angstige kat

Voor vragen over katten die bang zijn van mensen, geluiden, andere dieren, etc.
Plaats reactie
mlisje
Kitten
Berichten: 1
Lid geworden op: 21 sep 2015 22:53

angstige kat

Bericht door mlisje »

Hallo, ik ben nieuw hier en zal me eerst even voorstellen.
Ik ben melissa en mijn man en ik hebben 2 katten.
Een ragdoll van 4 jaar en een Britse korthaar van 7 jaar en over haar heb ik een vraag.
Ze heet uk en ze is heel nerveus en bang. Altijd al wel geweest, maar wij hebben
Haar samen met een andere kat gekregen die na 2 jaar helaas overleden is. Die 2 waren
Echt maatjes van elkaar. In de tijd dat ze alleen was, was ze heel lief en was ze niet zo bang
En nerveus. Maar wij wouden graag een ragdoll en sinds hij er bij is gekomen, is ze angstiger
Geworden. En deze 2 zijn helaas niet echt maatjes. Ze gaan we prima met elkaar om hoor.
Mijn vraag is dus eigenlijk, wat kunnen wij het beste doen voor haar? Want het word steeds
Erger. Aangezien wij op ten duur ook graag een kindje willen, ben ik bang dat het nog erger gaat
Worden.

Iemand tips?
En is iets van een kalmerend medicijn iets?

Groetjes melissa
Lily-Banjer
Lynx
Lynx
Berichten: 103
Lid geworden op: 18 jul 2015 00:39
Locatie: Dordrecht

Re: angstige kat

Bericht door Lily-Banjer »

Wat vervelend zeg! Lijkt een beetje op het gedrag van mijn eigen kat, Lily. Zelf heb ik het idee dat Uk onzeker is (correct me if I'm wrong!) en niet echt voor haarzelf op durft te komen. Of in ieder geval onderdanig. Wat ik met Lily doe, is haar rustig benaderen en zachtjes praten. Hier word ze erg rustig van. Misschien kan je lekker veel schuilplaatsen voor Uk maken, dan kan ze zich terug trekken indien ze daar behoefte aan heeft. En als het écht niet werkt met de Ragdoll, misschien overwegen of ze alleen gehouden kan worden. Dit moeten jullie zelf willen natuurlijk, en sowieso aan Uk denken of ze hier beter van word.

Verder heb ik nog niet veel ervaring op dit gebied, dus meer kan ik niet echt zeggen. Ik hoop uiteraard dat Uk zich zekerder gaat voelen. Ook kan je haar 'prijzen' als ze wat goed doet, misschien gaat ze zich hier zekerder door voelen.

Succes! :)
Trots personeel van:
Lily
Cerna

Re: angstige kat

Bericht door Cerna »

Melissa, welkom op het forum met Brits (zonder e!) Korthaar Uk.

Ik heb zelf vier Britten en dit gedrag komt me niet echt bekend voor want meestal is een Brit vrij stabiel, maar ook gevoelig en iedere verandering kan ze van slag brengen.
Was Uk al angstig en nerveus toen je haar uit de cattery ophaalde 7 jaar geleden of kwam dat pas na de dood van haar veel te vroeg gestorven maatje?

Dat de Ragdoll en Uk niet echt maatjes zijn is op zich geen ramp zolang ze elkaar maar niet de tent uitslaan. Mijn Britten gaan ook behoorlijk hun eigen gang :smile:
De angst en nervositeit zal dus, voor zover ik het vanaf hier kan beoordelen, niet komen door de aanwezigheid van de andere kat.

Wat kun je doen?
Je zou kunnen beginnen met Feliway, dat is een rustgever en misschien reageert Uk hier goed op. Ook heb je valeriaanzakjes waar vooral gestresste katten erg dol op zijn.
En dan kun je de binnenkant aanpakken, maar dat hangt van Uk af. Staat ze het toe dat je haar iets toedient (pillen, drankje?).

Mijn chocolate Brit Milka heeft sinds januari de rare gewoonte om soms wel zes keer in een uur op de bak te gaan en daar dan 1 drup te doen. Ze is helemaal binnenste buiten gekeerd en het vermoeden is nu toch stress. Waardoor? Geen idee want ze is verder heel relaxed.
Ik heb contact gezocht met een dierentolk die tevens alternatief genezer is en nu krijg ik voor Milka twee Bach bloesemdrankjes en gaan we kijken of dit haar vreemde gedrag zal veranderen.

Ik kopieer even wat Milka dadelijk krijgt:
De remedie die ik heb samengesteld is:
• Walnut; voor meer standvastigheid, onafhankelijkheid, eigenwaarde, beslissingsvermogen en aanpassingsvermogen. Gegeven bij onzekerheid, vooral bij grote verandering.
• White Chestnut: voor meer ontspannen, concentratievermogen, geestelijke rust en leven in het heden. gegeven bij zorgen, gepieker, nare gedachten en onverwerkte conflicten.
• Heather; gebruikt om de blik te verruimen van diegene die zozeer met zichzelf bezig zijn, dat zij geen oog hebben voor de noden van anderen. Kan moeilijk tegen alleen zijn en vragen veel aandacht door te miauwen en (licht) claimen. Zij praten graag over van alles en lopen mensen achterna. Het zorgt voor meer empathisch vermogen en luisterbereidheid. Voor meer contact met anderen maken op een normale manier.
• Chicory; katten van dit type voelen zich het gelukkigst wanneer zij liefde kunnen geven en ontvangen. Zij delen u niet graag met anderen en eisen al uw aandacht op. Ook wanneer er andere dieren/mensen in de buurt zijn. Gebruikt om de positieve, genereuze eigenschappen te versterken. Deze katten kunnen bezitterig zijn


Misschien dat zoiets ook iets voor Uk is?

En nu ga ik snel naar bed :smile:
Plaats reactie