Bange kater

Voor vragen over katten die bang zijn van mensen, geluiden, andere dieren, etc.
Gesloten
rissie
Lynx
Lynx
Berichten: 107
Lid geworden op: 09 jun 2008 19:10
Locatie: Gouda

Bange kater

Bericht door rissie »

Simba is nu vanuit het asiel al 3 weken bij ons. Maar hij is zo schichtig hij zit het liefste de hele dag onder het bed. Wanneer ik hem roep komt ie wel luid mauwent aan hobbelen. Op schoot komt ie ook alleen bij mij en dan kroelt ie of zijn leven eraf hangt. De druppels kwijl lopen zijn snoet uit.

Maar nu komt het probleem, hij schrik heel erg van mijn man. Als deze alleen al gaat verzitten op de bank is ie al weg. We proberen dit op te lossen door continu tegen Simba te kletsen als hij op staat. Als ik opstaat blijft hij liggen of hij loopt gelijk achter me aan.

Wie heeft er nog tips?

Hij wil wel maar ik ben bang dat er in het verleden iets gebeurd is. Want soms schrikt ie van zichzelf als ie lekker zit te kroelen.

En het kontakt met onze andere kater gaat echt goed. Vandeweek hebben ze voor het eerst gespeeld
Gebruikersavatar
Sandra W
Tijger
Tijger
Berichten: 2500
Lid geworden op: 22 mei 2006 08:37

Re: Bange kater

Bericht door Sandra W »

Sommige katten hebben dat inderdaad, die vinden mannen eng vanwege hun zware stem, hun grote postuur en hun zware stem. Daarbij komt ook nog eens dat bijna geen man kan praten met zo'n hoog stemmetje waar katten zo dol op zijn ;-), maar je man kan natuurlijk wel veel naast het bed gaan zitten en tegen je kat praten met zijn liefste stem zodat hij daar aan kan gaan wennen en minder sterk op gaat reageren.

Dit gedrag zal overigens meestal vanzelf wel gaan slijten, maar dat kan wel maanden duren en sommige katten blijven wel wat schrikachtig naar mannen toe, maar als je kat verder wel heel gelukkig oogt zou ik me nog niet zo'n zorgen maken en gewoon lekker met hem blijven kroelen dan komt het hopelijk vanzelf wel goed.

groeten,
Sandra
Gebruikersavatar
pini
Lynx
Lynx
Berichten: 115
Lid geworden op: 01 sep 2003 17:07
Locatie: zeeland

Re: Bange kater

Bericht door pini »

Ik weet hier maar 1 antwoord op. Doorzetten!!!!
Is de kat schuw dan veel prijzen als hij iets goed doet. :eclap: Is hij nu bang van je man dan kun je niet verwachten dat hij dit binnen drie weken afleert. Dit duurt een tijdje maar zal overgaan.

Doet hij iets fout vooral niet gaan schreeuwen of wild op hem toelopen. :enaughty:
Het slimste is een sok of een washandje in een bolletje naar hem gooien als hij het niet ziet op het moment van de daad.
Zo associeert hij dit niet met jou maar met de ervaring.

Laat je man hem eten geven en gelijk aaien. Dat vindt hij leuk. Dit is een goede ervaring. Lekkers krijgen en ook nog gekroeld worden! :edance:

Ik spreek uit ervaring. Mijn eerste kat was heel schuw. Het heeft een half jaar geduurt voordat ze bij mij op schoot zat. Nog langer bij mijn man.
Nu is ze er helaas niet meer.
Ik kan je vertellen, dit was de liefste kat op de hele wereld en ik ben blij dat ik 11 jaar van haar heb mogen genieten.
Groetjes Gerda
Gebruikersavatar
Sandra W
Tijger
Tijger
Berichten: 2500
Lid geworden op: 22 mei 2006 08:37

Re: Bange kater

Bericht door Sandra W »

Inderdaad mijn getraumatiseerde kater deed er ook maanden over om zich te laten aaien, maar nu is hij niet meer van mijn schoot te slaan :-). Voor andere mensen blijft hij wel schuw, maar hoe vaker ze komen hoe beter het gaat.

groeten,
Sandra
rissie
Lynx
Lynx
Berichten: 107
Lid geworden op: 09 jun 2008 19:10
Locatie: Gouda

Re: Bange kater

Bericht door rissie »

We zijn nu bijna een maand verder, en het is zòn lieverd. De hele dag doet ie kletsen en achter me aanlopen.

Maar als ie ergens ligt, en je loopt toevallig die kant op is ie gelijk weg.

Voor mijn vriend wordt ie steeds minder bang, hij kruipt ook bij hem op schoot, want zoals ik al eerder zij als ie opstaat en Simba zit bij nme opschoot staan alle nagels in mijn benen. Maar gelukkig neemt ie ook heel veel van Tommie over, en tommie heeft echt overal maling aan.

Maar voor mijn gevoel gaat dit helemaal goed komen, Tommie laat af en toe nog even zien dat ie de baas is, maar uit 1 bak eten kunnen ze weer wel :eclap:

Simba is echt een buiten kater en ik wil hem toch wel stukje bij beetje naar buiten laten gaan, hij is al een keer ontsnapt toen was ie er net 2 weken. In 1 sprong over de schutting heen. Om half 3 in de nacht was hij terug.

Heeft iemand tips hoe ik hem het beste naar buiten kan laten gaan. Tommie loopt lekker in de tuin te struinen en ontsnapt af en toe als ie zin heeft om over de schutting heen te klimmen. En als ie terug wil zit ie achter de schutting te brullen.

Maar met Simba weet ik niet hoe ik het aan moet pakken.??/
caramel
Huiskat
Huiskat
Berichten: 15
Lid geworden op: 11 mei 2008 20:10

Re: Bange kater

Bericht door caramel »

een kleine tip maar kan soms helpen, zet op zijn plaatsje waar ie dikwijls komt wat kledingstukken die je man aangedaan heeft kan ie zich vertrouwen aan de geir en zich familiariseren het is te proberen
rissie
Lynx
Lynx
Berichten: 107
Lid geworden op: 09 jun 2008 19:10
Locatie: Gouda

Re: Bange kater

Bericht door rissie »

Dat wordt geen succes want dan piest Tommie erover heen, tommie is een echte kleding plasser.
Ik kan echt niets laten slingeren. :evil:
opelvectra
Huiskat
Huiskat
Berichten: 22
Lid geworden op: 22 jul 2008 20:47

Re: Bange kater

Bericht door opelvectra »

bange kat of schuw,ken je het beste tegen praten en aaien als het kan,goed vertrouwd met je maken,ik had ook een schuwe poes,maar die zit nu tussen de kids en visite,gewoon doorzetten,niet pakken,maar laten komen en laten wennen aan jullie
Gesloten