Kat gesteriliseerd nu heel bang.

Voor vragen over katten die bang zijn van mensen, geluiden, andere dieren, etc.
Plaats reactie
ycheyenne
Kitten
Berichten: 5
Lid geworden op: 11 aug 2015 23:47

Kat gesteriliseerd nu heel bang.

Bericht door ycheyenne »

Hallo,

Ik zit met een groot gedragsprobleem in mijn maag, wij hebben een huishouden van 1 hond, amerikaanse stafford, 7 dameskatten en een tuinbewoner (lang verhaal jaren gezworven wouden ze afmaken is inmiddels een jaar of 13 geschat, agressief naar mensen)

Blacky is een mooie meid, van 1 jaar en 4 maand oud, tevens leeft ze hier samen met haar 4 zussen. Haar moeder en "pleegmoeder" zijn ook aanwezig. Blacky is geboren als kleinste en laatste, met leeftijd van 3 week werd ze regelmatig weg geduwd bij moeder door zussen, resultaat op advies dierenarts flesvoeding en soepjes vlees (vlees extra vermalen in blender met water erbij). Nadat we een week in onzekerheid hebben geleefd of ze dit wel aankon, konden we daarna eindelijk opgelucht ademhalen ze leek stabiel en kwam aan. Pleegmama zorgde voor de was beurten en gaf haar de aandacht die ze nodig was, als ze weer eens weg gedrukt werd. Mama probeerde het wel, maar met 4 kleintjes aan de tiet was dat lastig.
Mama en pleegmama werkte vrijwel altijd in teamverband (doen ze nog).
Blacky werd een jaar, vanwege haar epileptische aanval en de opbouw van hormonen, leek het veiliger om haar te steriliseren zsm, dat hebben wij ook gedaan, samen met haar zus Beer.
Vanaf het moment van sterilisatie is ze veranderd in een bang katje naar haar zussen toe. Met haar moeder en pleegmama is haar band sterk. Ze blaast naar 3 zussen, wil niet met hun in de zelfde ruimte zijn. Eet niet met hun mee. Is zeer gespannen als ze door het huis loopt.

Ik zelf heb een hele intieme band met mama, pleegmama, hond en blacky. Wij zijn letterlijk 2 handen en 16 poten op 1 buik. Inmiddels is het zo erg, dat Blacky al enkele weken naast mij slaapt, omdat ze anders niet slaapt, ze ook weer haar epilepsie aanvallen terug krijgt en ze weer afvalt. Als ik wil dat ze naar buiten gaat, moet ik of elk stap volgen van haar, naast haar. Of haar optillen. Ik kan dus letterlijk niet van haar zijde wijken. Ze eet alleen in groep als ik mijn hand op haar rug leg en zachtjes praat. Blacky is heel close naar hond en pleegmama, maar daar zoekt ze nooit haar bescherming. Mama neemt nog zorg op zich als Blacky een minne dag heeft en wat haar proper, brengt haar brokjes of sleept haar naar waterbak en kattenbak.

Maar dit gaat niet langer. Ik heb een oppas adres waar ik de katten verzorg, konijnen en caafjes. Geweldig lieve mensen, malen er totaal niet om dat Blacky dus mee loopt maar de katten van hun malen er wel om. De katten van hun zijn ook wel gek op mij, mag ze oppakken, aanraken, tegen praten, en ze vinden mij helemaal te gek als ik een snoepje geef.
Dat niet alleen, wij voeden onze dieren op, zoals ik gewend ben al 26 jaar, in groepsverband. Waarbij de dieren altijd samen netjes eten. Ze hebben hun eigen kattenkamer, voor de "rustzoekers", wij komen ook enkel daar voor schoonmaak en hond mag er niet komen. Maar ik kan niet 24/7 een kat om mij heen hebben geklemd zitten die niks meer wil, buiten is ze de heerlijke uitdagende princess, maar met 3 zussen gaat het gewoon mis. Met een is het echt heel erg, tot zoverre dat de plukken in het rond vlogen en wij bij de dierenarts zaten omdat Blacky gegrepen was in de rug en ze hier pijn aan had. We waren bang voor wervel schade, maar nagels zijn net niet diep genoeg geweest. We weten ook zeker dat als Blacky die angst en onzekerheid niet meer uitstraalt, ze weer in de groep wordt opgenomen zodat pleegmama, mama en bounty (ook ene zus) doen.
Gedragstherapeut adviseert om blacky weg te doen, maar wij kunnen dat niet wij willen zeker weten dat er echt geen andere optie meer is. We gaan beginnen met Rescue bach bloesem om Blacky iets rustiger te krijgen. Wat kunnen wij nog meer doen? Ze is wat dat betreft wel mijn zorgenkind, al vanaf het begin.

Wij hebben de zussen gehouden, mede omdat wij er pas met 7 week achterkwamen, wij een ander niet op wouden zadelen met een kitten, wij de populatie van katten niet willen vergroten en wij zelf de fout hebben gemaakt met mama niet beter op haar te letten mede dankzij rouwproces van onze hond, zij is in dezelfde week als zijn overlijden gedekt volgens dierenarts en door haar dikke pens die ze al had leek ze niet zwanger. Tot we haar wouden steriliseren, kregen wij deze verrassing.

De 24e worden de overige 3 gesteriliseerden zussen, naar de DA gebracht voor sterilisatie, maar hoe groot is de kans dat dit ook met 1 van hun gebeurd? Het begon bij blacky van het extreme te worden na de sterilisatie.

Alvast bedankt voor het lezen van het lange verhaal
Groetjes
Sandra, Angel (hond) Shaluda (mama) Evaluna (pleeg) Blacky, Beer, Bounty, Bolle en Djava Twister.
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5453
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Kat gesteriliseerd nu heel bang.

Bericht door nellebel »

hoe het kon bij blacky weet je nooit zeker. wat wel kan is dat na bezoek van de DA blacky anders rook. ik neem altijd beide katten mee naar de DA, heb ook 1 keer meegemaakt dat er maar 1 mee ging en daarna hebben ze zeker 2 dagen gevochten. meestal hersteld zich dat dan ook wel weer. de anderen zijn natuurlijk met zijn drieen en staan al steviger in hun schoenen.
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
ycheyenne
Kitten
Berichten: 5
Lid geworden op: 11 aug 2015 23:47

Re: Kat gesteriliseerd nu heel bang.

Bericht door ycheyenne »

Zoals ik al aangaf, Blacky is gesteriliseerd samen met haar zus Beer. Ze zijn smorgens samen heen gegaan, omdat Blacky langer moest blijven, mocht beer een maaltijd eten daar, Blacky niet omdat het met haar niet helemaal goed ging. Normaal hadden wij haar om half 3 a 3 uur weer mogen ophalen, maar dit werd wat uren later. We hebben ze ook weer samen opgehaald, omdat blacky heel bang was bij de dierenarts hebben ze de bakken tegen over elkaar gezet zodat ze elkaar konden zien.
Gebruikersavatar
Cari
Tijger
Tijger
Berichten: 3007
Lid geworden op: 03 mei 2009 13:40
Locatie: Groesbeek

Re: Kat gesteriliseerd nu heel bang.

Bericht door Cari »

Zou het kunnen dat Blacky, omdat ze al epileptische aanvallen had, de narcose niet goed verwerkt heeft? Wat zegt de da van die epilepsie - wat veroorzaakt die? Bij katten is er bijna altijd een onderliggende oorzaak. Heb je al iets als Zylkène geprobeerd? Dat neemt haar angst weg en werkt misschien beter dan Bach Rescue.
"No sound more comforting than the purring of a cat"

De kattenbende in beeld
ycheyenne
Kitten
Berichten: 5
Lid geworden op: 11 aug 2015 23:47

Re: Kat gesteriliseerd nu heel bang.

Bericht door ycheyenne »

Epileptische aanvallen worden veroorzaakt door kortsluiting in de hersenen, omdat blacky al als kleinste is geboren met een geboortegewicht van 117 gram, denken ze dat dit een geboren afwijking is. De herkomst van epilepsie ontdekken is heel moeilijk, we weten dat de kortsluiting in het deel van de hersenen is wat oa het signaal voor "honger" af moet geven. We hebben dit ontdekt met 5 week, omdat ik zelf bekend ben met epilepsie met mensen en honden was dat ook voor ons de reden om haar niet weg te doen. Tijdens haar puberteit werden de aanvallen heftiger en langer, oorzaak lag hormonaal, sterilisatie leek de oplossing, inderdaad was dit ook de oplossing want ze is vrijwel aanval vrij en kan zelf aangeven als het niet goed gaat. Ze volgt een strikt vers dieet, om haar lichaam zo minimaal mogelijk te belasten, Zylkene wordt afgeraden door dierenarts, blacky heeft een allergie voor rund, de kans dat ze de melkeiwit niet kan verdragen is groot. We moeten het dus op basis van bloemen en kruid houden. Haar zus bounty heeft ook een rund allergie en mama ook, dus dat ligt helaas wel aan de genen. Blacky s mijn tweede huisdier met Epilepsie, mijn vroegere hond had dit ook, is uiteindelijk ingeslapen omdat ouderdom de aanvallen erger maakte. We weten dat Blacky een leeftijdsverwachting heeft van max een 8 jaar.
ycheyenne
Kitten
Berichten: 5
Lid geworden op: 11 aug 2015 23:47

Re: Kat gesteriliseerd nu heel bang.

Bericht door ycheyenne »

Ps volgens dierenarts werkte de narcose, ze hebben vanwege haar epilepsie het wel iets lichter gehouden, waarbij ze wat sneller moesten werken, maar dit verliep probleemloos, haar hartje leek het goed vol te houden haar hersentjes ook, ze heeft natijd ook geen aanval gehad, omdat wij direct haar op bed gooide met haar zus en alle rust kon pakken voor zichzelf. Alleen het bijkomen was niet goed, ze heeft 2 uur lang niet op prikkels gereageerd terwijl normaal een half uur na tijd pijnprikkels al moeten werken.
Gebruikersavatar
Cari
Tijger
Tijger
Berichten: 3007
Lid geworden op: 03 mei 2009 13:40
Locatie: Groesbeek

Re: Kat gesteriliseerd nu heel bang.

Bericht door Cari »

Ik denk dat ze toch een klap heeft gehad van de narcose.
En Puur Rust ( http://www.medpets.nl/puur+rust/ ) , is dat misschien een optie?
"No sound more comforting than the purring of a cat"

De kattenbende in beeld
Gebruikersavatar
Sifra
Tijger
Tijger
Berichten: 1048
Lid geworden op: 22 feb 2012 22:17
Locatie: Zuid-Holland

Re: Kat gesteriliseerd nu heel bang.

Bericht door Sifra »

Mijn ervaring is dat ongesteriliseerde dieren hoger in de pikorde staan en dominanter zijn dan gesteriliseerde dieren. Wat dat betreft is het goed dat de andere drie dames ook onder het mes gaan. Als de hormonen uit hun bloed zijn ruiken ze ook neutraal. Ik denk niet dat een van hen net zo angstig zal worden als Blacky.

Iets anders is dat Blacky zal moeten veranderen. Als zij niet meer zelfvertrouwen krijgt, blijft ze agressie oproepen. Zelf heb ik positieve ervaringen met Bachbloesemtherapie, maar verwacht er geen wonderen van. Een goede therapeut kan een tinctuur op maat samenstellen, beter dan alleen Rescue.

Kijk ook naar je eigen gedrag. Misschien bevestig je haar in haar angst door haar steeds te beschermen. Dat kun je niet zomaar terugdraaien, anders heeft ze geen leven, maar misschien moet je wel wat veranderen.
Heeft Blacky een eigen plekje, op een hoge kast bijvoorbeeld? Mijn vorige poes had dat. Als m'n kater het waagde in haar mandje te gaan liggen, kiepte ik het zonder pardon om, totdat hij haar plekje respecteerde.

Een uiterste middel zou kunnen zijn alle zussen na de sterilisatie op onbekend gebied, een kattenpension bijvoorbeeld, weer bij elkaar te introduceren.
Of je er ooit in zult slagen van Blacky weer een volwaardig groepslid te maken is voor mij de vraag. Kennelijk is ze vanaf haar geboorte al de minkukel van de familie. In de natuur had ze het nooit gered. Misschien moet je uiteindelijk toch aan herplaatsen denken: Blacky of twee van de zussen.
A dog is a dog, a bird is a bird, a cat is a person. (Mugsy Peabody)
Plaats reactie