Poes wil niet meer in ren, gaat dan blazen en grommen.

Voor vragen over katten die bang zijn van mensen, geluiden, andere dieren, etc.
Plaats reactie
casey
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 20 sep 2012 11:49

Poes wil niet meer in ren, gaat dan blazen en grommen.

Bericht door casey »

Hallo,

Wij hebben twee poezen. Casey (Noorse boskat) van bijna vier jaar en Amber (geen raskat) van een jaar oud.
Wij hebben Casey overgenomen van haar vorige eigenaar omdat ze daar werd gepest door hun oudere kat waardoor de katten daar gescheiden leefden.
Hier is er totaal geen probleem tussen Casey en Amber, ze komen regelmatig elkaar even begroeten door neus aan neus te gaan staan en te kijken of ze elkaar nog kennen, ze eten samen, spelen samen.
Niets geen probleem maar dat is binnen.
Nu hebben wij vorig jaar een ren gebouwd aan de schuur van 2.50 m x 1.30 m die afgeschermd is van de wind door twee plexiglas platen, de rest is gewoon open gaas panelen.
In de ren staat een grote krabpaal, mand, kattenbak, speeltjes en voer en water.
Nu zijn ze vorig jaar ergens van geschrokken in de ren en Casey wil niet meer in de ren. Ze waren tegen elkaar aan het blazen en krijsen alsof ze een vechtpartij wilden beginnen. Voor die tijd waren er nooit geen problemen. Zodra ze bij de ren in de buurt komt is het blazen en grommen en dan neem ik haar maar weer mee naar binnen.
Amber gaat met veel plezier in de ren, die komt ons s`morgens tegen zeven uur wakker maken omdat ze naar buiten wil in de ren.
Wij wisten niet waar ze vorig jaar zo van zijn geschrokken maar we hebben nu een vermoeden.
Onze Amber ging vanmorgen ook ineens enorm tekeer en toen we gingen kijken wat er aan de hand was zagen we een andere kat in onze tuin en die heeft zij dus ook gezien ga ik vanuit.
Nu vermoedden wij dat dat vorig jaar ook is gebeurd en dat ze daarom ook ineens tegen elkaar tekeer gingen in de ren omdat ze niet bij de andere kat konden komen en waarschijnlijk ook schrokken van elkaar.
Hoe kan ik ervoor zorgen dat Casey toch weer met plezier in de ren gaat. Nu zit ze als het mooi weer is op de bovenverdieping(2 slks en overloop) zodat de buitendeur open kan maar dat is natuurlijk niet leuk, niet voor haar en ook niet voor ons. Ik zie ze beiden het liefst buiten lekker in de ren genieten van het mooie weer.
Ze kunnen zelf niet in de ren komen vanuit het huis die mogelijkheid hebben we hier helaas niet, we moeten ze er zelf naar toe brengen.
Los lopen kan hier niet doordat de buren aan de ene kant niet houden van katten die in hun tuin komen en de andere buurman is een duivenmelker en die zit ook niet te wachten op katten in zijn tuin. Ook zijn hier in de buurt al katten vergiftigd dus onze katten mogen gewoon niet los buiten. Casey was dat altijd wel gewend maar met de ren had ze voordien geen probleem omdat ze dan wel naar buiten kon.
Hoe kunnen we het aanpakken zodat Casey weer aan de ren went en weer met plezier naar buiten gaat in de ren.
Wie heeft er tips voor me hoe het aan te pakken?
Beide dames zijn gesteriliseerd.

Groetjes Fina.
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9336
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Poes wil niet meer in ren, gaat dan blazen en grommen.

Bericht door castratenkoor »

Ik heb zelf een kattenren van 10 meter, aan het huis vast. Zo kunnen ze zelf via een kattenluikje de ren in en uit. Ik denk dat het voor een kat beangstigend is als er iets engs gebeurt buiten, zoals die vreemde kat en dat de kat dan niet naar binnen kan vluchten.

Is het niet mogelijk de ren te verlengen tot het huis? Of te verplaatsen naar het huis? Dan zou je van het hele probleem af zijn. Ik zou haar in ieder geval niet tegen haar zin in de ren opsluiten. Dan wordt haar anti-gevoel alleen maar steeds groter. En je loopt het risico dat de sfeer tussen jouw poezen steeds slechter wordt.

Bij mij is het heel verschillend hoevaak en hoelang de katten buiten zitten. Het zelf kiezen is een groot goed.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6815
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Poes wil niet meer in ren, gaat dan blazen en grommen.

Bericht door Dinky »

Kunnen ze vanuit de ren in de schuur komen om zich te verstoppen/terug te trekken?
Meest ideale is inderdaad wat Dinie aangeeft dat ze zelf de ren in en uit kunnen lopen maar zou denken dat het binnen kunnen zijn in het schuurtje een goede tussenoplossing zou kunnen zijn.
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Katelijne
Poema
Poema
Berichten: 322
Lid geworden op: 28 jul 2011 09:27

Re: Poes wil niet meer in ren, gaat dan blazen en grommen.

Bericht door Katelijne »

Als je de ren niet kan verlengen, kan je misschien in de ren een hokje plaatsen, als beschutting. Dan kunnen ze zich ook even in een veilige omgeving terugtrekken als ze schrikken van iets.
En dan de herintroductie in de ren héél erg langzaam laten verlopen. Misschien eerst een paar keer met Casey alleen naar daar gaan, erbij blijven en onmiddellijk weer naar binnen met haar als je ziet dat ze bang is. Geef haar een paar snoepjes in de ren en knuffel uitgebreid, als ze dat toelaat.

Het meest ideale is natuurlijk een ren aan huis. Wij hebben er zo een van 9m op 5m en de katten kunnen ook dag en nacht door een luikje buiten. Het is nu prachtig weer en ze liggen alle drie... binnen te slapen. ;)
Astérix en Obélix (2012) en Juul (01/06/2014)
R.I.P. Azraël*: 20/07/1994 - 24/03/2013 en Osiris*: 01/08/2000 - 09/04/2018
Gebruikersavatar
pinguin
Tijger
Tijger
Berichten: 2253
Lid geworden op: 03 jul 2011 19:54

Re: Poes wil niet meer in ren, gaat dan blazen en grommen.

Bericht door pinguin »

Waarom ga je zelf niet tijdelijk in de ren zitten, pak een leesboek laptop of wat anders en laat zo zien dat er niks engs aan is. Misschien een beetje om kopen met wat lekkers?
groetjes sproet* 11jr*, snabbel 8jr en Simba 2jr
Gebruikersavatar
eveline1982
Tijger
Tijger
Berichten: 2043
Lid geworden op: 16 okt 2012 19:50
Locatie: Alkmaar

Re: Poes wil niet meer in ren, gaat dan blazen en grommen.

Bericht door eveline1982 »

Het is niet mogelijk om een sluis van de ren naar een raam oid te bevestigen? Denk nl ook dat het komt omdat ze niet "veilig" naar binnen kan als er iets engs buiten gebeurd.
The Lovers of my life, Banjer, Beer, Minoes (katjes) Diego, Jimmie (hondjes) Django, Rodney, Co en Moos (ratjes)
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5453
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Poes wil niet meer in ren, gaat dan blazen en grommen.

Bericht door nellebel »

en als ze niet wil dan toch niet. ze moet toch niet in de ren?
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
casey
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 20 sep 2012 11:49

Re: Poes wil niet meer in ren, gaat dan blazen en grommen.

Bericht door casey »

Iedereen bedankt voor jullie reacties.
De ren verplaatsen gaat niet en aan het huis maken ook niet. Was dat maar zo geweest dan hadden we dat direct gedaan.
We gaan proberen of ze weer in de ren wil, ik blijf dan bij haar en wil het niet gaan we weer naar binnen.
Ze mag dan gewoon weer overdag naar boven. Ik merk wel dat ze naar buiten wil doordat ze aan de deur krabt of boven aan het raam.
Loslopen is hier geen optie zoals ik al eerder schreef en ik wil ze natuurlijk ook gezond en levend houden.
Vandaar dat we toen we Casey en Amber kregen ook een ren hebben aangeschaft.
Maar we gaan het proberen en lukt het dan is het goed en lukt het niet nou jammer dan maar dan zien we het wel weer zodra we verhuist zijn(onze huizen worden namelijk gesloopt).
Dan willen we namelijk de ren zodanig maken dat ze zelf in en uit de ren kunnen als ze daar behoefte aan hebben. Dan is het aan haar of ze erin wil of niet.
Ze moet niets, ze mag zo denken wij erover.

Groetjes Fina.
Gebruikersavatar
eveline1982
Tijger
Tijger
Berichten: 2043
Lid geworden op: 16 okt 2012 19:50
Locatie: Alkmaar

Re: Poes wil niet meer in ren, gaat dan blazen en grommen.

Bericht door eveline1982 »

Vind het alleen maar enorm goed dat jullie je katten niet vrij laten lopen, helemaal als er al meerdere katten zijn vergiftigd in de buurt! Spreekt alleen maar voor jullie, dat jullie lief hebbende katten eigenaren zijn :)

Hopelijk kan je in jullie nieuwe huis de boel wel aan mekaar laten aansluiten.
The Lovers of my life, Banjer, Beer, Minoes (katjes) Diego, Jimmie (hondjes) Django, Rodney, Co en Moos (ratjes)
Plaats reactie