Herplaatser is bang en trekt zich terug

Voor vragen over katten die bang zijn van mensen, geluiden, andere dieren, etc.
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Herplaatser is bang en trekt zich terug

Bericht door Rik »

Ik zou ook zeker niet de stoelen uit de woonkamer halen. Je wilt niet hebben dat hij zich weer naar de 2e verdieping terug trekt. Volgens mij, wat ik lees, gaat het prima. Je hebt een heel onzeker beestje maar hij begint zich een beetje te aarden. Hij zal zich zeker meer thuis gaan voelen. Maar qua tijd kan dat per kat verschillen. Het kan maanden duren maar ook langer. Gun hem zijn plekjes. En als hij op bepaalde plaatsen niet benaderbaar is... gewoon respecteren. Ooit komt dat goed maar alleen als je hem dat zelf laat bepalen. Het feit dat hij helemaal los kan gaan op vertrouwde plekken betekend echt wel dat hij, met genoeg tijd, zich straks overal helemaal thuis gaat voelen.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6806
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Herplaatser is bang en trekt zich terug

Bericht door Dinky »

Ook ik zou zeker niet de stoelen weghalen maar hem vooral aan blijven halen op de plekken waar dat wel kan. Yaro heeft al veel vooruitgang geboekt en wanneer je de stoel weg haalt kan dat een flinke terugval veroorzaken ;-)
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Denneke
Huiskat
Huiskat
Berichten: 73
Lid geworden op: 12 apr 2015 11:43

Re: Herplaatser is bang en trekt zich terug

Bericht door Denneke »

Kleine update omdat ik dit wel leuk vind, het topic vaak heel lang erna gevonden wordt door andere mensen met dezelfde problemen.

Hoe gaat het met Yaro? Het is een totaal andere kat geworden, staat te miauwen bij de deur als je binnen komt. Laat zich oppakken en laat zich overal mee naartoe nemen. Hij heeft nog nooit agressief gereageerd naar ons of anderen. Met momenten zie je nog wel wat schrikkerig gedrag bij onverwachte geluiden of nieuwe ruimtes (Enkele kamers in huis komt hij niet). Als hij toch zelden in deze kamers komt gaat hij sluipen en is niet aan te halen, rent dan snel naar een vertrouwde kamer en hier kan je weer alles met zich doen rollen, op zijn rug liggen. Alles.

Sinds kort komt hij met toezicht ook buiten op een stuk afgezet. Dit vind hij zo leuk dat hij als hij naar buiten kan hier ook alleen maar is grotendeels, staat zelfs voor de deur te miauwen dat hij naar buiten wilt.

Loopt ons achterna, slaapt op schoot, op bed. Pak je hem op, zet je hem op je schoot gaat hij direct liggen.

Alleen blijft hij soms dus nog wat schrikkerig, vergroting van zijn leefomgeving is hij zo een paar dagen van slag en komt dan langzaam aan weer bij en beschouwd de nieuwe omgeving dan ook als de zijne.

We gaan volgende week een paar dagen weg, we denken dat we hem alleen thuis laten en dat familie paar keer per dag komen kijken (Vinden dit erg leuk en wonen naast ons, dus geen belemmering). Kunnen hem ook bij familie onder brengen maar daar hebben ze al zeven katten, ben bang dat dat met Yaro niet helemaal goed gaat. Of vechten, of vluchtgedrag waarbij we weer weken of maanden zoet zijn en misschien wel sproeien. (De zeven katten zijn allemaal castraten, wel man en vrouw. 5 van de 7 extreem schuw (opvangkatten).
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6806
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Herplaatser is bang en trekt zich terug

Bericht door Dinky »

Katten zijn erg gehecht aan de omgeving dus wanneer yaro in vertrouwde omgeving kan blijven zou ik dat zeker doen ;-)
Heerlijk dat yaro zo ontdooit is :-D
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Plaats reactie