Krolse kater? Weet dat dit niet kan, maar toch...

Voor vragen over katten die plotseling veel miauwen, 's nachts miauwen of miauwen om schijnbaar onverklaarbare redenen.
Plaats reactie
OttenNa
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 05 feb 2022 14:21

Krolse kater? Weet dat dit niet kan, maar toch...

Bericht door OttenNa »

Hallo, ik weet dat katers niet krols kunnen zijn ,maar…

Hebben een gecastreerde kater, bijna vier jaar oud. Een jaar geleden liefdevol geadopteerd via Stichting Zwerfdieren Kreta. Nu voorjaar in de lucht en meneer lijkt wel een krolse poes. Begint met mauwen, steeds luider tot aan brullen toe en dat vooral ’s nachts. We slapen al weken niet goed hierdoor. Hebben een tuin, waar vaak katten doorheen lopen en we denken echt dat het met hormonen heeft te maken. Lijkt ons eigenlijk overduidelijk. Maar hebben beloofd aan de Stichting dat hij niet naar buiten gaat. Wel met een tuigje en dat vind hij ook prima. Maar ja, wat moeten we nu? Zijn er misschien tabletjes voor om de hormonen wat te onderdrukken? Hij is goed gezond volgens onze eigen dierenarts en die adviseren een gedragstherapeut. Maar de oorzaak lijkt ons overduidelijk, hij reageert op de buur(t)katten... En we kunnen onze tuin niet nog meer afzetten, want wonen op het water. De beschoeing is altijd open. Hebben Feliway in het stopcontact en we geven ook Zylkene. Verder is het een superlieve knuffelkat, die graag in het zonnetje ligt, veel speelt en slaapt op heerlijke plekjes, maar als ie dan wakker wordt…. 😊
Nog even als aanvulling, want heb hem bewust nu nog niet met het tuigje naar buiten laten gaan. Om nog meer onrust te voorkomen. En hij heeft ook op de bank geplast/gesproeid laatst. En 's winters gaat het wel Ok, ook al ziet hij dan ook die andere katten.
Heel graag jullie tips/advies!

Alvast bedankt!
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Krolse kater? Weet dat dit niet kan, maar toch...

Bericht door Rik »

Weet je zeker dat hij (goed) gecastreerd is?
Zijn de ballekes echt weggenomen?

Heb je aan de dierenarts al eens gevraagd of er een hormonen test gedaan kan worden?

Er zijn overigens voor tal van andere medische oorzaken en onderzoeken te bedenken. Dierenartsen kunnen nogal snel zijn met "even voelen" en een (non)diagnose stellen.

Als het echt ligt aan andere katten in de tuin... tsja, dan wordt het moeilijk. Ben je al eens opgestaan en gekeken wat de kat op dat moment wil? In huis sproeien zijn in ieder geval duidelijke signalen.

Helpt de Zylkene overigens? Want als dat niet helpt lijkt het me ook niet handig om dat te blijven geven.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9309
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Krolse kater? Weet dat dit niet kan, maar toch...

Bericht door castratenkoor »

Ik zou bloedonderzoek laten doen om alle organen te bekijken en daarmee kunnen ook wel of niet aanwezige hormonen bepaald worden(heb ik wel eens laten doen bij sproeier). Dan heb je veel antwoorden wat het wel of niet kan zijn.
6-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolle**
Teun '09 Rik+Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
OttenNa
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 05 feb 2022 14:21

Re: Krolse kater? Weet dat dit niet kan, maar toch...

Bericht door OttenNa »

Bedankt voor jullie antwoord en tips. Ga ik zeker wat mee doen. De Zylkene helpt niet (tenminste na 1 week). Ik zie zelf geen ballekes, maar ja :) Heb nog een tip gekregen via MedPets: Puur Hypersex. Iemand daar ervaringen mee? Is wel op natuurlijke basis.
Grtz terug!
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Krolse kater? Weet dat dit niet kan, maar toch...

Bericht door Rik »

O, als de Zylkene pas 1 week gegeven wordt moet je er nog even mee doorgaan. Je kunt normaal pas na 1 tot 2 weken resultaat zien. Dus dat kan nog.

Ik denk dat Puur Hypersex zien werkt als je ook echt met die hormonen te maken hebt (wat dus nog niet bekend is of dat zo is). Ik heb er geen ervaring mee.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Plaats reactie