wanneer meer ruimte geven

Voor vragen over katten die bang zijn van mensen, geluiden, andere dieren, etc.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Lique - Moos
Huiskat
Huiskat
Berichten: 19
Lid geworden op: 05 okt 2015 11:04

wanneer meer ruimte geven

Bericht door Lique - Moos »

Hoi,

ben ik weer met een vraag voor Moos, maar dan in een andere categorie.

Mocht je nog niet over Moos gelezen hebben. Moos is een hele lieve kater en sinds een weekje bij ons, hij komt uit het asiel, is daar half juni binnengekomen als verwilderde zwerver en hij is geschat op ong. 4 jaar jong.

Sinds hij bij ons is, houden we zijn ruimte beperkt. Hij verblijft nu dus sinds een dag of 9 in onze huiskamer/keuken. De eerste dag is hij zijn reismand niet uitgekomen. 's Nachts toen de kust veilig was heeft hij gegeten, gedronken, gepoept en de aanrecht verkend en is onder de bank gekropen. Daar hebben we hem 24 uur later gewoon onderuit kunnen schuiven. Hij vindt het namelijk heerlijk om gekroeld te worden. De eerste dagen heeft hij ons leeggemolken met zijn nagels :lol:
's Avonds komt hij heerlijk bij ons liggen op de bank of op schoot maar zodra mijn man opstaat pikt hij zijn plek op de bank in.

Hij ligt dus steeds minder onder de bank, maar hij zondert zich wel graag af als hij ergens van geschrokken is, zich onbehaaglijk voelt, of gewoon alleen wil zijn. De laatste 2 dagen gaat hij dan achter het gordijn zitten maar als je roept komt hij wel tevoorschijn als hij daar zin in heeft.

Hij is bang als de achterdeur openstaat (er zit een hordeur voor dus hij kan (nog) niet naar buiten) en de eerste paar dagen was hij ook erg bang als de deur naar de gang openging.
De gangdeur is momenteel erg interessant. Hij wil heel graag naar boven, is al een keer samen met me naar boven geweest om te kijken maar ging ook uit zichzelf weer naar beneden.
Onze bedoeling is om een kattenluik in de gangdeur te maken zodat we in de gang de kattenbak kunnen gaan zetten en hij ook naar de 1e verdieping en zolder kan.

Wanneer is het handig om zijn leefruimte uit te gaan breiden?

In de huiskamer/keuken is die ruimte natuurlijk nogal beperkt denk ik met als gevolg dat hij o.a. bovenop de keuken, koelkast en afzuigkap gaat springen. Heb het kinderslot op de inductiekookplaat zelfs al in moeten schakelen.

Hebben jullie suggesties?
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: wanneer meer ruimte geven

Bericht door Adriana »

wat is erop tegen om daarmee te wachten? hij wil graag alles verkennen van zijn nieuwe leefomgeving zodat hij overal zijn luchtje (kopjes geven en met flanken ergens langs gaan) kan achterlaten. want je weet maar nooit wat voor andere beesten zich daar nog bevinden..
en hij is alleen dus geen introductie-sores. laat hem maar lekker struinen en als hij zich onveilig voelt dan weet hij de weg naar beneden en het gordijn ongetwijfeld snel te vinden.

dag Moos! voorzover ik het kan zien moooie cyper kater!
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
BloemTetsu
Tijger
Tijger
Berichten: 1070
Lid geworden op: 17 jul 2012 09:00

Re: wanneer meer ruimte geven

Bericht door BloemTetsu »

Bloem heeft maanden in de leeskamer gezeten. Alle verstop plekken, waar we geen contact met haar konden maken hadden we afgeschermd. De kamer is ongeveer 16 m2.
Na 3 maanden kon ik haar aaien. Met haar spelen heeft ook goed geholpen. We hadden nog een oudere poes rondstrubelen en het duurde daardoor langer voordat we haar los hadden. Half maart is ze in ieder geval buiten geweest, dus toen was ze al los in het huis. Ik denk 4 tot 5 maanden in de kamer. (Afgelopen donderdag was haar 4 jarige jubileum hier).
Door de introductie hebben we langer gewacht, dat wat Adriana ook al zegt. Anders was het: poes gewend aan ons, bij ons komen en niet schrikachtig voor de normale dingen (mens die beweegt of langsloopt) dan los.

En ik weet niet of dat bij Moos ook is, maar ik denk dat Bloem door mensen is opgejaagd. Als ik met handen omga ga, vind ze me eng. Ook als ik langen dingen in mijn hand heb.
Het heeft bv een tijd geduurd voordat ze de krant niet meer eng vond.
Groetjes Bianca kopjes Bloem en Tetsu
Ducky*(6-4-12) Kathy*(28-1-11) Elfie*(20-2-14)
Excuses aan de kikkers, eksters, merel, duif en koolmees
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6809
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: wanneer meer ruimte geven

Bericht door Dinky »

Als ik dat zo lees is Moos al goed gewend aan jullie en komt hij al lekker kroelen.
Wel schrikachtig maar niet bang zoals ik het lees?
Aangezien hij nieuwsgierig is naar de gangdeur waar hij eerst nog bang voor was dan zou ik het wel gewoon aandurven om de deur open te zetten en hem de rest van het huis waar hij mag komen te laten verkennen.
Wel zou ik de woonkamer eerst nog als vertrouwde omgeving laten zijn dus niet gaan slepen met de kattenbak(ken) en voer/drinkbakken zodat als het hem teveel wordt hij de vertrouwde woonkamer/keuken heeft ;-)
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
Lique - Moos
Huiskat
Huiskat
Berichten: 19
Lid geworden op: 05 okt 2015 11:04

Re: wanneer meer ruimte geven

Bericht door Lique - Moos »

Moos had een goede dag gisteren :-)

Heeft niet onder de bank gelegen en maar 1 keer achter het gordijn (toen ik aan het stofzuigen was).

Hij is mee naar boven geweest en kwam uiteindelijk een kwartiertje later uit zichzelf naar beneden. Heeft samen met ons met een balletje gespeeld en een laserlampje vond hij ook erg leuk. Daarna was hij zooooo moe (ook omdat hij moest werken voor zijn eten in ons zelfgeknutselde voedselverrijkingsdingetje) dat hij de hele avond op de bank heeft liggen slapen, zooo lief. Ik heb er een foto van gemaakt, die ik nu als avatar gebruik.

@Adriana Moos heeft ook iets van een Noorse boskat in zich (misschien moet hij nog groter worden en eet hij daarom zo veel :grin: :grin:

@BloemTetsu: Moos wordt bang als je grote dingen in je hand hebt (boodschappentas, wasmand. Moos is van de zomer gevangen bij een winkelcentrum. Daar haalt het asiel regelmatig katten vandaan als er te veel overlast is. De katten worden dan onderzocht, gecastreerd/gesteriliseerd, etc en dan worden ze teruggezet in hun natuurlijke omgeving. Alleen katten waarvan ze denken dat deze beter af zijn bij een baasje worden niet teruggeplaatst. Moos dus.
Moos is namelijk ook heel erg bang voor andere, dominante katten, zo bleek in het asiel.
Gebruikersavatar
BloemTetsu
Tijger
Tijger
Berichten: 1070
Lid geworden op: 17 jul 2012 09:00

Re: wanneer meer ruimte geven

Bericht door BloemTetsu »

Fijne berichten!

Grappig. Bloem liep ook rond in een winkelcentrum, ergens in Almere. Geen idee waarom ze haar plaatsbaar achte. Ze gedroeg zich als een wild dier en in het asiel heeft ze 6 maanden onder de bank geleefd en ze flitsten voorbij als het asiel was gesloten.
Nu ze praktisch doorgaat voor huiskat blijkt dat ze ook erg bang voor dominante katten is.
Het enige wat hier match is een dwaas/goede sul van een kater.
Groetjes Bianca kopjes Bloem en Tetsu
Ducky*(6-4-12) Kathy*(28-1-11) Elfie*(20-2-14)
Excuses aan de kikkers, eksters, merel, duif en koolmees
Plaats reactie