Pijn of verandering in gedrag?

Voor vragen over katten die plotseling veel miauwen, 's nachts miauwen of miauwen om schijnbaar onverklaarbare redenen.
Plaats reactie
Downique
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 01 jun 2023 21:42

Pijn of verandering in gedrag?

Bericht door Downique »

Hoi allemaal,

Ik heb een kwestie met mijn kat waar ik graag wat advies over zou willen hebben. Het gaat om een kater genaamd Ozzy, vorige maand 3 jaar geworden, een erg groot uitgevallen Europese korthaar (bijna 6 kg maar geen overgewicht).

Ozzy begon 1,5 maand geleden ander gedrag te vertonen. Het begon met 2 keer janken alsof hij pijn had, voor denk ik 30 seconden per keer. Toen hij daarna ook nog in zijn kattenbak ging liggen ben ik meteen naar de dierenarts gegaan. Het bleek een blaasonsteking. Hij moest voor een week metacam innemen. Het leek weer goed te gaan.

Nadat hij een halve week is gestopt met de metacam begon hij weer kort te janken. Mijn alarmbellen gingen weer af want Ozzy doet dit normaal nooit. Gelijk weer de dierenarts gebeld en ik moest even zijn gedrag monitoren. Aangezien ik mij best veel zorgen maakte ben ik weer langs de DA geweest. Verlenging metacam en het vermoeden was darmkrampjes aangezien hij reageerde op voelen aan de darm. Daar heeft hij pijnstilling voor gekregen. Na een week mocht hij stoppen. Maar wederom na een week gestopt te zijn met de metacam begon hij weer te janken en zat hij een keer erg lang op de bak. Terug naar de DA. Over gegaan op urinary en stress voedsel en toch weer metacam. Vermoeden was teruggekeerde blaasonsteking.

Nu na weer een week te zijn gestopt met de metacam moest Ozzy afgelopen maandag weer janken. De keren dat hij jankt is niet lang en niet op de bak. Het is misschien 30 seconden en daarna wordt hij erg aanhankelijk. Gelijk weer afspraak gemaakt bij de DA en Ozzy heeft een buikecho en urine onderzoek gehad. Dit zag er juist allemaal hartstikke goed uit. De dierenarts is ook zijn gewrichten nagelopen maar hier reageerde hij verder ook niet op. Advies: filmen als hij toch weer jankt. Echter als ik mijn telefoon pak is het al klaar en hij doet het misschien 1 keer in de week of 2 keer in de week.

Om het janken heen lijkt er niets aan de hand. Hij speelt graag met zijn vriendje Chester (maincoon kat), eet goed, drinkt goed, gaat goed naar de bak. Ik weet niet zo goed waar ik zijn pijn moet zoeken en dacht mogelijk herkent iemand deze situatie.

Op zulke momenten had ik toch zo graag gehad dat Ozzy gewoon kon praten. Ik wil niet dat Ozzy pijn heeft ;(

PS: Ozzy is een binnenkat
Gebruikersavatar
Asse-Poes
Tijger
Tijger
Berichten: 1623
Lid geworden op: 14 sep 2022 20:31
Locatie: Zwolle

Re: Pijn of verandering in gedrag?

Bericht door Asse-Poes »

Al 3x metacam?
En een vermoeden van blaasontsteking, maar is de urine van Ozzy dan nagekeken?

Ozzy jankt 1 of 2x per week.
Zit daar een patroon in? Op welke momenten jankt hij?
Groetjes van Marina, Bellow ♂ (2010) en Clea ♀ (2013)
Downique
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 01 jun 2023 21:42

Re: Pijn of verandering in gedrag?

Bericht door Downique »

Asse-Poes schreef: 02 jun 2023 16:24 Al 3x metacam?
En een vermoeden van blaasontsteking, maar is de urine van Ozzy dan nagekeken?

Ozzy jankt 1 of 2x per week.
Zit daar een patroon in? Op welke momenten jankt hij?
Hoi, Ozzy zijn urine is de eerste keer nagekeken en toen kwam er een blaasonsteking uit. De 2 keer daarna is het niet nagekeken. Gister is zijn urine wel weer nagekeken en alles zag er goed uit.

De meeste momenten dat hij begon te janken was op momenten dat hij lag te slapen en/of gewoon lekker lag te chillen zonder dat hij sliep. 2 keer begon hij te janken toen hij door het huis liep. En bij de eerste keer blaasonsteking was het wel 1 keer op de bak. Een heel vast patroon is het dus niet maar de meeste keren was vanuit een liggende positie.
Plaats reactie