Bejaarde poes van 22 jaar miauwt veelvuldig

Voor vragen over katten die plotseling veel miauwen, 's nachts miauwen of miauwen om schijnbaar onverklaarbare redenen.
Plaats reactie
Lex van Binsbergen
Kitten
Berichten: 1
Lid geworden op: 15 aug 2022 14:38

Bejaarde poes van 22 jaar miauwt veelvuldig

Bericht door Lex van Binsbergen »

Onze poes MUIS is een poosje geleden ineens begonnen met luid miauwen, zonder aanwijsbare reden. Zij is 22 jaar en prima gezond. Mijn vrouw denkt dat het drammen is, haar zin ergens in krijgen, bijv. binnen worden gelaten of een vraag om eten. Ze doet het echter ook zomaar ergens in de tuin, waardoor ikzelf denk dat ze begint te dementeren, er dus niets aan kan doen.
Mijn vrouw is het daar niet mee eens, straft haar als ze luid aan het miauwen is. Ik vind dat onterecht, denk oprecht dat MUIS dementerend is en geen straf verdient.
Wie kan hier iets zinnigs over zeggen?
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Bejaarde poes van 22 jaar miauwt veelvuldig

Bericht door Rik »

Sowieso nooit straffen.
Een kat miauwt altijd wel om een reden.
En als dat plotseling gebeurd lijkt me een senioren onderzoek wel op zijn plaats.
Bloedonderzoek en bloeddrukmeting.

Het kan (beginnend) nierfalen zijn, hoge bloeddruk, of algemeen niet helemaal lekker voelen.
Het kan inderdaad ook een vorm van dementeren zijn (daar kun je bv [https://www.medpets.nl/cholodin-hond-kat/]cholodin[/url] voor proberen).

Maar inderdaad nooit straffen omdat een kat miauwt.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Cerna

Re: Bejaarde poes van 22 jaar miauwt veelvuldig

Bericht door Cerna »

Ik las de titel van je topic en dacht gelijk: die kat is dement en miauwt omdat ze 'verdwaald' is.
Ik heb een poes gehad die op haar 16e begon met dementeren en zij miauwde ook veelvuldig (vooral 's nachts wanneer ze ons niet zag). Later veranderde haar gedrag nog meer en uiteindelijk werd ze incontinent. Dezelfde ontwikkeling zien we bij mensen.
En hier kan je hoogbejaarde kat natuurlijk niets aan doen.
Het enige wat je kunt doen is haar zoveel mogelijk geruststellen wanneer ze de weg kwijt is. En ik zou haar in ieder geval niet (meer) los laten lopen. De kans dat ze het huis niet meer kan terugvinden is levensgroot aanwezig en dan sterft ze een akelige dood.

Cholodin bestond nog niet toen onze Minoes dement was (overleden in 2000) dus daar kan ik niets over zeggen, maar je zou het kunnen proberen.
Plaats reactie