Nieuwe eigenaar van eerste kitten

Voor vragen over katten die plotseling veel miauwen, 's nachts miauwen of miauwen om schijnbaar onverklaarbare redenen.
Remo
Huiskat
Huiskat
Berichten: 12
Lid geworden op: 31 okt 2022 15:16

Nieuwe eigenaar van eerste kitten

Bericht door Remo »

Hallo beste diervrienden eiegenaren,

Ik hoop dat die juiste adres is met mijn toelichting voor de situatie van mijn lieve kitten.

Vorige week heb ik mijn eerste nieuwe kitten gekocht van 9 weken oud (inmiddels). Al heel gauw constateerde ik verschillende factoren wat mij afgelopen dagen alleen maar tot zorgen heeft gebaard.

Hij is super energiek verkent stap voor stap elke nieuwe kamer snuift aan voorwerpen deuren en kasten etc. en is dol op spelen. Bij het verkennen van de verschillende kamers komt hij soms in hoeken waar het extra stoffig is en niest dan heel soms.

Wat onze grote zorgen maakt is dat hij miauwt tijdens het ontlasten (met persen). Wij ginger ervan uit dat hij ging miauwen tijdens het plassen en gingen naar de DA hiervoor (werd ook ontwormd)en uiteindelijk om zijn urine op te vangen. Maar dat lukte omdat hij in kattenbak zonder (zand/korrels) niets deed. Ook toen ik merkte dat hij niet meer ging miauwen tijdens plassen, heb ik zo stil laten liggen en de Da gebeld. Aantal uren later op die zelfde dag ging hij weer miauwen en met advies van de Da had ik de klep van de kattenbak weggehaald, zo kon ik zien dat hij tijdens het ontlasten ging miauwen. Het zag er goed uit, sigaret vorm en donker bruin kleur.

Momenteel sinds 2 geven geven wij royal canin kitten+moederpoes droogvoer en blikvoer van almo nature. Daarvoor gaven we whiskas en felix junior natvoer (maaltijdzakjes) en felix junior droogvoer. Verder drinkt hij niet zoveel hierdoor voeg ik 1-2 eetlepels per keer hij zijn natvoer krijgt (dagelijks 4x).
We hebben ook een waterfontein.

De kitten heeft een navelbreuk waar ik laten ben achtergekomen omdat dit mijn eerste kitten is heb ik ook geen “diepe” vragen gesteld aan de fokker. De kitten was de laatste kitten in zijn nest met zij ouders.

Kortom miauwt hij tijdens het ontlasten. Normaal poept hij 2 x perdag maar sinds de verandering van “mc donalds” voer naar vezelrijk kwaliteit voer poept hij 1x. Hij krijgt 56 gr droogvoer en halve blik natvloer van (80grm>40grm) en ongeeveer 30 gram gekookt gehakt.

Op internet staat namelijk ook dat bij verstoppingen of andere aandoeningen. Er bloed kan komen, geen eetlust meer heeft en niet zo energiek meer. Maar geen daarvan is zijn situatie het geval. Heeft iemand hiermee ervaring? Wil eigenlijk tweede bezoek aan de da vermijden ivm de kosten, hierdoor heb ik dus “kwaliteit voer” aangeschaft ook staat er een afspraak al ingepland over 1 week met zijn eerste vaccinatie en nagels knippen o.a.

Als iemand advies heeft laat het vooral weten.

P.s: dit is allemaal in 1 week gaande.
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6820
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Nieuwe eigenaar van eerste kitten

Bericht door Dinky »

Wat is het idee achter gekookt gehakt geven qua voeding?

Kan mij zo voorstellen dat hij zijn soortgenoten mist nu hij nog zo jong is en enige kat in huis. Een raskat verlaat pas met 12 weken het nest. Daarnaast hebben kittens enorm veel aan een speelmaatje. Die spelen en stoeien dan heel veel met elkaar.

Wat ik hier zie is dat de ander er steeds bij wordt geroepen op de kattenbak als de een zijn/haar behoefte doet. Ik ben er nog niet achter wat hier het idee erachter is maar wanneer de ander komt aandraven is de een op de bak weer stil. Ze doen dit ook beide bij elkaar.
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Remo
Huiskat
Huiskat
Berichten: 12
Lid geworden op: 31 okt 2022 15:16

Re: Nieuwe eigenaar van eerste kitten

Bericht door Remo »

Hallo bedankt voor de reactie,

Ervan uitgaande dat vers vlees altijd zeer goed is niet rauw natuurlijk, tis ter aanvulling met extra water zodat die ook nog vocht krijgt. De verkoper bij de dierenwinkel gaf aan dat 56 gr droogvoer + halve blik voldoende is maar hij heeft gewoon honger ook om zegmaar de 3 a 4 keer per dag natvoer te bieden naast de droogvoer leek dit een gezonde manier.

Hij miauwt wel bij het ontlasten zegmaar alsof hij moet persen.
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6820
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Nieuwe eigenaar van eerste kitten

Bericht door Dinky »

Droogvoer zou ik bij het kitten niet beperken, zeker niet als hij nog honger heeft.
Gekookt gehakt zou ik niet meer geven, dat voegt niets toe en trekt het menu alleen maar uit balans. Je kan wel vlees voeren maar dan wel compleet en niet alleen gehakt. Compleet is spiervlees, bot en orgaan in de juiste verhoudingen. Ook kan je kvv kopen wat spiervlees, bot en orgaan in juiste verhouding is en wat je juist rauw voert.

Wat betreft ondersteuning bij de ontlasting zou je kunnen kijken naar maltpasta.
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5567
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Nieuwe eigenaar van eerste kitten

Bericht door Anne »

Begrijp ik het goed dat dit jullie eerste kitten is en op het moment ook de enigste kat in huis?
Neem er dan zo snel mogelijk een 2e kitten bij
Onbegrijpelijk dat je fokker jullie hier niet op gewezen hebt :-(
https://poezensnuitjes.com/waarom-kittens-altijd-samen/

Je zou ook psyllium fibre kunnen proberen, dat helpt ook bij obstipatie


https://www.brekz.nl/gevoelige-maag-en-darmen-hond
Laatst gewijzigd door Anne op 31 okt 2022 18:52, 1 keer totaal gewijzigd.
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Remo
Huiskat
Huiskat
Berichten: 12
Lid geworden op: 31 okt 2022 15:16

Re: Nieuwe eigenaar van eerste kitten

Bericht door Remo »

Anne schreef: 31 okt 2022 18:47 Begrijp ik het goed dat dit jullie eerste kitten is en op het moment ook de enigste kat in huis?
Ja eerste kitten ooit en enige
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5567
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Nieuwe eigenaar van eerste kitten

Bericht door Anne »

Ik heb mijn post aangevuld met een linkje, lees deze maar door en dan begrijp je wel waarom het niet goed is om een kitten alleen te houden
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Remo
Huiskat
Huiskat
Berichten: 12
Lid geworden op: 31 okt 2022 15:16

Re: Nieuwe eigenaar van eerste kitten

Bericht door Remo »

Anne schreef: 31 okt 2022 18:47 Begrijp ik het goed dat dit jullie eerste kitten is en op het moment ook de enigste kat in huis?
Neem er dan zo snel mogelijk een 2e kitten bij
Onbegrijpelijk dat je fokker jullie hier niet op gewezen hebt :-(
https://poezensnuitjes.com/waarom-kittens-altijd-samen/

Je zou ook psyllium fibre kunnen proberen, dat helpt ook bij obstipatie


https://www.brekz.nl/gevoelige-maag-en-darmen-hond

Ja ben ook echt emotioneel moe omdat ik het zielig vind voor hem. De eigenaar zei helemaal niets, wel was het de laatste kitten die er was.

Hij heeft nu precies 24 uur niet gepoept 2 pogingen gedaan met miauwen en persen.
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5567
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Nieuwe eigenaar van eerste kitten

Bericht door Anne »

Ja kan me voorstellen dat dit vermoeiend is. De komst van zo'n kleine uk moet leuk en ontspannend zijn. Nu zit je gelijk met allerlei zorgen
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Remo
Huiskat
Huiskat
Berichten: 12
Lid geworden op: 31 okt 2022 15:16

Re: Nieuwe eigenaar van eerste kitten

Bericht door Remo »

Anne schreef: 31 okt 2022 18:58 Ja kan me voorstellen dat dit vermoeiend is. De komst van zo'n kleine uk moet leuk en ontspannend zijn. Nu zit je gelijk met allerlei zorgen
Dankje wel voor je begrip, heel erg gewaardeerd. Ik heb nu wat olijfolie toegevoegd in zijn natvoer en hopen dat het nog goed gaat komen. Anders morgen enige optie de Da weer. Kan me voorstellen dat als een kitten zon lange tijd niet kan poepen het meteen moet worden verholpen.

Voor 2e kitten heb ik geen tijd:( mensen die ik daadwerkelijk hebben ook 1 kat, maar ik snap heel goed waarom een tweede eigenlijk nodig is vooral zo jong. Wil hem terugbrengen maar lukt ook niet ben al zo gewend geraakt.
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5464
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Nieuwe eigenaar van eerste kitten

Bericht door nellebel »

Twee kittens is echt niet meer werk juist minder omdat ze elkaar hebben. Die fokker zegt niks omdat hij ben zijn kitten af wil. Dit is geen goede fokker want dan mocht dit kitten nog niet bij zijn moeder weg. En werd je veel beter begeleid. Je kunt de da vaak ook bellen voor advies. Soms is dat voldoende. Nu zou ik zeker wel langs gaan


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Remo
Huiskat
Huiskat
Berichten: 12
Lid geworden op: 31 okt 2022 15:16

Re: Nieuwe eigenaar van eerste kitten

Bericht door Remo »

nellebel schreef: 31 okt 2022 19:22 Twee kittens is echt niet meer werk juist minder omdat ze elkaar hebben. Die fokker zegt niks omdat hij ben zijn kitten af wil. Dit is geen goede fokker want dan mocht dit kitten nog niet bij zijn moeder weg. En werd je veel beter begeleid. Je kunt de da vaak ook bellen voor advies. Soms is dat voldoende. Nu zou ik zeker wel langs gaan


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Kan er iets ergs gebeuren tot de ochtend? Hij is energiek maar nog steeds 25 uur niet gepoept. Ik heb de droogvoer weggezet en natvoer met extra water neergezet. Heb spoed hulp gebeld, ze hebben aangegeven dat als hij nog actief is er geen sprake is van spoed en inde ochtend naar de da moeten gaan.
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7662
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Nieuwe eigenaar van eerste kitten

Bericht door Rik »

25 uur is nog niet erg. Er staat ik 3 dagen voor. Dan wordt het wel een probleem.

https://dierenziekenhuizen.nl/katten/or ... ij-de-kat/

Ik zou hem wel even in de gaten houden (maar ben zeker dat je dat al doet ;) ).
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Remo
Huiskat
Huiskat
Berichten: 12
Lid geworden op: 31 okt 2022 15:16

Re: Nieuwe eigenaar van eerste kitten

Bericht door Remo »

Rik schreef: 31 okt 2022 20:27 25 uur is nog niet erg. Er staat ik 3 dagen voor. Dan wordt het wel een probleem.

https://dierenziekenhuizen.nl/katten/or ... ij-de-kat/

Ik zou hem wel even in de gaten houden (maar ben zeker dat je dat al doet ;) ).
Die las ik ook ja maar daar staat kat en hij is nog een kleine kitten;(. En volgens die informatie heeft hij nierproblemen.

Ja doe ik zeker mijn moeder is nu gekomen en helpt om hem Zoveel mogelijk te laten bewegen, en ik intussen opzoeken wat ik kan doen.
Remo
Huiskat
Huiskat
Berichten: 12
Lid geworden op: 31 okt 2022 15:16

Re: Nieuwe eigenaar van eerste kitten

Bericht door Remo »

Oke update 20:40 heeft hij een lange sigaret vorm boodschap achtergelaten. Hij heeft wel 5xgemiauwd echt met moeite.
Plaats reactie