Slapeloze nachten

Voor vragen over katten die plotseling veel miauwen, 's nachts miauwen of miauwen om schijnbaar onverklaarbare redenen.
Gebruikersavatar
eveline1982
Tijger
Tijger
Berichten: 2043
Lid geworden op: 16 okt 2012 19:50
Locatie: Alkmaar

Re: Slapeloze nachten

Bericht door eveline1982 »

Hahaha klopt Leroytb had er op gereageerd over het nekvel pakken ;)
The Lovers of my life, Banjer, Beer, Minoes (katjes) Diego, Jimmie (hondjes) Django, Rodney, Co en Moos (ratjes)
Gebruikersavatar
Ms Maaike
Tijger
Tijger
Berichten: 1611
Lid geworden op: 25 okt 2012 13:17

Re: Slapeloze nachten

Bericht door Ms Maaike »

Ik denk dat je wel een bek in het nekvel kan nabootsen, maar ik zou m'n katten nooit aan het nekvel van de grond tillen. Daar zijn ze simpelweg veel te zwaar voor.
Met diervriendelijke groeten,
Maaike

Klik hier voor het fotoalbum van Mickey* (26-02-1999, 04-11-2014), Pippi (15-03-2011) en Tommy (11-02-2013).
Anne87

Re: Slapeloze nachten

Bericht door Anne87 »

Oh ja brrr.. Dat durf ik inderdaad ook niet. Ben bang dat het scheurt.
Nu moet ik wel zeggen dat ik mijn konijnen vroeger ook niet in hun nekvel pakte omdat ik bang was ze pijn te doen, terwijl ik heb gehoord dat het bij konijnen wel echt kan.
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6803
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Slapeloze nachten

Bericht door Dinky »

Heb onze konijnen vroeger ook inderdaad aan het nekvel opgetild maar dan wel gelijk daarna ondersteunen zodat het gewicht niet aan het nekvel hing ;) Was de makkelijkste manier wanneer we ze moesten vangen in de tuin voor de nacht, anders krijg je geen grip en lopen ze net zo hard weer weg. Later sprongen de konijnen meestal zelf de kooi weer in wanneer we snoepjes in het voerbakje deden :)

Misschien dat het bij katten net zo is? Om grip te krijgen nekvel vastpakken maar optillen met ondersteuning aan de onderkant?
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
Ms Maaike
Tijger
Tijger
Berichten: 1611
Lid geworden op: 25 okt 2012 13:17

Re: Slapeloze nachten

Bericht door Ms Maaike »

Mja, ik zou het bij katten niet doen als er geen reden voor is. Katten zijn ontzettend gevoelig daar en voor hen aangeeft dat er een serieuze reden is als je ze daar vast pakt (wellicht dreigt er gevaar bijvoorbeeld). Dat heeft een behoorlijke impact op hun gedrag. Bij mijn konijn deed ik het ook enkel als hij in paniek was (hij schrok wel eens van een kat in de tuin), en daar werd hij kalm van.

Bij diergeneeskunde heb ik echter ook geleerd om konijnen op die manier op te pakken (zoals Mirjam beschrijft). Zelfde geldt voor het katten 'fixeren'; dat wil zeggen dat je ervoor zorgt dat ze je geen schade kunnen toebrengen en dat ze toch nergens naartoe kunnen. In feite gebruikt men het nekvel bij veel dieren én om grip te krijgen, én om gebruik te maken van het instinct dat erachter steekt.
Met diervriendelijke groeten,
Maaike

Klik hier voor het fotoalbum van Mickey* (26-02-1999, 04-11-2014), Pippi (15-03-2011) en Tommy (11-02-2013).
Anne87

Re: Slapeloze nachten

Bericht door Anne87 »

Ik werkte vroeger (toen ik 11 was) als vrijwilliger op de kinderboerderij. Hokken schoonmaken en voeren enzo. Daar was ook een konijntje met maar één oor. Zijn baasje had hem aan zijn oren(!) opgetild. Tja, die konden het gewicht natuurlijk niet dragen, dus uiteindelijk was er één oortje helemaal afgescheurd, en het andere oortje kon nog gered worden. :(
Het nekvel optillen vind ik eng, ben toch bang dat dat mis gaat bij konijnen. Ik schoof altijd één hand onder hun borst vanaf de zijkant, en één hand onder hun onderbuik (tussen onderbuik en achterpoten). Op die manier konden ze zich niet met hun achterpoten afzetten om weg te springen. Daarna tegen je lichaam aanklemmen, zodat ze niet kunnen vallen, en alles ging prima. Maar inderdaad, met ondersteuning kun je ze aan hun nekvel tillen.
Gebruikersavatar
Ms Maaike
Tijger
Tijger
Berichten: 1611
Lid geworden op: 25 okt 2012 13:17

Re: Slapeloze nachten

Bericht door Ms Maaike »

Konijnen optillen aan de oren is echt een middeleeuwse gedachte... Mijn opa fokte vroeger konijnen en hij vond het echt misdadig wanneer hij zag dat ze aan hun oren werden opgetild. Hij werd vaak uitgelachen om zijn 'gevoel' voor dieren. Maar vroeger gebeurde het dus veel vaker.
Met diervriendelijke groeten,
Maaike

Klik hier voor het fotoalbum van Mickey* (26-02-1999, 04-11-2014), Pippi (15-03-2011) en Tommy (11-02-2013).
Gebruikersavatar
eveline1982
Tijger
Tijger
Berichten: 2043
Lid geworden op: 16 okt 2012 19:50
Locatie: Alkmaar

Re: Slapeloze nachten

Bericht door eveline1982 »

Och wat akelig aan de oren brrr. Ons konijn was gelukkig erg tam en kon je normaal oppakken. Ik pak alleen verwilderde hele jonge kittens (tot 6 weken) in de nekvel op als ik ze tam wil maken. Dit omdat het voor hen nog erg natuurlijk aanvoelt en ze vaak een geborgen gevoel houd. Als ze dan op schoot zitten hou ik er nog een hele lichte druk op en dan voel je ze vaak helemaal inzakken van ontspanning :) . Maar zou het niet iedereen aan raden om te doen, je kan snel te veel of te weinig vel pakken en ze pijn doen of schade aanrichten. En een moederpoes pakt nooit haar jongen in de nek van de grond om ze te corrigeren!!! Wat kittens en zelfs volwassen katten wel vaak heel erg fijn vinden is een lichte massage in de nek, maar weinig tot geen druk uitoefenen. Als de kittens soms een beetje doorslaan in hun spel pak ik zachtjes hun nekvelletje en oefen hele lichte druk uit. 9 van de 10 keer liggen ze binnen een paar minuten heerlijk ontspannen te slapen ;)
The Lovers of my life, Banjer, Beer, Minoes (katjes) Diego, Jimmie (hondjes) Django, Rodney, Co en Moos (ratjes)
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9309
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Slapeloze nachten

Bericht door castratenkoor »

Je kunt een kat best corrigeren aan het nekvel. Door eraan zacht vast te houden, maar nooit eraan optillen. Ik dwing Rik wel eens zo los te laten, als hij me grijpt. meest is hij vreselijk lief en aanhankelijk en geeft kopjes in mijn gezicht.
Maar er blijft iets "wilds" in hem zitten. Dan grijp hij opeens mijn achterhoofd, of een arm.
Dan dwing ik hem zachtjes me los te laten door zijn nekvel vast te houden.
Uiteraard nooit optillen.
Daarna slijmt hij weer gewoon door de mafkees. Af en toe gaat gewoon de knop even om (auauauwww).
6-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolle**
Teun '09 Rik+Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
LeroyTB
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 04 feb 2013 15:39

Re: Slapeloze nachten

Bericht door LeroyTB »

Dat is dus precies wat ik bedoel Castratenkoor. Ik opper ook absoluut niet dat je je kat moet optillen in zijn nekvel alsof het een handtasje is. Maar op het moment dat je wéét hoe je je poezenbeest in zijn nekvel dmv van je duim, wijsvinger en middelvinger kan corrigeren is dat de meest natuurlijke manier. Wilde katten corrigeren elkaars gedrag namelijk ook door middel van het bijten en sleuren net om de grote spieren in de nek. Daar is ook niets ''engs'' aan, mits je je volwassen kat niet met drie vingers optilt. Deze drukpunten gebruiken en hem bijvoorbeeld met je vingers in zijn nek op zijn zij dwingen is een prima manier om te laten zien dat jij het niet eens bent met zijn gedrag. Kan een leuke krachtmeting uit voort komen, en het is vooral grappig om te zien hoe de kat daarna ''accepteert'' dat ie overtroeft is. Dat schuldbewuste koppie moet ik elke keer weer om lachen.
hanneke27
Huiskat
Huiskat
Berichten: 29
Lid geworden op: 10 dec 2013 20:32

Re: Slapeloze nachten

Bericht door hanneke27 »

Ik heb ook slapeloze nacht de kater heb ik nu twee weken en hij begint me elke morgen om vijf uur te roepen blijft miauwen...ik heb hem al eten gegeven om half zeven maar hij blijft vanaf vijf uur komen en dan doe ik vaak de deur open van de slaapkamer til hem op bed en ga weer slapen..hij blijft dan tien min liggen en gaat dan weer naar beneden...dan half uur later zelfde liedje.. Woensdag deed hij het niet ik had hem din avond laat nog eten gegeven dus ik dacht hij heb al zovroeg honger....maar vanmorgen gaf ik hem eten om vijf uur en hij ging niet eten..wilde seker aandacht...wat kan ik hieraan doen..negeren..of zijn er nog andere oplossingen..
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6803
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Slapeloze nachten

Bericht door Dinky »

Hoe oud is de kater en heeft hij een maatje om mee te spelen? Het kan heel goed vraag om aandacht zijn, helemaal wanneer hij alleen is ;-)
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
hanneke27
Huiskat
Huiskat
Berichten: 29
Lid geworden op: 10 dec 2013 20:32

Re: Slapeloze nachten

Bericht door hanneke27 »

Hij is 18mnd...en ik heb hem sinds twee weken. Hij zat bij de vorige eigenaar met nog andere katten maar volgens haar keer hij niet naar ze om en speelde al helemaal niet met ze.. Ik moet hem nog castreren.. Maar ja ik wil niet eigenlijk nog een kat nemen..las ook dat dat heel erg mis kan gaan..a
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6803
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Slapeloze nachten

Bericht door Dinky »

Juist verveling en alleen zijn gaat vaak mis. Misschien dat je in het asiel kan kijken en afspreken dat als het niet samen gaat je die van het asiel terug mag brengen (bij 'mijn' asiel in Zuidwolde was proeftijd van 6 weken).
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
Kattebeest
Tijger
Tijger
Berichten: 1070
Lid geworden op: 14 apr 2013 16:08
Locatie: Zuidoost Brabant

Re: Slapeloze nachten

Bericht door Kattebeest »

Hier een solo-kater die ik vanaf zijn vierde heb (achtergrond niet bekend). Toen hij pas in huis was - jong en gezond - deed hij dat ook. Hij begon hartstochtelijk te miauwen als hij vond dat ik moest opstaan. Hij had - en heeft - 24 uur per dag brokjes tot zijn beschikking. Dat was het dus niet. Denk dat hij naar buiten wilde want als ik van huis ben of slaap gaat het luikje dicht.

Heb zijn gedrag genegeerd. Dus: klaarwakker en doodstil in bed blijven liggen en zelfs mijn ogen niet geopend (had hij meteen door, ogen openen = wakker = nog meer miauwen). Na een tijdje hield hij ermee op. Maar slim en had meteen iets nieuws bedacht waar ik tot op de dag van vandaag mee kan leven: bovenop me neerploffen en blijven liggen (5 kilo...).
Nancy

Kasper, album van een senior
Voor nieuwe foto's van Kasper (1999) zie het album van Sifra en Pluis
Plaats reactie