Slapeloze nachten

Voor vragen over katten die plotseling veel miauwen, 's nachts miauwen of miauwen om schijnbaar onverklaarbare redenen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Sandra W
Tijger
Tijger
Berichten: 2500
Lid geworden op: 22 mei 2006 08:37

Bericht door Sandra W »

leonie78 schreef:Ik maak me zorgen over een van mijn kittens (nu zes maanden). Het beestje is niet van me af te slaan, erg aanhankelijk. Ze volgt me overal en dat is prima, maar de slaapkamer is verboden gebied. De laatste paar maanden accepteert ze dat niet en dat laat ze weten door aan de deur te krabbelen. Als ik niet reageer, volgt er een gebonk dat, met tussenpozen, uren kan aanhouden. Ik weet niet precies wat ze dan doet, maar ik denk dus dat ze haar koppie of lijfje tegen te deur aan werpt. Behalve dat dat heel storend is vraag ik me af of het niet heel slecht voor haar is. Aan het lawaai te horen gaat het toch met heel wat kracht gepaard. Straks krijgt ze nog een hersenschudding!
Dat gebonk lijkt me inderdaad niet goed voor haar! Misschien kun je een lekker plekje voor haar in de woonkamer maken of bij dit toch wel serieuze geval van koppigheid toch je hand over je hart strijken en haar in je slaapkamer laten (een kat op bed is erg gezellig ;-)).

groetjes,
Sandra
Gebruikersavatar
Sanne85
Kitten
Berichten: 5
Lid geworden op: 07 mar 2007 12:59
Locatie: Enschede

Bericht door Sanne85 »

Hee allemaal!

Ik ben nieuw hier op dit forum en zit met een dringende vraag. Mijn vriend en ik hebben sinds een weekje een rode kater Tommie van bijna twee jaar oud. Overdag gaat het heel erg goed, hij speelt lekker, eet goed en komt af en toe lekker kroelen :-) Top beest dus ;-) Alleen 's nachts houdt hij ons zo wakker! We hebben een appartement waar alles open is (via een wenteltrap ga je van de woonkamer naar de open slaapkamer). Alleen de hal (6m2) en de badkamer kunnen dicht. Tommie springt op ons bed, onder ons bed, miauwt als een gek, kortom wij kunnen niet slapen en willen hem eigenlijk echt niet bij ons in bed! Nu is het dus zo dat wij ons 1 persoons campingmatras naar de hal hebben gedaan, zodat wij tenminste kunnen slapen... Maar dit is absoluut verkeerd, toch?!! Mijn vraag daarom is; kunnen we Tommie in de hal laten slapen, als we hem de kattenbak, voer, speeltjes en zijn kleedje geven? Het zal wel wennen zijn omdat hij in z'n oude huis gewend was om overal (behalve op de slaapkamer) te komen

Groetjes!
Gebruikersavatar
claudia
Panter
Panter
Berichten: 452
Lid geworden op: 05 jul 2004 13:20
Locatie: Oldenzaal

Bericht door claudia »

Hoi Sanne, tuurlijk kun je Tommie op de hal laten slapen! Het is jullie eigen hal, toch? Als je er inderdaad maar voor zorgt dat hij water en een kattenbak heeft, dan moet het goedkomen.
Onze 3 katten slapen ook altijd op de overloop. Ze zijn het er niet mee eens hoor, dat ze niet op onze slaapkamer mogen, maar dat is dan pech voor hun! :-P
Gebruikersavatar
Sanne85
Kitten
Berichten: 5
Lid geworden op: 07 mar 2007 12:59
Locatie: Enschede

Bericht door Sanne85 »

Ja, Tommie heeft gister voor het eerst in de hal geslapen! Het ging eigenlijk heel goed, eerst alles (voer, kattenbak, lekker dekentje) verplaatst naar de gang en toen Tommie gelokt met een snoepje en speeltje. Even knuffelen, deur dicht, even miauwen en stil was onze Tom!
En wij even later ook...:-)
Gebruikersavatar
Mieuwp
Huiskat
Huiskat
Berichten: 16
Lid geworden op: 30 apr 2006 17:02

Bericht door Mieuwp »

Een iets minder vervelende variatie op het probleem: ik woon met mijn twee katten in een studio, op een verdieping met nog twee andere bewoners. Het is vrij gehorig, dus als 1 van mijn 'huisgenoten' vroeg naar zijn werk moet, worden de poezen wakker. En moet ik van Fay ook wakker worden. Geen gemiauw, geen gekrab, maar elke dag weer een nieuwe, spannende methode om mij rechtop in bed te laten zitten. Ik heb op harde wijze geleerd dat wijnglazen op tafel staan voor het slapen geen optie is (vier gesneuveld tot nu toe), dat DVDs leuk uit het kastje te trekken zijn (staat naast mijn hoofdeinde, dus reultaat verzekerd), en dat het erg leuk is om urenlang de rug van een tijdschrift met je pootje op te tillen en weer te laten vallen. En al dit om half zeven, elke ochtend, zeven dagen per week. De kamer catproof maken heeft geen zin, want mevrouw is slim genoeg om wel iets te bedenken, en ik wil ze ook niet in de keuken laten slapen, want die is 2x4 en staat al vrij vol. Ik heb het fenomeen uitslapen maar vervangen door 'nog een keer omdraaien nadat ik ze een ochtendsnack heb gegeven' en leef er maar mee. Slimme katten zijn zooooo leuk ;-)
Slaafje van Fay en Pippin, en eeuwig dankbaar voor mijn Lily.
Gebruikersavatar
banoentje
Lynx
Lynx
Berichten: 157
Lid geworden op: 24 jan 2007 12:32
Locatie: Kapellen (België)

Bericht door banoentje »

Hey mieuwp!

Ik zit hier ook met zo'n vroege vogel!
Kimba kwam mij vanmorgen al om vijf uur wakker maken! Ik had vandaag een werkdag van ruim tien uur, dus ik heb het de laatste uurtjes al moeilijk!
Hij komt gewoon aan de deur krabben en miauwt één keer. Hij probeert heel lief, want hij mauwt echt maar één keertje (zo van; 'ben je wakker') en druipt dan af. Vanmorgen kwam er nog een verontwaardigde mauw achter z'n eerste smeekbede omdat ik niet reageerde :lol:
Was wel grappig maar ondertussen ben ik wakker :-x
Ik denk dat ik hem vandaag lekker ga uitputten zodat hij morgen terug wat langer slaapt. Hij doet dit trouwens sinds het lichter wordt en de vogels s'morgens fluiten :???:
Iemand nog andere tips om Kimba te laten zwijgen s'morgens ?(hij mag s'nachts niet buiten).

Groetjes Kathy en Kimba
Erica
Huiskat
Huiskat
Berichten: 19
Lid geworden op: 29 feb 2004 15:21

Bericht door Erica »

Hele herkenbare situaties gelezen.
Nu mijn verhaal;
Quatro begint 's morgens zodra het licht is ook te mauwen. Nu dus rond half zes. Ze laat je dan ook niet met rust, wandelt over je heen enzo.
Je zou dan denken dat de naar buiten wil of wat wil eten. Maar als je dan vervolgens op staat (omdat de wekker zegt dat dat moet) dan wil ze niet eten maar wel naar buiten. Vervolgens is ze 20 minuten weg. En vervolgens slaapt ze tot de middag!

Ik heb al geprobeerd tegen haar te kletsen en te aaien. En fluisterend te zeggen dat het nog geen tijd is en ze moet gaan slapen. Dat werkt wel even, maar zodra je je omdraait begint het van voor af aan!

Suggesties? Ik heb er weinig zin aan om van de zomer om 4 uur 's morgens al wakker gemaakt te worden.
Gebruikersavatar
claudia
Panter
Panter
Berichten: 452
Lid geworden op: 05 jul 2004 13:20
Locatie: Oldenzaal

Bericht door claudia »

Ik denk dat Quatro gewoon haar behoefte moet doen, vooral omdat je zegt dat ze niet lang weg is. Heeft ze wel de beschikking over een kattenbak binnen?
Misschien is het een optie dat je een kattenluikje inbouwt, zodat Quatro zelf kan kiezen wanneer ze naar buiten gaat? :geenidee:
Erica
Huiskat
Huiskat
Berichten: 19
Lid geworden op: 29 feb 2004 15:21

Bericht door Erica »

Ja hoor er staan 2 kattenbakken binnen. Ik heb in totaal 4 katten, dus dat is wel nodig.
Een kattenluiktje vind ik geen idee, behalve dat mijn deur er niet uitziet, wil ik niet dat ze zelf kunnen bepalen wanneer ze eruit mogen. Dan ben ik bang dat ik mijn katers helemaal niet meer zie ;-)
Ik heb haar er ook wel eens uitgelaten om die tijd, maar dan moet ik er 20 minuten later zelf uit om haar weer binnen te laten, is ook niet bevorderlijk voor de slaap.

Het maffe is dat ze het altijd om de tijd doet dat het licht wordt. 's winters hoor je haar nooit want dan ben ik al weg voordat het licht wordt :-P
Gebruikersavatar
Miranda
Panter
Panter
Berichten: 566
Lid geworden op: 25 mei 2003 21:22
Locatie: Oosterwolde

Bericht door Miranda »

De slaapkamer verduisteren! 8-) ;-)
Mikey en Simba
Kitten
Berichten: 1
Lid geworden op: 22 sep 2007 10:20

Bericht door Mikey en Simba »

Hi,

Ook ik heb twee rode katers die mij 's nachts wakker houden. En ook hier heb ik de gebruikelijke dingen al geprobeerd. Wat ik alleen nog niet eerder heb gelezen is dat ik mijn katten al twee jaar heb en zij altijd buiten de slaapkamer moesten slapen (op een enkele keer na) en ik daar verder nooit last van heb gehad.

Maar sinds kort houden ze mij en mijn vriend de hele nacht wakker. Tenminste er is niet echt een lijn aan te trekken, soms beginnen ze 's nachts soms pas 's ochtends. En nu heb ik ze er zelfs op betrapt dat ze het doen als ik en mijn vriend niet in de slaapkamer zijn.

Bij me laten slapen is overigens geen optie want dan houden ze me wakker met van alles en nog wat...

Wij zijn nu zo ver dat we ze eigenlijk bij voorbaat al in de badkamer willen opsluiten, maar ja dat vind ik eigenlijk ook weer zo zielig. En daarnaast heb ik niet echt idee dat het alleen om aandacht is omdat ze er ook overdag tegenaan gaan staan terwijl we dan gewoon binnen bereik zijn.

Ik las trouwens ergens dat er katten zijn die de deur open kunnen maken, dat deden die van mij ook. Wij hebben toen de deurkruk omgedraaid zodat ze er niet meer aan kunnen hangen.

Groetjes
Stephanie
Gebruikersavatar
Mirre
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 12 okt 2007 13:57
Locatie: Breda

Bericht door Mirre »

Hey!

Wat een herrieschoppers toch.. Mijn katje houdt me ook geregeld uit mijn slaap, maar niet door te mauwen. Hij gaat aan mijn dekbed plukken! Ik heb een klein appartement en een open slaapkamer, dus hij kan in- en uitlopen wanneer hij wil. Vooral 's ochtends laat hij me dan ook niet met rust. Hij springt op mijn bed en gaat met zijn nageltjes aan mijn dekbed zitten plukken. Hier begint hij vaak rond 5u al mee en het lijkt steeds erger te worden.

Ik heb vannacht dan ook voor het eerst een plantenspuit gebruikt en daar schrok hij behoorlijk van. Hij vloog van mijn bed af, maar was 5 minuten later alweer terug.. Op zijn hoede.. Want hij ging gewoon verder met plukken en zodra ik bewoog dan ging hij er weer vandoor, maar was dan weer een moment later weer terug. Heb toen de plantenspuit echt in mijn hand genomen om ondertussen weer weg te dommelen, maar hij was me telkens te vlug af: schoot van mijn bed af voordat ik hem nat kon spuiten. Hij weet dus dondersgoed dat hij dat niet mag, maar weet niet goed hoe ik het hem af moet leren.. En waarom hij het überhaupt doet!

Vanmorgen was het helemaal erg. Hij ging zelfs onder mijn bed zitten en aan mijn matras hangen! Gek beest! Negeren vind ik ook niet zo'n prettig idee, omdat hij gewoon mijn dekbed kapot krabt, maar hoe leer ik het hem dan af? Ik zou graag weer eens door willen slapen..

Groetjes, Miriam
Fiepie
Huiskat
Huiskat
Berichten: 17
Lid geworden op: 08 dec 2006 21:54

Bericht door Fiepie »

Hoi allemaal,

Ik vroeg me af of iemand wat tips heeft voor me. Mijn poes is nu bijna anderhalf en is zeeeeer actief. ze kan niet naar buiten en is doof. 's nachts dendert ze door mijn woninkje. Soms sluit ik haar buiten de slaapkamer maar niet altijd. Als ik pech heb, dan gallopeert ze van het ene eind naar de keuken over de houten vloer. Ik ben een ding, maar mijn onderbuurman... ze miauwt er ook nog bij, is superondeugend, kortom: ik slaap nauwelijks. 's ochtends komt ze meestal al vroeg weer bij me miauwen. echt aanhankelijk is ze verder niet, maar wee me gebeente als ik wegga voor de nacht...
Ik geef haar nu 's avonds in plaats van ' ochtends wat extra eten, vis of wat vlees in de hoop dat ze met een volle maag gaat slapen, maar nee hoor.
Wat kan ik nu nog proberen?? Ik ben moe :(

alvast bedankt
inge
Gebruikersavatar
Sandra W
Tijger
Tijger
Berichten: 2500
Lid geworden op: 22 mei 2006 08:37

Bericht door Sandra W »

Ik vrees dat ze zich stierlijk verveeld, dus misschien is een kitten of speelse jonge kat erbij een idee? Dan kunnen ze lekker samenspelen en heb jij geen last meer van haar streken :-).

groeten,
Sandra
Fiepie
Huiskat
Huiskat
Berichten: 17
Lid geworden op: 08 dec 2006 21:54

Bericht door Fiepie »

hmmm... het antwoord dat ik niet wou :(
Ik heb nu al zulke problemen als ik meer dan een dag wegben omdat niemand voor haar kan zorgen... ik neem haar wel eens mee of breng haar bij mijn ma maar heb zelf geen auto dus dat is veel gedoe. Twee maakt dat alleen moeilijker...
Misschien dat ik een ander huis voor haar moet zoeken, waar ze meer ruimte heeft. Naar buiten kan toch niet, maar dan is dat misschien wat...
Inge
Plaats reactie