Herplaatser is bang en trekt zich terug

Voor vragen over katten die bang zijn van mensen, geluiden, andere dieren, etc.
Denneke
Huiskat
Huiskat
Berichten: 73
Lid geworden op: 12 apr 2015 11:43

Herplaatser is bang en trekt zich terug

Bericht door Denneke »

Hallo.

Sinds dinsdag in de namiddag hebben wij onze Sibeer thuis. De autorit was 2,5 uur en hier heeft hij zich voorbeeldig gedragen op wat gemiauw na af en toe.

Toen we thuis kwamen het mandje open gezet en hem zijn gang laten gaan, hij was erg bang en wist niet waar hij naartoe moest. Op een gegeven moment is hij naar boven gegaan op de trap gaan liggen (Onze hal bovenverdieping staat in verbinding met de trap, hal onder en de keuken zonder deuren ertussen.

We hebben hem amper aandacht gegeven en hem zijn gang laten geven. Onder in de keuken staat eten en drinken en in de gang in een dooie 'hoek/ inham' zijn kattenbak. Op de 1e verdieping onder de trap naar de 2e verdieping eten, water en een tweede kattenbak op de badkamer.

Hij zit uren op dezelfde plek en beweegt amper. Toenstraks was hij heel even in de woonkamer onder de tafel. Ben toen bij hem gaan liggen, niet lang erna stond hij heel langzaam op en liep heel langzaam weg en hield zich zo laag mogelijk. Hieruit concludeer ik wel dat hij de boel niet vertrouwd cq bang is. Wel kunnen we hem benaderen en aaien zonder dat hij weg rent. Hij deinst wel terug waarop we besloten hebben hem niet aan te halen.

Nu het vraagstuk, hij heeft nog niks gegeten sinds dinsdag. Hij heeft waarschijnlijk dinsdag op woensdagnacht wel veel gedronken. Dinsdag was het redelijk warm overdag, ook al hebben we airco in de auto zal hij toch wel dorst gehad hebben. Woensdagmorgen was zijn drinkbakje onder ver leeg. Daarna niet meer gezien dat hij eet of drinkt. Ook natvoer of tonijn op water eet hij niet.

We hebben een feliway spray gekocht, de verstuiver was uitverkocht. Op aanraden van de verkoopster op zakdoekjes spuiten en dat op een paar plekken neerleggen.

Hij heeft niet echt een duidelijke verstopplek, dinsdagavond de hele avond boven onder de trap naar de 2e verdieping. Woensdagochtend ging hij naar beneden, en heeft bijna de hele dag op de stoel in de keuken gelegen. Daarna naar boven onder het bed op de slaapkamer. Snachts terug naar de trap. Vanmiddag in de woonkamer onder de tafel, nu weer boven op de 2e verdieping op het kleine portaaltje.

We twijfelen wat we moeten doen, afwachten wat de feliway gaat doen? Of hem nu al verplaatsen naar een aparte kamer en hem daar een paar dagen laten zitten, en eventueel in de avond de deur open zetten.

Op dit moment heeft zij toegang tot het hele huis behalve de zolder (1e verdieping douche en grote slaapkamer (2 kamers doorgebroken tot 1). De woonkamer gaat in de nacht dicht, willen er vooral in het begin bij zijn dat hij niet op de bank kan plassen of krabben.

We weten dat we geduld moeten hebben maar we zitten eigenlijk al op de derde dag maar wel pas 48 uur. Bij de cattery waar hij vandaan kwam gaf hij wel continue kopjes en was hij actief.

We horen zoveel signalen, eten is erg belangrijk, blijf hem aanhalen, laat hem komen. Ik was ook al aan het denken om hem kattenmelk te gaan geven al, als hij dat drinkt zijn we al blij.

Ik weet dat het alweer een zelfde topic is. Maar persoonlijk advies is toch erg fijn.

Hulp is gewenst!
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Herplaatser is bang en trekt zich terug

Bericht door Rik »

Hoe oud is hij? Een wat oudere kat heeft in ieder geval wel even tijd nodig om te acclimatiseren. Daar hoort inderdaad het beschreven gedrag bij. Een jongere kat zou toch wel wat meer interesse moeten tonen in een nieuwe omgeving. Het wordt nu inderdaad ook tijd om toch wel wat te eten. Heb je hetzelfde eten als bij de cattery? Heb je al ander lekker natvoer geprobeerd? Die tonijn, was dat gewoon dezelfde als voor mensenconsumptie (in water)? Mijn poes doet daar alles voor (en ook voor koolvis). Je zou dus verschillende dingen moeten proberen om hem toch aan het eten te krijgen.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Denneke
Huiskat
Huiskat
Berichten: 73
Lid geworden op: 12 apr 2015 11:43

Re: Herplaatser is bang en trekt zich terug

Bericht door Denneke »

Hij is 5 jaar, geen hele jonge kat meer dus.

Bij de cattery hebben ze ons aangeraden hem op dit voer te zetten (Royal Canin Sterilised). Ook na telefonisch contact zeiden ze dat dit voer goed is, echter geen expliciet antwoord gehoord waar hij eerst op zat.

Het is inderdaad de tonijn uit blik voor mensen.

Net Feliway op doekjes gespoten en op sommige plekjes gelegd. Ook in de winkel een muisje met kattenkruid tegen gekomen, dit aan hem gegeven en begon er direct aan te likken (wassen).
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Herplaatser is bang en trekt zich terug

Bericht door Rik »

Mmmja... 5 jaar. Niet oud... en niet jong :) Afhankelijk van het karakter kan het dus zijn dat hij gewoon moet wennen. Het gedrag is dan in principe ook wel normaal te noemen. Hij kruipt niet weg van de stress onder de bank of in een hoekje. En het heeft gewoon wat tijd nodig. Maar voor het eten had ik eigenlijk wel gedacht dat alle katten tonijn uit blik lekker zouden vinden. Je zou gewoon even kunnen kijken bij de supermarkt en een paar verschillende merken kopen. Of dat voer wel goed voor hem is maakt nu even niet uit. Zolang hij maar wel wat binnen krijgt. (Want echt helemaal niet eten vind ik maar eng.) Als hij morgenochtend nog niet gegeten heeft lijkt mij een bezoekje aan de DA wel verstandig (voor het weekend). Die heeft misschien eetlust opwekkende medicijnen of a/d van Hills dat hij misschien wel wil eten of het wordt dwangvoeren (maarja... nét een nieuwe kat en dan al moeten gaan dwangvoeren?). Heb je ook al wat rauw vlees geprobeerd?
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Jantina
Panter
Panter
Berichten: 572
Lid geworden op: 01 jan 2009 16:36
Locatie: Putten

Re: Herplaatser is bang en trekt zich terug

Bericht door Jantina »

Ik zou toch de cattery bellen en willen weten welk voer het is wat zij gaven. Het is spannend in huis, en als het voer nu ook al anders ruikt dan hij gewend is, dan is dat nog iets erboven op wat erbij komt.
Anders zou ik net als Rik allerlei merken gaan proberen. Eten is belangrijk, wat het is maakt nu even niet uit.
Zet anders door het huis op verschillende plekken bakjes neer, of desnoods brokjes op de grond. Ook op plekken waar hij vaak komt.
De drie musketiers Quinn, Boaz en Olaf - 2014
In liefdevolle herinnering mijn stoere vent Luca- 2008-2014
en lieve, mooie Bella - 2009-2014
Denneke
Huiskat
Huiskat
Berichten: 73
Lid geworden op: 12 apr 2015 11:43

Re: Herplaatser is bang en trekt zich terug

Bericht door Denneke »

We hebben zojuist contact gehad met de cattery, er staan nu verschillende soorten droog en natvoer bij hem hopen dat hij iets eet. Water over het natvoer gedaan, elk beetje water extra is goed. Waren al aan het denken om hem kattenmelk te geven, misschien drinkt hij dat wel. Hij at daar Royal Canin wat we nu ook hebben gekocht daarnaast ook Purina droogvoer daar gezet en Hills kreeg hij daar soms.

De cattery maakt zich nog geen zorgen in ieder geval.

Rauw vlees nog niet geprobeerd.

Zijn toch sterk aan het denken om hem in een kamer apart te zetten en vanuit daar op te bouwen. Maja wat is wijs.

Ik weet ook niet wat wijs is met betrekking tot aanhalen, hij deinst soms terug als je te dicht bij komt, maar andere keer als je hem aait staat hij dit gewoon toe.
Gebruikersavatar
Featherr
Jaguar
Jaguar
Berichten: 641
Lid geworden op: 21 jul 2014 23:48

Re: Herplaatser is bang en trekt zich terug

Bericht door Featherr »

Ik denk dat je ruimte moet gaan beperken. Hem in een kamer doen met eten, drinken en een bak.
Met genoeg verstopplekken. De logeerkamer? Als jullie die hebben. Eten en drinken afwegen en voor 's nachts lekker dingen neerzetten (ook afgewogen).
Vanaf daar gewoon regelmatig bij hem gaan zitten. Een boek lezen, computeren. Tegen hem praten.

Als hij dáár gewend is kan je langzaam beginnen met de rest van het huis. Ik denk dat hij gewoon teveel in 1x krijgt. En met maar 1 plek voor eten en drinken kan je hem veel makkelijker in de gaten houden.
♥ Chloe & Aylin ♥
† ♥ Minnie, Misty, Gizmo ♥ †
Gebruikersavatar
Cari
Tijger
Tijger
Berichten: 3010
Lid geworden op: 03 mei 2009 13:40
Locatie: Groesbeek

Re: Herplaatser is bang en trekt zich terug

Bericht door Cari »

Dat is ook mijn advies. Beperk zijn ruimte, hij kan dit nog niet aan.
"No sound more comforting than the purring of a cat"

De kattenbende in beeld
Gebruikersavatar
jennli
Tijger
Tijger
Berichten: 1101
Lid geworden op: 20 aug 2010 15:09

Re: Herplaatser is bang en trekt zich terug

Bericht door jennli »

Onze Yip en Pjotr reageerden hetzelfde. Dat heeft bijna vier dagen geduurd. Pjotr in een aparte ruimte en Yip niet. Effect was hetzelfde. Zijn ook blijven aanhalen. Natvoer steeds naar een beetje aangeboden en regelmatig vervangen vanwege versheid en de geur. Beetje proberen te spelen hielp hier ook wel. Met een touwtje bijvoorbeeld. Verder heel veel geduld.
Like the great philosopher Jagger said: You can't always get what you want
But if you try sometimes you just might find you get what you need
Denneke
Huiskat
Huiskat
Berichten: 73
Lid geworden op: 12 apr 2015 11:43

Re: Herplaatser is bang en trekt zich terug

Bericht door Denneke »

Nou de eerste stapjes zijn gezet! Toen we gisteravond naar bed gingen zat hij op de slaapkamer in een hoekje. Geen aandacht aan besteed en gewoon gaan slapen. Kort daarna hoorden we iets van gesluip. Voordat we er erg in hadden was hij al weg want weer kort daarna hoorden we hem in de kattenbak boven 'graven'. Later ook onder in de kattenbak. Geen aandacht aan besteed.

Vanmorgen wakker en gaan kijken, hij zat in de keuken onder de stoel. Ging toen snel naar boven toen ik binnen kwam, mijn vriendin was nog boven en zij zag hem wel ook echt sluipen. Hij zit nu weer helemaal boven op de 2e verdieping (soort portaaltje van 1m2) Nadeel is dat je daar niet bij hem kan gaan zitten zonder dat hij de mogelijkheid heeft weg te kunnen (je verspert zijn toegang)

Maar goed, hij heeft vannacht een flink plasje gedaan op de kattenbak en gedronken en gegeten. Hadden gister alles afgewogen. Al het natvoer en het drinken is een 5 gram lichter, ik denk van het drogen. Daarnaast heeft hij een 30 gram water gedronken, en een 7 gram droogvoer. Minimaal maar hij lijkt wel wat gegeten te hebben. En sowieso de kattenbak gebruikt en gedronken!

Voor nu laten we hem gewoon nog in het hele huis op enkele kamers na die nog altijd dicht zijn. Ik was aan het denken om misschien vandaag een paar kippenlevertjes te kopen. Of iets anders rauw vlees wat hij echt graag wilt eten. Tips hierin? Het natvoer wat er staat eet hij niet.
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9309
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Herplaatser is bang en trekt zich terug

Bericht door castratenkoor »

Gemalen kip zijn ze hier het dolst op. Ik maal dat zelf en vries het in porties in.
Ik zou hem niet meer dan 1 levertje per keer geven.

Je kunt ook compleet voer, zoals Carnibest kopen, dat zijn 500 grams diepvriesworsten. Die zaag ik in plakken en ontdooi 1 plak per keer.

Alleen kip is te eenzijdig, ik meng het met blikvoer 50/50.
6-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolle**
Teun '09 Rik+Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Denneke
Huiskat
Huiskat
Berichten: 73
Lid geworden op: 12 apr 2015 11:43

Re: Herplaatser is bang en trekt zich terug

Bericht door Denneke »

Kleine update:

Sinds gisteravond begint hij echt te laten zien dat hij een echte vrijer is. Hij is nog wat bangerig maar als je bij hem gaat zitten, hem gaat aaien dan komt hij op een gegeven moment helemaal los en begint dan te spinnen, kopjes geven, over je heen lopen. Ook vanmorgen vertoonde hij dit weer. Dus wat dat betreft zijn we heel erg blij!

Je merkt wel dat hij op zijn hoede blijft, als ik bij hem zit op het bovenste portaal en iemand anders komt de eerste trap naar boven duikt hij nog in elkaar. Kijken wie of wat dat is. Hij moet zich nu echt thuis gaan voelen hier en alles en iedereen hier in huis gaan vertrouwen. Echter zal dit een kwestie van tijd zijn, elke dag kleine stapjes!

Ook vannacht hoorden we hem weer leven maken onder. Hij heeft de kattenbak gebruikt voor de grote en kleine boodschap! :) Daarnaast stond er een kippenlevertje, kippenhartje, rauwe kipfilet en verschillende soorten natvoer. Hij heeft alleen een heel klein stukje lever geprobeerd wat hij vannacht ook weer heeft uitgespuugd. Hij heeft wel vannacht wat brokken gegeten, alleen dit is ook maar een gram of 15. Het enige wat er dus echt in gaat is het kipfilet beleg. Ik zal vandaag eens gekookte kip proberen. Vannacht ook weer veel gedronken!

Iemand anders nog tips voor het eten? Ik weet dat hij bij de vorige eigenaars voornamelijk op brokken leefde, hij deed het hier goed op. Ook weet ik dat er ook kippenlevers beschikbaar was, maar of hij dit at? Hij kreeg wel natvoer maar welke dit was? En in welke frequentie?
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11244
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Herplaatser is bang en trekt zich terug

Bericht door Adriana »

gaat de goeie kant op met wat tijd en dit is pas dag drie geloof ik..
ik zou hem gewoon de brokken geven die hij op de cattery ook at en neem aan van goeie kwaliteit. lever is altijd lastig. gelukkig doen jullie aan een natvoer en brokkenbuffet, zodat hij zelf kan kiezen. t is een beetje puzzelen en er zijn katzels die hun neus voor alle soorten vleesjes ophalen.. beetje vers lamsvlees?
en hij is nog steeds in de verhuis-stress en zal weinig eten maar missch iedere dag een beetje meer. gelukkig drinkt en plast hij wel goed!
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Denneke
Huiskat
Huiskat
Berichten: 73
Lid geworden op: 12 apr 2015 11:43

Re: Herplaatser is bang en trekt zich terug

Bericht door Denneke »

Net een nieuwe poging gedaan hem toch wat meer te laten eten. Kipfilet, kippenlever en kippenhartjes in stukjes gesneden en per soort gekookt een paar min. Af laten koelen en op een bordje aan hem gegeven. De kipfilet en lever waren in 2 min op (4 kleine stukjes van ieder). En dit terwijl ik naast hem zat! Alleen de hartjes heeft hij niet gegeten. Dit heeft hem blijkbaar goed gesmaakt! Voor nu gaan we meer koken en het hem geven ipv rauw.

Hoeveel mag hij hier van hebben? Vooral met het oog dat hij dr laatste dagen wel iets maar niet heel veel heeft gegeten.
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6806
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Herplaatser is bang en trekt zich terug

Bericht door Dinky »

Met koken gaan veel voedingsstofvoedingsstoffen verloren die in rauw vlees wel zitten.
Weet niet hoeveel voedingsstoffen er verloren gaan maar zou gekookt zeker niet het hoofdvoedsel maken omdat het niet compleet is....
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Plaats reactie