Kitten bang voor mij

Voor vragen over katten die bang zijn van mensen, geluiden, andere dieren, etc.
Plaats reactie
aristo
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 11 apr 2015 21:49

Kitten bang voor mij

Bericht door aristo »

Hoi,

2 maanden geleden heb ik 3 kittens uit het asiel geadopteerd. Het zijn 3 zusjes en ze zijn nu 5 maanden oud. Toen we ze kregen waren het bange katjes. Met veel tijd, aandacht en liefde komen we iedere dag een stapje verder in het opbouwen van contact met ons. Twee poesjes zijn inmiddels echte kroelbeestjes, al zijn ze nog wat bang voor vreemden en houden ze er niet van om opgepakt te worden. Maar nog steeds zie ik de steeds meer vooruit gaan!
Het andere poesje is daarentegen nog steeds erg bang. ze zoekt wel contact, ze slaapt bijvoorbeeld wel eens aan het voeteneind en ze eet inmiddels een snoepje uit mijn hand. We kunnen haar alleen niet aanraken, en ze schrikt enorm bij iedere beweging van ons (tenzij we heel kalm doen). Ik blijf proberen om (op haar tempo!) het contact met haar aan te gaan, door haar aan mijn hand te laten ruiken bijvoorbeeld. Ook heb ik geprobeerd met een ander voorwerp (een zacht dingetje) haar te aaien, maar ook dat beangstigt haar. Dit werkte trouwens erg goed bij de andere twee.

Heeft iemand tips om het contact met haar verder op te bouwen? Ze hoeft van mij geen kroelpoes te worden maar het zou fijn zijn als ze niet zo angstig meer is!
Gebruikersavatar
jennli
Tijger
Tijger
Berichten: 1101
Lid geworden op: 20 aug 2010 15:09

Re: Kitten bang voor mij

Bericht door jennli »

Tijd is je antwoord. Geef haar de tijd om in haar eigen tempo aan jullie te wennen. De ervaring hier is dat het bij de een nou eenmaal een stuk langer duurde dan bij de ander.
Like the great philosopher Jagger said: You can't always get what you want
But if you try sometimes you just might find you get what you need
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9309
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Kitten bang voor mij

Bericht door castratenkoor »

Het kan zijn dat ze nooit geaaid gaat willen worden. Ik heb een kater van bijna 6 die niet te aaien is, ook niet door mij. Maar hij komt wel elke avond naar me toe voor een kroel, dat moet precies zo en niet anders, komt erg op de juiste timing aan. Beide handen tegelijk om zijn kop/hals en dan met vingers kroelen. Moet dus zijwaarts, nooit hoger dan kop. Voor een aaiende hand boven zijn kop duikt hij weg. Als ik hem op de juiste manier kroel dan gaat hij enorm spinnen.

Misschien dat jouw angsthaasje op den duur ook zoiets ontwikkelt. Probeer uit te vinden wat zij wel prettig vindt. Mijn advies is hou je handen laag, kriebel op borstkas en onder kin. Geen handen boven haar. Dat vinden schuwe katten eng.
6-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolle**
Teun '09 Rik+Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
aristo
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 11 apr 2015 21:49

Re: Kitten bang voor mij

Bericht door aristo »

Hoi,
Rust, tijd en mijn verwachtingen laag zijn inderdaad wat ik kan doen, denk ik.
had ook ergens gelezen dat ik haar het beste rond haar bekje (geurklieren) kan aaien, weet iemand dat?
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9309
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Kitten bang voor mij

Bericht door castratenkoor »

Ja de mondhoeken, worden ze rustig van.
6-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolle**
Teun '09 Rik+Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Plaats reactie