Herplaatser is bang en trekt zich terug

Voor vragen over katten die bang zijn van mensen, geluiden, andere dieren, etc.
Denneke
Huiskat
Huiskat
Berichten: 73
Lid geworden op: 12 apr 2015 11:43

Re: Herplaatser is bang en trekt zich terug

Bericht door Denneke »

Iedere dag zetten we stapjes vooruit. Waar hij in het begin alleen maar boven zat, kwam hij op een gegeven moment een paar keer per dag snel naar onder, werd spannend en ging weer snel naar de 2e verdieping voor een paar uur. Zit hij nu grootste deel van de dag onder, wordt het spannend gaat hij naar de 1e verdieping. Kijkt dan door de trap naar beneden en zal een 10 min later weer onder zijn. Als hij onder rond loopt is hij nog erg voorzichtig. Sluipt rond en schrikt snel. Ligt dan veel op de stoel onder de tafel. Maar, we hebben hem ook al meerdere keren op de vensterbank voor het raam aan de voorkant gespot. Fijn kijken naar alles wat buiten gebeurd.

Wat erg opvalt is dat wanneer hij onder rond loopt je hem het beste kan negeren. Aandacht moet hij niet hebben op dat moment en vlucht dan weer direct naar boven. Ik denk omdat hij nog niet helemaal vertrouwd is en zich daardoor kwetsbaar voelt op die momenten.

Eten gaat goed momenteel, ik denk dat hij ondertussen wel 'normaal' eet! Wel een beetje kieskeurig maar dat maakt niks uit! :)
Stikkel
Huiskat
Huiskat
Berichten: 77
Lid geworden op: 09 jan 2015 17:00

Re: Herplaatser is bang en trekt zich terug

Bericht door Stikkel »

Dat gaat helemaal goed komen met Yaromir! Ik denk dat hij nog gewoon heel erg op zijn hoede is wanneer hij rondloopt - de boel aan het verkennen is - vandaar dat hij dan weg zal schieten. Fijn om te lezen dat hij inmiddels gewoon eet. En kieskeurig, och...als ie maar eet, toch?
Denneke
Huiskat
Huiskat
Berichten: 73
Lid geworden op: 12 apr 2015 11:43

Re: Herplaatser is bang en trekt zich terug

Bericht door Denneke »

Twee dagen verder en tijd voor een update. We gaan met vallen en op staan.

De afgelopen paar dagen komt hij steeds vaker en meer in de woonkamer maar blijft dan erg schichtig en bij het minste geringste als je oogcontact maakt is hij er al vandoor.

Gistermiddag zit ik op de bank en hij is weer in de woonkamer en zet dan plots zijn nagels in de bekleding van de stoel. Hierop zeg ik op een verheven toon 'NEE'. De krabpaal staat twee meter verderop dus ik dacht ik pak hem op en zet hem bij de krabpaal. Nou dit had ik beter niet kunnen doen, voordat ik de mogelijkheid kreeg hem op te pakken sprinte hij als een gek de kamer uit terug naar boven op de 2e verdieping. Hij is de hele dag niet meer onder geweest. In de avond kwam hij even kijken maar dit was maar voor korte duur. Vannacht is hij wel gewoon onder geweest.

Nu vandaag komt hij ook niet onder. We hebben dus een flinke stap terug gezet. :(

Gaan we nu naar hem toe boven en halen hem aan is het echt een vrijer, over je heen, op je liggen. Kan alles met hem doen. We willen heel graag met hem kroelen maar vragen ons af of het de goede plek is boven? Hij zit daar terwijl hij eigenlijk naar onder moet. Mijn gedachten waren, als hij daar boven veel aandacht krijgt zal hij minder snel naar beneden komen. Of klopt dit niet helemaal?

Wat raden jullie aan? Hem toch zoveel mogelijk boven aandacht geven? Of juist niet of hoe of het wat?

Willen vandaag een feliway verstuiver in de kamer plaatsen. We hebben de spray, spoot dit op mijn handen, even gewacht en daarna hem aangehaald. Gaf me wel direct een kopje.

We willen hem graag op eigen initiatief laten komen, maar hij blijft wat bang in de woonkamer. Al gaat hij wel op de vensterbank zitten om naar buiten te kijken bij een drukke weg. We hopen dat de verstuiver helpt.
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7659
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Herplaatser is bang en trekt zich terug

Bericht door Rik »

Ja... je moet nu een positieve associatie aan beneden gaan geven. Dat betekend inderdaad wat minder aandacht boven en meer aandacht beneden. Neem hem eens op en zet hem naast je op de bank om mee te kroelen (en spelen). Hij moet nu toch echt het idee gaan krijgen dat het beneden een "fijne" plek is. (krijgt hij ook beneden eten?) En tjsa... hard NEE roepen en hem daarna proberen op te pakken heeft waarschijnlijk het verkeerde signaal gegeven. Dat gaat wel weer goed komen maar heeft wel tijd nodig. Beter was het dus om in plaats van hard NEE te roepen naar hem toe te gaan en hem af te leiden.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6814
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Herplaatser is bang en trekt zich terug

Bericht door Dinky »

Tja, ik zou mij er niet al te druk om maken aangezien hij nog wel beneden komt. Het heeft gewoon tijd nodig voordat beneden eigen is gemaakt en dat kan best een kwestie van maanden zijn. Onze poes Dinky was eerst ook schichtig, tegenwoordig duwt ze gewoon de tablet aan de kant met haar kop om op schoot te komen zitten ;)

Wat ook mijn ervaring is dat 'straffen' door stemverheffing het gedrag alleen maar verplaatst. Heb het bij onze poes ook wel gedaan maar toen we een nieuwe bank kochten bleek onze poes toch niet zo goed te luisteren als wij dachten. Ze krabde overdag wanneer wij aanwezig waren keuring aan de krabpalen maar als wij er niet zijn blijkbaar toch ook aan de bank (met als gevolg dat de bank binnen een jaar al enorm toegetakeld was).
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
Jantina
Panter
Panter
Berichten: 572
Lid geworden op: 01 jan 2009 16:36
Locatie: Putten

Re: Herplaatser is bang en trekt zich terug

Bericht door Jantina »

Goede les voor de volgende keer :-) Zou nu niet op en verheven toon gaan praten e.d. naar inderdaad proberen af te leiden. Speelt hij boven met speelgoed? Iets wat hij erg prettig vind? Anders kun je proberen on dat speeltje beneden neer te leggen. Eventueel wat meer speelgoed met feliway of catnip besprayen en beneden laten.
Zal vast goed komen, alleen is hij nu een beetje van slag door het voorval.
De drie musketiers Quinn, Boaz en Olaf - 2014
In liefdevolle herinnering mijn stoere vent Luca- 2008-2014
en lieve, mooie Bella - 2009-2014
Denneke
Huiskat
Huiskat
Berichten: 73
Lid geworden op: 12 apr 2015 11:43

Re: Herplaatser is bang en trekt zich terug

Bericht door Denneke »

Kleine update. We zien vooruitgang maar deze gaat nu traag. Hij is heel veel onder overdag maar als hij rond loopt of zich niet op de stoel of op de bank verstopt onder een deken is hij erg schichtig en bang. Maar ook daar zien we vooruitgang in. Voorheen zou hij direct naar boven vluchten, nu rent hij naar de trap en gaat dan om de hoek kijken naar je. Kom je dichterbij gaat hij wel naar boven.

In de nacht is hij natuurlijk veel aan het ravotten maar zoekt ons meerdere keren per nacht op. We hebben een grote slaapkamer, hij zoekt dan een stoel op die helemaal aan de andere kant van de kamer staat en gaat hierop liggen. Vanmorgen wilde ik bij hem gaan zitten rustig maar dat vond hij toch nog erg eng en sprong zo over de leuning weg. Al kwam hij niet veel later weer kijken.

Hij is heel erg onzeker in alles wat hij doet. Maar dit komt goed! :) Hij eet en drinkt goed, ook overdag en gebruikt de kattenbak goed.
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7659
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Herplaatser is bang en trekt zich terug

Bericht door Rik »

Hij is dus inderdaad heel schichtig. Misschien dat hij dat altijd wel zal blijven maar naar jullie gaat hij absoluut nog wel "loskomen". Maar ik had eigenlijk van Yaro wel verwacht dat hij minder schichtig zou zijn. Ik mag toch aannemen dat een showkat niet bang of schichtig mag zijn.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Denneke
Huiskat
Huiskat
Berichten: 73
Lid geworden op: 12 apr 2015 11:43

Re: Herplaatser is bang en trekt zich terug

Bericht door Denneke »

Ja ons is gezegd geworden dat hij bij kennissen van de cattery verbleef en daar los rond liep. Aan zijn gedrag te zien twijfelen we hier toch over en zijn we bang dat hij misschien toch in een klein kamertje gezeten heeft een lange tijd.

Het is zo tegenstrijdig, hij komt veel kijken. Als hij bijvoorbeeld op de trap staat te kijken en je rijkt van onderaf naar hem toe met rustige lieve woordjes schiet hij toch direct weg. Benader je hem helemaal boven op de derde verdieping op het portaal is het een totaal andere kat. Kruipt dan over je heen, harde kopjes geven, spinnen, duwt zich tegen je aan. En je kan hem dan ook oppakken en hem op je schoot zetten. Maar oppakken en naar beneden lopen lukt echt niet..

Gaan we savonds naar bed komt hij de slaapkamer op, gaat op een veilige afstand zitten kijken. Lijkt ons echt op te zoeken maar oh wee als je in de buurt komt. Dan maakt hij zich direct uit de voeten.

Erg jammer en hopen ontzettend dat hij wat losser en aanhankelijker wordt door het hele huis.

Wat betreft shows en zijn huidige gedrag.. Dit strookt inderdaad niet met elkaar. Kan hier als enige verklaring voor geven dat hij zijn eigenaren beter kon en nu gewoon echt een klap te verwerken heeft. Hebben de certificaten van de shows, dus hij is er wel echt geweest.

We geven hem alle tijd, vragen ons wel af wat we zelf nog kunnen doen om hem meer op zijn gemak te stellen en hoelang dit gaat duren. De feliway verdamper zit in de woonkamer. Is dit de juiste plek om hem in te steken? We denken wel dat hij zich hier het meest op zijn gemak moet gaan voelen en dan automatisch ook in de rest van het huis (heeft nog steeds niet het hele huis tot zijn beschikking). Of toch een kleinere kamer in en vanaf daar gaan werken steeds groter?
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7659
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Herplaatser is bang en trekt zich terug

Bericht door Rik »

Ik denk dat hij die klap dan gekregen heeft bij die kennissen van de cattery. Want bij jullie heeft hij echt niets ergs meegemaakt en hij was dus al gelijk zo. Een showkat is heel wat gewend en dit is niet het gedrag van een showkat dus dan zal hij toch echt wel wat bij die mensen te verwerken hebben gehad (lijkt mij). En Yaromir Volzhskaya Krasa is ook gewoon te vinden op internet als showkat.

Of een klein kamertje nu veel zin heeft... lijkt mij eigenlijk niet. Hij heeft "zijn" plekje dus al gevonden op de derde verdieping. Daar voelt hij zich lekker, goed en veilig. Dat zou ik dus niet veranderen. Of hij moet zich in dat kamertje ook veilig en lekker voelen. (ik weet niet of hij daar al op mocht) Als je ziet dat er vooruitgang zit en dat hij steeds meer komt kijken dan lijkt het me gewoon een kwestie van tijd. Hij is er nu (pas) 2,5 week.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
jennli
Tijger
Tijger
Berichten: 1101
Lid geworden op: 20 aug 2010 15:09

Re: Herplaatser is bang en trekt zich terug

Bericht door jennli »

Dit klinkt echt heel erg als het gedrag van onze Yip. Die laat dit gedrag overigens nog steeds vaak zien als we bezoek krijgen. Blijf hem positieve aandacht geven en blijf jezelf. Hij gaat zich ongemakkelijk voelen als jij je ook ongemakkelijk voelt. Knipper stevig als hij oogcontact maakt. Verder doen jullie alles om het hem gemakkelijk te maken. Geef hem vooral veel tijd. Bij Yip duurde het haast een jaar voordat hij zich ontspannen door het huis bewoog. Nu is hij behoorlijk relaxed. Hij is bijna drie, we hebben hem vanaf zeven maanden en durft nu pas beneden als er bekend bezoek komt.
Like the great philosopher Jagger said: You can't always get what you want
But if you try sometimes you just might find you get what you need
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6814
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Herplaatser is bang en trekt zich terug

Bericht door Dinky »

Wat je nog zou kunnen doen is beneden in de woonkamer verspreid snoepjes leggen en deze steeds dichter bij jullie zelf leggen. Zo probeer je associatie woonkamer = lekkers = positieve associatie te creëren. Zo hoef je hem beneden niet te benaderen en geef je hem wel positieve prikkel.
Verder lees ik vooral geduld hebben omdat yaromir wel nieuwsgierig is en wel beneden komt ;-)

Showkat is trouwens wel iets anders dan dat hij shows ook leuk zou vinden. Laatst ook bij show geweest en sommigen zitten dan liefst zo ver mogelijk verscholen in hun showkooitje. Staar je daar dus zeker niet blind op ;-)
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Denneke
Huiskat
Huiskat
Berichten: 73
Lid geworden op: 12 apr 2015 11:43

Re: Herplaatser is bang en trekt zich terug

Bericht door Denneke »

Alle tips zijn welkom! Gaan we zeker proberen Dinky!

Wat ons bij het begin al was opgevallen is dat hij aan beide kanten van zijn nek een kale plek heeft, rechts heeft hij dit ook open gekrabt. Na contact met de cattery komt dit waarschijnlijk door de stress. Vandaag viel me op dat hij op zijn rug, zij ook twee redelijk kale plekken heeft. Net boven zijn achterpoten aan de zijkant. Mijn vriendin zegt dat ze 100% zeker weet dat hij alle kale plekken al had toen hij bij ons kwam. We beginnen toch te twijfelen dat hij flinke stress te verduren heeft gehad voor hij kwam. Vragen ons echt af wat er gebeurd is en dat hij misschien nu zo schichtig is.

De cattery zei ons dat hij voorheen los liep bij kennissen maar sinds zijn castratie de laatste 3-4 weken bij hun boven zat. Op een kamertje dus. Of hij de stress daar heeft opgelopen?

Gaan het in ieder geval in de gaten houden dat het niet erger wordt, anders maar bezoekje DA. Hij heeft zijn laatste inenting bij de DA gekregen een week voor hij naar ons kwam. Zijn bang als we nu direct naar de DA gaan, hij toch wel weer een klap krijgt te verduren. Vooral omdat de kale plekken er al waren en op zijn rug misschien alweer aan het terug groeien is.
Denneke
Huiskat
Huiskat
Berichten: 73
Lid geworden op: 12 apr 2015 11:43

Re: Herplaatser is bang en trekt zich terug

Bericht door Denneke »

We zijn 11 dagen verder sinds de vorige update. Hoe gaat het met Yaro? De kale plekken zijn langzaam weg aan het gaan, er beginnen kleine haartjes op de groeien en de huid is dan ook niet meer zichtbaar.

Yaro eet en drinkt goed, gebruikt de kattenbak voorbeeldig maar enkel als wij er niet zijn of als wij in bed liggen (Vaak nog geen 10 minuten nadat wij in bed liggen).

Hij zit nooit meer op de 2de verdieping op het portaal en dus voor het grootste deel beneden. Hier zit hij wel voor het grootste deel op de stoel onder de tafel. Als hij rondloopt onder is hij nog erg onzeker als wij in de buurt zijn. Vertrouwd ons dan niet en je kan hem niet benaderen. Als hij op de stoel zit is dit geen probleem. Hij zit ook geregeld op de bank onder de deken, hier kan je hem goed aanhalen en vaak wordt hij dan zo gek dat hij niet weet wat hij met zichzelf aan moet, rent dan over de hele bank, over je heen, kopjes geven maar kan dan ook snel schrikken en zich verstoppen.

Wat betreft boven, we proberen de slaapkamer overdag dicht te laten. Als wij naar bed gaan komt hij ook altijd naar boven, gaat ook weer naar onder maar lijkt ons altijd op te zoeken als hij gaat slapen. Hij legt zich dan op een stoel, 2 meter van het bed af. Als hij hierop ligt kan je hem benaderen, kijkt dan eerst erg onzeker totdat je hem aait en komt dan ook los. Op dat moment kan je hem dan ook oppakken en op het bed zetten waar hij dan helemaal los gaat. Hij zit ook vooral in de ochtend heel veel op de vensterbank op de slaapkamer, dan kan je hem niet benaderen. Alleen op de voor hem fijne plekjes kan je hem benaderen. Dit zal een kwestie van tijd zijn denk ik.

We zetten dus goede stappen maar het zijn echt 2 vooruit, 1 achteruit. We zijn onderhand wel van mening dat hij niet los gelopen heeft en jammer genoeg op een klein kamertje heeft gezeten. Het is een super lieve maar onzekere kat. Hopen dat hij dit ooit nog achter zich kan laten.

We zijn erover aan het denken om de stoelen in de woonkamer weg te halen zodat hij daar zijn toevluchtsoord niet meer kan zoeken. Hij kan hier smorgens op gaan zitten en er dan pas vanaf komen als het in de avond begint te schemeren. Loopt dan heel voorzichtig rond (sluipt niet meer, dit deed hij in het begin wel).

Oh, wat ook wel leuk is te vermelden is dat hij sinds een paar dagen mauwt. En dan zonder i. Meer als welkom als je naar hem toe gaat (Doet dit niet altijd).
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5453
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Herplaatser is bang en trekt zich terug

Bericht door nellebel »

ik zou nu niets gaan weghalen uit je huiskamer. hij begint nu te wennen en zet stapjes vooruit. ga je nu veranderen kun je weer stress krijgen. onze bangerd gijs had dit ook wel hoor. zocht ons in bed vooral op (dan lig je en ben je minder eng als wanneer je staat, minder groot) hij wachtte ook tot wij sliepen en kwam dan tegen ons aan liggen. ik merk het nu ook bij guusje heel sterk. in ons oude huis waar beide best gespannen leefde (merk ik vooral nu de spanning weg is), zat zij altijd hoog. liefst op de kast de wereld te bekijken. nu ze ontspannen is in het nieuwe huisje zit ze bijna niet meer op de kast. als hij hoger zit voelt hij zich veiliger als op de grond. ik zou vooral zeggen ga zo door, neem de tijd, forceer niets, verander niet teveel en vooral veel kletsen met hem. zingen heeft mijn gijs ook ontdooid. hij is er dol op.
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Plaats reactie