Jong kitten, schuw

Voor vragen over katten die bang zijn van mensen, geluiden, andere dieren, etc.
Gesloten
Masereeuw

Jong kitten, schuw

Bericht door Masereeuw »

Hoi,

Wij hebben sinds kort een 2 tweede kitten in huis genomen.
Onze eerste kitten is een hele leuke poes//sociaal aanhalig maar een eigen willetje.
Onze tweede kat die we sinds een half jaar hebben is verschrikkelijk schuw en heel erg schrikkerig.
We hebben deze kitten al bij ons genomen met slapen en we proberen zoveel mogelijk aandact aan deze kitten te geven maar ze blijft heel erg schuw.
Met de andere kat gaat het heel goed , ze spelen heel erg leuk en kunnen nu al niet meer zonder elkaar maar helaas is vanaf het begin dat we ze hebben is ze heel erg schuw voor mensen

Heeft iemand een tip of een advies.

Groet,

Mark & Tirza
Gebruikersavatar
Loontje
Poema
Poema
Berichten: 393
Lid geworden op: 11 jun 2004 19:48
Locatie: Hoorn

Bericht door Loontje »

Hoi Mark en Tirza,

katten zijn allemaal verschillend. Ik heb hier 3 poezen rondlopen, waarvan er 1 ook heel erg schuw en schrikkerig is.

Ik denk dat jullie je er het beste bij neer kunnen leggen ;-)
Groetjes,
Ilona

En een dikke knuf van Lady, Lana, Rosie en Kyra :grin:
Gebruikersavatar
Kattenbella
Tijger
Tijger
Berichten: 3006
Lid geworden op: 13 jan 2003 18:32
Locatie: Groningen

Bericht door Kattenbella »

Ik denk ook dat je haar moet accepteren zoals ze is en niet teveel van haar moet vragen. De kans is groot dat ze vanzelf wel toenadering zoekt. Sommige katten zijn inderdaad van zichzelf wat afstandelijker.
"All they need are little black-bow ties and top hats. They might even tip you at feeding time, if you're lucky"
Gebruikersavatar
Sandra W
Tijger
Tijger
Berichten: 2500
Lid geworden op: 22 mei 2006 08:37

Bericht door Sandra W »

Dat klopt, het karakter van een katje verander je niet zo snel er er zijn dus schuwe en minder schuwe katten. Toch kom je met veel liefde en aandacht vaak nog een heel eind, vooral als ze nog jong zijn. Als ze je eenmaal gaan vertrouwen kunnen ze een heel stuk bijtrekken. Veel geduld dus en verder veel met ze spelen, aaien (als dat mogelijk is), lokken met je stem en soms met iets lekkers. Het belangrijkste is dat je ze niet forceert en niet achter ze aanloopt.

Als ze schuw blijft dan kun je dat inderdaad maar het beste proberen te accepteren (dat is moeilijk, ik weet er alles van want ik heb ook een bange poes) en proberen blij te zijn dat ze het gelukkig wel heel goed met de andere kat kan vinden.

groetjes,
Sandra
Gebruikersavatar
Shaz
Tijger
Tijger
Berichten: 1265
Lid geworden op: 10 jan 2003 18:56

Bericht door Shaz »

Ik weet helaas uit ervaring dat je daar weinig aan kan doen. Hoe meer je het gaat lopen pushen hoe meer zo'n kat zich terug trekt.
Wij hebben ook een kat die heel schuw is, hij komt wel graag bij ons knuffelen maar dan wel op zijn iniatief. Als er mensen over de vloer zijn dan laat hij zich niet zien, of ze er nu een uur, een dag of een paar dagen zijn. We hebben al geprobeerd om anderen tegen hem te laten kletsen en hem wat te eten te laten geven maar hij is op dat moment veel te gespannen en reageert daar niet op.
groetjes Sharon
Gebruikersavatar
lianne
Poema
Poema
Berichten: 259
Lid geworden op: 26 dec 2005 19:32
Locatie: E- l Town Brabant

Bericht door lianne »

Guusje hier hetzelfde verhaal. Wanneer er vreemde komen zie je hem niet.
Vergeleken bij het begin is hij heel erg bijgetrokken. Wij hebben hem gewoon zijn gangetje laten gaan veel spelen en veel tegen hem praten.
Nu heeft hij regelmatig een knuffelbui en behalve zijn grote held krijgen wij ook regelmatig knuffels :grin:
Nu wachten we nog dat hij op schoot komt.

Geduld is hier het toverwoord. En ieder kat heeft natuurlijk een eigen karakter.
Succes
Als je de mensen leert kennen, dan ga je van de dieren houden.
Gebruikersavatar
Kattenbella
Tijger
Tijger
Berichten: 3006
Lid geworden op: 13 jan 2003 18:32
Locatie: Groningen

Bericht door Kattenbella »

Gewoon lwkkwr in hun waarde laten deze katten, dan krijg je zoveel terug. Ze zijn eigen hun natuurlijke zelf ;-)
"All they need are little black-bow ties and top hats. They might even tip you at feeding time, if you're lucky"
Gebruikersavatar
pini
Lynx
Lynx
Berichten: 115
Lid geworden op: 01 sep 2003 17:07
Locatie: zeeland

Bericht door pini »

Ik heb ook een kat gehad die ontzettend schuw was. Pini was haar naam.
Toen ik haar kreeg was ze drie maanden en schrok al van een schaduw bij wijze van spreken.

In het begin gaf ik haar eten en bleef zitten zonder me te bewegen en ging op een gegeven moment weg.
Een poosje later ging ik haar aaien tijdens het eten zonder haar aan te kijken.
Later tijdens het eten zachtjes praten en aaien.
Nog later zij eten en ik het uit mijn hand voeren.
Nog veel later spelen door brokjes te gooien en zij er achter aan.
Enz. Enz.
Pini hield van eten en vond veel goed als ze kon eten. Ze kreeg over de hele dag haar portie.
Zo heb ik haar vertrouwen gewonnen.

Ze is een hele lieve kat geworden die stapel gek was op mij en ik op haar.
Geduld is de hoofdzaak en niks dwingen.
Pini was gedumpt op een boerderij en heeft het eerste deel van haar levendje nauwelijks mensen gezien.
Groetjes Gerda
Gesloten