Poes is opeens bang voor de tv

Voor vragen over katten die bang zijn van mensen, geluiden, andere dieren, etc.
Plaats reactie
mrmaster
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 14 feb 2009 10:33

Poes is opeens bang voor de tv

Bericht door mrmaster »

Sinds gisteren is onze poes opeens bang voor de tv. Ze is 3 jaar oud en woont pas twee weken hier in huis. De afgelopen twee weken was ze heel knuffelig, helemaal niet bang en volgens ons al helemaal gewend aan haar nieuwe huis. Maar nu als ze op schoot zit terwijl we tv kijken kan ze opeens heel alert worden en zo laag mogelijk naar een hoekje kruipen.
Ook heeft ze vannacht voor het eerst gekotst (ze had aan een plantje gegeten)

Weet iemand of er iets aan de hand is en hoe we hier mee om moeten gaan (moeten we gewoon wachten tot ze zelf weer uit haar hoekje kruipt)?
Gebruikersavatar
Blackwolf
Kitten
Berichten: 5
Lid geworden op: 12 feb 2009 11:08
Locatie: zoetermeer

Re: opeens bang voor de tv

Bericht door Blackwolf »

mischien een schok (statische elektriciteit) gekregen van de tv.
en nu toch bang dat het weer gebeurd.
Een kat : deze mensen geven me te eten, ontvlooien me, geven me een mand en aaien me, ik moet wel een god zijn.
mrmaster
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 14 feb 2009 10:33

Re: opeens bang voor de tv

Bericht door mrmaster »

ja dat dachten wij ook. Maar wat moeten we nu? gewoon wachten tot ze niet meer bang is? of haar meenemen naar de tv en daar geruststellen? of juist niet...
Gebruikersavatar
Blackwolf
Kitten
Berichten: 5
Lid geworden op: 12 feb 2009 11:08
Locatie: zoetermeer

Re: opeens bang voor de tv

Bericht door Blackwolf »

je zou het kunnen proberen .......................
maar weet niet of hij er zo blij mee zal zijn.
bedenk zelf maar is dat je ergens heen terug moet waar je bang voor bent.
Een kat : deze mensen geven me te eten, ontvlooien me, geven me een mand en aaien me, ik moet wel een god zijn.
Gebruikersavatar
daantje
Cheetah
Cheetah
Berichten: 914
Lid geworden op: 30 sep 2003 19:40
Locatie: Den Helder
Contacteer:

Re: opeens bang voor de tv

Bericht door daantje »

Ik zou haar zeer beslist niet meenemen naar de tv! Angst is angst, en bij dieren kun je dit niet even zomaar uitleggen. Ze zullen uit eigen ervaring moeten leren dat het allemaal zo erg niet is. Ik adviseer je dus om je poes haar gang te laten gaan en zelf te laten beslissen wanneer het tijd is om uit haar hoekje te kruipen ;-) .
Daantje en B-kwintet :pdtbis:
'Geweld eindigt waar respect begint'
Gebruikersavatar
rieneke
Tijger
Tijger
Berichten: 1521
Lid geworden op: 16 dec 2007 13:34
Locatie: leiden

Re: opeens bang voor de tv

Bericht door rieneke »

helemaal mee eens, niets forceren, komt vanzelf weer goed.
Gebruikersavatar
Shaz
Tijger
Tijger
Berichten: 1265
Lid geworden op: 10 jan 2003 18:56

Re: Poes is opeens bang voor de tv

Bericht door Shaz »

Hoe meer je gaat pushen hoe groter de angst zal worden, lekker laten gaan en dan ontdekt ze vanzelf dat de televisie helemaal niet eng is.
groetjes Sharon
mrmaster
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 14 feb 2009 10:33

Re: Poes is opeens bang voor de tv

Bericht door mrmaster »

we zijn ondertussen een week verder en toch durft ze bijna de woonkamer niet in als de tv aanstaat. Het verschilt wel van dag tot dag. Van de week durfde ze wel op schoot te liggen als de tv aanstond, maar later was dat toch weer te eng. Ging ze in een hoekje liggen loeren naar de tv... Ik snap er niks van.
We zijn er ondertussen wel achter dat ze echt bang is voor het beeld en niet het geluid. Waarschijnlijk heeft ze inderdaad een statisch schokje gehad, maar waarom ze dan het ene moment wel bang is en het volgende weer veel minder, is mij een raadsel.
Gebruikersavatar
lievelijn
Cheetah
Cheetah
Berichten: 804
Lid geworden op: 22 sep 2008 19:50
Locatie: Roosendaal

Re: Poes is opeens bang voor de tv

Bericht door lievelijn »

dat zal wel liggen aan de heftigheid van de beelden.. ik merk ook dat vlinder de ene keer de tv heeeeeeel interessant vind en andere xen kijkt ze er niet naar om. ze reageert het meest als de beweging nogal heftig zijn.. ws assosiert ze de bewegingen met de schok die ze misschien gehad heeft...
ik <3 Vlinder
Gebruikersavatar
Shaz
Tijger
Tijger
Berichten: 1265
Lid geworden op: 10 jan 2003 18:56

Re: Poes is opeens bang voor de tv

Bericht door Shaz »

Plus dat ze nog maar kort bij jullie is, de ene keer zal ze zich veiliger voelen dan de andere keer. Ze moet wennen aan een nieuwe omgeving maar ook aan nieuwe baasjes.
Hopelijk voelt ze zich snel zo veilig dat de televisie haar niet meer zo van slag kan maken.
groetjes Sharon
leonieke kruit
Kitten
Berichten: 1
Lid geworden op: 26 jan 2021 15:07

Re: Poes is opeens bang voor de tv

Bericht door leonieke kruit »

Ik las dit onderwerp in uw forum nadat ik op google gezocht had naar "poes bang voor tv". Op het ogenblik is onze poes, 13 jaar oud en altijd bij ons geweest, bang voor de nieuwe tv, een flatscreen, nadat onze oeroude tv, een beeldbuis, kapot ging. Het gebeurde tegelijk met een flinke storm, vorige week, terwijl wij de nieuwe tv pas hadden. hij houdt niet van harde wind, dus dachten we eerst dat het daardoor kwam, maar na een week is het nog zo. Het is geen erg bange kat, maar op autorijden reageert hij ook panisch. Hij komt niet meer in de kamer, hij racet naar de keuken, schrokt wat brokjes op en verdwijnt of weer naar buiten of naar boven. is het het soort licht? of een speciaal geluid wat zowel de auto als de tv maakt? hoe is het die andere poes vergaan?

Leonieke Kruit
Gebruikersavatar
Admin
Administrator
Administrator
Berichten: 1913
Lid geworden op: 18 mar 2003 01:33
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: Poes is opeens bang voor de tv

Bericht door Admin »

Onze kat is voor een paar dingen bang: de stofzuiger, de glazenwasser en de airfryer. Die laatste lijkt een hoog geluid te produceren waar hij niet tegen kan. Hij vlucht dan steevast naar boven om het geluid uit te zitten.
In het verleden hebben we eens een beeldbuis-tv gehad die een akelige hoogfrequentie piep veroorzaakte. Onze toenmalige kat was daar ook niet kapot van (en wijzelf ook niet). Die tv hebben we toen omgeruld voor eentje zonder irritante piep.
"We moesten de kinderen helaas wegdoen, omdat onze katten allergisch bleken te zijn."
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7657
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Poes is opeens bang voor de tv

Bericht door Rik »

leonieke kruit schreef: 26 jan 2021 16:39 is het het soort licht? of een speciaal geluid wat zowel de auto als de tv maakt?
Doet ie dat ook als de tv uit is? Ik zou de tv gewoon een tijdje uit houden en kijken of het beter gaat. Beetje de kamer inlokken met snoepjes en spel.

Als het alleen is als de tv aan staat dan zou je het geluid uit kunnen zetten om te kijken of dat helpt. Je kunt bij moderne tv's het geluid ook vaak op een ander 'profiel' zetten waardoor het minder indringend is.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Zotvanpoezen
Tijger
Tijger
Berichten: 1436
Lid geworden op: 19 sep 2018 16:19
Locatie: Pajottenland /Vlaams Brabant

Re: Poes is opeens bang voor de tv

Bericht door Zotvanpoezen »

Ik heb een poes die niet bang is voor de tv, maar er niet goed tegen kan dat hij aanstaat. Overdag wel, maar 's avonds niet. Ik denk dat het bij haar zowel het licht als het geluid is dat haar stoort. Want dan wordt ze heel nerveus en kruipt ze onder een deken of ergens onder of in een kast waar het donker is. Ze heeft andere mogelijkheden om naartoe te vluchten, maar ze wil bij mij blijven. Ik moet haar dan naar boven lokken om op mijn bed te slapen. Daarna kan ik weer verder tv gaan kijken ;-) .
Maar deze poes is altijd zo geweest. (Ze heeft FHS en epilepsie...)

Misschien associeert jouw katje de tv met de storm waarvoor ze bang is. Na een poosje langzaam wennen zou ze normaal door moeten hebben dat de tv niets met storm te maken heeft.
viewtopic.php?f=5&t=32802fotoalbum (fotoalbum)

Kopje van Filou (9- 2011), Duvel (4-2012) en Froufrou (7-2015)
Plaats reactie