M'n poes mauwt om naar buiten te gaan

Voor vragen over katten die plotseling veel miauwen, 's nachts miauwen of miauwen om schijnbaar onverklaarbare redenen.
Gesloten
Gebruikersavatar
Stefanie
Huiskat
Huiskat
Berichten: 13
Lid geworden op: 13 feb 2005 14:45
Locatie: Brugge

M'n poes mauwt om naar buiten te gaan

Bericht door Stefanie »

Hallo mensen,

Ik heb een hardnekkig probleem. Wij wonen in een groot appartement en hebben 3 lieve poezen. Onze 2de poes Pierke hebben we opgehaald in een asiel toen ze ongeveer 6 maanden was. Onze andere poezen hebben we bij ons sinds ze heel klein waren. Het probleem met Pierke is, dat ze volgens mij naar buiten wil, maar dan kan bij ons niet!
Elke morgen als ik naar beneden kom hoor ik ze al miauwen! Dan zit ze bovenop een tafeltje die uitkijkt op ons terras. Dan zit ze me hartverscheurend aan te kijken en dan terug naar buiten te kijken terwijl ze klaaglijk miauwt. Ik vind dit zoo triest! Het asiel wist niks over haar te vertellen of ze al dan niet buiten geweest is. Maar ik heb al verschillende keren gelezen dat katten er zowiezo aan wennen dat ze binnen moeten blijven? Ik laat ze af en toe wel eens op ons terras, maar dan moet ik ze goed in de gaten houden dat ze er niet afspringt! Want ze zoekt precies om te kunnen ontsnappen! Onze andere poezen hebben dit probleem helemaal niet. Zij kijken gewoon n beetje naar buiten, maar Pierke miauwt en miauwt maar. Kan ik dit afleren? Of oplossen? Ik vind het zo zielig.
Gebruikersavatar
Iet
Huiskat
Huiskat
Berichten: 79
Lid geworden op: 21 apr 2004 21:01
Locatie: Wijchen

Bericht door Iet »

Misschien kun je ze aanleren om aan een lijntje af en toe naar buiten te gaan als je er zelf bij kunt zijn? Bij ons is dat echt een succes, al zijn onze katten ook nooit gewend om anders naar buiten te gaan hoor.
Of misschien een katte ren maken met een luikje? Over beide is hier op de kattensite nog wel een topic te vinden.....
My cat isn't spoiled, I'm just well trained.
Gebruikersavatar
alma
Lynx
Lynx
Berichten: 125
Lid geworden op: 01 dec 2004 21:14
Locatie: Heerlen

Bericht door alma »

Is het niet mogelijk om het terras met gaas dicht te maken zodat ze wel naar buiten kunnen, maar niet weg kunnen lopen.???
Een poes die gewent is om naar buiten te gaan zal daar zeker om
blijven vragen.
Alma
De poezen,Ashley,Shanna,Pearley,Zenith,
Cosmo en Griffin en Landseer E.C.T. Caya
Gebruikersavatar
Stefanie
Huiskat
Huiskat
Berichten: 13
Lid geworden op: 13 feb 2005 14:45
Locatie: Brugge

Bericht door Stefanie »

Alvast bedankt voor de tips! Wij verhuizen binnenkort en ik ga dat gaas dan toch toepassen. Het lijkt me geweldig dat ze buiten kan en gerust te kunnen zijn dat ze niet kan ontsnappen!
Het zijn toch allemaal Majesteiten hé
Carol
Poema
Poema
Berichten: 244
Lid geworden op: 26 apr 2003 21:15
Locatie: Heerenveen

Bericht door Carol »

Ik ben ervan overtuigd dat het naar buiten gaan/buiten zijn bij sommige katten in de genen zit en dat ze je dit inderdaad vragen door klaaglijk te miauwen en/of de boel binnen af te breken.
Hopelijk kun je als je straks verhuisd bent een soort ren maken dat ze toch van de buitenlucht kan snuiven en dat hoop ik dat dat voldoende voor haar is.
Gebruikersavatar
Angie
Lynx
Lynx
Berichten: 176
Lid geworden op: 18 sep 2003 21:39
Locatie: Oost-Vlaanderen (België)

Bericht door Angie »

Ik dacht ook meteen aan een ren. het is zo gemakkelijk en er kan niets met ze gebeuren (als de ren goed gemaakt is natuurlijk :lol:)

Er is ook een topic over gemaakt, over rennen. Kan je heel veel tips op vinden ;-). Gewoon bovenaan de pagina bij 'zoeken' klikken en dan vind je wel wat.

Veel succes in elk geval!
Groetjes Angie ;-)
Piekeren neemt zorgen voor morgen niet weg, het neemt alleen je krachten weg v vandaag.
Gebruikersavatar
Het sprankelende bosbesje
Huiskat
Huiskat
Berichten: 61
Lid geworden op: 23 feb 2003 16:55
Locatie: Driebergen

Bericht door Het sprankelende bosbesje »

Het klaaglijk gemauw komt me bekend in de oren. Als katten naar buiten willen, en niet meteen kunnen, laten ze dat wel weten. Niet elke kat hoeft de natuur in, maar als ze 't willen, moet je 't proberen te geven. Een stuk gaas, ren of wat voor een bescherming is een goed plan. Ik ben benieuwd wat je er van gaat maken en of de mauwconcerten minderen.

Salu,

Paul
"Wat is jouw beroeping?", vroeg ze zachtjes, om de rest niet te storen.
Gebruikersavatar
Gusta
Huiskat
Huiskat
Berichten: 17
Lid geworden op: 04 jan 2005 12:46
Locatie: Rijen

Bericht door Gusta »

Ze kunnen hier ook altijd zo zielig doen als ze niet naar buiten mogen.
Eind vorige week hadden we een ander probleem. Onze achterdeur kon niet meer open, het slot was kapot en kon niet meer open.
Nu komt Miep wel vaker via de voordeur naar binnen, dus die vond het geen probleem, maar Minoes snapte er helemaal niets van en wilde absoluut niet via de voordeur naar buiten. :???: Nou dat heb ik geweten hoor. Het duurde twee dagen en dat zijn hele lange dagen met een mauwende poes. :roll:

Haar toch een paar keer buiten gezet. En jawel als ze binnen wilde stond ze aan de achterdeur. Ik weer via buiten haar naar de voordeur lokken.

Gelukkig is het probleem nu opgelost. We kunnen weer langs de achterdeur.
Groetjes Gusta
Gesloten