Bange kat uit het asiel

Voor vragen over katten die bang zijn van mensen, geluiden, andere dieren, etc.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
catsini
Poema
Poema
Berichten: 266
Lid geworden op: 06 mar 2011 14:03

Re: Bange kat uit het asiel

Bericht door catsini »

wat is hij mooi! maar hij kijkt nog wat bang , maar met veel geduld, kom je een heel eind.
en...
inderdaad, een kat vind het fijn als hij wat hoger ligt.
voor onze Winny heb ik een doos op tafel staan, nu slaapt ze het liefste in een stoel, dekentjes om haar heen, en een dekentje over de stoel. ze ziet alles, en ze heeft een verstop plekje.
ze kan kiezen, of de doos, of de stoel.
de rescue druppeltjes van Bach, kan je aan de buitenkant over zijn oren wrijven, of over zijn rug en staart.
daar worden ze rustig van.
met veel geduld, zal je er een lieve kat aan hebben.
we hebben ook 2 angsthazen uit het asiel gehad.
de ene was na een paar dagen rustig, de laatste kater, heeft lang geduurt, was zo.... bang voor kinderen, hij was rustiger geworden, maar soms uit het niets, was hij weer zo bang.
dat ging weer over, maar raar was dat.

groetjes, Catsini.
I'll Stay here forever, Winny* en Miets* Patty en Moessey....
Gebruikersavatar
pinguin
Tijger
Tijger
Berichten: 2253
Lid geworden op: 03 jul 2011 19:54

Re: Bange kat uit het asiel

Bericht door pinguin »

Mooie kat maar ach wat kijkt die bang. De ene kat vind het prettiger hoog te liggen en de andere kat kiest liever voor de grond. Sproet die voelt zich het veiligst onder mijn bed. En zit bijna nooit op hoge plekken.
Je kan meerder veilige dozen op verschillende plekken neer zetten. Dan zie je vanzelf wel waar de kat zich het prettigst voelt. Ik zou wel door gaan met het verstoppen van lekkere snoepjes want zo geef je de kat een beloning als die toch op onderzoek durft te gaan.
Is het geen optie om de kat tijdelijk in een rustige apparte ruimte te zetten? Zodat die kan wennen aan alle huisenlijke geluiden en langzaam het contacht opbouwen?
Over bach kan ik niks zeggen omdat ik dat nog nooit heb geprobeerd. Maar proberen bach op een angstige kat te smeren lijkt mij voor de kat ook niet prettig. En zal de angst alleen maar toe nemen.

Wat ik je verder nog wil mee geven kijk de kat niet recht aan maar kijk langs hem of doe je ogen dicht. Een kat vind het dood eng als je hem in zijn ogen kijkt.
groetjes sproet* 11jr*, snabbel 8jr en Simba 2jr
Gebruikersavatar
catsini
Poema
Poema
Berichten: 266
Lid geworden op: 06 mar 2011 14:03

Re: Bange kat uit het asiel

Bericht door catsini »

de rescue druppeltjes ruiken ze echt niets van.
een paar druppels in je handen, dan aai je over hem heen. daar merkt hij niets van.
in het water zou ik het niet doen,
wil je het in het water doen, altijd een aardewerk kommetje gebruiken, geen ijzer of plastic.

PS. heb je hem ook poezemelk gegeven?
kan je in de supermarkt halen, Whiskas kattenmelk bv.
dat vinden ze super lekker :cathappy:

groetjes, Catsini.
Laatst gewijzigd door catsini op 27 apr 2012 09:21, 1 keer totaal gewijzigd.
I'll Stay here forever, Winny* en Miets* Patty en Moessey....
AnneWillems
Huiskat
Huiskat
Berichten: 22
Lid geworden op: 21 apr 2012 18:21

Re: Bange kat uit het asiel

Bericht door AnneWillems »

Het probleem is alleen dat ik niks wil forceren en hem dus ook nog niet aai.. Hij verstopt zich echt als wij thuis zijn..

Hem in een andere ruimte laten wordt lastig, we hebben niet zo'n groot huis en door mijn allergie is het geen optie hem in de slaapkamer te laten. Hij zit nu dus in de woonkamer, die ook niet zo groot is.

In de brochure die ik heb gekregen staat dat de druppels rechtstreeks in het bekje moet of in eten of drinken en dat 4x per dag.. 1x is geen probleem, 's avonds eet hij zijn bakje met blikvoer helemaal leeg, maar de rest van de dag eet hij niks..

De snoepjes blijf ik inderdaad doen, snachts eet hij ze inmiddels allemaal op, hij komt nu ook op de tweede plank van de krabpaal, eerst alleen de onderste :) en hij eet al stukken beter, zijn droogvoer was vanmorgen ook bijna helemaal op.
Gebruikersavatar
catsini
Poema
Poema
Berichten: 266
Lid geworden op: 06 mar 2011 14:03

Re: Bange kat uit het asiel

Bericht door catsini »

je doet het prima, stap voor stap, komen jullie er wel.
het gaat toch goed met de rescue?
het is wennen aan elkaar, je weet nooit wat ze hebben meegemaakt.
geef hem de tijd, asielkatten zijn zo lief en dankbaar
dat was met Miets ook zo. :pdtbis:

groetjes, Catsini.
Laatst gewijzigd door catsini op 27 apr 2012 09:33, 1 keer totaal gewijzigd.
I'll Stay here forever, Winny* en Miets* Patty en Moessey....
Gebruikersavatar
Chiquita98
Tijger
Tijger
Berichten: 1877
Lid geworden op: 27 jul 2011 17:53
Locatie: prov. overijssel

Re: Bange kat uit het asiel

Bericht door Chiquita98 »

Kijk beetje bij beetje maakt hij stapjes voor uit. Het enige wat hij nodig heeft is tijd en de rust om zelf alles te ontdekken. Daar heeft hij volgens mij geen middeltjes bij nodig. Zeker geen middeltjes waar lichamelijk contact bij komt kijken.
groetjes Thea, personeel van Gizmo, Misty, Balou, Bruno, Kyran en Kody(in herinnering Chiquita, Bonita en Caya)

Bekijk ons album hier
Gebruikersavatar
Robijn
Jaguar
Jaguar
Berichten: 729
Lid geworden op: 01 dec 2011 16:07
Locatie: Putte

Re: Bange kat uit het asiel

Bericht door Robijn »

Ben het eens met Thea.
Laat hem maar gewoon.. Mijn Brit Robijntje at en dronk in het begin ook nauwelijks (100 gram brokken in 5 dagen!!), en keek net zo angstig als Sylvester...
Probeer 's avonds (dan worden katten vaak wat actiever en nieuwsgieriger) met hem te spelen (stok met veertjes), om zo een band met hem te proberen te krijgen. Als een angstige kat in het spel opgaat, vergeet ie vaak z'n angst. Als hij hier niet op reageert, dan is hij hier helaas nog niet aan toe...
Je zult heeeeeeeel veel geduld moeten hebben...
Stel je eigen er maar op in dat het wennen waarschijnlijk weken, zelfs misschien maanden gaat duren.
Liefs van Mariska
Kopstootje van Tarzan :cathappy:

Bekijk de foto's van Brit Robijntje en vorige vriendjes Gaudi^, Sjaak* en Sem* hier
Gebruikersavatar
pinguin
Tijger
Tijger
Berichten: 2253
Lid geworden op: 03 jul 2011 19:54

Re: Bange kat uit het asiel

Bericht door pinguin »

Ik zou er ook zeker niet voor kiezen iets op een angstige kat te smeren. Je dan ook nog eens grote kans dat de kat zich gaat verdedigen en misschien wel slaan. En dan ben je nog verder van huis/.
Geef het vooral veel tijd en dring jezelf ook niet aan de kat op.
Zoek hier anders eens op het forum naar telizen/destress. Dat zijn natuurlijke kalmerings middelen. (zoekfunctie zit rechts boven in)
groetjes sproet* 11jr*, snabbel 8jr en Simba 2jr
Jea0511
Kitten
Berichten: 7
Lid geworden op: 27 apr 2012 23:12

Re: Bange kat uit het asiel

Bericht door Jea0511 »

Wij hebben een aantal jaar geleden twee zusjes van 5 uit het asiel gehaald. Minousch was vrij makkelijk, maar Mercedes (aan de naam was niks meer te doen ;) ) was echt heel erg bang.

Het enige wat je echt kan doen is, zoals vele baasjes voor mij al hebben vermeld, tijd gunnen en geduld hebben. Niets forceren, maar wel een aai over de rug als hij een keer langs loopt.

En wat wij deden was belachelijk vrolijk praten tegen Mercedes als ze wel in onze richting kwam lopen. Eerste paar keer dat je het doet voel je je vreselijk opgelaten, maar het went vanzelf ;)
Over het algemeen hebben we trouwens vrij veel gepraat, veel aan hand laten ruiken, maar met name veel gewacht tot Mercedes zelf na ons toe kwam.

Al met al heeft het wel een jaar geduurd voor ze echt helemaal los ging, uit zichzelf na ons toe kwam en niet meer met 4 poten de lucht in ging als de strijkplank bijvoorbeeld gepakt werd :)

Succes! Het is een mooie kerel in ieder geval :)
Gebruikersavatar
Chiquita98
Tijger
Tijger
Berichten: 1877
Lid geworden op: 27 jul 2011 17:53
Locatie: prov. overijssel

Re: Bange kat uit het asiel

Bericht door Chiquita98 »

Hoe gaat het nu met hem?
groetjes Thea, personeel van Gizmo, Misty, Balou, Bruno, Kyran en Kody(in herinnering Chiquita, Bonita en Caya)

Bekijk ons album hier
AnneWillems
Huiskat
Huiskat
Berichten: 22
Lid geworden op: 21 apr 2012 18:21

Re: Bange kat uit het asiel

Bericht door AnneWillems »

Het gaat eigenlijk nog niet zoveel beter, en een aai geven is al helemaal onmogelijk, hij loopt namelijk niet rond als wij thuis zijn, eigenlijk alleen maar 's nachts. Hij is nu wel verplaatst naar een andere kast, vanuit deze kast kan hij ook naar buiten kijken en dat doet hij dan wel, als ik in de tuin bezig ben zit hij in het zicht en dan praat ik af en toe ook wel even tegen hem door het glas heen, kan je vrij goed horen :).
Maar zodra hij de deurklink hoort zit hij weer helemaal achterin de kast verstopt en als je dan begint te praten kruipt hij nog verder in elkaar :(
Ik hoop dat het langzamerhand toch wat beter wordt.. Het is ook zo zielig om te zien!
Kattenmelk heb ik ook geprobeerd, maar dit drinkt hij niet op :P
Nou ja, moet nog maar een poos geduld hebben :)
Freya13
Poema
Poema
Berichten: 240
Lid geworden op: 21 jul 2011 16:49
Locatie: Gent, België

Re: Bange kat uit het asiel

Bericht door Freya13 »

Wij hebben ook zo'n schrikkepoesje gehad ... doodsbang was ze de eerste dagen. Ze verstopte zich overal: op een bepaalde dag hebben we uren lopen zoeken, we konden haar nergens vinden en we waren bang dat ze misschien in paniek ontsnapt was ofzo. Uiteindelijk hebben we haar gevonden achter de boeken in de boekenkast. Maar zoals hier al gezegd is: langzaam, heel langzaam verbetert het echt wel. Je moet maar eens kijken in mijn album (Freya13). Dit gaat over Suzy, het zwarte katinnetje. Die heeft hier nu de tijd van haar leven: ze rent door het huis alsof ze nooit iets anders gedaan heeft. Ze blijft wel een beetje afstandelijk: contact enkel op haar voorwaarden. 's Avonds laat, of 's morgens vroeg, als het rustig is in huis, komt ze knuffelen. De rest van de dag speelt ze, of ligt ze op een rustig plekje te slapen. De laatste dagen merk ik wel dat ze steeds nieuwsgieriger wordt naar alles wat ik overdag doe. Vind ik ook wel positief.
Gebruikersavatar
Robijn
Jaguar
Jaguar
Berichten: 729
Lid geworden op: 01 dec 2011 16:07
Locatie: Putte

Re: Bange kat uit het asiel

Bericht door Robijn »

AnneWillems schreef:Maar zodra hij de deurklink hoort zit hij weer helemaal achterin de kast verstopt en als je dan begint te praten kruipt hij nog verder in elkaar :(
Ik hoop dat het langzamerhand toch wat beter wordt.. Het is ook zo zielig om te zien!
Kattenmelk heb ik ook geprobeerd, maar dit drinkt hij niet op :P
Nou ja, moet nog maar een poos geduld hebben :)
Hij gedraagt zich net als mijn Brit Robijntje, toen Robijntje vorig jaar bij mij in huis kwam... Die was ook zo bang voor ons. Dook ook in elkaar als ze ons zag. Was ook niet te paaien met lekkernijen.. Wilde zich ook continu verstoppen voor ons. Bewoog ook niet.
Inderdaad, het is verschrikkelijk om een kat zo ongelukkig en gestrest te zien.. En de kat is niet alleen gestrest, je wordt er zelf ook gestrest van! Vooral als je nauwelijks verbetering ziet.
Toch kun je niets anders doen dan geduld hebben, en hem heeeel veeeel tijd gunnen. Probeer niet gefrustreerd te raken. Heb geduld...Wachten, wachten, wachten, wachten, heb geen verwachtingen dat het over een paar weken goed is... Zeker niet forceren / opjagen / oppakken. Een angstige kat heeft geen weken, maar soms maanden nodig om te wennen aan een nieuwe omgeving, en aan nieuwe mensen.
Bij Robijn heeft het ruim 9 maanden geduurd.... Nu is het een schat van een kat!
Misschien heeft jouw kat ook zo veel tijd nodig..
Ik hoop dat je het geduld kunt blijven opbrengen, en je zult zien, op een gegeven moment zal je geduld beloond worden!
Liefs van Mariska
Kopstootje van Tarzan :cathappy:

Bekijk de foto's van Brit Robijntje en vorige vriendjes Gaudi^, Sjaak* en Sem* hier
AnneWillems
Huiskat
Huiskat
Berichten: 22
Lid geworden op: 21 apr 2012 18:21

Re: Bange kat uit het asiel

Bericht door AnneWillems »

Hoi allemaal,

Even een update: Het gaat al een stuk beter! Hij vindt ons nog steeds wel eng, maar ons huis (woonkamer) vertrouwd hij wel. Hij vindt ons ook al wel een stuk minder intimiderend geloof ik, hij zit nog steeds in de ombouw om de schouw, waar hij over het richteltje van de oude schouw kan lopen en zich goed kan verstoppen, maar hij kijkt regelmatig om het hoekje, vooral 's avonds wordt hij actief. Hij komt er nu elke avond uit als we in de kamer zijn. In het begin was dit alleen als we op de bank in slaap vielen, maar nu zit ik op de bank en m'n vriend aan het bureau en loopt hij door de kamer op zoek naar snoepjes, die ik her en der in de kamer neerleg.

Eigenlijk gaat het elke dag beter! Hij eet nu ook zijn natvoer op als wij in de kamer zijn, gaat naar de kattenbak en scherpt zijn nagels aan de krabpaal.. Hij houdt ons wel nauwlettend in de gaten, maar vlucht niet meer bij elke beweging (wel als we opstaan).

Ik vind het al een enorme verbetering en had er eigenlijk niet op durven hopen dat hij zo snel rond zou gaan lopen. We laten hem verder zoveel mogelijk met rust en komen niet op hem af, als hij om het hoekje kijkt doen we ook net alsof we hem niet zien, zodra we hem aankijken en in zijn richting komen is hij weg.

Hij had afgelopen weekend wel diarree met wat bloed dus hij krijgt nu pilletjes tegen wormen, die ik door z'n natvoer doe en dat eet hij zonder problemen op!

Groetjes Anne
AnneWillems
Huiskat
Huiskat
Berichten: 22
Lid geworden op: 21 apr 2012 18:21

Re: Bange kat uit het asiel

Bericht door AnneWillems »

Dit is zijn verstopplek
Afbeelding

Zo lag hij net op tafel!
Afbeelding
Plaats reactie