Mauwen om eten

Voor vragen over katten die plotseling veel miauwen, 's nachts miauwen of miauwen om schijnbaar onverklaarbare redenen.
Gebruikersavatar
Brenda And The Cats
Huiskat
Huiskat
Berichten: 93
Lid geworden op: 21 sep 2004 21:17
Locatie: Utrecht

Bericht door Brenda And The Cats »

Marije schreef:Ik geef onze poezen altijd direct eten zodra ik opsta en zodra ik thuis kom. 's Ochtend mogen ze daarna naar buiten en 's avonds moeten ze daarna binnen blijven. Dit werkt prima, met als enige nadeel dat ze in het weekend beginnen te zeuren rond de tijd dat ik normaal opsta. Maar dat is niet meer dan logisch vind ik. Dus dan ga ik er meestal even gauw uit om te voeren, bandjes om te doen en het luikje open te zetten. Of ik duw mijn vriend uit bed. ;-)

Mijn ouders doen het precies zo en ook daar geen zeurende katten. Misschien helpt het bij jullie ook als je alleen voert op hele vaste tijdstippen?
Ik geef ze nu 's avonds wat later eten, ipv zes uur om half tien, en in de ochtend om half acht ipv als ik opsta.
Ik hoop echt dat ze er wat aan gaan wennen, want dit is helemaal niks zo.
Maar ja, ze zijn verder zoooooo lief, ik wil ze ook niet meer kwijt! :???:
Brenda, Diesel & Roxy

**Fotoboek is online, Diesel & Roxy's Place**
Gebruikersavatar
Cathy
Huiskat
Huiskat
Berichten: 46
Lid geworden op: 22 jun 2005 17:19
Locatie: Moorsele West-Vlaanderen Belgie

Bericht door Cathy »

Volgens mij kan een kat wel wennen aan vaste gewoontes.
Als mijn vriend om 4 uur s'morens opstaat om te gaan werken zeuren de poezen niet om eten.
Sta ik op dan laten ze me niet met rust tot ze bediend zijn ,sta ongeveer elke dag hetzelfde uur op (7u30)
S'avonds kijk ik naar mijn favoriete soap (neighbours) en als ze de eindtune horen om 18 uur lopen ze naar de keuken om hun eten te krijgen.
Het gebeurd wel eens dat er katten afwezig zijn :roll: en die krijgen dan hun portie bij binnenkomst ,de anderen staan natuurlijk ook weer te kijken en dat geeft soms discussies onderling :grin:
Vanaf 20 uur is het kattenluik gesloten en om 23 uur zijn ze allemaal binnen (soms niet maar dat gebeurd zelden) want s'nachts staan ze dan aan mijn raam te kloppen.
Cathy ,trotse mama van Harry,Droopy,Kayleigh,Aristo,Gismo (Dido+) Karel,Felix (Hanneke+) Maaike ,Titi en Siska.
Gebruikersavatar
Loontje
Poema
Poema
Berichten: 393
Lid geworden op: 11 jun 2004 19:48
Locatie: Hoorn

Bericht door Loontje »

Hier mauwen ze echt nooit meer om eten :shock:

Ook als we uitslapen in het weekend, ze mauwen niet. Als ik dan wakker word rennen ze wel keihard naar 'hun' kamer en staan ze zenuwachtig bij hun bakjes :lol:
Groetjes,
Ilona

En een dikke knuf van Lady, Lana, Rosie en Kyra :grin:
Gebruikersavatar
freija
Poema
Poema
Berichten: 334
Lid geworden op: 14 apr 2004 15:23
Locatie: lokeren
Contacteer:

Bericht door freija »

Pitou heeft ook een hele tijd een gevuld bakje, en dat geeft geen problemen. Ik heb wel al gemerkt dat ze meestal eet als we thuis zijn, als we overdag werken zijn eet ze (denk ik) nauwelijks, thuis van het werk aaitje en knuffel gekregen en ze gaat eten.

En als ze 's avonds binnenkomt gaat ze ook eten.
How come people with a lot of money but no cats are still called rich?
Gebruikersavatar
Brenda And The Cats
Huiskat
Huiskat
Berichten: 93
Lid geworden op: 21 sep 2004 21:17
Locatie: Utrecht

Bericht door Brenda And The Cats »

Kijk en dát zou ik nou ook wel willen.
Ik wil een geisoleerde kamer, geluidsdicht..
Nee hoor onzin, maar lastig is het wel...
Brenda, Diesel & Roxy

**Fotoboek is online, Diesel & Roxy's Place**
MissM
Huiskat
Huiskat
Berichten: 12
Lid geworden op: 05 sep 2005 20:42
Locatie: Heerlen

Bericht door MissM »

Tja, ik heb een soortgelijk probleem. Ik heb nu ruim een maand twee schatten van katers (gecastreerd, bijna 2 jaar oud) die bij hun vorige baasje continu brokjes hadden staan. Ze wegen allebei bijna 6 kilo, dus ze moeten eigenlijk afvallen. Maar, als ik ze 2x per dag de aanbevolen hoeveelheid brokjes geef (RC indoor trouwens), lijkt dat echt maar niet genoeg te zijn.

Vaak om 5 uur 's nachts begint de ellende al; dan maken ze me al wakker. Ze buiten de slaapkamer zetten heeft alleen tot gevolg dat ze aan de deur gaan krabbelen en er tegenop gaan springen. Laatst heb ik ze echt heel veel brokjes neer gezet voordat ik ging slapen en toen kon ik eindelijk tot een normaal uur slapen. Maar, de brokjes waren ook op, en dat was dus eigenlijk veel te veel voor ze! Zucht, dit kan echt zo niet doorgaan, 5 uur 's nachts is echt te vroeg. Heeft iemand nog ideeen? Ik kan dus niet gewoon brokjes laten staan, want ze eten echt alles op wat ik neer zet..

Groetjes, Miranda.
Gebruikersavatar
Lotte
Cheetah
Cheetah
Berichten: 959
Lid geworden op: 17 jun 2005 14:11
Locatie: Leeuwarden
Contacteer:

Bericht door Lotte »

En als je ze nu eerst een tijdje wat meer geeft en wat langzamer afbouwt?
Misschien is de honger dan wat minder en zeuren ze dan wat minder
Als niemand je begrijpt, ben je tenminste geen simpele ziel
Wat gij niet wil dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Gebruikersavatar
freija
Poema
Poema
Berichten: 334
Lid geworden op: 14 apr 2004 15:23
Locatie: lokeren
Contacteer:

Bericht door freija »

Zeuren of niet, ik zou volhouden. Uiteindelijk is het niet goed voor je kat om te zwaar te wegen. Laten zeuren dus. Steek de katten desnoods 's nachts in een andere ruimte als ze je uit je slaap houden, maar ga niet toegeven aan hun gezeur, dat hebben ze erg snel door vrees ik.

Als ze overdag zeuren om eten, probeer ze dan af te leiden met een speeltje ofzo. Voor 's avonds zou ik een vast ritueel inbouwen. Een snoepje voor het slapengaan en daar blijft het bij. Uiteindelijk "leren" ze dat ook.

Wij kunnen pitou gewoon "in bed" stoppen (haar plekje in de badkamer) als we willen gaan slapen. Ze is namelijk erg vroeg wakker en gaat zeuren omdat ze naar buiten wil, vooral in de zomer. We hebben een vast ritueel waarbij ze eerst nog wat geknuffeld wordt, een snoepje krijgt en dan naar bed. Werkt prima. ;-)
How come people with a lot of money but no cats are still called rich?
Gesloten