Herplaatser is bang en trekt zich terug

Voor vragen over katten die bang zijn van mensen, geluiden, andere dieren, etc.
Gebruikersavatar
Cari
Tijger
Tijger
Berichten: 3007
Lid geworden op: 03 mei 2009 13:40
Locatie: Groesbeek

Re: Herplaatser is bang en trekt zich terug

Bericht door Cari »

Ik zou hem niet teveel rauw geven. Het feit dat hij niet at, is waarschijnlijk puur stress en met brokjes geef je volledig voer. Als je rauw gaat geven, moet je echt weten wat je doet en dat is niet zo simpel als het lijkt.
Het is voor hem waarschijnlijk ook wennen dat er geen andere katten zijn en dat maakt hem onzeker.
Al aan gedacht om hem misschien een maatje te geven?
"No sound more comforting than the purring of a cat"

De kattenbende in beeld
Denneke
Huiskat
Huiskat
Berichten: 73
Lid geworden op: 12 apr 2015 11:43

Re: Herplaatser is bang en trekt zich terug

Bericht door Denneke »

Ook vanmiddag weer fijn bij hem kunnen gaan zitten, hem zelfs geborsteld wat hij duidelijk erg fijn vond. Spinnen, kopjes, over je heen lopen. Maar blijft daarna dan toch wel boven zitten. Kijkt wel naar je als je weg loopt, zo van zou ik ook komen of niet? Hij wilt wel maar komt nog niet vanzelf, als je begint te borstelen of te aaien verliest hij al snel zijn zelfcontrole en geeft je dan een heleboel affectie!! :)

We waren aan het denken om vanavond af te wachten en hem morgen naar beneden te halen en in de woonkamer te zetten met de deur dicht als wij er ook zijn. Hem eigenlijk dwingen aan ons en het huisje te wennen.

Familie hebben 7 katten waarvan er 5 niet onder komen en ontzettend bang zijn voor alles en iedereen (behalve voor elkaar). We zijn een beetje bang dat als we ons mannetje te lang laten zitten boven hij dalijk helemaal niet naar onder wilt komen.

Wat betreft een tweede, tjah, we hebben hem nu vier dagen ofzo. Ik ben allergisch voor katten, vandaar een Siberische kat. Nu hij een paar dagen bij ons is moet ik helaas toegeven dat ik ook voor hem wel allergisch ben. Echter hij is nog niet echt goed geborsteld en zijn wintervacht aan het verliezen (Dus grotere allergische reactie). En gelukkig is het enkel milde jeuk. Geen slijmvliezen (ogen, neus, keel) dus dat scheelt. Bij andere katten is de reactie echt vele malen groter (Vrienden hebben twee Perzen, na een half uur moet ik daar weg. Alles zit potdicht dan)! Dus ik weet niet of een tweede op dit moment een goede beslissing is. Daarbij zou dit weer een Sibeer moeten zijn, en die zijn er niet voor het oprapen. Deze man blijft in ieder geval bij ons! Koste wat kost!
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7657
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Herplaatser is bang en trekt zich terug

Bericht door Rik »

Wat betreft het gedrag hoef je je echt geen zorgen te maken. Dat gaat helemaal goed komen. Hij laat zich nu al zo goed behandelen (na een halve week al !!!). Het bangerige gedrag wordt echt wel minder. Zeker naar jullie toe. Wel kan het zijn dat als het een solo-kat blijft dat hij erg aanhankelijk aan jullie wordt. Het kan dus zijn dat hij naar andere schichtig blijft. Dat hangt er een beetje vanaf hoe vaak hij straks contact heeft met bezoek. Maar voor jullie... nee... daar hoef je niet bang voor te zijn. Het eerste van belang was weer eten. Ik zou nog niet teveel dwingen (zeker als hij nog niet 100% eet). Je kunt hem wel mee naar beneden nemen en in de woonkamer bij jullie zetten maar zorg ervoor dat hij zich nog gewoon kan terugtrekken. Het is nog te vroeg om dit soort "gedrag" af te dwingen. Ik hoop dat het meevalt met je allergie.

(Was er al een naam van hem voorbij gekomen en heb ik daar overheen gelezen?)
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Denneke
Huiskat
Huiskat
Berichten: 73
Lid geworden op: 12 apr 2015 11:43

Re: Herplaatser is bang en trekt zich terug

Bericht door Denneke »

Hij komt in de nacht gewoon onder en eet dan ook, maakt ook gebruik van de kattenbak. :) Gaan hem gewoon zijn gangetje laten, misschien halen we hem morgen naar beneden maar wel dat hij altijd terug kan naar boven. Willen niks opdringen.

Ohh sorry helemaal vergeten wat leuke foto's bij te voegen en hem te introduceren. Dit is dus Yaromir, een Siberische kater met meerdere nationale prijzen op zijn naam en zelfs Nationaal kampioen geweest! Hij is nu show 'afkeur' omdat hij tijdens een dekking een snaai heeft gehad en nu een sneetje in zijn rechter oor heeft (Ik vind dat het hem wel siert haha). Dit is de naam die ook op zijn stamboom staat, wij willen hier eer aan doen maar korten de naam af naar Yaro als roepnaam. Wat wij ook een erg mooie naam vinden. Heeft dus ook al zijn tests gehad en als gezond gekwalificeerd. Dit mannetje komt oorspronkelijk uit Rusland en is een echte vrijer! :)

Met de allergie gaat het goed, hoop dat ik er overheen groei cq antistoffen tegen aan maak. Heb er gelukkig alleen last van als ik aan hem heb gezeten dus dan maar handen wassen. Gelukkig 0,0 last van de 'lucht'

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Gebruikersavatar
Nina1967
Poema
Poema
Berichten: 310
Lid geworden op: 30 jan 2015 00:52

Re: Herplaatser is bang en trekt zich terug

Bericht door Nina1967 »

Yaromir is prachtig! !!!!! En kijkt zo lief, hij wordt vast een enorme knuffel!! Hoop dst hij gauw went en lekker gaat eten :-)
1-9-97-14-7-15 r.i.p mijn lieve pluizebolletje, mijn woezeltje, mijn allerliefste Snoetje
1-9-05-17-3-17 r.i.p mijn liefste vrolijke Mila, mijn booboo
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7657
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Herplaatser is bang en trekt zich terug

Bericht door Rik »

Hij is inderdaad een schatje. Wel een behoorlijke haarbol :)
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Jantina
Panter
Panter
Berichten: 572
Lid geworden op: 01 jan 2009 16:36
Locatie: Putten

Re: Herplaatser is bang en trekt zich terug

Bericht door Jantina »

Wat een lieverd, dat gaat echt goed komen.
Geef hem de tijd, niks afdwingen.
De drie musketiers Quinn, Boaz en Olaf - 2014
In liefdevolle herinnering mijn stoere vent Luca- 2008-2014
en lieve, mooie Bella - 2009-2014
Denneke
Huiskat
Huiskat
Berichten: 73
Lid geworden op: 12 apr 2015 11:43

Re: Herplaatser is bang en trekt zich terug

Bericht door Denneke »

Rik schreef:Hij is inderdaad een schatje. Wel een behoorlijke haarbol :)
haha hij is een behoorlijke haarbal ja. Maar tevens wel een hypo-allergene vacht. Bij de meeste hypo-allergene katten denk je al snel aan een sphynx of een rex variant. Met alle respect voor de eigenaars en deze dieren maar ik vind ze niet mooi. Dit ras is net een tijger en dat vind ik wel erg mooi.

Gisteravond hem met rust gelaten, we waren een film aan het kijken in de woonkamer toen hij heel voorzichtig stond te kijken. Werd toen wel weer spannend en is weer snel naar boven gegaan. Maar wel weer een klein stapje in de goede richting gezet! :)

Vannacht ook de woonkamer open gelaten met een paar dekens over de bank voor de zekerheid. Vanmorgen kwamen we onder en meneer lag op een stoel in de woonkamer (waar hij nog ligt) En overal is hij geweest, ook op de bank gelegen. Hij ligt nu dus nog op de stoel, wel aandachtig naar ons aan het kijken maar negeren hem zodat hij wat tot rust komt en merkt dat het hier juist heel leuk is haha. :)

Eten gaat ook steeds beter lijkt het! :)
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Herplaatser is bang en trekt zich terug

Bericht door Adriana »

t gaat heel goed en complimenten voor jullie aanpak. en ja, t is een lieve pluizebol en hoe is je russisch? allergie voor katten zit dacht ik in huidschilfers en niet zo zeer in vacht.
partner is er ook overheen gegroeid en zeilt 6 maanden per jaar samen met een russische tijgerdame. altijd gedacht dat siberen veel groter waren maar ik ben missch in de war met nobo's..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Denneke
Huiskat
Huiskat
Berichten: 73
Lid geworden op: 12 apr 2015 11:43

Re: Herplaatser is bang en trekt zich terug

Bericht door Denneke »

Nou de allergie zit zich in het speeksel, door het wassen komt dit op de vacht en schilfert daar... Daarom heeft een sphinx (naaktkat) ook een allergische reactie. Zoek maar eens op feld 1 eiwit. Siberen hebben een veeeeel kleinere hoeveelheid van dit speeksel, maar hebben het wel!

Ze zeggen dat Siberen een groot ras is, al is dit wel een iets kleiner mannetje van 6kg. Een Siberisch mannetje wordt gemiddeld tussen de 5 en 9 kg. Dus hij is aan de lichte kant.

Thx voor de complimenten! :) hij kwam zojuist weer even kijken :D. Russisch is niet zo goed haha (a)
Stikkel
Huiskat
Huiskat
Berichten: 77
Lid geworden op: 09 jan 2015 17:00

Re: Herplaatser is bang en trekt zich terug

Bericht door Stikkel »

Ooh! Ik lees nu pas je verhaal! Ik had ook geinformeerd voor Ysromir, maar toen ging hij al naar jou toe! Wat leuk om te lezen dat hij zo een goed plekje heeft gevonden! Dat gaat helemaal goed komen met hem! Ook ik ben allergisch voor katten maar heb bij sibeertjes dus nagenoeg geen last, wel vind ik de vacht superbewerkelijk! Maar och, lekker borstelen is ook fijn!
Denneke
Huiskat
Huiskat
Berichten: 73
Lid geworden op: 12 apr 2015 11:43

Re: Herplaatser is bang en trekt zich terug

Bericht door Denneke »

Ohhh wat toevallig zeg! Ja wij waren al weken lang verschillende catterys en websites in de gaten aan het houden. En heel toevallig keek ik net een paar uur nadat hij online stond en hebben direct gereageerd. Waren de eerste gelukkig! :) Twee keer langs geweest, 1x voor kennismaking, de andere keer om hem op te halen. Per enkele reis 2,5 uur. Was wel een stukje maar meer dan waard!

Hij maakt nu echt grote stappen per dag! Echt super om te zien. Toevallig hebben we beide een paar dagen vrij dus kunnen hem veel tijd en aandacht geven. Hij kwam gister overdag even heel snel kijken onder maar ging toen weer naar boven. 2 uur erna hem boven gaan halen en onder op de bank gezet, hij liet zich heel makkelijk oppakken maar de spanning voelde je wel opbouwen in zijn lijfje toen we naar onder liepen. Hem onder op de bank gezet en hop direct ging hij weer naar boven. Dit vonden we erg jammer maar wilden hem op zijn tempo alles laten doen. Dit was voor ons een duidelijk signaal dat hij er nog niet klaar voor was - dachten we.

Een tijdje later naar boven gegaan, hem aangehaald, kroelen, gaat op zijn rug liggen, spinnen, kopjes geven, slapen waar je bij zit. Hele plaatje. Dus weer naar onder want we kregen langzaam het idee dat hij het niet leuk vond als wij weer naar onder gingen en hij alleen achter bleef. Als dit klopte was dit zeer goed nieuws! Dat hij maar snel naar onder komt om bij ons te willen zijn. Maar goed, ik schat een half uur later komt hij weer naar onder kijken maar gaat weer snel naar boven, ik loop hem een meter achterna tot in de deurpost en roep hem op een hele rustige toon. Hij blijft stil staan met zijn voorpoten op de trap en kijkt me aan. Ik besluit terug te gaan zitten. Hij weet dat hij gehoord is, hij mag zelf komen. 10 minuten? later komt hij de kamer in gelopen, op zijn hoede maar hoog op zijn poten! :) En gaat op de vensterbank zitten (wij hebben panelen voor het raam die door schijnend zijn (zeer zeer fijn mazig stof). Toevallig stonden daar twee plantjes waarvan we nog niet opgezocht hadden of die giftig waren of niet. Die heel voorzichtig weg gehaald terwijl we rustig tegen hem bleven praten maar het werd hem te spannend en vertrok weer. Dit was rond 21:30.

Een beetje uit het veld geslagen toch nog een film opgezet, hopen dat hij een tweede poging zou wagen. En ja hoor, een dik uur later komt hij weer de kamer in gelopen op zijn dooie gemak, loopt naar de hele andere kant en klimt op een stoel onder de tafel waar hij is blijven liggen totdat wij gingen slapen.

Vannacht is hij meerdere keren naar de slaapkamer gekomen om te kijken en te spelen met spullen die er lagen. Vanmorgen wordt ik wakker, loop naar zijn vaste plekje boven op het portaal, geen Yaromir? :D Hup naar onder en hoe treffen we hem aan?

Hij laat zich hieronder nog niet echt aanhalen, wel ligt hij al een tijd zo rustig te slapen. :)

Afbeelding
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Herplaatser is bang en trekt zich terug

Bericht door Adriana »

hij begint steeds meer vertrouwen in jullie en de omgeving te krijgen en bedenkt nu dat hij na de eerste schicht ook gewoon rustig terug kan komen naar daar waar het gezellig is. want hij wil wel menselijke aandacht. nog een paar dagen en je knuffelbeertje gaat zich helemaal thuis voelen!
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
jennli
Tijger
Tijger
Berichten: 1101
Lid geworden op: 20 aug 2010 15:09

Re: Herplaatser is bang en trekt zich terug

Bericht door jennli »

Wat een prachtige kater!
Like the great philosopher Jagger said: You can't always get what you want
But if you try sometimes you just might find you get what you need
Stikkel
Huiskat
Huiskat
Berichten: 77
Lid geworden op: 09 jan 2015 17:00

Re: Herplaatser is bang en trekt zich terug

Bericht door Stikkel »

Als je voornamelijk spiervlees en orgaan geeft, zal je er eventueel op moeten rekenen dat hij daar diarree van kan krijgen. En inderdaad, rauw is wel beter dan gekookt hoor, zeker als dat het enige is wat hij eet. Is het mogelijk dat je dezelfde brok aanhoudt die de vorige eigenaar ook gaf? Ik las dat je deze al gekocht had, misschien opleuken met een paar lekkere snoepjes ertussen? Wat ze bij ons echt lekker vinden - en dat krijgen ze maar 1 keer per week - is gekookte koolvisfilet met een beetje rijst.
Plaats reactie