggggggghaa... is toch wel (te) eng.". Ja, echt onzekerheid. Ze wil wel maar durft nog nét niet. Als ze dan schrikt van hoe ver ze zelf eigenlijk gegaan is krijg je een blaas (of mep). Echt van de onzekerheid. Dat kun je dus gewoon negeren en haar terug laten trekken. De volgende keer kan het zijn dat ze het wel durft zonder te schrikken van zichzelf omdat er niets engs gebeurd is. Maar dat heeft even tijd nodig.

Is overigens prima hoor... dat ze zelf af en toe die grenzen opzoekt. Hoewel ze er dan wel zelf van schrikt is dat toch de methode voor haar om te kijken wat wel en niet kan. En zolang er niet iets onverwachts (vervelends) gebeurd durft ze stapje voor stapje steeds meer.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Sonnyboy
Huiskat
Huiskat
Berichten: 45
Lid geworden op: 07 jan 2017 11:01

Re: Oudere poes ander baasje/huis - angstig

Bericht door Sonnyboy »

Die indruk heb ik ook sterk, ze wíl wel, maar dúrft nog (net) niet. Dit zal dan wel haar onzekerheid zijn. Hihihi, moeilijk hoor om om dit te begrijpen voor mij, maar ik begin 't te leren. Dankzij jullie allen! :grin:
AiMoJhu
Huiskat
Huiskat
Berichten: 53
Lid geworden op: 08 jan 2017 14:14

Re: Oudere poes ander baasje/huis - angstig

Bericht door AiMoJhu »

Ik merk wel dat de band met Mowgli ontzettend sterk is, juist doordat ze op mij durft te vertrouwen en we samen moesten ontdekken hoe we het beste met elkaar omgaan.
Ze hoeft maar te kijken of een oor te bewegen en ik weet al wat ze denkt bij wijze van spreken.

Ik durf er bijna mijn hand voor in het vuur te steken dat over 1-2 jaar jij ook zo'n band hebt gesmeden met jouw Luna of op z'n minst heel hard onderweg bent om die band en verstandhouding te bereiken. :)
Sonnyboy
Huiskat
Huiskat
Berichten: 45
Lid geworden op: 07 jan 2017 11:01

Re: Oudere poes ander baasje/huis - angstig

Bericht door Sonnyboy »

Ik kan het me voorstellen dat jullie een hele sterke band hierdoor hebben gekregen. Wat fijn voor jullie! Ik hoop dat het bij ons ook zo gaat! Heerlijk zou dat zijn.
Sonnyboy
Huiskat
Huiskat
Berichten: 45
Lid geworden op: 07 jan 2017 11:01

Re: Oudere poes ander baasje/huis - angstig

Bericht door Sonnyboy »

Zo zielig. Ze probeerde een beetje los te komen, kwam al vroeg op de avond uit haar schuilplaatsje. Ging heerlijk in de vensterbank liggen d'r eigen wassen, ze was redelijk op haar gemak. Ineens, schijnbaar vanuit het niets, sprong zij van de vensterbank af en ging zeer weer verstoppen achter het gordijn en bleef daar zitten. Later op de nacht, tegen de morgen, hoorde ik haar daar weer pas achter vandaan komen, eten en drinken en de kattenbak gebruiken. De hele nacht heeft zij zich amper bewogen door het huis, in tegenstelling tot andere nachten. Nu ligt zij gelukkig weer in de kast. Het lijkt wel of zij ineens weer terug bij af is. Ons gedrag naar haar toe is niet veranderd. Hoe moet ik dit nu begrijpen?
Plaats reactie