Bange kat bij niet dominante kat, maak me een beetje zorgen

Voor vragen over katten die bang zijn van mensen, geluiden, andere dieren, etc.
Plaats reactie
dubbele
Kitten
Berichten: 6
Lid geworden op: 13 jun 2016 10:05

Bange kat bij niet dominante kat, maak me een beetje zorgen

Bericht door dubbele »

Wij hebben een kater van 4,5 jaar en 4 maanden terug hebben we zijn maatje in moeten laten slapen.
Door toeval kwamen we bij een fokker terecht en daar werd zijn halfzusje ter herplaatsing aangeboden.
Zijn halfzus is 1 maand jonger als hij dus qua leeftijd kwam dat mooi overeen (wij wilden geen kitten).
Wij hebben de bench methode gebruikt om de katten aan elkaar te laten wennen.

Banjer zijn karakter is ietwat schrikkerig, een schootkat maar geen knuffelkat, houdt er niet van om opgepakt te worden maar ga hem aaien en hij weet van gekkigheid niet in welke richtingen hij moet buigen zo lekker vind hij het. Banjer is niet dominant maar wel speels en ondanks dat hij schrikkerig is wel onderzoekend.

Sproet is een bange poes, niet voor ons maar voor geluiden, het horgordijn, de wasmachine, de (robot)kattenbak, de tuin en Banjer. Sproet houdt er ook niet van om opgepakt te worden maar ligt wel graag in mijn nek en aaien is ook geen straf voor haar.
Alleen gromt en blaast ze zo veel naar Banjer terwijl die niets doet, hij blaast niet naar haar maar komt gewoon de hoek om wandelen of springt op de stoel terwijl er vaak nog ruim 3 meter ruimte is.
Het is zo,n vicieuze cirkel geworden nu, Sproet gromt naar banjer omdat ze bang is voor hem, Banjer loopt op zijn tenen omdat hij bang voor Sproet geworden is. Ze zijn beide erg op hun hoede en niet relaxed.

Als Banjer van buiten (ren) naar binnen komt kijkt hij eerst rond om te kijken waar Sproet uit hangt en gaat dan via een andere weg naar waar hij naartoe wil lopen en ook Sproet is constant aan het luisteren/kijken waar banjer uithangt (behalve als ze in haar mandje slaapt).
ik haal ze allebei aan, geef ze beide wat lekkers (Banjer eerst) speel met ze en dat gaat met die momenten goed maar zodra ik ermee stop dan begint het weer van voren af aan.
Het blijft "gelukkig" tot nog toe alleen bij grommen en blazen en wegstuiven voor de ander

Ik denk dat Sproet bij voorbaat al blaast en gromt uit angst en ik wordt er moedeloos van, ik heb zelfs al lopen denken om de fokker op te bellen om te vragen of ze haar terug willen nemen.

Lang verhaal en misschien wat warrig maar denken jullie dat dit nog goed komt ?
(Feliway hielp niet)
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7657
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Bange kat bij niet dominante kat, maak me een beetje zor

Bericht door Rik »

Is het bekend waarom Sproet ter herplaatsing is aangeboden? Is ze sinds ze uit het nest is ook altijd alleen geweest (dus een echte solo-dame)? Hoe lang is ze al bij jullie?

Het lijkt er inderdaad op dat Sproet erg onzeker (of zelfs bang) is. Met 4,5 jaar kan dat een hele lange tijd duren voordat ze een beetje gewend raakt. Het probleem en vraag is dan of de relatie tussen Banjer en haar tegen die tijd al niet dusdanig beschadigd is dat ze nog echt maatjes met elkaar kunnen worden. Het hangt er een beetje vanaf hoe lang dit nu al gaande is en of een hernieuwde herintroductie misschien nog wat zou kunnen redden.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
dubbele
Kitten
Berichten: 6
Lid geworden op: 13 jun 2016 10:05

Re: Bange kat bij niet dominante kat, maak me een beetje zor

Bericht door dubbele »

Goedemiddag allemaal (helemaal vergeten ;()

Sproet heeft 1 kitten gekregen door middel van een keizersnee en is daarna gesteriliseerd.
Voor zover ik weet hebben er altijd wel katten rondgelopen, toen wij gingen kijken was er net 1 poes bevallen en was haar dochter van 5 maanden er ook nog.
Volgens de fokker viel sproet de hond aan als die te dicht bij haar dochter kwam en dat dat de reden was dat sproet ter herplaatsing werd aan geboden.
Het ras zelf is in mijn ogen (als ik kijk naar banjer, zijn moeder en de katten bij de fokker)op hun hoede als in: eerst de kat uit de boom kijken.

Dus ons leek het ideaal, geen allemans-vriendin, gewend aan katten, speels, zelfde leeftijd, knuffel kat maar nu zit ik zo in twee-strijd en ben als de dood dat het zo onrustig blijft of in het ernstigste geval gaat escaleren

We hebben sproet nu zo,n 10 weken in huis
sharon03
Poema
Poema
Berichten: 277
Lid geworden op: 29 mar 2016 11:25

Re: Bange kat bij niet dominante kat, maak me een beetje zor

Bericht door sharon03 »

Ik zou ze gewoon lekker laten gaan, komt vanzelf goed :) zo heb ik ooit een poes gehad die ook echt lang heeft moeten wennen aan de nieuwkomer toen. Terwijl de nieuwkomer een kitten was. Maar uiteindelijk vond ik ze op een gegeven moment sochtends samen knuffelend in de krabpaal. Sommigen hebben wat meer tijd nodig dan anderen
Gebruikersavatar
BloemTetsu
Tijger
Tijger
Berichten: 1070
Lid geworden op: 17 jul 2012 09:00

Re: Bange kat bij niet dominante kat, maak me een beetje zor

Bericht door BloemTetsu »

Ik heb een angstige kat bij dominante kat gehad en dat was oorlog. De dominante kat was haar aan het stalken en zodra ze haar zag werd het een aanval. De bange kat was echt doodsbang.
Die situatie heb je in ieder geval niet zo te lezen.

Wat ik ook heb gehad was dezelfde bange kat met een enthousiaste dwaas. Die vond de poes leuk en zocht haar op en was een beetje lomp.
Wat toen hielp is er een poes bij zetten die minder bang was en fysiek op kwam. Qua karakter tussen de twee in. Die heeft de dwaas geleerd hoe je wel met dames moet omgaan.
De dames onderlig tolereerde elkaar. Met de kater was het dikke mik. Na haar veel te vroege overlijden hebben we een andere poes genomen en dat ging niet (zie boven).

Het oorspronkelijke duo gaat nu wel beter met elkaar om. Acceptatie. Dikke vrienden zullen het nooit worden. Maar ik denk dat het de beste combi is die mogelijk is. Als de kater bij haar in de buurt bij springt stuift de poes nog steeds weg. De kater is een dwaas en kan niet niet enthousiast doen. Ik vermoed dat als hij gewoon naar haar toe loopt, dat ze het dan wel prima vind.

Het is in ieder geval in beide gevallen nooit erger geworden.

Wat misschien zou helpen is apart voeren. En voedselverrijking voor Banjer. Dat heeft bij onze kater ook geholpen, vooral brokjes door kamer sjoelen. En veel spelen, waarbij we hem ook leren dat het klaar is, met woord en gebaar. Werkt ook als hij met de poes nog te wild is. Wat nu zelde voorkomt.

Of het helpt om er nog een kat bij te zetten weet ik niet, bij meerdere gevallen hier op het forum werkte het. Moet wel kunnen en je moet het willen.
Groetjes Bianca kopjes Bloem en Tetsu
Ducky*(6-4-12) Kathy*(28-1-11) Elfie*(20-2-14)
Excuses aan de kikkers, eksters, merel, duif en koolmees
dubbele
Kitten
Berichten: 6
Lid geworden op: 13 jun 2016 10:05

Re: Bange kat bij niet dominante kat, maak me een beetje zor

Bericht door dubbele »

Dank je voor jullie antwoorden, een derde kat erbij is geen optie.
Ze kregen al apart voer d.w.z. de bakken stonden 1 meter van elkaar af, ik heb ze nu naast elkaar gezet.
Het gekke is zo gauw er eten aan te pas komt is Sproet vergeten dat Banjer er ook is en duwt hem gewoon opzij of loopt langs hem heen of Banjer kan zonder problemen langs haar lopen (ik denk dat het komt omdat ze op dieet is, ze is een beetje te zwaar, kilo of 4 ;( )
Op het moment van typen is er weer een uitbarsting van Sproet (grommen.blazen) omdat Banjer te dichtbij kwam waardoor Banjer dus ook weer schrikt.
Op dit moment zitten ze een meter van elkaar af op de aanrecht en kijken elkaar niet aan en 3 minuten later sluipt Banjer weg richting bijkeuken.
Wat is nu het beste wat ik kan doen, als er gegromd en geblazen wordt ingrijpen door ssssst te zeggen of iets naar hun kop te gooien of gewoon laten gaan en alleen ingrijpen als het daadwerkelijk vechten wordt ? (wat gelukkig nog niet gebeurt is).
Brokjes door de kamer sjoelen is geen optie vanwege haar dieet, spelen met een hengel met veren'of laserpen o.i.d. gaat goed maar daar moet ik ook mee oppassen dat het niet te wild gaat worden.

ik wil haar niet banger maken als dat ze al is dus waar ligt die lijn ?
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9328
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Bange kat bij niet dominante kat, maak me een beetje zor

Bericht door castratenkoor »

Ik zou niet tegen ze brullen en zeker niet met dingen gaan gooien.

Wat nog wel eens werkt is meer ruimte aanbieden. Hoeveel ruimtes hebben ze in huis? Is er misschien een rommelkamer of zo die je om kunt bouwen tot leuke kattenkamer, met flink klim- en krabmeubel?

Hoe meer keuzes je ze aanbiedt hoe toleranter ze meestal worden ten opzichte van elkaar.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
dubbele
Kitten
Berichten: 6
Lid geworden op: 13 jun 2016 10:05

Re: Bange kat bij niet dominante kat, maak me een beetje zor

Bericht door dubbele »

Ze hebben de beneden verdieping met een grote krabpaal en planken tegen 1 muur aan en er is een kleine kattenren aan huis waar alleen Banjer gebruik van maakt want Sproet weet nog niet hoe een kattenluik werkt en dat wil ik voorlopig even zo houden. Boven mogen ze niet komen.
Ze is vandaag wel voor het eerst (uit eigen beweging) in de tuin geweest zonder dat ik haar heb hoeven te verleiden met een hengelspeeltje.
De tuin lijkt te helpen, ze gromt en blaast nog wel maar niet meer zolang.

Afbeelding Dit is Sproet

Afbeelding Dit is Banjer
dubbele
Kitten
Berichten: 6
Lid geworden op: 13 jun 2016 10:05

Re: Bange kat bij niet dominante kat, maak me een beetje zor

Bericht door dubbele »

Update.
2 maanden terug besloten om Sproet te herplaatsen, Banjer heeft haar zo laten schrikken door achter haar te gaan zitten en haar een tikje op de kont te geven wat ze niet in de gaten had dat ze van schrik omgevallen is (en het was echt een tikje de moeite van het noemen niet waard eigenlijk).
Sindsdien ging het helemaal niet meer, we hebben het nog 2 maanden aangekeken maar het grommen en blazen leverde zoveel stress op dat we deze (toch) wel moeilijke beslissing hebben genomen.
Sproet zit nu bij een jongedame in haar eentje en volgens de laatste berichten is ze afgevallen en gaat het hartstikke goed met haar :)

2 Weken terug is Diallo gekomen een somali kitten van bijna 16 weken en het gaat hartstikke goed tussen de heren, ze spelen, slapen en wassen elkaar :)

Afbeelding Dit was dag drie
Afbeelding
Afbeelding
ErikPhilippus
Tijger
Tijger
Berichten: 1945
Lid geworden op: 20 okt 2015 14:28

Re: Bange kat bij niet dominante kat, maak me een beetje zor

Bericht door ErikPhilippus »

Gelukkig dat de nieuwe combi goed uitpakt. Mooi beestje trouwens, die Diallo!
En ook goed te horen dat Sproet het goed doet inn z'n nieuwe omgeving.

Groetjes,
Erik
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9328
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Bange kat bij niet dominante kat, maak me een beetje zor

Bericht door castratenkoor »

Eind goed al goed. Voor alle drie een perfecte oplossing zo te horen, fijn!
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6809
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Bange kat bij niet dominante kat, maak me een beetje zor

Bericht door Dinky »

Helaas gaat het soms inderdaad niet zoals je zou willen en is herplaatsen (helaas) de beste keuze.

En dan zomaar een Somali kitten :verliefd: :verliefd: :verliefd:
Een ras dat mijn hart heeft gestolen ;-)
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
ErikPhilippus
Tijger
Tijger
Berichten: 1945
Lid geworden op: 20 okt 2015 14:28

Re: Bange kat bij niet dominante kat, maak me een beetje zor

Bericht door ErikPhilippus »

Kende dat ras niet... Dus eens zitten kijken naar Somali katten: prachtige beestjes. Wat een staarten!
Jammer dat het kattenpaleis vol is :grin:

Groetjes,
Erik
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6809
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Bange kat bij niet dominante kat, maak me een beetje zor

Bericht door Dinky »

Ik ontdekte het ras op show in het voorjaar van 2015: viewtopic.php?f=6&t=30035 ;-)
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
dubbele
Kitten
Berichten: 6
Lid geworden op: 13 jun 2016 10:05

Re: Bange kat bij niet dominante kat, maak me een beetje zor

Bericht door dubbele »

Wij zijn wel bekend met het ras onze eerste somali hadden we in 2001 helaas in 2011 overleden (nieren) en een htk kater die alleen bleef dus toen Banjer (LaPerm) erbij genomen. Doeraq overleed in febr, dit jaar 4 maanden na een knieoperatie. Sproet kwam en die 5 maanden later moeten herplaatsen en toen kwamen we Diallo tegen en mijn man die geen kat meer wou was meteen verkocht. Ik had mijn twijfels omdat hij duurder was als dat ik had verwacht maar manlief zei: we doen het :)
Plaats reactie