Omgaan met verlatingsangst bij logeren i.v.m. vakantie

Voor vragen over katten die bang zijn van mensen, geluiden, andere dieren, etc.
Plaats reactie
Katzoeker
Kitten
Berichten: 1
Lid geworden op: 04 dec 2014 12:02

Omgaan met verlatingsangst bij logeren i.v.m. vakantie

Bericht door Katzoeker »

Ik ben momenteel op zoek naar een nieuwe kat, en heb een asielkat op het oog, maar er is twijfel over of de kat echt bij ons past.
Het gaat om een poes van 3,5 jaar die van een oudere dame is geweest die is overleden. De kat zit nu heel ongelukkig in het asiel. Ik denk dat deze kat na gewenning bij ons weer het vertrouwen terug kan krijgen, maar vermoedelijk is de kat nooit gewend geweest aan logeren. Wij gaan wel af en toe op vakantie, en willen dat de kat ertegen kan om 3 weken te logeren bij een gastgezin. Ik ben alleen bang dat de kat door wat ze nu meemaakt enorme verlatingsangst kan hebben gekregen en als ze moet logeren denkt dat ze opnieuw haar vertrouwde thuis voor goed kwijt is.

Mijn vraag is of er een goede kans van slagen is als de kat er geleidelijk aan mag wennen om te logeren, dus eerst 1 nacht, dan 2, etc. Of is de kans groot dat elke logeerpartij voor haar een tragedie blijft? Wie heeft er goede of slechte ervaringen met het trainen van een kat met verlatingsangst, of een deskundig advies?

Groetjes, Marjolein
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6806
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Omgaan met verlatingsangst bij logeren i.v.m. vakantie

Bericht door Dinky »

Heb hier wel een poes rondlopen die het ook vreselijk vond in het asiel. Wanneer wij op vakantie gaan dan komt schoonmoeder oppassen in ons huis zodat onze poes in haar eigen vertrouwde omgeving kan blijven. Weet niet of het een optie bij jou is dat er tijdens jou vakantie iemand in je huis komt om de poes te verzorgen? Je hebt ook wel van die oppasdiensten voor de kat die dan bijvoorbeeld uurtje in huis komen om de kat aandacht te geven en te verzorgen. Of wellicht dat een kennis of buren zoiets voor je kunnen doen?

Katten zijn over het algemeen namelijk meer gericht op hun omgeving dan op het personeel. Daarom kan logeren zorgen voor dubbele stress namelijk onbekende omgeving + onbekende mensen.
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Omgaan met verlatingsangst bij logeren i.v.m. vakantie

Bericht door Rik »

Naast de stress die een kat krijgt bij een onbekende omgeving is het ook de vraag of het logeer-adres nog andere katten heeft. Ik begrijp dat dit een solo-poes is (en zal blijven). Ik denk je haar dan geen groot plezier doet om tijdens de vakantie ergens anders te plaatsen, laat staan een adres waar andere katten zijn. Solo-katten kunnen heel goed wat langer alleen blijven (maximaal 3 weken) zolang ze één (of liefst twee) keer per dag bezocht worden en eten en aandacht krijgen. En de aandacht is bij een solo-kat ook zelfs nog de vraag. Mijn poes is bang voor iedereen (behalve mij) dus laat ze zich nooit zien aan de oppas. Maar dat kan per kat verschillen. Als de kat wel met vreemden om kan gaan zouden ze de aandacht natuurlijk wel even moeten geven. Maar de stress die ze hebben van een andere omgeving is vaak erger dan het alleen zitten.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
artemis
Panter
Panter
Berichten: 445
Lid geworden op: 12 jan 2012 16:03

Re: Omgaan met verlatingsangst bij logeren i.v.m. vakantie

Bericht door artemis »

Ik denk dat het maar deels gaat om verlatingsangst maar vooral angst om op vreemd territorium te zijn.

In een ver verleden heb ik mijn vroegere poes Miepje wel eens laten logeren.
Zij was solo poes en de eerste keer was ik zo dom haar naar een vriendin met kat te brengen. Dat was zo erg (Miep verstopte zich daar achter een valse wand en kwam er niet meer uit) dat de vriendin haar terug naar mij thuis heeft gebracht nadat ik al weg was.
De tweede keer was naar een vriendin zonder kat en dat verliep iets beter. De eerste week bleef ze wel schuw, de tweede week kwam ze losser, maar tegen dat ze zich daar op haar gemak begon te voelen waren we al terug en mocht ze naar huis.
De derde keer was bij een vriend (ook zonder huisdieren) maar…. toen waren we wel drie maanden weg, dus die periode was lang genoeg om haar aan haar tijdelijk onderkomen te laten wennen en na enkele weken voelde ze zich daar helemaal thuis.

Haar op proef eerst 1 nacht en dan 2 nachten, enz. gaan laten logeren heeft volgens mij dan ook totaal geen zin, dat geeft alleen maar stress. Een kat is geen hond.
Afhankelijk van het individuele karakter van de kat (hoe sociaal is ze naar andere mensen toe bv) zou ik het enkel en dan nog misschien… misschien overwegen indien de logeertijd lang genoeg is, zeg maar 3 weken minimaal. Uiteraard enkel naar mensen zonder andere katten of honden en zonder kinderen als de kat geen kinderen gewoon is.

Ik ben het helemaal eens met de vorige antwoorden dat iemand die bij jou komt logeren of iemand die dagelijks langs kan komen een betere oplossing is voor de kat, omdat katten simpelweg heel erg op hun eigen stek gesteld zijn.
De laatste 18 jaar heb ik mijn huidige katten dan ook nooit elders laten logeren.
Plaats reactie