Poes bang buiten de tuin

Voor vragen over katten die bang zijn van mensen, geluiden, andere dieren, etc.
Plaats reactie
puck0906
Poema
Poema
Berichten: 357
Lid geworden op: 28 jul 2009 10:25
Locatie: Utrecht

Poes bang buiten de tuin

Bericht door puck0906 »

Hoi Hoi,

Ik heb sinds vorig jaar augustus 2 zusjes van nu bijna 11 maanden. Ze mogen sinds een paar weken buiten wat ze heerlijk vinden maar 1 van de 2 is nu 2x buiten de tuin gegaan en beide keren zat ze in ander mans tuin heel extreem angstig te miauwen alsof ze de weg kwijt was. Pas na heel veel roepen kwam ze eindelijk terug maar extreem angstig. Ze is normaal helemaal niet angstig en binnen is alles prima. Zo kan ze de hele dag in de tuin blijven maar dit is dus al 2x gebeurd. Ik kan helaas niet de tuin afsluiten aangezien ik nog 1 kater heb die wel verder gaat en haar zusje komt nu ook iets verder en dat gaat wel goed. Ik heb dit zelf nog nooit meegemaakt. Jullie wel en zoja hoe is het verder gegaan? Ik vind het gewoon zo eng dat ze blijkbaar de weg kwijt is als ze 1 tuin verder is. Ik hoor het graag!
Gebruikersavatar
Ilone
Tijger
Tijger
Berichten: 2812
Lid geworden op: 13 feb 2010 23:09
Locatie: Dordrecht

Re: poes bang buiten de tuin

Bericht door Ilone »

En anders een tuigje aan een lange lijn?
Dan heeft ze bewegingsvrijheid, maar kan ze niet naar andere tuinen toe.
Als 't vrouwtje van huis is, dansen de katten op tafel

Purrz:
Muka(12)-Speedy(12)-Lotje(9)-Nozem(8)-Muis&Muffin(2)-Monchou(1)
*Pluis '03-'14
puck0906
Poema
Poema
Berichten: 357
Lid geworden op: 28 jul 2009 10:25
Locatie: Utrecht

Re: poes bang buiten de tuin

Bericht door puck0906 »

dank voor je snelle reactie. Heb ik geprobeerd maar dan gaat ze heel onderdanig liggen en beweegt amper. Misschien moet ik het inderdaad nog even proberen door te zetten. Maar in de tuin voelt ze zich duidelijk heel erg op het gemak. Zou ik dan met het tuigje buiten de tuin moeten proberen?
Gebruikersavatar
Ilone
Tijger
Tijger
Berichten: 2812
Lid geworden op: 13 feb 2010 23:09
Locatie: Dordrecht

Re: poes bang buiten de tuin

Bericht door Ilone »

Misschien moet ze even wennen aan het tuigje.
Meeste katten vinden een halsbandje al niks, laat staan een tuig ;)
Ik heb heel in het begin ook wel eens een tuig gebruikt voor op het balkon en op de gallerij, maar die van mij gingen ook beetje kruipen ;)
Ik denk dat als ze eraan gewend is, dat het dan beter gaat.
Als 't vrouwtje van huis is, dansen de katten op tafel

Purrz:
Muka(12)-Speedy(12)-Lotje(9)-Nozem(8)-Muis&Muffin(2)-Monchou(1)
*Pluis '03-'14
poekie_adda
Kitten
Berichten: 5
Lid geworden op: 09 mei 2010 18:52

Re: Poes bang buiten de tuin

Bericht door poekie_adda »

Is 't nog gelukt met 't tuigje ?
Toen mijn dochter haar kitten kreeg woonde ze hoog in een flat in een drukke stad, dus wandelede ze met 't poesje aan een tuigje.
Zelfs nu poes 3 jaar later een tuin heeft en alleen door de hele buurt struint, komt ze nog steeds vrolijk aangerend als ze d'r tuigje hoort rammelen........ een wandeling met m'n dochter vindt ze nog steeds heerlijk !
puck0906
Poema
Poema
Berichten: 357
Lid geworden op: 28 jul 2009 10:25
Locatie: Utrecht

Re: Poes bang buiten de tuin

Bericht door puck0906 »

Tuigje nog een aantal keer geprobeerd maar ze wil echt niet en als ik al aan kom met dat ding begint ze al te rennen. Het lijkt wel alsof ze er bang voor is. Ik ben er dus maar mee gestopt. Ik had de tuin een paar weken afgesloten en dat ging goed totdat mijn oudste kat een uitweg vond waar ik niets aan kan doen dus ik heb nu de tuin weer open gegooid. Ze is deze week 3x kort naar buiten geweest en is iets verder gegaan dan de tuin en kwam gewoon weer terug dus ik hoop dat ze het nu snapt. Ze komt ook een stuk zekerder over dus ik kan haar nu wel gerust in de tuin laten denk ik.
Gebruikersavatar
jobey
Poema
Poema
Berichten: 306
Lid geworden op: 01 mar 2008 12:36
Locatie: Assen

Re: Poes bang buiten de tuin

Bericht door jobey »

Ik zou haar niet dwingen om naar buiten te gaan. Gewoon haar eigen gang laten gaan. Tuigjes vinden ze over het algemeen heel vervelend. Ik heb hier ook alle vervelende ervaring ermee, en geen positieve jammer genoeg.

Gaan ze wel uit zich zelf naar buiten dan??
Saskia is trotse bazin van Stimpy en Sem!
† 30 maart 2010 Jobey
puck0906
Poema
Poema
Berichten: 357
Lid geworden op: 28 jul 2009 10:25
Locatie: Utrecht

Re: Poes bang buiten de tuin

Bericht door puck0906 »

ja ze vind het heerlijk IN de tuin maar dus 2x buiten de tuin helemaal in paniek en het leek alsof ze de weg niet kon terug vinden. Ze ging keihard miauwen en heeft daar lang gezeten zonder terug te komen. Het zal wel een kwestie van wennen zijn maar het ging door merg en been.
Gebruikersavatar
jobey
Poema
Poema
Berichten: 306
Lid geworden op: 01 mar 2008 12:36
Locatie: Assen

Re: Poes bang buiten de tuin

Bericht door jobey »

heb je ook gezien hoe ze er zat??
rechtop?
liggend?
oren plat?
Saskia is trotse bazin van Stimpy en Sem!
† 30 maart 2010 Jobey
puck0906
Poema
Poema
Berichten: 357
Lid geworden op: 28 jul 2009 10:25
Locatie: Utrecht

Re: Poes bang buiten de tuin

Bericht door puck0906 »

poeh, de 1e keer kon ik erbij komen en toen zag/lag ze laag bij de grond en volgens mij de oren plat maar de oren weet ik niet zeker. De 2e keer kon ik haar niet zien maar wel horen. Ze bleef miauwen maar de buren waren niet thuis en ik kon er niet bij. Mijn andere kat ging er naar toe en toen hield het even op maar toen ging die weer weg en begon ze weer heftig te miauwen. Na heel veel roepen van mezelf en mijn vriend rende ze inene weer terug. Heel apart.
puck0906
Poema
Poema
Berichten: 357
Lid geworden op: 28 jul 2009 10:25
Locatie: Utrecht

Re: Poes bang buiten de tuin

Bericht door puck0906 »

inmiddels een aantal weken verder en ik kan gelukkig zeggen dat het goed gaat. Ik probeerde ze in de tuin te houden en dat lukte niet want mijn oudste zat inene op de schutting. Maar doordat ze ruim 3 weken alleen maar in de tuin kon is ze denk ik wel gewend geraakt. Ze klimt nu zelfs op de schutting richting schuur dakjes dus het gaat helemaal goed. Dank voor alle tips!
Plaats reactie