naar buiten

Voor vragen over katten die bang zijn van mensen, geluiden, andere dieren, etc.
Plaats reactie
Jada
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 02 apr 2014 21:43

naar buiten

Bericht door Jada »

Ik heb een kitten gehaald bij een gastgezin toen ze 12 weken oud was. Het kitten had de eerste zes weken geen mensen gezien en is dus nu zeer gehecht aan mijn man en mij. Ook kreeg ze meteen contact met onze eerste kat die wel heel sociaal is, ik denk ook dat zij van haar veel geleerd heeft, want met veel geduld komt het kitten nu gerust af en toe op schoot liggen om een knuffel te vragen. Nu onze Jada inmiddels zes maandjes oud is, krijg ik de indruk dat ze wel interesse krijgt in het leven buiten, maar omdat ze niet zelf op te pakken is weet ik niet of het handig is om haar buiten te laten. Ze is al wel gesteriliseerd, maar om haar in de koffer te doen en haar er weer uit te halen ging niet zonder slag of stoot. Ik ga er vanuit dat er vast wel mensen zijn die mijn situatie herkennen en hoor dan ook graag wat wijsheid zou moeten zijn: Jada niet naar buiten laten of toch wel en hoe ga ik haar weef uit zichzelf naaf binnen krijgen?
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6806
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: naar buiten

Bericht door Dinky »

Kijk anders eens op tuin en/of balkon afzetten, dan kan ze niet ver weg ;-)
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
Mickey_Mouse
Poema
Poema
Berichten: 260
Lid geworden op: 26 jan 2014 21:10

Re: naar buiten

Bericht door Mickey_Mouse »

gossie ik vind dat wel eng eigenlijk hoor...

Komt ze wel als je roept voor eten/snoepjes of iets dergelijks?
Heb er hier 2 aan de voet staan zodra ik ''eten!'' roep

Lastig
Gebruikersavatar
BloemTetsu
Tijger
Tijger
Berichten: 1070
Lid geworden op: 17 jul 2012 09:00

Re: naar buiten

Bericht door BloemTetsu »

Mijn poes Bloem was verwilderd. Ze was 1,5 toen ik haar uit het asiel haalde. Ik hb heb haar na 5 maanden naar buiten laten gaan, zij was niet binnen te houden. Door het tam maken heb ik een goede band gekregen en ze komt altijd als ik roep (de niet-kommers zijn op 1 hand te tellen in 2,5 jaar tijd).
Ik kan haar overigens nog steeds niet oppakken.
Groetjes Bianca kopjes Bloem en Tetsu
Ducky*(6-4-12) Kathy*(28-1-11) Elfie*(20-2-14)
Excuses aan de kikkers, eksters, merel, duif en koolmees
Gebruikersavatar
poezzels
Huiskat
Huiskat
Berichten: 35
Lid geworden op: 09 apr 2014 21:58

Re: naar buiten

Bericht door poezzels »

Plaats een katteluikje, dan kan ze zelf bepalen of ze wel. Of niet naar buiten wil.
Hier 3 poezzels, 1 is vaak buiten, 1 bijna nooit en ik heb er 1 die zo nu en dan eens een scharrel maakt, maar niet lang buiten verblijft.
Leer de. Poes aan dat als je roept dat ze iets lekkers krijgt.
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11244
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: naar buiten

Bericht door Adriana »

neem aan dat Jada gechipt is.
en 6 maanden is erg jong om 'de straat op te gooien', ze moeten nog zoveel leren en zijn nog redelijk onbesuisd.
zekerheid dat ze de weg terug naar huis vindt heb je niet..
kun je je tuin niet afzetten of haar in tuig daar uitlaten? dat zie je wat ze doet en kun je altijd nog besluiten wat je gaat doen.
en het is geen heilig moeten hoor.. veel katten vinden het prima thuis en gedragen zich ook als huis-dier..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Jada
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 02 apr 2014 21:43

Re: naar buiten

Bericht door Jada »

Een tuigje om lukt niet bijhaar, ze hadden 2 assistentes en een dierenarts nodig om haar uit de koffer te halen bij haar sterilisatie een paar weken terug. Ik heb nog een andere kater van 9 maand uit het asiel gehaald en die is vandaag voorhet eerst i de tuin geweest. Deze is niet verwilderd en als ik hem roep, komt Jada er ook wel altijd achter aan gehuppeld. Ik woon niet aan een drukke weg, wel aan de rand van een bos waar ook vaak haar grotere zus Dewi haar rondes doet. Alledrie katten zijn gechipt en geholpen en zes maanden te jong? Vind ik op zich meevallen, er zijn er genoeg die een kitten van 12 weken de deur uif doen, dat zal hier niet gebeuren. Het is ook niet de bedoeling dat Jada en Muda (haar uit het asiel gehaalde broertje) nu ineens hele dagen naar buiten mogen, uiteraard onder toeziend oog, ze zijn nog te jong om helemaal zelfstandig naar buiten te mogen. Dat doe ik pas als ze ca 1.5 jr zijn
Babetje
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 03 mei 2014 18:37

Re: naar buiten

Bericht door Babetje »

Ik heb mijn katten een fluitje aangeleerd dat 'eten' betekent. Dat horen ze van heel ver. Zodra ik fluit, komen ze van alle kanten aanrennen. Misschien is dat een idee om aan te leren? Zodra je ze eten geeft fluiten en dan doen ze dat ook als ze buiten loopt. En de eerste keren na 15 minuutjes fluiten. Wij hebben inmiddels 6 katten een keer voor het eerst naar buiten laten gaan, en ze zijn tot nu toe altijd weer terug gekomen. Natuurlijk zijn er risico's buiten, maar die voors en tegens moet je zelf even bekijken :)

Succes!
Gebruikersavatar
Muse
Huiskat
Huiskat
Berichten: 13
Lid geworden op: 21 okt 2012 23:01

Re: naar buiten

Bericht door Muse »

Krijgen ze op gezette tijden voer? Hier zijn ze stipt om 5 uur thuis om hun bakje natvoer in ontvangst te nemen (droogvoer hebben ze de hele dag door). Verder helpt het misschien voor je gemoedsrust om een bandje met adreskoker om te doen? Die van mij gaat ook al vanaf een maand of 6 naar buiten, erg jong maar hij was niet meer te houden, probeerde telkens te ontsnappen (zwervertje van het asiel). Wel heb ik de eerste keren met tuigje even buiten de boel verkend met hem, en hem zelf weer naar huis laten lopen en goed laten snuffelen bij de deur.
Het is natuurlijk altijd een risico maar zeker als ze het bos in kunnen zonder de weg over te steken, lijkt mij dat ze het daar veel interessanter vinden met al die geurtjes.
Plaats reactie