Kat miauwt met wakker worden

Voor vragen over katten die plotseling veel miauwen, 's nachts miauwen of miauwen om schijnbaar onverklaarbare redenen.
Plaats reactie
evavdhx
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 12 mei 2021 19:53

Kat miauwt met wakker worden

Bericht door evavdhx »

Hi, mijn kat ligt ‘s middags bij mij op bed. Maar soms wordt ze een wakker en begint ze te miauwen. Niet extreem hard ofzo, maar een klein miauwtje. Dit gebeurd meerdere keren op de dag. Soms wel 3x in een uur. Zou ze pijn hebben? Of is dit gewoon door haar dromen?
Gebruikersavatar
Ani
Poema
Poema
Berichten: 246
Lid geworden op: 28 dec 2020 13:42

Re: Kat miauwt met wakker worden

Bericht door Ani »

Het kan ook een mauwtje van tevredenheid zijn. Hier mauwen ze om de haverklap. Bij het kitten klinkt het mauwen soms zo klagelijk dat ik naar haar toe snel om te checken wat er aan de hand is. Niets! Ze kijkt me guitig aan en springt van de traptreden naar beneden en gaat spelen.

Als je kat ineens mauwt en dat eerder nooit deed en je merkt dat haar gedrag anders is dan normaal, ze minder eet of drinkt, of als ze ineens veel slaapt, duf is, haar ogen of oogje troebel zijn oid. dan is het belangrijk om alert te zijn en de da te bellen. Zijn er behalve de mauw geluiden andere dingen waar je jje zorgen over maakt?
grtz van Ani en snuitje van Winston 6-‘20 & Khári 2-‘21
evavdhx
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 12 mei 2021 19:53

Re: Kat miauwt met wakker worden

Bericht door evavdhx »

Ani schreef: 13 mei 2021 15:31 Het kan ook een mauwtje van tevredenheid zijn. Hier mauwen ze om de haverklap. Bij het kitten klinkt het mauwen soms zo klagelijk dat ik naar haar toe snel om te checken wat er aan de hand is. Niets! Ze kijkt me guitig aan en springt van de traptreden naar beneden en gaat spelen.

Als je kat ineens mauwt en dat eerder nooit deed en je merkt dat haar gedrag anders is dan normaal, ze minder eet of drinkt, of als ze ineens veel slaapt, duf is, haar ogen of oogje troebel zijn oid. dan is het belangrijk om alert te zijn en de da te bellen. Zijn er behalve de mauw geluiden andere dingen waar je jje zorgen over maakt?
Hi,

Mijn kat heeft wel 1 troebel oogje sinds kort! Maar ze gedraagt zich er niet anders door, ze eet/drinkt nog steeds. Ze slaapt wel veel, maar ik weet niet of het extreem veel is. Katten slapen namelijk sowieso veel op een dag. Verder miauwt ze niet hoor, echt alleen als ze bij mij op bed ligt.
Gebruikersavatar
Ani
Poema
Poema
Berichten: 246
Lid geworden op: 28 dec 2020 13:42

Re: Kat miauwt met wakker worden

Bericht door Ani »

Wat bedoel je met een troebel oogje? Dat er af en toe vuil op ligt of in de ooghoek zit?

Als je echt een soort ‘laagje’ over het oog ziet, dus het oog ziet er troebel uit, soort van ‘waas’ over de oogbal > onmiddelijk een afspraak maken bij de da!

Een kat kan ziekte en pijn verbergen, waardoor je niet door kan hebben of er iets aan de hand is.

Een troebel oogje, veel slapen (al is het maar een beetje meer dan normaal gesproken) en eventueel knipperen met het oog, echt z.s.m. naar de dierenarts. Kan een oogontsteking zijn, een infectie, maar ook kans op regenboogvliesontsteking. Een aandoening aan het oog moet uitgesloten worden/c.q. zo snel mogelijk worden behandeld.
grtz van Ani en snuitje van Winston 6-‘20 & Khári 2-‘21
evavdhx
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 12 mei 2021 19:53

Re: Kat miauwt met wakker worden

Bericht door evavdhx »

Ani schreef: 13 mei 2021 18:22 Wat bedoel je met een troebel oogje? Dat er af en toe vuil op ligt of in de ooghoek zit?

Als je echt een soort ‘laagje’ over het oog ziet, dus het oog ziet er troebel uit, soort van ‘waas’ over de oogbal > onmiddelijk een afspraak maken bij de da!

Een kat kan ziekte en pijn verbergen, waardoor je niet door kan hebben of er iets aan de hand is.

Een troebel oogje, veel slapen (al is het maar een beetje meer dan normaal gesproken) en eventueel knipperen met het oog, echt z.s.m. naar de dierenarts. Kan een oogontsteking zijn, een infectie, maar ook kans op regenboogvliesontsteking. Een aandoening aan het oog moet uitgesloten worden/c.q. zo snel mogelijk worden behandeld.
Ja ik bedoel wel meer af en toe een soort laagje ofzo op een klein deel van het oog, soms in de hoek en soms over de pupil. (Heb dit alleen in het rechter oog gezien). Maar ik heb net nog even gekeken en nu zie ik niks meer. Dus dit zit er niet constant. Ik heb het nu 2x opgemerkt denk ik.

Als het wel een ontsteking zou zijn, wat zou het miauwen ermee te maken hebben? Krijgt ze dan last van haar ogen?

Als ik het nog een keer zie ga ik zeker naar de dierenarts, want zovaak een vuiltje in hetzelfde oog is ook opvallend. Bedankt voor je antwoord!
Gebruikersavatar
Ani
Poema
Poema
Berichten: 246
Lid geworden op: 28 dec 2020 13:42

Re: Kat miauwt met wakker worden

Bericht door Ani »

Hi,
Wat jij beschrijft zou het derde ooglid kunnen zijn dat zichtbaar wordt. Dit is een vliesje dat vanuit de kant van het neusje een stukje over de oogbal kan schuiven. Wanneer een kat moe is kan dit zo nu en dan voor komen. Dit ooglid draagt er zorg voor dat de ogen vochtig blijven.
Het hoeft niet problematisch te zijn, maar als het vaak voor komt, of langere tijd aanhoud, voor de zekerheid toch even overleggen met de da.

Ogen zijn kwetsbaar, zeker ook bij de kat.

Ik dacht zelf dat het plotseling mauwen wellicht te maken heeft met pijn, maar dat kan ik niet beoordelen. Jij kent je kat het beste.

Als je derde ooglid kat opzoekt op internet, zie je voorbeeld foto’s en vind je meer info.
grtz van Ani en snuitje van Winston 6-‘20 & Khári 2-‘21
Plaats reactie