Kat rouwt?

Voor vragen over katten die bang zijn van mensen, geluiden, andere dieren, etc.
Plaats reactie
derkir
Kitten
Berichten: 9
Lid geworden op: 24 jul 2014 20:04

Kat rouwt?

Bericht door derkir »

Dag allemaal,

Mijn verhaal gaat over Simba, mijn angstige kater ( noem hem vaak autistisch) van 7.
Vorige week heb ik mijn konijn in moeten laten slapen. Het konijn was het maatje van mijn kat.
Samen spelen, samen in de kooi liggen, echt contact zoeken. Het konijn was er al toen Simba bij mij kwam wonen. Ik heb hem uit de opvang gehaald ( geen asiel) waar hij was gevonden. Vol met vlooien, kale plekken, erg mager en een breuk. Hij is opgelapt en opgeknapt. Alleen nooit echt sociaal geworden.
Wel naar mij, maar echt vertrouwen in mensen heeft hij niet. Zijn beste maatje was het konijn. Hier was hij in het begin bang voor, maar na lang wennen waren ze onafscheidelijk.

Het konijn ( Rabbit) ging naar de dierenarts in het mandje en bij terugkomst kwam er alleen een verdrietig mens thuis. Hij begon meteen te zoeken en knuffelen met mij. Nadat ik de kooi had schoongemaakt ging hij daar in liggen. Na anderhalve dag de kooi weggehaald.
Nu vertoont hij heel wisselend gedrag.
Het ene moment zondert hij zich heel erg af, het andere zoekt hij ( denk ik) en het volgende moment laat hij mij niet met rust en zoekt lichamelijk contact. Hij eet weinig ( al kan hij dat wel hebben met zijn 6,5 kilo) en slaapt veel. Het nare is alleen dat hij ook vervelend doet als ik er niet ben. Inmiddels is een luxaflex gesloopt en zitten er scheuren in het gordijn waar het konijn vaak onder lag.
Ik denk dat het stukje rouw / missen van zijn maatje is.

Maar wat doe je dan? Ik weet niet wat wijsheid is. Een kitten erbij? Een nieuw konijn, maar ben bang dat hij dat als prooi gaat zien zoals hij nu is. Of het nog even laten?

Ik ben bang dat hij nog moeilijker gaat worden naar andere mensen. Het is een beestje met een onbekend maar wel duidelijk traumatisch verleden. DA is geen optie. Hij heeft daar zoveel angst dat hij zelfs met dubbele dosis kalmeringsmiddel en in de speciale kattenkamer niet te hanteren is voor een zeer ervaren DA. Zij behandelt de meest moeilijke katten, maar geeft ook aan hem niet te kunnen behandelen. Te veel stress.

Wie heeft raad?
Gebruikersavatar
jennli
Tijger
Tijger
Berichten: 1101
Lid geworden op: 20 aug 2010 15:09

Re: Kat rouwt?

Bericht door jennli »

Zeker rouwen katten! Persoonlijk vermoed ik dat hij een maatje fijn zal vinden. Geen idee of dat een katten- of konijnenmaatje moet zijn. Weet namelijk niet wat zijn ervaring is met andere katten. in ieder geval niet mopperen en veel liefde geven.
Like the great philosopher Jagger said: You can't always get what you want
But if you try sometimes you just might find you get what you need
Cerna

Re: Kat rouwt?

Bericht door Cerna »

Vaak zijn angstige katten naar andere katten heel sociaal, maar het blijft een gok. Dat hij een vriendje mist is echter duidelijk.

Je zou kunnen kijken of het asiel toestaat wanneer je op proef mag kijken wat Simba van een kattenmaatje vindt. Of dat een kitten moet zijn, weet ik niet. Een kitten is erg dol en Simba is "al" 7; ik weet niet of hij op zo'n spring-in-'t-veld zit te wachten.
Aan de andere kant verloopt de introductie tussen een kitten en een volwassen kat meestal wel veel gemakkelijker dan met een volwassen kat. Moeilijk.

Een ander konijn kan natuurlijk ook en dan niet een hele jonge want dat kan inderdaad als prooi gezien worden. Al is het risico wanneer het konijntje de eerste tijd in de kooi blijft en Simba het alleen kan bekijken, niet zo groot.
Toch zou ik, wanneer je voor een konijn zou kiezen, voor twee konijnen gaan (twee rammetjes gaat het beste samen). Een konijn is een groepsdier en al is een kat leuk gezelschap, het blijft een kat.

Afbeelding

En dit gebeurde tegelijkertijd (helaas allemaal overleden):
Afbeelding

Afbeelding

Nog veel sterkte met het verlies van Rabbit!
Gebruikersavatar
Kattebeest
Tijger
Tijger
Berichten: 1070
Lid geworden op: 14 apr 2013 16:08
Locatie: Zuidoost Brabant

Re: Kat rouwt?

Bericht door Kattebeest »

Sorry, beetje off-topic :oops: .

Annet, is jouw ervaring dat twee rammetjes het beste samen gaan? (gecastreerd?).
Mijn ervaring is gecastreerde ram + voedster.
Nancy

Kasper, album van een senior
Voor nieuwe foto's van Kasper (1999) zie het album van Sifra en Pluis
Cerna

Re: Kat rouwt?

Bericht door Cerna »

De twee konijnen op de onderste foto zijn een gecastreerd rammetje en een voedster (broer en zus) en dat ging prima, maar ik vond het een heel gedoe omdat je ze daarna een tijdje apart moet houden en die mogelijkheid had ik nauwelijks want het hok kon niet in tweeën gedeeld worden. Dus moest ik er een apart binnenhok bijkopen en zaten ze om de beurt een etmaal in dat kleine hokje.

Twee gecastreerde rammetjes gaan heel gezellig met elkaar om. Zijn - net als bij katten - ook veel liever, vind ik. Voedsters kunnen echte krengen zijn.
derkir
Kitten
Berichten: 9
Lid geworden op: 24 jul 2014 20:04

Re: Kat rouwt?

Bericht door derkir »

Dank jullie voor de reacties. Ik weet het ook nog niet goed. Simba heeft geen ervaring met andere katten, maar een kat is wel weerbaarder dan een konijn. In de dierenwinkel zitten erg jonge konijnen. In het asiel bij ons zijn ze geen fan van het plaatsen van een konijn bij een kat. Hier krijg ik geen ouder konijn mee.
Heb in het asiel gekeken naar een maatje en hier kreeg ik het advies voor een kater van een jaar of 2 die wat schuw was.
Kitten ging volgens hen vrijwel altijd goed, maar met het dominante gedrag wat simba zou kunnen gaanvertonen wel een rustig kitten. Simba zelf houdt erg van spelen en rondrennen. Deed hij altijd met rabbit en nu is het laserlampje reden tot rennen.

Moeilijk hoor. Moet ik hem nog tijd geven om te rouwen of juist nu een maatje vinden?

Straffen voor vervelend gedrag/ slopen doe ik nu absoluut niet. Naar mijn idee doet hij dit niet uit naar gedrag. Wanneer hij zich afzonderd zoek ik m op. Een dikke knuffel en extra liefde.

Dank je Cerna. We zitten dan wel op de kattensite,maar rabbit was net zo belangrijk. Ik heb hem gelukkig een heleboel pijn en verschrikkelijke dood kunnen besparen. Hoe moeilijk de keuze ook was, ik geloof dat hij het nu goed heeft.
Net zoals het mensenleven.....liefde is soms loslaten.
derkir
Kitten
Berichten: 9
Lid geworden op: 24 jul 2014 20:04

Re: Kat rouwt?

Bericht door derkir »

Cerna, ik zie trouwens dat jij een buitenhok hebt voor de konijnen. Bij mjj stond rabbit in de woonkamer. Ik heb een tweekamerappartement met slechts een balkon dus daar heb ik geen ruimte voor. Kat en maatje komen vrij snel met elkaar in contact. En konijn is wel de bedoeling dat ie uiteindelijk vrij door de kamer kan bewegen.
Gebruikersavatar
Cari
Tijger
Tijger
Berichten: 3010
Lid geworden op: 03 mei 2009 13:40
Locatie: Groesbeek

Re: Kat rouwt?

Bericht door Cari »

In het asiel bij ons zijn ze geen fan van het plaatsen van een konijn bij een kat. Hier krijg ik geen ouder konijn mee.
Heb in het asiel gekeken naar een maatje en hier kreeg ik het advies voor een kater van een jaar of 2 die wat schuw was.
Kitten ging volgens hen vrijwel altijd goed, maar met het dominante gedrag wat simba zou kunnen gaanvertonen wel een rustig kitten. Simba zelf houdt erg van spelen en rondrennen. Deed hij altijd met rabbit en nu is het laserlampje reden tot rennen.
Dat het asiel geen konijn meegeeft, kan ik goed begrijpen. Een konijn wil een ander konijn en geen kat. Dat het bij jou goed ging is heel fijn, maar het gemiddelde konijn wordt hier niet gelukkig van.
Een schuwe kater van een jaar of 2 zou kunnen, maar hangt af van hoe die kat met andere katten is.
Hoe oud was Simba toen hij bij jou kwam? Als hij al wat ouder was, heeft hij waarschijnlijk lang genoeg contact met andere katten gehad om er weer opnieuw mee te leren omgaan.
Ik snap alleen niet het advies van een rustig kitten. Simba houdt van spelen en rondrennen - den moet je geen kitten nemen dat liever slaapt. Ik denk dat je een betere keus maakt met een vrolijk, actief en weerbaar kitten.
"No sound more comforting than the purring of a cat"

De kattenbende in beeld
derkir
Kitten
Berichten: 9
Lid geworden op: 24 jul 2014 20:04

Re: Kat rouwt?

Bericht door derkir »

Simba was ongeveer 3 maanden toen hij bij me kwam. Zijn voorgeschiedenis is onbekend. Hij is alleen gevonden en dus zwaar verwaarloosd. Bij mij is hij verder opgevoed met een konijn dus het contact met andere dieren zou moeten kunnen.
De kater die het asiel me aanraadde was een kat uit een gezin met 10 katten. Deze was gewend mindere in rang te zijn.
Het rustige kitten heeft te maken met het niet vooraan willen staan. Accepteren dat het het huis is van Simba. Een dominant kitten (of kat) was geen plan ivm de angstagressie van Simba.

Net even contact gehad met de dierenarts. Simba zondert zich nog steeds heel erg af en is gewoon niet zijn blije zelf. Heb nu feliway. Ik heb mijn vraag hier ook nog neergelegd. Zij hadden het over een konijn of juist kitten. Konijn zou als prooi gezien kunnen worden. Ook dat is waar. Kortom, zij hadden ook nog geen eenduidig antwoord. Beste was Simba nu even tijd gunnen en hopen dat de feliway hem al iets blijer maakt.
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6806
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Kat rouwt?

Bericht door Dinky »

Ik denk dat met rustig wordt bedoeld eentje die sociaal gezien sterk is en niet gelijk in de aanval gaat wanneer Simba onzeker wordt en gaat blazen?
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
jojo
Poema
Poema
Berichten: 334
Lid geworden op: 19 jun 2010 16:27
Locatie: Amersfoort

Re: Kat rouwt?

Bericht door jojo »

Feliway is wel een goeie om te proberen. Simba heeft ook een beetje tijd nodig, het is nog heel kort geleden he.
Wij hebben hier ook een kat in rouw, haar maatje is rond pasen overleden. Ze heeft nu nog 1 kattenvriendje over waar ze wel mee speelt maar daar heeft ze een wat andere band mee. Dat 'andere' mist ze heel duidelijk. Twee weken geleden is ze homeopatisch behandeld ter ondersteuning en hierdoor zien we wat ontspanning onstaan bij haar en het 'negatieve aandacht vragen' is ook wat meer doorbroken. Tijd is echt een factor, net als bij mensen hebben katten ook hun eigen unieke proces.
derkir
Kitten
Berichten: 9
Lid geworden op: 24 jul 2014 20:04

Re: Kat rouwt?

Bericht door derkir »

@ dinky, mooi omschreven. Inderdaad misschien duidelijker dan rustig.

@ jojo. Bah wat naar dat bij jullie een kattenvriendje is overleden. Een verkeerd woord, maar 'fijn' dat je hierdoor weet dat het lang kan duren. Ik geef Simba de tijd en laat het lekker op hem inwerken. Ik hoop op de feliway. En straks wellicht een nieuw vriendje. Niet te snel en zeker niet zomaar.
Plaats reactie