Gypsy geeft tegenstrijdige signalen?

Voor vragen over katten die bang zijn van mensen, geluiden, andere dieren, etc.
Plaats reactie
Gypsy
Kitten
Berichten: 9
Lid geworden op: 22 nov 2016 22:39

Gypsy geeft tegenstrijdige signalen?

Bericht door Gypsy »

Ik heb twee dagen terug 2 gesteriliseerde poezen uit het asiel geadopteerd (Iriya 6j en Gypsy 4j).
Voorlopig zitten ze nog gescheiden in huis (waren ook niet samen in asiel).
Nu is Iriya (zat daar al 3 jaar) al volkomen opengebloeid etc maar Gypsy was al angstig in het asiel.
Haar voorgeschiedenis (volgens asiel) is hoogstwaarschijnlijk van een balkon gegooid (oa tand door lip en kneuzingen aan één zijde).

Nu zit ze dus steeds weggestoken en at niet(was ook al moeilijk in het asiel). Op basis van wat ik tot op heden las, is meestal advies 'met rust laten en 's nachts zal ze wel eten als het rustig is. Wat ze dus gisteren niet deed.
Vandaag dus met tussen pauzes er geregeld mee bezig geweest (lees: op de grond liggen voor de bak en zachtjes aaien onder de kin) of gewoon in de kamer een boek lezen. Na lang aaien (nooit geblazen maar kon niet zien wat de staart deed) eet ze wat brokjes, zodoende haar toch al een redelijke hoeveelheid kunnen doen eten (ook wat natvoer). Maar enkel dus brokjes die ik praktisch onder haar neus leg.
Maar ze weigert nog steeds uit haar 'schuilplaats' te komen en als ik over haar rug aai (als ze neerligt) duwt ze haar achterste omhoog...

Wat betekent dit nu? "Geef me tijd" gezien het verstoppen etc of "Geef me meer aandacht" gezien het achterste. Doe ik best verder waar ik mee bezig ben of is er een betere methodiek?
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7657
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Gypsy geeft tegenstrijdige signalen?

Bericht door Rik »

Welkom op het forum.... Wat goed dat je voor 2 wat oudere poezen gegaan bent.

Achterste omhoog douwen lijkt wel een positief signaal (doet een krolse kat ook altijd). Mij lijkt het ook van... "lekker harder aaien". Als ze daarvan echt angstig zou zijn zou je dat aan haar gedrag moeten merken. En het feit dat ze niet blaast is dan ook al goed. Verder denk ik dat je wel goed bezig bent. Laat haar rustig in haar veilige schuilplaats en geef haar af en toe een beetje "niet dreigende" aandacht. Ze heeft heel wat meegemaakt en het zal even duren voordat ze los komt. Als ze eenmaal weet dat de brokjes er staan zal ze daar 's-nachts ook wel aan gaan knabbelen. Ook even een bakje water in de buurt neerzetten en even wegen op een digitale keuken-weegschaal zodat je kan zien dat ze in ieder geval wat drinkt (want dat kun je meestal niet aan het nivo zien).
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gypsy
Kitten
Berichten: 9
Lid geworden op: 22 nov 2016 22:39

Re: Gypsy geeft tegenstrijdige signalen?

Bericht door Gypsy »

Bedankt al veel informatie uit dit forum kunnen halen, maar elke kat reageert toch weer een beetje anders...
Twee amuseren zich samen hoop ik, maar ze elkaar leren kennen is een volgende stap... (en thread waarschijnlijk)
Haar kattebak bevatte gisteren minstens een plasje en deze morgen een wat vastere substantie.
Laatste keer haar korrels gewogen en een nieuwe schuilplaats erbij gegeven die wat comfortabeler is (kattemand ipv handdoek in een doos met opening aan voorzijde). Die handdoek met haar geur kan mss nog van pas komen...

Haar daarjuist aan het ronken gekregen door haar zijde te aaien ipv haar kopje, gestaag leer ik haar voorkeuren ;) Maar nog geen aanstalten om haar bed te verlaten... ik doe zo voort dan. Ergens gelezen dat gewoon stil in de kamer aanwezig zijn ook kan helpen, klopt dit? Ik heb nog wat boeken liggen.

Deels gerelateerd, de andere kat wil graag in de living/keuken etc. Is de redenering correct dat ik best wacht tot Gypsy wat rondloopt zodat het voor beide voorlopig 'neutraal' terrein blijft?
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7657
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Gypsy geeft tegenstrijdige signalen?

Bericht door Rik »

Ah, als je haar nu al aan het ronken hebt dan zal ze straks echt helemaal los komen :) Gewoon in de kamer zijn en een boek lezen helpt ook (dan leert ze dat er geen dreiging van jou uit gaat). Ze moet echter wel haar momenten hebben dat ze helemaal alleen is en dus zelf uit haar schuilplaats kan komen. Als ze bijvoorbeeld naar de bak zou moeten en ze durft dat nog niet helemaal is het niet handig dat daar een groot "beest" in een stoel zit te lezen :) Dus met tussenpozen gewoon aanwezig zijn en ook af en toe aanhalen en ook wat momenten dat ze weer helemaal tot rust kan komen. Ze heeft gewoon tijd nodig... heel veel tijd. Maar als ze het fijn vindt aangehaald te worden dan gaat dat helemaal goed komen.

De introductie met Iriya is inderdaad een heel ander verhaal. Dat zal een normale introductie moeten worden waarbij je eerst aftast hoe (en of) ze andere katten gewend zijn. Of neutraal terrein dan handiger is weet ik eigenlijk niet maar het kan misschien wel een week (of langer) duren voordat Gypsy helemaal los gekomen is. Of je de ruimte voor Iriya dan zolang beperkt moet houden weet ik eigenlijk niet. Er zijn hier mensen met meer praktische ervaring met introductie van oudere katten.

Je kunt het natuurlijk wel even een paar dagen aanzien om te kijken of Gypsy toch al snel bijdraait.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gypsy
Kitten
Berichten: 9
Lid geworden op: 22 nov 2016 22:39

Re: Gypsy geeft tegenstrijdige signalen?

Bericht door Gypsy »

Ik wissel aandacht af tussen beide dame's (een uurtje hier en uurtje daar, paar weken verlof leek ideale moment voor adoptie).
De ruimte die Iriya momenteel tot haar beschikking heeft is groter dan wat ze in het asiel gewoon is. Dus op dat vlak is het al een verbetering. Daar kon ze andere katten niet zo goed verdragen (blies+plaste), maar in de ruimte die ze had zaten er wel één of twee oudere kittens te slapen... Maar ik ga offtopic.

Dus maw laten zitten, nu en dan haar aan het ronken brengen en haar dus de eerste stap laten zetten.
ErikPhilippus
Tijger
Tijger
Berichten: 1945
Lid geworden op: 20 okt 2015 14:28

Re: Gypsy geeft tegenstrijdige signalen?

Bericht door ErikPhilippus »

Inderdaad top dat je deze twee poezen een fijn thuis gaat geven!
Gypsy heeft dus een omzichtige behandeling nodig, zoveel is wel duidelijk. Ze zal een ander tempo hebben dan Iriya. Ik begrijp dat ze nu verblijven in aparte ruimtes. Wellicht is het mogelijk om ze na een tijdje te laten wisselen van ruimte, eventueel ingeleid door de handdoek met geur bij Iriya neer te leggen.

Wat ik destijds bij de introductie van Lumi (ook een wat angstige poes) heb gedaan, is de allergrootste bench huren voor een tijdje (kosten vallen reuze mee, maar je moet er wel de ruimte voor hebben), die helemaal ingericht met een slaapplekje, schuilplek, kattenbakje, voerplek, etc., en die in de huiskamer gezet. Na een dag of twee overdag de deur een uurtje opengezet, steeds langer/vaker (nog niet 's nachts), zodat Lumi stap voor stap de boel kon verkennen. Ook toen de bench dag en nacht openstond, ging ze er nog slapen en dutten. Dus dat is hier heel goed gegaan, wellicht een idee voor Gypsy?

Afbeelding

Verder denk ik dat je het goed doet, laten weten/voelen dat je er bent voor haar, en haar toch haar eigen tempo laten kiezen voor alles. Je hebt haar al aan het spinnen gekregen, dus dat geeft moed!

Succes!
Erik
Gypsy
Kitten
Berichten: 9
Lid geworden op: 22 nov 2016 22:39

Re: Gypsy geeft tegenstrijdige signalen?

Bericht door Gypsy »

Ok, het ging ineens verbazend snel...
Vanmiddag eens geprobeerd haar te aaien in nieuwe schuilplaats en dan als ze minder oplet door de aandacht de mand er een beetje uittrekken tot ze uiteindelijk met haar kopje buiten zat...
In eerste instantie leek dat weinig effect te hebben en dan had ik paar uur geen tijd voor haar.

Net voor slapen nog eens binnengeweest en zat niet in haar schuilplaats, toen ik haar vond (niet ver ervan) ging ze zonder problemen traag voorbij me en kromp niet ineen of versnelde niet als ik haar aanraakte. ze deed rustig een kleine ontdekkingstocht in de kamer tot ik de deur opende. In de gang ging ze wel maar de (voor haar) grote living was er iets teveel aan dus keerde terug. Na wat getwijfel heeft ze dan toch haar eerste ontdekkingstocht ingezet! Toen waren er nog een hoop eerste dit en eerste dat, maar dat zou de post te lang maken.

Om een lang verhaal wat korter te maken: ineens is het van 'ik kom niet uit m'n bed' gegaan naar 'jouw bed is ook interessant'. Had haar even alleen gelaten om fototoestel te halen en dat zag ik toen ik de deur opende :) Ik ben blij!
Afbeelding
Morgen laat ik Iriya op verkenning in de living en probeer ik de voorgestelde kamerwissel.
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5450
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Gypsy geeft tegenstrijdige signalen?

Bericht door nellebel »

hihi wat lief om te zien dat koppie. ze heeft echt haar plekje gevonden. fijn om te zien en horen dat ze eigenlijk best snel vertrouwen in je toont en dat voor zo'n bangerd
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9328
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Gypsy geeft tegenstrijdige signalen?

Bericht door castratenkoor »

Wat fijn dat je deze twee poesjes een nieuwe kans biedt. Maar vanwaar dat scheiden? Is dat een advies vanuit het asiel? Omdat je huis voor alle twee onbekend (en dus neutraal) terrein is had je ze meteen samen kunnen zetten. Dan kan bangerikje zich ook wat optrekken aan de wat stoerdere.

Hopelijk bouwt Gypsy haar vertrouwen in je elke dag een beetje op. Ik hoop dat de poesjes uiteindelijk goed met elkaar overweg kunnen en dat ze een gezond en gelukkig leven tegemoet gaan.
Laatst gewijzigd door castratenkoor op 24 nov 2016 07:46, 1 keer totaal gewijzigd.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gypsy
Kitten
Berichten: 9
Lid geworden op: 22 nov 2016 22:39

Re: Gypsy geeft tegenstrijdige signalen?

Bericht door Gypsy »

Het scheiden was omdat Gypsy zo een bangerd is/was en Iriya vanuit het asiel het label 'verdraagt geen andere katten' kreeg (blies en plaste, maar niet aggressief dus ik dacht ook door de 'asielstress').
Als je verder op internet op verschillende plaatsen hierover leest, kom je twee meningen tegen. Ofwel dus 'direct bij elkaar en zien wel wat het geeft' of 'gestaag met elkaar laten kennismaken'. Ik heb tijd en dan leek de tweede optie veiliger.
Om de kansen van slagen nog wat hoger te maken wilde ik dus ook eerst Gypsy wat vertrouwen geven (en het besef dat ze ergens veilig zit) en Iriya wat laten kalmeren/ontwennen.

Dus vanaf nu dus die trage kennismaking, Iriya laat ik de living verkennen waar Gypsy gisteren twee rondjes deed. Dan eens zien hoe ze op elkaar hun geur reageren, die nog niet sterk aanwezig is.
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7657
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Gypsy geeft tegenstrijdige signalen?

Bericht door Rik »

Zoekplaatje op dat bed :) Kijk, dat is nog eens goed nieuws dat Gypsy al een beetje los komt. Je zult nu regelmatig vorderingen zien. Nu is het inderdaad tijd om van elkaar te weten dat ze er zijn. Kijk eens hoe Iriya reageert als ze op de kamer gezet wordt waar Gypsy nu bijna 4 dagen gezeten heeft. En dan, als ze weten van elkaar dat ze er zijn, de volgende stap... contact met de ogen. Heb je voor straks een hordeur die je in een deur kunt zetten?
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gypsy
Kitten
Berichten: 9
Lid geworden op: 22 nov 2016 22:39

Re: Gypsy geeft tegenstrijdige signalen?

Bericht door Gypsy »

Die kamer wissel is voorlopig uitgesteld...
Tegen m'n verwachting in is Iriya ineens serieus op haar ongemak...
Vanmorgen ging ik haar in de living laten (Gypsy geur extra light versie) en daar durft ze ineens niet eens in te gaan (alhoewel ze gisteren voor Gypsy haar verkenning het constant probeerde).
Nu wil zij niet uit haar schuilplaats komen terwijl ze gisteren er direct uitkwam als ze me hoorde/zag...

*zucht* De rollen lijken omgekeerd, Gypsy wil op verkenning en Iriya niet uit haar bed.
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7657
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Gypsy geeft tegenstrijdige signalen?

Bericht door Rik »

O, das jammer. Het was natuurlijk mooi geweest als het allemaal zo soepel gelopen was.
Maar goed... geduld. Veel geduld. Heel veel geduld :) Dan komen ze er wel.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gypsy
Kitten
Berichten: 9
Lid geworden op: 22 nov 2016 22:39

Re: Gypsy geeft tegenstrijdige signalen?

Bericht door Gypsy »

Eergisteren Gypsy van kamer verandert (naar slaapkamer) omdat ik gaten moet boren door de muur van die kamer... (leek me geen goede combinatie).
In slaapkamer sliep ze de eerste nacht onder het bed en vond 's ochtends dat m'n kast er iets comfortabeler uitzag (haar mand staat er dus ook zoals in vorige kamer maar kijkt er niet eens naar).
Gisterenavond had ze ineens wel trek en heeft ineens bijna twee zakjes natvoer gegeten...
Die nacht rond een uur op 5 was ze (na gebruik kattebak, dat was de mindere kant van de verhuis) opeens naast me op bed en heeft er twee uur ofzo blijven liggen en dan terug in de kast...
Het is en blijft een kat die niet kan beslissen :)

Iriya heeft intussen haar zin voor ontdekking teruggevonden en kon niet snel genoeg in Gypsy haar vorige kamer zijn. Veel gesnuffel maar verder geen reactie, toen een handdoek waar Gypsy op lag in Iriya haar kamer gelegd. Veel gesnuffel maar verder geen echte reactie.

Daarjuist zat Iriya te krabben aan de deur van Gypsy haar huidige kamer. Iriya dan op halve meter van Gypsy, totaal geen reactie van Iriya of ze is selectief blind... :-| (ze keek wel in de goede richting)
Gypsy daarintegen had haar wel gezien en volgde haar gewoon (kwam niet uit haar kast maar kroop er ook niet dieper in).
Plaats reactie