kat is echt overal bang voor

Voor vragen over katten die bang zijn van mensen, geluiden, andere dieren, etc.
Plaats reactie
ciska1972
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 03 mar 2016 08:31

kat is echt overal bang voor

Bericht door ciska1972 »

Dag,

Wij hebben een kat van bijna vier jaar. Zolang wij de kat hebben, is zij overal bang voor. Ze schrikt van elke geluid en elke beweging. Ook is ze bang voor allerlei objecten. Ze is bijvoorbeeld altijd bang voor onze schoenen die bij de deur staan. De schoenen staan er altijd en ze moet er telkens langs als ze naar buiten wil. Ondanks dat ze er al honderden keren langs is geweest, blijft ze bang, alsof ze de schoenen telkens weer voor het eerst ziet. Als ze ergens heen loopt, is dat altijd heel bedachtzaam. Wij hebben nog een kat, die precies het tegenovergestelde is. Die is super relaxed en schrikt nergens van. Ik zou graag willen weten of er iets aan de angst te doen is, omdat het geen specifieke angst voor 1 iets is, maar ze overal bang van wordt. Ik vind het heel zielig voor haar, omdat ik het idee heb dat ze altijd gestresst is.
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: kat is echt overal bang voor

Bericht door Rik »

Welkom op het forum.
Zijn haar ogen al eens door een DA bekeken? Als ze slecht ziet (bijvoorbeeld alleen schaduwen) kan ik me voorstellen dat ze heel voorzichtig is. Wat is haar geschiedenis. Hebben jullie haar vanaf kitten en is ze altijd zo geweest of is ze later bij jullie gekomen? Een mishandelde poes kan ook zo reageren.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11244
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: kat is echt overal bang voor

Bericht door Adriana »

welkom op het forum!
lijkt me inderdaad heel zielig om haar overal van te zien schrikken.
zal wel in haar kittentijd veroorzaakt zijn en dat soort diepgewortelde trauma's krijg je er nooit uit.
het kan wel wat slijten met wat hulp..
neem aan dat ze medisch in orde is.
kijk eens bij het middel destress op de site van http://www.huisdierendokter.nl of je dingen herkent.
en als je het gaat proberen, geef dan in het begin zeker niet meer dan de halve dosering, die volgens het gewicht wordt aanbevolen. het is een plantaardig middel, geen kans op verslaving en voor zover bekend geen bijwerkingen.
hier loopt ook zo'n angsthaas en die krijgt af en toe een kuurtje om zijn zelfvertrouwen weer wat op te vijzelen. meld je even terug?
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
ciska1972
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 03 mar 2016 08:31

Re: kat is echt overal bang voor

Bericht door ciska1972 »

Dag,

Bedankt voor jullie reacties. haar ogen zijn goed. Ik vermoed zelf ook dat het uit haar kittenperiode komt. Toen ik haar als kitten ophaalde bleek ze in een vrij vieze en verwaarloosde woning te wonen, waar naast veel katten ook de nodige honden rondliepen. Ze had behoorlijk ontstoken oogjes en haar oren vol met mijt. Wat ik me nog kan herinneren is dat ze heel lang op van alles en nog wat is blijven sabbelen, de kraag van mijn kleding als ze bij me lag, maar ook op doekjes. Ik zal eens op de site van destress kijken.

Groet,

Ciska
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5434
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: kat is echt overal bang voor

Bericht door nellebel »

onze gijs was ook een bange poeperd. nu gaat het steeds beter, hij wordt in juni 5 jaar. gijs is altijd dol geweest op blote voeten, maar van schoenen word hij panisch. nog steeds. dus bij ons in huis geen schoenen aan. schoenen staan in de berging waar gijs niet of nauwelijks komt. denk dat hij ook een schoenentrauma heeft opgelopen.
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9309
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: kat is echt overal bang voor

Bericht door castratenkoor »

Hier ook een aantal angsthaasjes. ook in ons huis geen schoenen. Wie op sokken binnenkomt heeft kans katten te kunnen knuffelen.

B.v. Bob hier is erg eenkennig, hij hangt enorm aan mij. maar op de trap met een plastic zakje in mijn handen ben ik opeen "eng".

Je hebt duidelijk een katje met een rugzakje, geen veilige jeugd gehad. Persoonlijk ben ik geen voorstander van kalmerings-medicatie - ook niet plantaardig. Maar dat is uiteraard puur persoonlijk en aan jou of je dat wel of niet doet. Vaak kun je veel bereiken met oeverloos geduld.

Wat ik hier wel gebruik is valeriaan, b.v. bij aanschaf nieuwe kat of bij verbouwingen in huis en andere calamiteiten. je kunt kussentjes kopen met valeriaanwortel, daar is Bob dol op. Ik doe ook wel eens vloeibare valeriaan-druppels op knuffelbeestjes. Daar kan hij wel een week mee vrijen dan.

Ik laat ze dus liever een "snuifje" nemen dan dat ik er een pil in stop.
6-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolle**
Teun '09 Rik+Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Buurjan
Kitten
Berichten: 1
Lid geworden op: 02 jan 2018 13:20

Re: kat is echt overal bang voor

Bericht door Buurjan »

valeriaan geven is een tip wordt hierboven gezegd. Mijn gesterilliseerde poes, 2,5 jaar, net 3 maanden hier in etageflat. is erg bang voor van alles. komt alleen 's nachts uit de berging. ligt in een kistje met zacht spul. eten staat in de keuken en eet ze alleen 's nachts. lijkt er inderdaad op dat ze bij vorige baas is geslagen. ik krijg haar zelfs niet geaaid. hoeveel druppels valeriaan geef je?/ zal ik geven :roll:
Gebruikersavatar
KleinDraakje
Poema
Poema
Berichten: 378
Lid geworden op: 02 jan 2018 08:42
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: kat is echt overal bang voor

Bericht door KleinDraakje »

Onze asielkat was ook altijd zo bang en schrikkerig. Hij was rond 1 jaar van de straat geplukt en had al in meerdere huisjes gezeten. Hij werd telkens terug gebracht omdat hij uithaalde. Met 6 jaar namen wij hem in huis en hebben we veel met hem gedokterd. We dachten dat het gewoon spanning was. Maar hij was héél lief (hele dag bij je op schoot willen slapen onder een deken) met slechte dagen waarop hij uithaalde en beet en vocht met je armen en benen als hij schrok. Zelfs als jij niks deed en hij van een geluid van buiten schrok. Op het einde schrok hij van alles en konden we niet meer lopen zonder hem in onze benen te hebben hangen.

Na 4 maanden moesten we hem laten inslapen. Hij had beginnende nierfalen, was super misselijk en had veel pijn. Waarschijnlijk ook geschopt en mishandeld geweest. Op het einde stopte hij met eten.

Lang verhaal kort: laat je kat goed onderzoeken. Die schrik en angst van onze kat kwam, denken wij, voornamelijk voort uit die constante pijn en onwel zijn
- Viv
En de drie bengeltjes
Rocky, Marble & Pebbles 💖

Bekijk ons foto album
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9309
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: kat is echt overal bang voor

Bericht door castratenkoor »

Buurjan schreef: 02 jan 2018 13:35 valeriaan geven is een tip wordt hierboven gezegd. Mijn gesterilliseerde poes, 2,5 jaar, net 3 maanden hier in etageflat. is erg bang voor van alles. komt alleen 's nachts uit de berging. ligt in een kistje met zacht spul. eten staat in de keuken en eet ze alleen 's nachts. lijkt er inderdaad op dat ze bij vorige baas is geslagen. ik krijg haar zelfs niet geaaid. hoeveel druppels valeriaan geef je?/ zal ik geven :roll:
Valeriaan geef ik niet in. Dat sprenkel ik rond in de kamer. Op kussentjes en pluche speeltjes en zo.
6-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolle**
Teun '09 Rik+Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
Sifra
Tijger
Tijger
Berichten: 1050
Lid geworden op: 22 feb 2012 22:17
Locatie: Zuid-Holland

Re: kat is echt overal bang voor

Bericht door Sifra »

Buurjan schreef: 02 jan 2018 13:35 hoeveel druppels valeriaan geef je?/ zal ik geven :roll:
Katten mogen nooit valeriaandruppels binnen krijgen! Ze zijn nl. erg schadelijk voor de longen.
Plaats reactie