Relaties onderling: angst?

Voor vragen over katten die bang zijn van mensen, geluiden, andere dieren, etc.
Gebruikersavatar
Ilone
Tijger
Tijger
Berichten: 2812
Lid geworden op: 13 feb 2010 23:09
Locatie: Dordrecht

Relaties onderling: angst?

Bericht door Ilone »

Na het doorspitten van het forum toch maar besloten een nieuw topic aan te maken.
Wat er met die katten van mij is, ik weet het niet.
Pluisje is de bangerik bij mij thuis. Je hoeft maar een onverwachte beweging te maken, en ze vliegt met krassende nageltjes over de vloer onder de bank...
De laatste tijd wordt er ook meer gevochten. Mja, echt vechten is het niet, want vaak stamp ik op mijn gemak naar boven (daar zitten ze meestal, Pluis laat zich daar lekker in een hoekje drijven...) en dan weten ze al, 'oh, oh, "mamma" is boos!' ;)
Dinsdag zag ik ze écht vechten, waarbij eentje zelfs plas heeft laten lopen. Geen idee welke van de 2.
Durfde bijna niet weg te gaan, ze bleef grommen en angstig onder de bank zitten.
De laatste paar avonden is het ook raak...Ze komen dan rustig allemaal op mijn kamer (bedtijd) maar dan begint het gedonder....Dan gaan die andere 2 (meestal eentje, vrijwel nooit met z'n tweeën) Pluisje etteren volgens mij, en ja, Pluis veranderd dan weer in Angstige Kat...Steeds grommen, blazen als ze te dicht in de buurt komen....en een van die andere 2 probeerd dan toch af en toe een paar petsen uit te delen...
Je kan echt aan Pluis zien dat ze dan bang is, aan haar hele houding, haar ogen...constant in de gaten houden waar die andere 2 zijn.

En heel vreemd, een paar uur later liggen ze elkaar weer heerlijk te wassen :?: :!: :eeh:

Ik begrijp er niet veel meer van *zucht*
Iemand een idee??
Als 't vrouwtje van huis is, dansen de katten op tafel

Purrz:
Muka(12)-Speedy(12)-Lotje(9)-Nozem(8)-Muis&Muffin(2)-Monchou(1)
*Pluis '03-'14
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9334
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Relaties onderling...angst?

Bericht door castratenkoor »

In een groep katten is er meestal eentje de pispaal of de boksbal. Hoe zoiets ontstaat weet ik ook niet. Ik heb 8 katten voorheen was Thijs de pispaal. Nadat de oudste en dominantste kat Guus overleed, nam ik 2 jaar later weer een kitten Teun.
En nu is opeens Timo de pispaal. Hij kon altijd al weinig hebben van klierende kitten Teun.
Als het hier erg hectisch en ruzie-sfeer is sprenkel ik valeriaan drupjes op diverse plekken.
Dat leidt goed af en ze worden er rustiger van.

Dinie
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Relaties onderling...angst?

Bericht door Adriana »

oei, volgens mij ben jij ook rijp voor een paar feliway-verdampers en dat is niet goedkoop.
de groep heeft kennelijk besloten dat Pluis het zwarte schaap is en stort zich op het arme beest.
maar waarom de handel na de opstand dan weer vrolijk bij elkaar kruipt, weet ik ook niet
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
Cari
Tijger
Tijger
Berichten: 3007
Lid geworden op: 03 mei 2009 13:40
Locatie: Groesbeek

Re: Relaties onderling: angst?

Bericht door Cari »

Die feliway verdampers of de valeriaandruppels lijken me inderdaad geen gek idee. Of iets anders wat Pluisje net iets meer zelfvertrouwen geeft. Ze is niet echt de pispaal, want dan zouden ze even later niet elkaar lekker liggen wassen.
Ik denk dat ze gewoon door haar schrikachtigheid zo 'lekker te plagen" is. Net zoiets als mensen die zich makkelijk de kast op laten jagen ;-) . En omdat Pluisje toch wel van zich afbijt, loopt 't soms een beetje uit de hand. Ik hoop dat je iets vindt dat Pluisje iets laconieker kan maken 8-) .
"No sound more comforting than the purring of a cat"

De kattenbende in beeld
Gebruikersavatar
Ilone
Tijger
Tijger
Berichten: 2812
Lid geworden op: 13 feb 2010 23:09
Locatie: Dordrecht

Re: Relaties onderling: angst?

Bericht door Ilone »

Ja, doordat ze daarna weer samen kroelen snap ik er dus ook niet veel meer van! :eeh:
Ze zouden toch niet mij van het spoor willen krijgen he :-P Soort katten-duivels-plannetje haha.

Nee, even serieus.

Ja, dat zou best eens kunnen, dat Pluis 'lekker te plagen is'. Van zich afbijten doet ze in ieder geval wel...pff. Slaap soms de halve nacht niet door dat gegrom en geklier onderling...

Maar wat zou Pluis dan meer zelfvertrouwen kunnen geven?

En zou het misschien kunnen komen doordat ze niet zo veel speeltjes hebben? Dat ze hun energie niet kwijt kunnen?
Ze hebben wel speeltjes (balletjes, muisjes) maar die verdwijnen steeds onder kastjes...
Ik zou misschien eens kunnen proberen wat grotere speeldingen te halen?

Wat Pluis betreft, het lijkt wel hoe ouder ze wordt, hoe chagrijniger ze wordt... :???:

Anders toch maar eens op feliway of valeriaan overstappen.

Bedankt zover voor de reacties :D
Als 't vrouwtje van huis is, dansen de katten op tafel

Purrz:
Muka(12)-Speedy(12)-Lotje(9)-Nozem(8)-Muis&Muffin(2)-Monchou(1)
*Pluis '03-'14
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9334
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Relaties onderling: angst?

Bericht door castratenkoor »

Maar zo is het bij mij ook hoor, Timo ligt daarna ook gezellig met andere elkaars nek te soppen.
Die kleine vindt het leuk de 7 grote katten te pesten en Timo is de enige die zich daar wat van aantrekt.
Zij geblèr is kennelijk een uitnodiging voor de rest om hem ook te pesten.

Dinie
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
Ilone
Tijger
Tijger
Berichten: 2812
Lid geworden op: 13 feb 2010 23:09
Locatie: Dordrecht

Re: Relaties onderling: angst?

Bericht door Ilone »

Ah oké.

Maar ik vind het zo zielig :-(
Ze is zo bang.
Als 't vrouwtje van huis is, dansen de katten op tafel

Purrz:
Muka(12)-Speedy(12)-Lotje(9)-Nozem(8)-Muis&Muffin(2)-Monchou(1)
*Pluis '03-'14
Gebruikersavatar
Cari
Tijger
Tijger
Berichten: 3007
Lid geworden op: 03 mei 2009 13:40
Locatie: Groesbeek

Re: Relaties onderling: angst?

Bericht door Cari »

https://www.zooplus.nl/shop/katten/spee ... ong/145966
Lekker groot, kunnen ze zich helemaal op uitleven. Heel veel katten vinden 'm errug leuk :grin: !
"No sound more comforting than the purring of a cat"

De kattenbende in beeld
Gebruikersavatar
Ilone
Tijger
Tijger
Berichten: 2812
Lid geworden op: 13 feb 2010 23:09
Locatie: Dordrecht

Re: Relaties onderling: angst?

Bericht door Ilone »

Ow, dat ziet er best leuk uit :grin:

Zal zo eens verder neuzen op zooplus.
Morgen haal ik denk ik zowiezo zo'n halfopen ring met zo'n balletje er in, en ik zit te denken aan zo'n tunnel.

Maar zou het kunnen dat ze daarom zo klieren? Doordat ze niet genoeg spelen?
Als 't vrouwtje van huis is, dansen de katten op tafel

Purrz:
Muka(12)-Speedy(12)-Lotje(9)-Nozem(8)-Muis&Muffin(2)-Monchou(1)
*Pluis '03-'14
Gebruikersavatar
Ilone
Tijger
Tijger
Berichten: 2812
Lid geworden op: 13 feb 2010 23:09
Locatie: Dordrecht

Re: Relaties onderling: angst?

Bericht door Ilone »

:lol: Ik laat me helemaal meeslepen op zooplus :lol:
Hou je in Iloon, hou je in....
Volgende besteld:
- Catit speelrail
- een 3tal verenplumeautjes
- Trixie laserpointer
- Pluche hangmat voor aan de muur :grin: (en als die bevalt, breid ik het trapsgewijs uit richting plafond met nog 2 hangmatten :grin: )

Morgen, moet toch voor grid en voer, kijk ik ook meteen voor valeriaan o.i.d.
Als 't vrouwtje van huis is, dansen de katten op tafel

Purrz:
Muka(12)-Speedy(12)-Lotje(9)-Nozem(8)-Muis&Muffin(2)-Monchou(1)
*Pluis '03-'14
Nyncke
Tijger
Tijger
Berichten: 1284
Lid geworden op: 25 sep 2008 09:29
Contacteer:

Re: Relaties onderling: angst?

Bericht door Nyncke »

Ohhh Zooplus daar mag ik even niet meer van mezelf opkomen ( trouwens ook niet op bol.com.... )
Gebruikersavatar
Ilone
Tijger
Tijger
Berichten: 2812
Lid geworden op: 13 feb 2010 23:09
Locatie: Dordrecht

Re: Relaties onderling: angst?

Bericht door Ilone »

Tijd dat mijn zusje op zich zelf gaat :lol:
Kattenkamer heb ik altijd al willen hebben :grin:
Misschien dat ze dan wat rustiger worden (A)

Ik ga nu naar bed, eens kijken of ze weer zo raar gaan doen.
Als het weer hetzelfde liedje is, dan komen ze even een paar dagen niet meer op de slaapkamer, misschien dat het helpt...

Nighty-night!
Als 't vrouwtje van huis is, dansen de katten op tafel

Purrz:
Muka(12)-Speedy(12)-Lotje(9)-Nozem(8)-Muis&Muffin(2)-Monchou(1)
*Pluis '03-'14
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Relaties onderling: angst?

Bericht door Adriana »

Maar ik vind het zo zielig :-( Ze is zo bang.
missch is dit iets voor je Pluizemuize-meisje, 'destress' van http://www.huisdierendokter.nl
en ik wil je er wel een paar op proef sturen om te kijken of het helpt..
we hebben hier angsthaas Enzo en die krijgt af en toe een halve en dan is ie rustiger, speelser en actiever.
zonder wil hij nog wel eens heel errrg onder de indruk zijn van MoMo ..

kijk even bij gedrag:
"Bij ongewenst gedrag of gedragsverandering moet gedacht worden aan een hevige, intensieve en ongewenste verandering in een normaal, kalm en evenwichtig gedrag van een huisdier, bijvoorbeeld:
angst naar dieren, mensen of onbekende voorwerpen; angst (vage-) in het algemeen; angstbijter; onzekerheid; paniekgedrag; hyperactiviteit; overheersende emoties; zelfverdedigingdrang; agressie naar andere dieren en mensen; agressie in het algemeen"

het is plantaardig, niet versuffend, niet verslavend en het werkt hier bij sommige katten wonderwel (bij Enzo errg goed, bij Mies zijn zus helemaal niet)
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Relaties onderling: angst?

Bericht door Adriana »

Morgen haal ik denk ik zowiezo zo'n halfopen ring met zo'n balletje er in, en ik zit te denken aan zo'n tunnel.
= tunnel waren ze hier erg bang van

= je hebt verschillende uitvoeringen van de halfopen speelrail: cat-it Senses, die bij Zooplus duurder is dan in de winkel en je hebt een rood/gele uitvoering, die is wat groter en veeeel goedkoper. die rood/gele is hier veruit favoriet, zeker als ik er een paar brokjes in doe. heb er wel zelf een ander zwaarder balletje bij gezocht, dan gaat het nog beter. Enzo ligt soms een hele tijd op zijn zij met een poot te meppen..

= en de Kong Kickeroo, favoriet bij het beestenspul van Cari is hier ook een hit. en je kunt er ook je kop op leggen als je aan een middagdutje toe bent: ... sweet dreams
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
Ilone
Tijger
Tijger
Berichten: 2812
Lid geworden op: 13 feb 2010 23:09
Locatie: Dordrecht

Re: Relaties onderling: angst?

Bericht door Ilone »

Oh, dat zou ik best eens kunnen proberen, dat Destress. Net begon Pluis ook weer tegen Muka te grommen, en dan deed Muka bijna niets. Zou wel fijn zijn als ik eerst kan proberen, voordat ik 90 pillen in huis haal :-P Moet je anders even in een pm'metje je gegevens sturen en wat het kost enzo, dan kan ik dat naar je overboeken :grin:

Óf, ik moet het eerst even proberen met die valeriaan druppels? Dat ik je later nog een een pm stuurt, mocht dat niet helpen?
Geen idee wat beter is...


Hmm, laat ik nou nét die Cat-it Senses hebben besteld bij Zooplus :lol:
Wat betreft tunnel, ik zit nog te twijfelen. Ik vind die "zakken" ook erg leuk, en ik denk dat ze daar eerder ingaan dan zo'n tunnel. Pluis kruipt bijvoorbeeld graag onder de dekens, en trekt zich ook graag even terug. Deze bedoel ik:

Afbeelding


Vannacht is goed gegaan!! Eindelijk weer een nacht zónder gegrom en ruzie :grin:
Als 't vrouwtje van huis is, dansen de katten op tafel

Purrz:
Muka(12)-Speedy(12)-Lotje(9)-Nozem(8)-Muis&Muffin(2)-Monchou(1)
*Pluis '03-'14
Plaats reactie