Kat braakt van angst?

Voor vragen over katten die bang zijn van mensen, geluiden, andere dieren, etc.
Lily-Banjer
Lynx
Lynx
Berichten: 103
Lid geworden op: 18 jul 2015 00:39
Locatie: Dordrecht

Kat braakt van angst?

Bericht door Lily-Banjer »

Hallo iedereen,

Wij hebben een kat van bijna 2 jaar, Lily genaamd. Het is een hele lieve poes die altijd klaarstaat voor een kroel. Nu hebben we een probleem. Het begon een paar weken terug. We waren een nachtje bij familie, en kwamen na die nacht weer thuis. We kwamen binnen en heel het huis rook zuur. We gingen kijken en zagen dat er braaksel van Lily op de grond lag. Geen haarbal, maar net gegeten brokken. Ze kwam niet ziek over. We dachten dat dit eenmalig was.

Toen, een week later gebeurde hetzelfde toen we een dag weg waren geweest: Uitgespuugde brokken, en een licht panische Lily die ons tegemoet kwam rennen. Ook toen kwam ze niet ziek over.

En daarnet was het weer raak: Net terug van een dagje weg, en weer een hoop braaksel. Ook begon ze weer te mekkeren en te kroelen.

Nu maken we ons erge zorgen, aangezien ze dit nog nooit heeft gedaan. Wel moet ik zeggen dat we een baby verwachten in Juni. Misschien zijn het de veranderingen?

Ik hoop dat jullie raad weten, want we zijn er erg verdrietig over.

Groetjes Emma
Trots personeel van:
Lily
Gebruikersavatar
Ennakee
Jaguar
Jaguar
Berichten: 726
Lid geworden op: 12 nov 2015 01:16

Re: Kat braakt van angst?

Bericht door Ennakee »

Hallo Emma,

Hoe gaat het momenteel met je? Je verteld dat Lily veel braakt en dat het zuur ruikt en de brokjes nog heel zijn. Een tijdje geleden had Lily nog veel last van haar tandjes, is ze daarvoor nog onder behandeling bij een tandarts geweest?

Want hij zou kunnen dat ze braakt omdat ze niet goed kan kauwen. En door alle brokjes heel in te slikken haar maag teveel belast wordt.

Krijgt ze ook natvoer en zo ja, hoe reageert ze daarop?

Heeft ze nog steeds dezelfde voeding als vroeger?

Hoe is de ontlasting van Lily is die normaal of een beetje dun.

Heeft ze geen koorts. Drinkt ze normaal. Heeft ze wel een normale eetlust?

Veranderingen zoals een zwangerschap kunnen veel teweeg brengen bij een kat. Maar ik weet niet of braken van brokjes daar ook bij hoort.
Laatst gewijzigd door Ennakee op 27 mar 2016 22:53, 1 keer totaal gewijzigd.
Lily-Banjer
Lynx
Lynx
Berichten: 103
Lid geworden op: 18 jul 2015 00:39
Locatie: Dordrecht

Re: Kat braakt van angst?

Bericht door Lily-Banjer »

Het gaat goed met Lily's gebit gelukkig. Alles is laatst nog goedgekeurd. Met mij gaat het goed, zit alleen nu wel met Lily in mn maag... Verder heeft ze nu brokken van Jumbo huismerk Premium, de Sensitive variant. Is te vergelijken met Purina One en Perfect Fit. Niet echt superkwaliteit, maar ze heeft stevige poepjes en voor de rest gaat het ook goed. Dat niet kauwen is het denk ik niet, want als we er zijn kauwt ze goed op haar brokken.
Trots personeel van:
Lily
Gebruikersavatar
Ennakee
Jaguar
Jaguar
Berichten: 726
Lid geworden op: 12 nov 2015 01:16

Re: Kat braakt van angst?

Bericht door Ennakee »

Zijn deze brokjes erg grof van structuur?

Want de overgang naar deze nieuwe brokjes kan misschien wel de oorzaak zijn, in de zin dat er een ingrediënt inzit wat ze minder goed kan verteren?
Lily-Banjer
Lynx
Lynx
Berichten: 103
Lid geworden op: 18 jul 2015 00:39
Locatie: Dordrecht

Re: Kat braakt van angst?

Bericht door Lily-Banjer »

Hmm, nu ik zo kijk zijn de brokjes ietwat grof maar niet meer dan de vorige brokken die ik gaf. Maar zou het misschien kunnen zijn dat ze zich in de steek gelaten voelt als we weggaan?
Trots personeel van:
Lily
Gebruikersavatar
Ennakee
Jaguar
Jaguar
Berichten: 726
Lid geworden op: 12 nov 2015 01:16

Re: Kat braakt van angst?

Bericht door Ennakee »

Dat weet ik niet, want ik ken Lily niet.

Meestal laten ze dan ander gedrag zien. En braken heb ik persoonlijk nog niet meegemaakt om die reden.
Is Lily een poes die snel schrikt of angstig reageert op nieuwe situaties, geluiden etc.
Zeg maar een erg gevoelig dier?
Lily-Banjer
Lynx
Lynx
Berichten: 103
Lid geworden op: 18 jul 2015 00:39
Locatie: Dordrecht

Re: Kat braakt van angst?

Bericht door Lily-Banjer »

Lily is supergevoelig. Als er bezoek is, kruipt ze tegen je aan of bekijkt alles van een afstand. Heb ook het idee dat ze erg onzeker is. Hebben meerdere kittens gehad, puur om dit gedrag, zodat ze een speelmaatje heeft en afleiding. Helaas laat ze heel snel over zich heen lopen. Ze laat alles toe van ons. Ik kan haar tanden poetsen als ze bijv. op haar rug ligt op mn schoot, en ze vertrouwt ons helemaal. Ik weet écht niet wat ik nou moet doen, het doet me echt verdriet.
Trots personeel van:
Lily
Gebruikersavatar
Ennakee
Jaguar
Jaguar
Berichten: 726
Lid geworden op: 12 nov 2015 01:16

Re: Kat braakt van angst?

Bericht door Ennakee »

Polleke is ook een erg gevoelige poes die ook aanleg heeft om te braken. Ik geef haar momenteel de brok voor gevoelige katten van RC sensible 33 en RC hair en skin, omdat ze een droge huid heeft. Verder kam en borstel ik haar dagelijks om te voorkomen dat ze daardoor gaat braken. Ook geef ik haar de maltpasta van Beaphar tegen haarballen.

Sinds ik dit doe gaat het beter. Gisteren heeft ze 2x gebraakt ook met hele brokjes.
Gelukkig was dit voor het eerst in weken.

Heb je haar al betrokken bij de komst van jullie kindje. Spanning kan ook op de maag slaan met braken tot gevolg.
Lily-Banjer
Lynx
Lynx
Berichten: 103
Lid geworden op: 18 jul 2015 00:39
Locatie: Dordrecht

Re: Kat braakt van angst?

Bericht door Lily-Banjer »

Hoe betrek ik Lily op de komst van het kindje? Ze gaat wel vaak tegen mn buik aan trappelen en knorren, maar ze mag bijv. de kinderkamer niet in als wij er niet bij zijn. Ze mag wel op en in de box, maar dat doet ze liever niet.
Trots personeel van:
Lily
Gebruikersavatar
Ennakee
Jaguar
Jaguar
Berichten: 726
Lid geworden op: 12 nov 2015 01:16

Re: Kat braakt van angst?

Bericht door Ennakee »

Een tijdje terug heb ik je via de kattensite twee website linkjes gestuurd over katten en zwangerschap.
Daar staan allerlei tips in hoe je Lily kan voorbereiden op de komst van jullie kleintje. Ik heb ze hier nog een keer voor je neergezet.

http://www.licg.nl/i12j/praktisch/kat/g ... -baby.html

http://www.praktijkvoorkattengedrag.nl/ ... at-en-baby


Verder zou ik de porties eten van Lily tijdelijk kleiner maken en wat vaker aanbieden. Zodat haar eetmomenten meer verdeeld zijn over de dag. En daardoor de maag de kans krijgt om het voedsel te verteren.

Biedt ook natvoer aan wanneer ze dit lust.

Wanneer Lily blijft spugen zou ik in ieder geval even contact opnemen met de dierenartsassistente om advies te vragen.

Dat is het enige wat ik verder nog kan bedenken als zinvol advies.
Lily-Banjer
Lynx
Lynx
Berichten: 103
Lid geworden op: 18 jul 2015 00:39
Locatie: Dordrecht

Re: Kat braakt van angst?

Bericht door Lily-Banjer »

Okee, dankjewel voor je advies!
Trots personeel van:
Lily
Gebruikersavatar
Ennakee
Jaguar
Jaguar
Berichten: 726
Lid geworden op: 12 nov 2015 01:16

Re: Kat braakt van angst?

Bericht door Ennakee »

Beterschap met Lily, ik hoop dat het braken snel stopt en alles weer rustig wordt!!!
Lily-Banjer
Lynx
Lynx
Berichten: 103
Lid geworden op: 18 jul 2015 00:39
Locatie: Dordrecht

Re: Kat braakt van angst?

Bericht door Lily-Banjer »

Hoop het ook! Ze ligt nu heerlijk te soezen op de vensterbank, er is ook niks aan de hand als we thuis zijn. Het begint echt pas als we weggaan. Dan maar een webcam ophangen en kijken wat ze precies doet lol!
Trots personeel van:
Lily
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9334
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Kat braakt van angst?

Bericht door castratenkoor »

Ik denk eerder dat het door merk brokken gebeurt. Je had al vaker periodes mindere kwaliteit voer gegeven en steeds kwam je tot de conclusie dat ze het daar niet goed op doet. En op de duurdere merken deed ze het wel goed. Dus heel eerlijk gezegd begrijp dan niet goed waarom je steeds weer stopt met het voer waar ze het wel goed op deed.

Bij een kat met een gevoelige maag is het niet verstandig steeds van voer te blijven wisselen.

12-9-2015 schreef je zelf: ""@ Castratenkoor: Precies, supermarkt voer ben ik zwaar op tegen aangezien Lily daar naar mijn idee mankementen aan heeft overgehouden. ""

2-10-2015 schreef je zelf: ""@Anne: Heb het voer wel goed gemengd, maar het voer wat ik nu geef (Purina One) is kwalitatief veel minder dan wat ik had (Porta 21). Dus dat zal wel een klap zijn geweest.""
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9334
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Kat braakt van angst?

Bericht door castratenkoor »

En nogmaals als toevoeging. Het geld wat je uitspaart aan voer waar ze het slecht op doet ben je later 10 x zoveel kwijt aan dierenarts - kosten. Ook hier geldt: goedkoop is duurkoop.

Voor de goede orde: er zijn genoeg katten die het prima doen op mindere kwaliteit voer. Maar Lily is er daar niet één van zoals je al meermalen hebt gemerkt. Dus is het zaaks uit te zoeken waar ze het wel goed op doet. En je bent al meermalen tot de conclusie gekomen welk voer dat was. Mijn idee dus om niet meer steeds te wisselen, maar DAT voer te blijven geven waar ze het goed op doet. En dat niet steeds maar weer af te laten hangen van hoeveel geld er is als de zak al leeg is.

Kwestie van plannen - elke week wat apart leggen en een nieuwe zak kopen voor de oude op is.
Ik wil niet hard overkomen en ik begrijp heel goed dat het moeilijk is te leven met weinig geld te besteden, maar je valt wel steeds maar weer in herhaling, dat gaat al vanaf het begin zo. Heeft op die manier heel weinig zin als wij mee moeten denken als het weer fout gaat, doordat je toch weer gaat geven, waarvan je zelf al meermalen hebt gemerkt dat ze het er niet goed op doet.
Kijk maar naar je eigen citaten van september en oktober vorig jaar..........
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Plaats reactie