Ruzie tussen broer en zus door angstige kat

Voor vragen over katten die bang zijn van mensen, geluiden, andere dieren, etc.
Plaats reactie
KobusFloor
Huiskat
Huiskat
Berichten: 12
Lid geworden op: 12 nov 2016 14:50

Ruzie tussen broer en zus door angstige kat

Bericht door KobusFloor »

Hoi allemaal,

Ik ben een beetje ten einde raad vandaar dat ik dit topic heb aangemaakt.

Geschiedenis
Kobus en Floor zijn broer en zus en inmiddels 6 jaar oud. Ze zijn bij ons gekomen als kitten. Kobus is een kater die niet snel bang is, een tikje lomp en dol is op aandacht en eten. Ook is hij een stuk dominanter. Floor is een lieve poes maar vrij angstig. Ze schrikt snel en is een stuk voorzichtiger dan Kobus. Dingen gaan haar vaak te snel. Allebei zijn het binnenkatten die af en toe, bij goed weer, aan een tuigje in de tuin naar buiten gaan.

Kobus en Floor zijn samen met ons 2 keer verhuisd en inmiddels wonen we alweer 3 jaar in deze woning.

Sinds vorig jaar lijkt er een verandering in het gedrag naar elkaar toe te hebben plaatsgevonden. Nu maakten ze altijd wel af en toe ruzie maar vorig jaar, nadat wij terugkwamen van vakantie, heeft Floor voor het eerst tijdens zo'n ruzie geplast. We hebben haar plas toen laten onderzoeken en het blijkt dus dat ze door de stress een blaasontsteking had. Medicatie gekregen en wat aanpassingen in huis gedaan om het voor Floor aangenamer te maken. Ook een Feliway stekker in de woonkamer.

huidige situatie
Sinds enkele weken lopen de ruzies uit de hand. Kobus kan niet langs Floor lopen zonder een mep te krijgen waarna hij haar vervolgens opjaagt het huis door. Ook wanneer Floor rustig ligt te slapen jaagt hij haar weg. Vorige week heb ik op een paar plekken weer plasjes gevonden. Weer urine laten onderzoeken en Floor had veel last van blaasgruis, Kobus minder maar ook. Nu speciale voeding en Metacam. Over een maand opnieuw urine langsbrengen.

De dierenarts raadde ons aan om de katten aan elkaar te herintroduceren zodat ze 1. Tot rust kunnen komen en 2. Elkaar weer leren positief te benaderen.

herintroduceren
Sinds vorige week zaterdag zitten Kobus en Floor gescheiden ieder op een slaapkamer met daarin alles wat ze nodig hebben. 's avonds na het werk gaan we bij ze zitten en 's nachts slapen mijn vriend en ik gescheiden van elkaar bij 1 van de katten.

Na een paar dagen hebben we doekjes met geuren uitgewisseld waar weinig reactie op kwam. Daarna gewisseld van kamer waar ze wel nieuwsgierig op reageerden. Donderdag allebei apart van elkaar een rondje door het huis mogen lopen wat - aan de staarten te zien - toch wel spannend en interessant was.

Gisteren hebben ze elkaar voor het eerst weer kort gezien. Er werd niet echt op gereageerd. Nauwelijks gesnuffel en vooral ieder elkaars weg door het huis. Wel was Floor erg gefixeerd op waar Kobus was en toen zij via de deur naar de gang wilde gaan en Kobus kwam aangerend om ook naar de gang te gaan, kreeg hij een mep van haar. Hij reageerde hier verder niet op. Floor had weer stress, slikken en pootjes likken, dus hebben we ze weer apart op hun kamers gezet.

Wij weten nu niet meer zo goed wat te doen.

Wij denken dat Floor eerst weer vertrouwd moet raken met het huis voordat ze weer met Kobus herenigd kan worden. Ook denken wij dat Floor altijd wel angstig zal blijven maar we hopen dat het meppen en grommen ophoudt.

Heeft iemand een zelfde soort ervaring of tips? Ik ben ten einde raad en het geeft ontzettend veel stress dat de diertjes waar je zoveel van houdt, niet lekker in hun vel zitten.

Het is een heel verhaal maar ik hoop dat jullie ons misschien kunnen helpen.
ErikPhilippus
Tijger
Tijger
Berichten: 1945
Lid geworden op: 20 okt 2015 14:28

Re: Ruzie tussen broer en zus door angstige kat

Bericht door ErikPhilippus »

Ik kan me goed voorstellen dat je een beetje aan het eind van je latijn bent... Lastige situatie.

Hoewel maar beperkt vergelijkbaar, hebben wij een hele tijd terug het volgende gedaan:
De ruziënde katten gescheiden van elkaar: één in de woonkamer/keuken, de andere in de rest van het huis. We hebben tussen de woonkamer en de hal een hordeur gezet, en tijdens het eten de gewone deur open gezet, en de hordeur gesloten. Dus tijdens het eten ze konden elkaar alleen zien en ruiken. Maar omdat de focus primair op het eten was gericht, werd het ruziemaken op dat moment minder belangrijk. En daarna steeds iets langer wachten met de gewone deur sluiten. Voor onze katten werkte dit wel als een patroon-onderbreking, en heeft het ruziemaken doorbroken.

Misschien een idee?
Groetjes,
Erik
KobusFloor
Huiskat
Huiskat
Berichten: 12
Lid geworden op: 12 nov 2016 14:50

Re: Ruzie tussen broer en zus door angstige kat

Bericht door KobusFloor »

Bedankt voor je reactie. Het stomme is dat ze niet altijd als ze elkaar zien ruzie maken. Tot voor het moment van herintroduceren sliepen ze 's nachts bijvoorbeeld wel tegen elkaar aan bij ons op bed en wasten ze elkaar.
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5568
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Ruzie tussen broer en zus door angstige kat

Bericht door Anne »

Samen eten verbroedert, dus misschien dat je daarmee kan beginnen.
Zijn beide katten reeds geholpen?
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
KobusFloor
Huiskat
Huiskat
Berichten: 12
Lid geworden op: 12 nov 2016 14:50

Re: Ruzie tussen broer en zus door angstige kat

Bericht door KobusFloor »

Ja ze zijn enkele jaren geleden gesteriliseerd. Ze krijgen nu apart van elkaar te eten omdat Kobus heel snel eet en anders ook aan het bakje van Floor begint. Floor voelt zich dan weer opgejaagd en heeft de rust niet om te eten.
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9310
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Ruzie tussen broer en zus door angstige kat

Bericht door castratenkoor »

Een hordeur, zoals Erik voorstelt, lijkt mij een heel goede optie.
6-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolle**
Teun '09 Rik+Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Hannie8
Kitten
Berichten: 1
Lid geworden op: 30 mei 2019 23:56

Re: Ruzie tussen broer en zus door angstige kat

Bericht door Hannie8 »

Inmiddels ruim 2 jaar later ben ik benieuwd hoe het met Kobus en Floor gaat, ik hoop beter. Ik herken uw verhaal bij mijn 2 poezen. Ik weet niet zeker of het gedrag van mijn kat (Floor in uw verhaal) voorkomt uit angst, of omdat ze zich niet lekker voelt en daarom chagrijnig reageert. Ze moet namelijk regelmatig overgeven, eet dan ook weinig en ze heeft ook vaak een rommelende maag. Ik weet niet zeker of dat stressgerelateerd is. Ik heb wel ondervonden dat Prins VitalCare Resist Calm droogvoer de kat minder angstig maakt.
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5568
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Ruzie tussen broer en zus door angstige kat

Bericht door Anne »

Ben je al naar de da geweest Hannie om een medische oorzaak uit te sluiten? Want dit lijkt me niet echt stressgerelateerd
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Plaats reactie