Miauwen na verhuizing

Voor vragen over katten die plotseling veel miauwen, 's nachts miauwen of miauwen om schijnbaar onverklaarbare redenen.
Plaats reactie
Custetu
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 23 jan 2022 11:52

Miauwen na verhuizing

Bericht door Custetu »

Hey allemaal, ik ben sinds een week verhuisd van een chalet in het bos (waar ik samen met ouders en broer woonde) naar een appartement pal in het centrum, samen met mijn 9j oude poes. Ik had alles gedaan om het voor haar zo stressvrij mogelijk te doen. Ze heeft natuurlijk wel de eerste dag onder de kast gezeten. Ik heb haar daar gewoon laten doen, eten en drinken in de kamer, kattenbak erbij, deur dicht en dan maar gelaten. De volgende dag ging ik bij haar op de grond liggen voor de kast, en ik merkte zelf dat het toch heel koud was, dus heb ik in de kast (die mee van ouders komt, en die mijn kat dus ook kent) haar mandje gelegd en ze dan met voedsel in de kast gelokt. Dan heb ik de toegang tot onder de kast geblokkeerd zodat ze toch warm in de kast kon wonen. Paar dagen bleef ze dan in de kast, ik geloof dat ze op dag 3 wel snachts buiten de kast durfde komen. (Enkel snachts want overdag veel lawaai van verkeer etc) Toen was het dus maandag, en moest ik werken, ik heb mij zooon zorgen gemaakt... Na het werk letterlijk naar huis gecrosst (ik ga met de fiets)

Nu zijn we dus dag 8van verhuizing, en mijn kat is sinds 2 dagen erg vocaal geworden. (Hiervoor zal ze waarschijnlijk te angstig geweest zijn, mijn kat is echt zo het type dat wegkruipt en stil is ipv het kot af te breken) maar ze miauwt dus heel de dag door... Ik zorg elke dag voor vers water, ik kijk of ze genoeg eten heeft, geef ze wat natvoer.. schep de kakjes en plasjes direct uit de kattenbak... En nu weet ik dus gewoon niet wat ze nog wil... Ik heb ook al paar keer pogingen gedaan om te spelen maar ze heeft daar geen interesse in. Ik heb ook gemerkt dat ze totaal nooit krabt, niet aan haar krabpaal noch aan de meubels/deuren/muren. Mijn ouders zijn ook al 2keer op bezoek geweest maar elke keer dat ze komen kruipt ze bang weg, dus ik weet ook niet of het temaken heeft met het feit dat ze mijn ouders mist...

Ik heb een verdamper opgehangen en geef extra voedingsupplementen voor haar te kalmeren (op aanraden van dierenarts). Hebben jullie misschien nog enig idee wat ik nog kan doen voor mijn kat? Ik heb geen enige nacht die ondoorbroken is en overdag praat ik constant tegen haar. Ik ben zo moe, als ze gewoon al snachts stil is zou het al heel wat zijn :-(

Misschien ook niet onbelangrijk: bij mijn ouders stond de tv zeker 12u per dag op, en als die niet op stond stond de radio wel aan. Kortom altijd lawaai, terwijl ik hier nu al een week rustig zit, ik heb zelfs geen tv. Ik had rust nodig nadat ik bij mijn ouders vertrok.....

Alvast bedankt. Als je nog vragen hebt hoor ik het wel?
Gebruikersavatar
Ani
Poema
Poema
Berichten: 246
Lid geworden op: 28 dec 2020 13:42

Re: Miauwen na verhuizing

Bericht door Ani »

Je hebt het allemaal goed aangepakt, blijkbaar is de nieuwe omgeving superspannend voor haar. Je doet er alles aan het voor haar zo prettig mogelijk te maken…
Zelf heb ik hier geen ervaring mee en heb ook geen tips. Ik lees dat je ook al bij de da bent geweest. Mogelijk dat iemand anders hier kan mee denken?
grtz van Ani en snuitje van Winston 6-‘20 & Khári 2-‘21
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5568
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Miauwen na verhuizing

Bericht door Anne »

Was de kat voorheen ook een binnenkat?
Een ding is duidelijk, ze moet ontzettend wennen
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5434
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Miauwen na verhuizing

Bericht door nellebel »

in mijn eerste huis heeft onze gijs (grote angsthaas) jaren in angst geleefd. sommige mensen hadden hem nog nooit gezien totdat wij jaren later gingen verhuizen naar het bos. daar kwam hij ineens tevoorschijn. net andersom dus. wij hebben hem als angstig katje uit het asiel gehaald maar bij elk geluidje (drukke weg) vloog hij onder de kasten en verstopte hij zich ,en bij bezoek was hij verdwenen. gelukkig was hij bij ons wel ontspannen totdat er geluid kwam. aangezien wij niet beter wisten omdat hij altijd al bang was geweest was dat de situatie, echter nu (we zijn weer verhuisd en wonen in een appartement maar zonder herrie) is hij helemaal opgeleeft. hij laat zich ook aan anderen zien, is meer ontspannen, al zal het altijd een bang poeperd blijven.
ik zou het nog even aanzien, anders misschien toch overwegen dat ze bij je ouders gaat wonen? als ze zo bang is van geluiden
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5434
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Miauwen na verhuizing

Bericht door nellebel »

geef het nog tijd, je woont er pas net hoor
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Custetu
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 23 jan 2022 11:52

Re: Miauwen na verhuizing

Bericht door Custetu »

Hey allemaal, ondertussen 2 weekjes en half hier, mijn kat miauwt nog vaak naar de kasten van de keuken (geen idee waarom). Snachts is het miauwen gestopt, ik dacht terug aan het ritueel dat ik bij mijn ouders had; elke nacht slaapwel zeggen..... Vanaf de eerste keer dat ik daar mee begon was het dan ook snachts stil... Hoe zo iets klein zo veel kan betekenen voor een poes... :P verder gaat het goed hoor, ze loopt hier rond en is nog wel alert bij geluid maar gaat zich niet verstoppen, dus komt wel goed. :)
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5434
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Miauwen na verhuizing

Bericht door nellebel »

fijn om te horen. tja katjes houden ook graag vast aan hun vaste patroontjes en ritueeltjes.
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Plaats reactie