Blazende kat

Voor vragen over katten die bang zijn van mensen, geluiden, andere dieren, etc.
Michos
Kitten
Berichten: 7
Lid geworden op: 15 aug 2007 15:27

Blazende kat

Bericht door Michos »

Sinds gisteren hebben we een kat van iemand overgenomen. Ze is nu bijna een jaar oud. Ze heeft de boel al een beetje verkend in ons huis.

Nu heeft ze een paar keer al contact met ons gezocht, echter blaast ze ook geregeld tegen ons en gromt ze ook soms. Ze verstopt zich ook.

Is het normaal dat een kat aan het begin zoveel blaast. Ze laat zich wel aaien, het lijkt alsof ze nog erg moet wennen.
Gebruikersavatar
sam
Poema
Poema
Berichten: 208
Lid geworden op: 04 mar 2003 15:23
Locatie: Leiden

Bericht door sam »

Ja hoor, dat is heel normaal! :grin:

Jullie nieuwe kat woont ineens in een nieuwe omgeving, met nieuwe mensen om zich heen. Dus ze schrikt nog van van alles en is wat bang. Dat ze zich al wel af en toe laat aaien is in ieder geval een goed teken!

Laat haar lekker op haar gemakje het huis verkennen en als ze af en toe eens ergens weg kruipt, lekker laten gaan. Dikke kans dat ze over een paar dagen al goed gewend is en niet meer zo bang reageert.

Veel plezier met jullie nieuwe huisgenootje!
Live your dreams (except that one about being eaten by a giant spider) :pdtpauk:
Michos
Kitten
Berichten: 7
Lid geworden op: 15 aug 2007 15:27

Bericht door Michos »

Dan wachten we rustig af :-) De poes ligt vaak in de gang en als je er dan langs wilt, dan begint ze te blazen.

Net ook vreemd, springt ze op mijn bureau (tijdens dit bericht tikken) en kijkt ze me aan en begint ze te blazen. Erg vreemd.
Michos
Kitten
Berichten: 7
Lid geworden op: 15 aug 2007 15:27

Bericht door Michos »

Nog even aanvullend, ik heb meer het idee dat de poes ons probeert uit te dagen met haar geblaas en gegrom. Soort van puber gedrag. Als ik met mijn handen klap of even kort iets zeg dan houd ze er ook mee op.
Gebruikersavatar
Sandra W
Tijger
Tijger
Berichten: 2500
Lid geworden op: 22 mei 2006 08:37

Bericht door Sandra W »

Persoonlijk denk ik dat je kat veel te bang is om je nu uit te dagen (als katten dat al doen, dat is toch meer menselijk gedrag). Ze blaast waarschijnlijk naar je uit verdediging omdat je te dicht in de buurt komt. Dit gaat vanzelf over met geduld, liefde en aandacht.

Daarom kun je beter lief tegen haar praten en je hand aanbieden dan in je handen te klappen en kort iets zeggen. Daar maak je haar angst juist erger mee, want je straft haar door haar te laten schrikken. Het is dus beter om haar nu juist uitgebreid op haar gemak te stellen en haar verder met rust te laten zodat ze goed kan gaan wennen. Na een tijdje als ze wat minder bang is kun je haar proberen te gaan aaien. Maar maak je geen zorgen, dit komt wel goed :-).

groeten,
Sandra
Michos
Kitten
Berichten: 7
Lid geworden op: 15 aug 2007 15:27

Bericht door Michos »

Ik heb vanochtend geprobeerd met mijn hand naar haar toe te gaan. Eerst liet ze het toe en daarna kreeg ik een haal. Het begin is er :-)

Wat wel een beetje vervelend is, is dat ze boven aan de trap gaat staan en als je dan naar boven loopt, dan begint ze te blazen. We proberen het een beetje te negeren, maar het is wat lastig om er omheen te gaan.

De poes is trouwens een kruizing tussen een normale poes en een Noorse boskat.
Gebruikersavatar
Lotte
Cheetah
Cheetah
Berichten: 959
Lid geworden op: 17 jun 2005 14:11
Locatie: Leeuwarden
Contacteer:

Bericht door Lotte »

probeer het inderdaad een beetje te negeren.
Negatief gedrag zo min mogelijk aandacht geven en positief gedrag proberen te belonen.

je hebt haar overgenomen he, hoe was haar gedrag daar?
Als niemand je begrijpt, ben je tenminste geen simpele ziel
Wat gij niet wil dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Gebruikersavatar
Miranda
Panter
Panter
Berichten: 566
Lid geworden op: 25 mei 2003 21:22
Locatie: Oosterwolde

Bericht door Miranda »

Ik heb sterk het gevoel dat ze op haar vorige adres niet zo lief behandeld is. Naar mijn idee heeft ze niet de beste ervaringen met mensen gehad.

Nu moeten jullie maar laten zien hoe lief mensen kunnen zijn, dan wil ik wedden dat ze binnen de kortste keren went aan jullie.

Succes en veel plezier met haar!
Michos
Kitten
Berichten: 7
Lid geworden op: 15 aug 2007 15:27

Bericht door Michos »

Toen we haar kwamen halen dook ze weg. Alsof ze wist dat ze weg moest. Maar voor de rest deed ze wel normaal.

Ze speelt bij ons thuis wel. Met z'on stokje waar een nep vogeltje aanhangt. Ik kan haar daar echt uren mee bezig houden (maar zelf heb ik het na 10 minuten wel weer gehad).
Ze verstopt zich trouwens ook. Het liefst onder ons bed omdat wij daar niet zo makkelijk bij kunnen. Maar ze blijft niet lang verstopt, meestal komt ze na een half uur weer verkennen.
Michos
Kitten
Berichten: 7
Lid geworden op: 15 aug 2007 15:27

Bericht door Michos »

Nog te aanvulling: De vorige baasjes waren niet veel thuis en konden haar niet veel aandacht schenken. Misschien verklaart dat ook al weer een hoop.
Gebruikersavatar
Boomer
Jaguar
Jaguar
Berichten: 703
Lid geworden op: 26 jul 2007 17:12
Locatie: papendrecht

Bericht door Boomer »

Ik denk ook dat ze door negatieve ervaringen met mensen het vertrouwen kwijt is geraakt. Met heel veel geduld en liefde zal dit echt wel terug komen. En zal ze een hele lieve kat worden ;-)
De nieuwe omgeving, geurtjes , mensen , regeltjes enz zal ook nog indruk maken op haar.
Geef haar af en toe een brokje/ snoepje uit je hand , dan zal ze snel weten dat handen niet eng zijn.

Heel veel succes met haar !!
Dieren zijn oprecht en liegen niet !
Michos
Kitten
Berichten: 7
Lid geworden op: 15 aug 2007 15:27

Bericht door Michos »

Snoepjes uit de hand eten wilt ze nog niet. Maar wie weet komt dat nog wel.
R.Knuvelder
Huiskat
Huiskat
Berichten: 22
Lid geworden op: 28 mei 2007 23:35

Bericht door R.Knuvelder »

Hallo Michos ik hoop dat je poes alle narigheden van het vorige adres snel vergeet maar dat heeft geduld nodig. Ik ben met de reacties eens met veel liefde en aandacht bereik je het meeste. Ik wens je er heel veel sterkte ermee
Gebruikersavatar
freija
Poema
Poema
Berichten: 334
Lid geworden op: 14 apr 2004 15:23
Locatie: lokeren
Contacteer:

Bericht door freija »

hey,

ik heb zelf ook een heeeeeel schuchter poesje in huis gehaald, bijna 2 jaar geleden.
Ik wil je als aanvulling op alles wat hier al gezegd geweest is nog vertellen dat je écht de moed niet mag verliezen hoor. Ons meisje kwam van een uitgezet kruisingsnestje (barbaar van een fokker die de niet raszuivere kittens gewoon aan de deur gezet had :evil: ) Haar broertje was vrijwel meteen een hyper knuffelkater, maar zij is eigenlijk pas de laatste maanden écht losgekomen. Dus het heeft bija anderhalf jaar geduurt maar nu hebben we na veeeeeeeeeeel geduld, veeeeeeeel liefde en eindeloos van voor af aan opnieuw beginnen een heerlijke knuffelmie die zélfs spontaan op schoot komt!
Ow een gouden tip, een plake kippenwit in hele kleine stukjes, stukje voor stukje opvoeren en ondertussen lieve brabbelwoordjes en streeltjes geven aan je poes.

veel succes ermee! maar vooral, veel plezier!
How come people with a lot of money but no cats are still called rich?
helga
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 04 dec 2007 08:17

blazen grommen angstig

Bericht door helga »

Hallo,

Graag zou ik jullie iets voorleggen. Ik heb sinds 4 jaar een poes Sprinter. Heel mooi! maar ook vanaf het begin heel moeilijk. Erg op zichzelf ( was oog enige in een nest) wil maar zo af en toe aangehaald worden. Protesteerd tegen oppakken en blaast en gromt en loopt achter haar staart aan op de raarste momenten. Ze kan ook erg onrustig zijn. Wil van boven naar beneden op het balkon maar durft de laatste tijd niet maar naar buiten (behalve op het balkon). Op zich ben ik nu gewend geraakt aan dit gedrag en blijf haar altijd lief bejegenen. Toch maak ik me een beetje zorgen. Doet jullie dit ergens aan denken? Mijn verhaal lijkt wel een beetje op andere verhalen met het grote verschil dat bij mijn Sprinter nooit een verandering in haar directe omgeving heeft plaatsgevonden.
Ik hoop graag iets van jullie te horen

groet Helga
Gesloten