Miauwen bij de voordeur naar het portiek

Voor vragen over katten die plotseling veel miauwen, 's nachts miauwen of miauwen om schijnbaar onverklaarbare redenen.
Plaats reactie
Baloe_Irene
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 10 aug 2022 09:28

Miauwen bij de voordeur naar het portiek

Bericht door Baloe_Irene »

Hallo allemaal,

Sinds 4 weken heb ik een 3jarige kater Baloe uit het asiel. Er is niets bekend over zijn tijd voor het asiel, in het asiel heeft hij een kleine week gezeten dus ook daar konden ze weinig over zijn wensen/behoefte zeggen.

De laatste dagen staat Baloe, voor namelijk ochtends, bij de voordeur naar het portiek te miauwen. En heel soms ook bij de balkondeur. Eten krijgt hij via een automatische voerbak dus er staat dan al verse brokjes.

In solo spelen is hij geen held, dus ik moet hem bezig houden. Krabpaal staat in de buurt van de voordeur, die gebruikt hij goed.

Wat denken jullie, is dit zijn manier om kenbaar te maken dat hij naar buiten wil? Of is het gewoon een drama queen die aandacht wil ;-)

Mijn voorkeur voor naar buiten is van niet maar ik heb een tuin die niet is afgeschermd. Ik dacht zelf om samen met Baloe aan een riempje buiten te wandelen of een kattenren op het balkon te zetten.
Alleen mijn twijfel over samen wandelen is dat ik 3 dagen werk, of leert hij dat we die dagen dan niet wandelen . Dit geldt hetzelfde als bij de kattenren.

Bedankt voor de reacties.
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5567
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Miauwen bij de voordeur naar het portiek

Bericht door Anne »

Wat fijn dat Balou een nieuw thuisje bij jou heeft gevonden :-P 👍
Ja miauwen bij een voor of achterdeur betekent dat ze naar buiten willen
Je zou het kunnen proberen met een tuigje maar dat zou ik wel onder toezicht doen
Binnen zou je dan alvast het tuigje om kunnen doen zodat hij daar al vast aan kan wennen
Wandelen kan altijd als je kat daarvan houdt

Verder verschilt het van kat tot kat, de drang naar buiten
Als Balou dat gewend is zou het wel eens voor stress kunnen zorgen
Als je hem toch binnennhoudt

Als het eventjes kan zou je misschien je tuin kunnen afzetten
Persoonlijk denk ik niet dat je een kat die het vrije buitenleven gewend is plezier doet met een ren op het balkon
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Metsan
Huiskat
Huiskat
Berichten: 31
Lid geworden op: 15 aug 2022 14:27

Re: Miauwen bij de voordeur naar het portiek

Bericht door Metsan »

Hij wil inderdaad naar buiten. 😉 Misschien de eerste keren naar buiten met een tuigje (als hij dat wil), en daarna kun je hem laten lopen. Als je niet wilt dat hij buiten los loopt, zal je een ren moeten bouwen... Persoonlijk vind ik dat katten vrij buiten moeten kunnen... ze zijn zo happy als hun eigen leven kunnen lijden. 🙂
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9337
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Miauwen bij de voordeur naar het portiek

Bericht door castratenkoor »

Niet voor niets staat heel Facebook elke dag vol met allemaal vermiste en dood teruggevonden katten. Loslaten loopt vaak uit op lijden met een lange IJ ja. Loslaten is een schijn-vrijheid met heel veel gevaren.
Dus nee Metsan dat ben ik niet met je eens. Mijn katten leiden een relatief vrij leven met een buitenren van 10 meter ter beschikking. Zonder alle gevaren.

Zie ook b.v. de post van Danielle265.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Metsan
Huiskat
Huiskat
Berichten: 31
Lid geworden op: 15 aug 2022 14:27

Re: Miauwen bij de voordeur naar het portiek

Bericht door Metsan »

Inderdaad, het kan gebeuren dat een kat wordt overreden of wegloopt. Maar dat is werkelijk maar een heel klein deel van alle katten die naar buiten kunnen. Het overgrote deel van alle katten komt naar een wandeling gewoon weer naar huis! 🙂 Het is net alsof je zou zeggen: ik ga niet meer naar buiten... de krant staat vol met mensen die vermist, vermoord zijn of een ongeluk hebben gehad.
De keuze om je katten naar buiten te laten of niet, ligt natuurlijk bij jezelf. Maar het risico dat een kat (gechipt +gesteriliseerd) loopt, is relatief klein.
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7659
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Miauwen bij de voordeur naar het portiek

Bericht door Rik »

Dat kun je van je vijfjarige kleuter ook wel zeggen.
"Ga jij maar alleen onbeheerd naar dat speelveldje"
De meeste komen ongedeerd terug, maar...

Maar goed, dat blijft een eeuwigdurende oneindige discussie.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5460
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Miauwen bij de voordeur naar het portiek

Bericht door nellebel »

dat ligt er ook aan hoe je er zelf in staat. ik zou totaal geen rust hebben als mijn katten de deur uit zijn en ik niet weet of ze veilig thuis komen. mijn katten betekenen erg veel voor mij dus als er iets zou gebeuren zou ik mezelf niet vergeven als ik weet dat er veilige oplossingen zijn. in ons eerste huis was de tuin afgezet, bij ons tweede huis ging dat niet dus bleven ze binnen (totaal geen probleem, ze vermaakten zich prima in huis, als je maar genoeg te doen biedt). nu is ons balkon afgezet.
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9337
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Miauwen bij de voordeur naar het portiek

Bericht door castratenkoor »

Vanmorgen bij mijn wandeling weer de "smakelijke" aanblik van een aan flarden gereden cyperse poes. Het zal je kat maar zijn.......die mag je met een schep van het asfalt schrapen.
Ik woon aan een drukke doorgaande weg en toch mag ik dagelijks andermans drollen uit mijn tuin rapen. Met mijn volle verstand kan ik er echt niet bij dat iemand hier een kat los laat lopen. Loslopende katten worden vaak niet ouder dan 2 jaar.
En mensen die hun kat loslaten geven dan ook nog de automobilist de schuld als hun kat wordt aangereden. In mijn beleving ligt de schuld dan toch echt bij de keuze van de eigenaar van de kat.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Metsan
Huiskat
Huiskat
Berichten: 31
Lid geworden op: 15 aug 2022 14:27

Re: Miauwen bij de voordeur naar het portiek

Bericht door Metsan »

nellebel schreef: 29 aug 2022 08:18 dat ligt er ook aan hoe je er zelf in staat. ik zou totaal geen rust hebben als mijn katten de deur uit zijn en ik niet weet of ze veilig thuis komen. mijn katten betekenen erg veel voor mij ...
Ik ben buitengewoon gehecht aan mijn katten, en maak me regelmatig zorgen omdat ik ze een tijdje (paar uur bijvoorbeeld) niet heb gezien. Gelukkig komen ze meestal snel als ik ze roep. Ik heb overigens heel wat kilometers afgelopen om mijn katten te zoeken, en een aantal slapeloze nachten gehad omdat een kat 's avonds niet thuiskwam. Maar: ik ben er heilig van overtuigd dat katten het gelukkigst zijn als ze vrij zijn. Het is denk ik een levensfilosofie: je kunt alles en iedereen wel willen beschermen, maar ten eerste lukt dat nooit 100%, en ten tweede is het leven er om geleefd te worden, en niet om bang binnen te zitten.
Metsan
Huiskat
Huiskat
Berichten: 31
Lid geworden op: 15 aug 2022 14:27

Re: Miauwen bij de voordeur naar het portiek

Bericht door Metsan »

castratenkoor schreef: 29 aug 2022 08:56 Loslopende katten worden vaak niet ouder dan 2 jaar.
Hoe kom je daarbij? Ik denk dat heel veel "straatkatten" die niet gevaccineerd/gesteriliseerd zijn, inderdaad niet zo heel oud worden. Maar huiskatten, die ook naar buiten mogen, kunnen heel lang leven. Mijn katten worden meestal 15 jaar of ouder, en gaan dan dood aan "normale" ouderdomskwalen.
Ik houd kittens tot een maand of 6 altijd binnen totdat ze gevaccineerd/gesteriliseerd zijn. Bovendien zijn ze als ze klein zijn tot van alles in staat & niet echt voorzichtig...😉
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9337
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Miauwen bij de voordeur naar het portiek

Bericht door castratenkoor »

Metsan, ik heb ook geen moeite met JOUW keuze om JOUW katten los te laten lopen. Eigen verantwoordelijkheid en eigen beslissing en die respecteer ik.

Waar ik wel moeite mee heb is als je nieuwe kat-eigenaren, zoals Irene, gaat adviseren haar kat los te laten.
Op dat moment laat ik de keerzijde ook even zien van katten een schijn-vrijheid bieden. Ik hoop dat Irene er heel goed over na gaat denken of dat wel is wat ze wil voor haar kat: gevaar van verkeer, vergif, gevaarlijke honden, kattenhaters, verdrinking, ziektes. En zo kan ik nog wel even doorgaan.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5460
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Miauwen bij de voordeur naar het portiek

Bericht door nellebel »

vroeger in mijn dorp liepen de honden ook gewoon los. en hoe raar is het dat men het normaal vind dat dat niet meer kan wegens het verkeer en de veiligheid, maar onze katten moeten maar gewoon los lopen ondanks dat de situatie enorm verandert is (verkeer, overbevolkt, drukte, mensen die minder van elkaar kunnen hebben enz).
ik had al besloten eigenlijk niet meer te reageren, maar ben het roerend eens met dinie. ieder maakt zijn eigen keuzes, maar een kat die ongelukkig is als hij niet naar buiten kan???? mijn katten kunnen nu naar buiten (veilig op mijn balkon van 35m2), doen ze dat? ja als wij erbij zijn. in mijn eerste huis konden ze naar buiten, veilig in onze afgezette tuin. deden ze dat? ja als wij erbij waren. mijn katten zijn niet ongelukkig. mijn katten willen bij ons zijn en niet perse buiten. hoeveel tijd en energie en spullen besteed je eraan om het binnen interessant te maken? veiligheid voor mijn katten is het allerbelangrijkste want zij zijn onderdeel van mijn gezin en ik ga niet toekijken hoe zij hier gevaarlijke wegen moeten trotseren, gevechten aan moeten gaan met anderen katten of boze buren die ze vergiftigen tegen komen omdat ze in hun tuin poepen. als je mijn katten in hun veilige omgeving ziet en hoe ze hier rondlopen, knap persoon die dan durft te zeggen dat ze ongelukkig zijn.
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Baloe_Irene
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 10 aug 2022 09:28

Re: Miauwen bij de voordeur naar het portiek

Bericht door Baloe_Irene »

Bedankt voor alle reacties. Het aanschaf van een hogere actievere krabpaal en andere brokjes hebben geholpen tegen het miauwen. Hij loopt als we naar bed gaan naar de deur en dan geeft hij een paar korte miauwen. Maar verder is het gestopt.

Toen ik gisteren thuis kwam is hij het inpandig portiek in gelopen. Hij was te snel. Hij bleef staan en met een snoepje liep hij makkelijk weer mee naar binnen. Misschien ruikt hij de katten van de buurvrouw 2 etages boven mij.

Het balkon wil ik veilig gaan maken zodat ik de deur met deze warme dagen open kan zetten en samen met hem buiten kan zitten. Wel echt alleen als ik thuis ben.

De drukke straat en na meerdere briefjes van vermiste katten in de brievenbus hebben mij doen besluiten dat ik Baloe liever binnen laat. Mocht Baloe hierdoor stress krijgen dan wordt het verder kijken.

Nogmaals bedankt voor alle reacties. Als nieuwe katten mama heb ik veel aan dit forum door oude topics te lezen .
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9337
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Miauwen bij de voordeur naar het portiek

Bericht door castratenkoor »

Misschien heb je ergens in je woning een stukje muur waar je op verschillende hoogte en breedte ( schuin boven elkaar zeg maar) wat met vloerbedekking beklede planken kunt aanbrengen. Ik heb dat hier op zolder en tijdens de dolle 15 minuten vliegt er dan eentje via de buitenren de trappen op en op zolder de muur in. ook vinden ze het fijn op de bovenste te liggen, lekker rustig.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Plaats reactie