raar gedrag van bram. Angst? Pijn? (met filmpje)

Voor vragen over katten die bang zijn van mensen, geluiden, andere dieren, etc.
Esther22
Huiskat
Huiskat
Berichten: 12
Lid geworden op: 08 sep 2012 21:33

raar gedrag van bram. Angst? Pijn? (met filmpje)

Bericht door Esther22 »

Hallo,

Nieuw hier op het forum en gelijk een vraag (zal me zo netjes voorstellen)

We hebben een kater, bram, drie jaar oud, gecastreerd, binnenkat.
Het is een heerlijke vent die dol is op aandacht en knuffels. Dagelijks loopt hij ons het hele huis achterna.

Nou hebben we sinds 4 weken problemen met bram. Het begon met het warme weer. Dat was een week nadat wij op vakantie waren geweest.
Bram had de neiging om tegen de avond zich raar te gedragen, vluchtte uiteindelijk de badkamer in, daarna zag je hem de eerste paar uur niet meer. We dachten dat het door de warmte kwam en gaven het weinig aandacht.
Na een paar dagen werd het minder, maar na een paar dagen begon het ook weer. Dit maal leek het alsof zijn kattengras de boosdoener was. Maar ook dit bleek het niet te zijn. Na twee slechte dagen was er weer een paar dagen niks meer aan de hand.
Daarna begon het gedonder weer. Maar dit keer zodra er een vlieg bij hem in de buurt kwam.
Nu is het nog steeds niet over. De vliegen zijn weg, maar het gedrag word erger dan ooit.
Ik zal zijn gedrag uitleggen:
Hij zit heerlijk op de bank. Ineens begint hij te stuiptrekken met zijn rug. Vervolgens gaat hij met zijn staart zwaaien. Zijn pupillen worden groot en zijn oren gaan naar beneden staan. Wanneer hij gaat lopen stopt hij om de zoveel cm. om zich te gaan wassen (overspronggedrag). Hij kijkt een aantal keer paniekerig in het rond en vervolgens rent hij weg en komt hij niet meer en reageert ook nergens op.

Vorige week donderdag ben ik met hem aar de dierenarts geweest. Het enige wat hij kon vinden was dat zijn knietjes te veel speling hadden. Hij zei dit veroorzaakt pijn en dus gedrags veranderingen. Ook was bram te dik en moest op dieet. We kregen pijnstilling mee voor de knieen. Als het gedrag op houdt dan hebben we dus de oorzaak gevonden.

Nou word het alleen maar erger. De hele dag door wisselt het zich af van raar gedrag tot de gewone bram.
Het is zo'n naar gezicht om te zien en ik mis mijn kleine vent ook..

Heb er 2 filmpjes bij gezet. De eerste is van gister. De ander van een paar dagen terug.

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=vxJKTWj4Ew0[/youtube]

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=IpXhPU-t0HY[/youtube]
Esther22
Huiskat
Huiskat
Berichten: 12
Lid geworden op: 08 sep 2012 21:33

Re: raar gedrag van bram. Angst? Pijn? (met filmpje)

Bericht door Esther22 »

Let trouwens maar niet op de geluiden. Ik heb de tv aan staan en mijn vriend is op de achtergrond aan het gamen.

oh, als meneer de badkamer in gaat heeft hij een denkbeeldige streep getrokken en wil hij de woonkamer niet meer in.
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=W0jkefduN0Q[/youtube]
Konijntje
Lynx
Lynx
Berichten: 149
Lid geworden op: 05 jun 2011 13:06

Re: raar gedrag van bram. Angst? Pijn? (met filmpje)

Bericht door Konijntje »

Hoi Esther,

Wat ik zie is een erg onrustige kat in de woonkamer lijk wel of er iets is gebeurd waar hij zich niet lekker voelt hij probeert het wel maar je ziet het aan zijn staart dat hij geen lekkere plek vindt en hij is ook behoorlijk geirriteerd dus niet op zijn gemak in de woonkamer. Dat samentrekken op het ruggetje zie ik wel vaker bij katten. Sommige katten hoeven maar 1 of twee vlooitjes te hebben en alsof ze achterna worden gezeten misschien moet je wel even ontvlooien als je dat nog niet hebt gedaan zou ik even bij DA halen. de ene kat is er gevoeliger voor dan de andere. De achterkant van rug en staart is gewoon erg gevoelig bij een kat vlooien zitten daar ook 1 kan al teveel zijn voor jou poezel.
Welke voer geef jij misschien heeft hij last van een voedselallergie en dan kriebelt zijn lichaam ook en dan lijkt het wel of ze vlooien hebben? als het niet over is misschien een hypo allegeen brokje proberen je ziet het na x aantal dagen of hiermee te maken heeft. Mijn kat zat ook te jeuken ik dacht nou die heeft oormijt maar nee hoor het was het brokje je zag na x aantal dat het weg was.

Hier een linkje voor je misschien kan je zijn gedrag ontcijferen.
http://www.cuancats.nl/rss/de-taal-van- ... aal-nl.htm

En die geluiden gelukkig maak bram die niet anders zou ik rap naar de DA gaan ha, ha,
Hopelijk wordt Bram snel de oude Bram.

Groetjes Esther
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11244
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: raar gedrag van bram. Angst? Pijn? (met filmpje)

Bericht door Adriana »

Bram is zich ergens te pletter van geschrokken (en heeft grote angst gehad) en zijn afwijkende gedrag heeft met je vriend te maken, want hij houdt hem angstvallig in de gaten. hij reageert met zijn staart op je vriend en dat is geen positieve reactie maar eentje van 'uitkijken, oppassen, gevaar in de buurt..'
je zag het heel goed aan Bram's reactie op het eten van chips en kraken van het zakje..
je hoort het ook in het gedrag van je vriend naar Bram toe, waarom zou je je op die manier naar een huisdier gedragen? je kunt dat soort actie ook omzetten in een knuffel, zachtjes praten, even lekker borstelen.
ik krijg de indruk dat je vriend Bram helemaal niet ziet zitten, op basis van wat ik in de videootjes hoor.. en Bram voelt dat feilloos aan en is zeer op zijn hoede.. want 'het' moet niet nog een keer gebeuren..

het zal moeilijk zijn om je vriend te vragen Bram voorlopig gewoon te negeren zodat Bram weer vertrouwen in kan kan proberen op te bouwen en weer rustig bij jullie in de woonkamer kan zijn.
en je vriend weet waar hij Bram zo van heeft laten schrikken.... en dat is niet aardig ten opzichte van een redelijk weerloos dier ..
als dit doorgaat dan kan dat gedragsproblemen gaan veroorzaken en één ervan is naast de bak poepen/plassen. ik zou daar erg voorzichtig mee zijn en Bram rapido als een volwaardig en geliefd huisdier gaan behandelen, aandacht geven, borstelen, beetje met hem spelen en proberen weer een goeie relatie met hem op te bouwen. en ik zou af en toe op de grond gaan zitten zodat je gezicht wat dichter bij Bram is en hij ook een beetje kan snuffelen en luchtjes afgeven.
Bram is een klein, weerloos en redelijk onmachtig dier voor grote mensen zoals wij zijn..
en heeft recht op goeie verzorging, waardering en een veilige omgeving!
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: raar gedrag van bram. Angst? Pijn? (met filmpje)

Bericht door pearlsofpassion »

Ik dacht ook meteen aan vlooien.
Maar mij lijkt ook dat hij pijn heeft aan zijn achterhand. Ik weet niet precies waar je vriend zat op het moment van opname en of Bram hem of zijn eigen achterhand in het oog aan het houden was.

alleszins, dat blazen naar je, als je hem daar wil aaien, dat zou mij op pijn daar wijzen. Tenminste, als hij dat anders wel toelaat. Want er zijn wel meer katten die daar niet geaaid willen worden. Het is nogal een opjagend signaal als je daar aait. Ik zou dat al zeker niet meer doen. Dat spiertrekken vind ik op zich niet vreemd.
Weet je zeker dat hij niet geconstipeerd is? Hoe is zijn ontlasting? Normaal of heel hard of heel dun?
Grote pupillen zijn een signaal bij pijn, maar het kan ook bij angst natuurlijk.

Ik zie eens hij uit het zicht is, eigenlijk helemaal geen vreemde kat meer. Dus ik vind hetgeen Adriana zegt niet helemaal uitgesloten. Al dacht ik zelf eerst aan vlooien en buikpijn.
alleszins, het gaat niet over van de pijnstilling, dus daar zou ik al mee stoppen. Het zijn ook duidelijk zijn knieën niet, dat kan je wel zien.
Heeft de DA goed aan zijn buik gevoeld? Liet Bram dat toe? Want een ontsteking of een tumor kan natuurlijk overal zitten... :???:
Maar ik moet zeggen dat ik nu ook wel benieuwd ben naar de relatie tussen Bram en je vriend en hoe lang je vriend al bij je woont.
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Esther22
Huiskat
Huiskat
Berichten: 12
Lid geworden op: 08 sep 2012 21:33

Re: raar gedrag van bram. Angst? Pijn? (met filmpje)

Bericht door Esther22 »

Adriana schreef:Bram is zich ergens te pletter van geschrokken (en heeft grote angst gehad) en zijn afwijkende gedrag heeft met je vriend te maken, want hij houdt hem angstvallig in de gaten. hij reageert met zijn staart op je vriend en dat is geen positieve reactie maar eentje van 'uitkijken, oppassen, gevaar in de buurt..'
je zag het heel goed aan Bram's reactie op het eten van chips en kraken van het zakje..
je hoort het ook in het gedrag van je vriend naar Bram toe, waarom zou je je op die manier naar een huisdier gedragen? je kunt dat soort actie ook omzetten in een knuffel, zachtjes praten, even lekker borstelen.
ik krijg de indruk dat je vriend Bram helemaal niet ziet zitten, op basis van wat ik in de videootjes hoor.. en Bram voelt dat feilloos aan en is zeer op zijn hoede.. want 'het' moet niet nog een keer gebeuren..

het zal moeilijk zijn om je vriend te vragen Bram voorlopig gewoon te negeren zodat Bram weer vertrouwen in kan kan proberen op te bouwen en weer rustig bij jullie in de woonkamer kan zijn.
en je vriend weet waar hij Bram zo van heeft laten schrikken.... en dat is niet aardig ten opzichte van een redelijk weerloos dier ..
als dit doorgaat dan kan dat gedragsproblemen gaan veroorzaken en één ervan is naast de bak poepen/plassen. ik zou daar erg voorzichtig mee zijn en Bram rapido als een volwaardig en geliefd huisdier gaan behandelen, aandacht geven, borstelen, beetje met hem spelen en proberen weer een goeie relatie met hem op te bouwen. en ik zou af en toe op de grond gaan zitten zodat je gezicht wat dichter bij Bram is en hij ook een beetje kan snuffelen en luchtjes afgeven.
Bram is een klein, weerloos en redelijk onmachtig dier voor grote mensen zoals wij zijn..
en heeft recht op goeie verzorging, waardering en een veilige omgeving!
Zo'n reactie heb ik nog nooit gehoord! En zit dit dan ook samen met mijn vriend heel gekwetst te lezen!
Mijn vriend wist niet dat ik aan het filmen was en zat met vrienden op skype te praten. Hij had op dat moment dan ook helemaal niks met bram te maken!
Je zou eens moeten weten hoe geweldige relatie ze hebben met elkaar. Bram is ons kind, en we doen alles voor hem.
Esther22
Huiskat
Huiskat
Berichten: 12
Lid geworden op: 08 sep 2012 21:33

Re: raar gedrag van bram. Angst? Pijn? (met filmpje)

Bericht door Esther22 »

Konijntje schreef:Hoi Esther,

Wat ik zie is een erg onrustige kat in de woonkamer lijk wel of er iets is gebeurd waar hij zich niet lekker voelt hij probeert het wel maar je ziet het aan zijn staart dat hij geen lekkere plek vindt en hij is ook behoorlijk geirriteerd dus niet op zijn gemak in de woonkamer. Dat samentrekken op het ruggetje zie ik wel vaker bij katten. Sommige katten hoeven maar 1 of twee vlooitjes te hebben en alsof ze achterna worden gezeten misschien moet je wel even ontvlooien als je dat nog niet hebt gedaan zou ik even bij DA halen. de ene kat is er gevoeliger voor dan de andere. De achterkant van rug en staart is gewoon erg gevoelig bij een kat vlooien zitten daar ook 1 kan al teveel zijn voor jou poezel.
Welke voer geef jij misschien heeft hij last van een voedselallergie en dan kriebelt zijn lichaam ook en dan lijkt het wel of ze vlooien hebben? als het niet over is misschien een hypo allegeen brokje proberen je ziet het na x aantal dagen of hiermee te maken heeft. Mijn kat zat ook te jeuken ik dacht nou die heeft oormijt maar nee hoor het was het brokje je zag na x aantal dat het weg was.

Hier een linkje voor je misschien kan je zijn gedrag ontcijferen.
http://www.cuancats.nl/rss/de-taal-van- ... aal-nl.htm

En die geluiden gelukkig maak bram die niet anders zou ik rap naar de DA gaan ha, ha,
Hopelijk wordt Bram snel de oude Bram.

Groetjes Esther
Hoi esther!
Bedankt voor je reactie. Bram heeft geen vlooien. Ik heb hem 2 weken geleden ontvlooit en ook de dierenarts kon bevestigen dat hij geen vlooien had.
De voeding die ik voerde kreeg hij toen al een half jaar (ecostyle care) en sinds vorige week heeft hij light voer van de dierenarts.
Esther22
Huiskat
Huiskat
Berichten: 12
Lid geworden op: 08 sep 2012 21:33

Re: raar gedrag van bram. Angst? Pijn? (met filmpje)

Bericht door Esther22 »

pearlsofpassion schreef:Ik dacht ook meteen aan vlooien.
Maar mij lijkt ook dat hij pijn heeft aan zijn achterhand. Ik weet niet precies waar je vriend zat op het moment van opname en of Bram hem of zijn eigen achterhand in het oog aan het houden was.

alleszins, dat blazen naar je, als je hem daar wil aaien, dat zou mij op pijn daar wijzen. Tenminste, als hij dat anders wel toelaat. Want er zijn wel meer katten die daar niet geaaid willen worden. Het is nogal een opjagend signaal als je daar aait. Ik zou dat al zeker niet meer doen. Dat spiertrekken vind ik op zich niet vreemd.
Weet je zeker dat hij niet geconstipeerd is? Hoe is zijn ontlasting? Normaal of heel hard of heel dun?
Grote pupillen zijn een signaal bij pijn, maar het kan ook bij angst natuurlijk.

Ik zie eens hij uit het zicht is, eigenlijk helemaal geen vreemde kat meer. Dus ik vind hetgeen Adriana zegt niet helemaal uitgesloten. Al dacht ik zelf eerst aan vlooien en buikpijn.
alleszins, het gaat niet over van de pijnstilling, dus daar zou ik al mee stoppen. Het zijn ook duidelijk zijn knieën niet, dat kan je wel zien.
Heeft de DA goed aan zijn buik gevoeld? Liet Bram dat toe? Want een ontsteking of een tumor kan natuurlijk overal zitten... :???:
Maar ik moet zeggen dat ik nu ook wel benieuwd ben naar de relatie tussen Bram en je vriend en hoe lang je vriend al bij je woont.
Ontlasting is goed (normaal) en buik is nagekeken. Hier niks gevonden.
Gebruikersavatar
BillyJean
Jaguar
Jaguar
Berichten: 781
Lid geworden op: 22 feb 2011 10:57
Locatie: Bovenkarspel
Contacteer:

Re: raar gedrag van bram. Angst? Pijn? (met filmpje)

Bericht door BillyJean »

Onze Bowie kon ook angstig reageren en met de staart zwaaien als teken van : ik vind dit niet leuk. Ook kon ze blazen als ik haar achterkant aanraakte met kammen. Onderzoek heeft uitgewezen dat ze heel veel pijn aan de heupkoppen heeft. Rontgenonderzoek heeft dit laten zien. daarvoor dacht de DA dat er niets met de heupen mis was. Soms is verder onderzoek dus nodig. sterkte met Bram, sneu ook, maar wel een mooierd!
Groetjes van Elly, Fayline (29-02-2008) en Taffy ( 29-10-2012)
* BillyJean * * Bowie *

Hier vind je ons fotoalbum
Esther22
Huiskat
Huiskat
Berichten: 12
Lid geworden op: 08 sep 2012 21:33

Re: raar gedrag van bram. Angst? Pijn? (met filmpje)

Bericht door Esther22 »

Helaas is het nu 24 uur per dag. En niet alleen bij aanraken en kammen en dergelijke.

Bram is een xmaincoon. Hij is ook heel mooi, alleen met deze aanvallen zet hij zich heel erg uit en kijkt mega boos, dus is het mooie er wel van af!
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11244
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: raar gedrag van bram. Angst? Pijn? (met filmpje)

Bericht door Adriana »

Esther22 schreef: Zo'n reactie heb ik nog nooit gehoord! En zit dit dan ook samen met mijn vriend heel gekwetst te lezen!
Mijn vriend wist niet dat ik aan het filmen was en zat met vrienden op skype te praten. Hij had op dat moment dan ook helemaal niks met bram te maken!
Je zou eens moeten weten hoe geweldige relatie ze hebben met elkaar. Bram is ons kind, en we doen alles voor hem.
het is niet de bedoeling om jullie te kwetsen en dat heb ik verder ook niet in de hand maar je vraagt reacties en dan krijg je de mijne op basis van wat ik zie en ook wat ik op die video's hoor.
ik zal de geluiden hier niet omschrijven maar luister zelf maar eens in de eerste video en kijk dan goed naar Bram zijn reactie daarop. een hard keelgeluid en erg hard gekraak met een chipszak en chips eten. daar is een verband, kijk ook naar Bram zijn pupillen en zijn hele houding. terwijl als het stil is Bram op de bank zit in een redelijk rustige houding. en als jij tegen Bram praat dan is hij nog wel bang maar hij vertoont die reactie niet.
vlooiengedrag ziet er anders uit, ik zie puur angst- tot bijna paniekgedrag en dat komt ergens vandaan. pijn met bewegen heeft hij denk ik niet want ik zie hem soepel wegvluchten.
het is meestal zo dat wat minder positieve antwoorden, hoe goed bedoeld ook, op een bericht als negatief worden ervaren maar ik zou je toch mee willen geven er eens goed over na te denken in het belang van jullie relatie met Bram.
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Esther22
Huiskat
Huiskat
Berichten: 12
Lid geworden op: 08 sep 2012 21:33

Re: raar gedrag van bram. Angst? Pijn? (met filmpje)

Bericht door Esther22 »

Ik zal de volgende keer een filmpje van 24 uur maken. Dit was een moment opname.
Echt de geluiden hebben er niks mee te maken. Hij is totaal niet bang voor mijn vriend, en hij heeft hem zeker ook niks aangedaan.
Cerna

Re: raar gedrag van bram. Angst? Pijn? (met filmpje)

Bericht door Cerna »

Ik heb de filmpjes bekeken en zo op het oog denk je "niets aan de hand, Bram ziet er goed uit, is een mooie jongen."

Het vreemde is echter dat hij zomaar opeens wegspurt en dat heb ik ook gehad met een kat, jaaaaaaaren geleden, alleen had deze kat hoge koorts en wilde niet meer eten. Ze was rusteloos, liep te miauwen en dan opeens begon het: grote ogen en daarna sjeesde ze door het huis, zag niets meer, gooide vanalles om, beet zich vast in de vloerbedekking. Het was verschrikkelijk en geen dierenarts wist wat er met haar aan de hand was.
Na een paar dagen hebben we haar moeten laten inslapen want de aanvallen kwamen steeds vaker en daarna hebben we sectie laten verrichten.
Het bleek een virus te zijn dat naar haar hersenen was overgeslagen. Het heeft een naam, maar die weet ik niet meer (is al meer dan 25 jaar geleden) en natuurlijk hoop ik voor je dat het niet zoiets is, maar ik zou er naar informeren bij de dierenarts.
Esther22
Huiskat
Huiskat
Berichten: 12
Lid geworden op: 08 sep 2012 21:33

Re: raar gedrag van bram. Angst? Pijn? (met filmpje)

Bericht door Esther22 »

Gelukkig heeft bram geen koorts en is dol op zijn eten! Zijn aanvallen waren eerst 2x per dag heel erg. nu 24 uur per dag rustige aanvallen.
Het is inderdaad eng om te zien. We weten het ook even echt niet meer.
Cerna

Re: raar gedrag van bram. Angst? Pijn? (met filmpje)

Bericht door Cerna »

En tòch zou ik vragen of het iets neurologisch kan zijn.
Plaats reactie