Kalmeringsmiddel

Voor vragen over katten die bang zijn van mensen, geluiden, andere dieren, etc.
Kenickie
Kitten
Berichten: 9
Lid geworden op: 06 jan 2013 14:19

Kalmeringsmiddel

Bericht door Kenickie »

Hallo,

Ik weet niet zeker of mijn vraag bij medicijnen of gedrag hoort, dus mijn excuses als ik het verkeerd heb gedaan. Zo'n vijf maanden geleden ben ik met mijn kat verhuisd van een grote, open, afgelegen boerderij naar een klein huisje midden in het dorp. Toen ik op de boerderij woonde is hij als kitten zomaar aan komen lopen met zijn moeder en zusjes, en uiteindelijk bleef hij als enige over. Nu de lente is begonnen is en hij veel buiten is heb ik beseft dat het echt tijd wordt dat ik hem laat castreren. Hij en een zwerfpoes uit de buurt maken zo ontzettend veel lawaai dat ik klachten krijg, en dat wil ik niet.

Nu is het volgende het probleem; hij heeft nog nooit een dierenarts van binnen gezien.. Er heeft zelfs nog nooit iemand aan hem gezeten buiten mij en mijn vriend om! Ik heb het enorme geluk dat de dierenarts werkelijk waar maar een parkeerplaats verwijderd is van mijn huis, dus hem daar heen krijgen gaat me nog wel lukken. Maar hij is in veel situaties zó angstig, zó bang en zó wild dat ik nu al weet dat de hel losbarst als de deur bij de dierenarts eenmaal achter hem dicht valt. Om stress te voorkomen vroeg ik me af of er een kalmeringsmiddel bestaat, om hem rustiger te houden. Mijn vriend heeft het zelfs over een verdovingsmiddel omdat hij echt niet te houden is als er iets nieuws gebeurt, maar dat vind ik veel te extreem!

Raden jullie een kalmeringsmiddel aan? En zo ja, wat dan? Of is er nog iets anders wat ik kan doen om hem te kalmeren? Feliway heb ik geprobeerd tijdens de verhuizing, maar dat had helaas maar weinig effect..

Sorry als er al soortgelijke vragen gesteld zijn, ik ben gewoon zo bang voor de dag die komen gaat. Ik wil hem zo graag alle stress ontnemen. En daarbij ook mijn eigen, misschien wel veel ergere stress!
Gebruikersavatar
pinguin
Tijger
Tijger
Berichten: 2253
Lid geworden op: 03 jul 2011 19:54

Re: Kalmeringsmiddel

Bericht door pinguin »

Ik lees effen mee heb een soort gelijk geval alleen die van mij krijg ik niet gevangen en moet waarschijnlijk maandag naar de dierenarts. Maar weet ook nog niet hoe
groetjes sproet* 11jr*, snabbel 8jr en Simba 2jr
paasnini

Re: Kalmeringsmiddel

Bericht door paasnini »

Ik denk niet direkt aan een kalmeringsmiddel. Als er geen acute nood is om naar de dierenarts te gaan zou ik met geduld en liefde gaan trainen. Laten wennen aan een reismandje, leg er wat lekkers in. eerste paar keer open en dan een paar keer sluiten en dan weer open, dan een paar keer de deur uit lopen en weer terug en het zo opbouwen. Is de angst te erg dan een oefenstapje terug. Als ondersteuning zou je de kids versie van Bach rescue kunnen gebruiken.
Gebruikersavatar
eveline1982
Tijger
Tijger
Berichten: 2043
Lid geworden op: 16 okt 2012 19:50
Locatie: Alkmaar

Re: Kalmeringsmiddel

Bericht door eveline1982 »

Als er enige nood achter zit kunnen ze hem vanuit de reismand al een slaapmiddel toe dienen. Ik heb een vrouw geholpen die verwilderde katten had en die zijn ook vanuit de reismand in slaap gebracht, deurtje hoeft er niet eens voor open!
The Lovers of my life, Banjer, Beer, Minoes (katjes) Diego, Jimmie (hondjes) Django, Rodney, Co en Moos (ratjes)
Cerna

Re: Kalmeringsmiddel

Bericht door Cerna »

De tip van Eveline had ik ook in mijn hoofd :smile: Zo doen ze dat namelijk meestal ook met verwilderde katten die gecastreerd moeten worden.

Kalmeringsmiddelen bestaan wel, maar zou ik niet doen. En trouwens, wanneer hij zo wild is, hoe wil je dat dan toedienen? Kalmeringsmiddelen voor mensen geven bij katten meestal een averechts effect dus dat is helemaal af te raden.

Je zou, wanneer hij eenmaal in de mand zit, hem een valeriaankussentje kunnen geven. Daar worden ze meestal heel relaxed van.
Je kunt zelf zo'n kussentje maken (gemalen valeriaanwortel (thee) kopen in de reformwinkel en hier een stevig hoesje omheen maken) of kant-en-klaar kopen: http://www.zooplus.nl/shop/katten/speel ... jes/293403
Gebruikersavatar
pinguin
Tijger
Tijger
Berichten: 2253
Lid geworden op: 03 jul 2011 19:54

Re: Kalmeringsmiddel

Bericht door pinguin »

In mijn geval zou het wel spoed zijn. Maar het is onmogelijk om sproet in een reismand te krijgen. Ook al staat die hier gewoon in huis en word die ook door sproet gebruikt om in te slapen.
Hoe ik dat zou willen toe dienen gewoon vermalen en met wat lekkers geven
groetjes sproet* 11jr*, snabbel 8jr en Simba 2jr
Gebruikersavatar
BloemTetsu
Tijger
Tijger
Berichten: 1070
Lid geworden op: 17 jul 2012 09:00

Re: Kalmeringsmiddel

Bericht door BloemTetsu »

Door een kalmeringsmiddel kunnen ze doorbreken en dan is de paniek daarna vele malen groter.
Hier heb ik ook zo'n kat rond lopen. Deze is meermaals bij de da geweest en heeft als een op hol geslagen wild dier door de praktijk gerend. Maar, wel behandeld. Ze vertrouwt nu 2 da-en van die praktijk. Bij de andere blijft het een wild dier.
Het laten wennen aan het mandjes zoals Paasnini voorsteld is stap 1. Scheelt een boel dat mijn kat gewoon het mandje in loopt. Daarna wel het mandje afdekken, het woeste gemauw even aanhoren en uitkijken voor je vingers.

De da die ze niet vertrouwt en die stiekem bang voor haar zijn gebruiken vervolgens (of ik) 2 grote beschermde handschoenen en handdoeken om haar tegen te houden en het roesje te geven.
Belangrijke tip: blijf zelf te alle tijden rustig. Door de band met je kat heeft ze daar veel aan.

@Pinguin, Kan je niet met een touw het deurtje dicht trekken als Sproet er in slaapt?
Groetjes Bianca kopjes Bloem en Tetsu
Ducky*(6-4-12) Kathy*(28-1-11) Elfie*(20-2-14)
Excuses aan de kikkers, eksters, merel, duif en koolmees
Gebruikersavatar
pinguin
Tijger
Tijger
Berichten: 2253
Lid geworden op: 03 jul 2011 19:54

Re: Kalmeringsmiddel

Bericht door pinguin »

Nope zodra die het deurtje ziet is die weg. Ben nu even aan het testen en kijken hoe die reageert op een Matabistokje kijken of die dan wat rustiger word. En ik ik staat ben hem in een hoekje te krijgen waarbij er maar 1 ontsnapping is en dat is dan mandje.

Ik heb in de praktijk waar ik heen ga wel het volste vertrouwen in de dierenarsten. Maar sproet is er nog nooit geweest dus geen idee of die verstijft van angst of helemaal in panniek raakt.
groetjes sproet* 11jr*, snabbel 8jr en Simba 2jr
kansarmedieren
Jaguar
Jaguar
Berichten: 642
Lid geworden op: 11 jun 2011 14:46
Locatie: Eck en Wiel
Contacteer:

Re: Kalmeringsmiddel

Bericht door kansarmedieren »

Kalmeringsmiddel zou ik nooit doen dat kan helemaal verkeerd uitpakken ik zou alleen naar de dierenarts gaan als het echt noodzakelijk is omdat een dierenarts er waarschijnlijk zo niets mee kan. De kat moet onder narcose om iets te doen, ik heb hier ook zo'n kat als er druk op gelegd wordt dan veranderd hij in een tijger. De laatste keer is hij bijna in de narcose gebleven veel stress dus veel adrenaline dus er is veel narcose middel nodig om de kat eronder te krijgen en dat kan wel eens verkeerd uitpakken. Dus als het echt moet dan inderdaad de kat in een reismandje lokken het liefst in een mandje waar je het deurtje helemaal voor weg kan, dan kan de dierenarts hem over laten lopen in een opdrukmandje en kan hij daarin een narcose spuit krijgen.
Gebruikersavatar
eveline1982
Tijger
Tijger
Berichten: 2043
Lid geworden op: 16 okt 2012 19:50
Locatie: Alkmaar

Re: Kalmeringsmiddel

Bericht door eveline1982 »

Ik krijg mijn poes Banjer ook niet zonder een gevecht in een reismand. Ze slaapt er wel gewoon in maar zodra ze erin moet, weet ze wat er gaat komen en word ze compleet gek. Het is niet zo een leuk gezicht en eigenlijk heel zielig maar ik pak haar bij kop en kont, mijn vriend (of wie er ook is, kan het nl niet alleen) zorgt ervoor dat de mand verticaal staat met de opening naar boven en dan stop ik haar erin, terwijl degene die er bij is haar achterpoten bij elkaar houd. Ik zit standaard onder diepe krassen en Banjer is goed gestrest maar anders krijg ik haar er echt niet in.

Als er iemand is die weet hoe je een kat zonder zo een gevecht erin krijgt, lees ook ik dat heel graag! Maar wat ik al zei, ze vind reismandjes heerlijk om in te slapen totdat ik erbij kom, dan draait ze dus door. Heb ooit eens (denk wel 4 jaar geleden) het deurtje dicht gedaan toen ze erin lag (uit eigen wil) omdat we naar de da moesten (was een buitenkansje) en sindsdien vertrouwt ze het dus totaal niet als ik (of welk mens dan ook) in de buurt komt van het mandje als zij erin ligt.
The Lovers of my life, Banjer, Beer, Minoes (katjes) Diego, Jimmie (hondjes) Django, Rodney, Co en Moos (ratjes)
Gebruikersavatar
BloemTetsu
Tijger
Tijger
Berichten: 1070
Lid geworden op: 17 jul 2012 09:00

Re: Kalmeringsmiddel

Bericht door BloemTetsu »

Bijna bij elke voeding gooi ik 3 brokjes in het mandjes en doe de deur dicht (niet helemaal, wel zodat hij geklemd is). Bloem kan dan zelf het deurtje openen en gaat naar binnen. In de dagen voor bezoek train ik extra, zodat ze ook went dat ik er weer bij ben. Met een touwtje trek ik snel de deur dicht en doe hem op slot.
Als de nood hoog is en mevrouw wil niet eten en ze maakt door gewenning de deur wel open, kan ik haar naar binnen duwen. Geldt alleen als ze ziek is en amper/niet eet.
Groetjes Bianca kopjes Bloem en Tetsu
Ducky*(6-4-12) Kathy*(28-1-11) Elfie*(20-2-14)
Excuses aan de kikkers, eksters, merel, duif en koolmees
Shimbalaya

Re: Kalmeringsmiddel

Bericht door Shimbalaya »

Ik heb hier precies hetzelfde probleem met Simba, ik krijg haar met geen mogelijkheid in de reismand als we naar de DA moeten.
De reismand staat vaak gewoon in de woonkamer en dan slaapt ze erin, ze speelt erin en haalt het muisje eruit wat ik erin gooi en ze haalt de brokjes eruit die ik erin stop.

Maar al deze trucs helpen niet als we naar de DA moeten, dan vertikt ze het om de brokjes te pakken die ik in de mand leg om haar erin te lokken.
Volgens mij weet ze dat we naar de DA moeten, ze voelt het gewoon aan.
Ik heb zelf altijd last van stress als ik naar de DA moet,waarschijnlijk merkt ze het aan mijn gedrag.

Heeft niemand een gouden tip?
Ik neem aan dat eerst een handdoek om je kat wikkelen ook geen goed idee is om haar in de reismand te krijgen?
Heb het zelf nooit durven proberen uit angst dat het alles nog erger maakt, ze is nu al zo'n vreselijke stresskip.
Gebruikersavatar
Mickey_Mouse
Poema
Poema
Berichten: 260
Lid geworden op: 26 jan 2014 21:10

Re: Kalmeringsmiddel

Bericht door Mickey_Mouse »

Voor de snelle en makkelijke oplossing:
Opduwkooitje bij de dierenarts halen, kat pakken en er in zetten, deurtje dicht.
Bij mijn vorige kat was dat de meest lieve manier, die vilde de dierenarts anders.
De handelingen gingen ook heel rap: pakken, er in, deurtje dicht. Anders lag je open.

Kalmeringstabletten hebben hier nooit gewerkt, zelfs niet in 3dubbele dosis
Cerna

Re: Kalmeringsmiddel

Bericht door Cerna »

Opduwmandje?

Ik heb een verwilderde kat gehad en wanneer hij naar de dierenarts moest dan zorgde ik ervoor dat hij in geen enkele kamer meer kon, maar alleen in de hal, trap en overloop waar hij zich niet kon verstoppen en vervolgens dreven we hem in een hoek met een normaal mandje. Hij was dan zo gestressed dat hij zich alleen nog maar wilde verstoppen (veranderde dus niet in een tijger, gelukkig!) en dan kroop hij dus in het mandje. Daarna kostte het nog veel handigheid om het deurtje dicht te krijgen, maar met z'n tweeën lukte dat wel. Maar het scheelde natuurlijk dat hij zich van angst helemaal overgaf.
Niet leuk, maar soms heb je gen keus.
Gebruikersavatar
eveline1982
Tijger
Tijger
Berichten: 2043
Lid geworden op: 16 okt 2012 19:50
Locatie: Alkmaar

Re: Kalmeringsmiddel

Bericht door eveline1982 »

Bij opduw mandje kan ik me ook niet veel voorstellen hahaha.

Werd Banjer maar van angst zo bedeesd, zij word een leeuwin, bijt en klauwt in het rond. Mensen die Banjer kennen geloven het ook niet, ze is normaal zo lief en makkelijk! Maar mandjes en med/pipetten pffff, houd je dan maar vast!!

Banjer voelt het ook aan als we naar de dierenarts gaan, normaal gaat ze het mandje zo in (met en zonder snoep) maar in de maling nemen lukt echt niet. Van de week moesten de dieren weer een pipet, Banjer lag heerlijk opgerold te slapen. Ik knip het ding open in de keuken en loop naar de bank met die pipet achter me rug, ga zitten en direct vloog ze met een vieze kop weg hahahaha. Kon ik alsnog weer achter der aan hihi.
The Lovers of my life, Banjer, Beer, Minoes (katjes) Diego, Jimmie (hondjes) Django, Rodney, Co en Moos (ratjes)
Plaats reactie