Geadopteerd katje: komt het goed?

Voor vragen over katten die plotseling veel miauwen, 's nachts miauwen of miauwen om schijnbaar onverklaarbare redenen.
Plaats reactie
Zoey
Kitten
Berichten: 5
Lid geworden op: 27 apr 2021 14:04

Geadopteerd katje: komt het goed?

Bericht door Zoey »

Hallo!

Wij hebben sinds zaterdag een zesjarig katje overgenomen van vrienden.

Even de situatieschets, want ik denk dat voorkennis hier wel belangrijk is: zij hebben nog een kat en een hond. Na een incident met de hond, is de kat eigenlijk nooit meer echt op haar gemak geweest, waardoor ze eigenlijk altijd afgezonderd zat. De andere kat van hun heeft hier geen last van, want ze gaat er gewoon de hele dag op uit en is geen bange kat. Maar onze kat is niet echt een held. Ze durfde buiten ook niet verder dan de vensterbank en zat het grootste deel van de dag echt gewoon afgezonderd. Omdat zij wisten dat ik er al lang mee in mijn hoofd zat te om een (volwassen) kat te adopteren, vonden wij het allemaal een goede beslissing dat ze dan misschien naar hier zou komen.

Nu, over de kat zelf: het is een heel lief en zachtaardig beestje. Ze is uiteraard nog wel bang, schrikt ook nog van geluiden in de gang en dan gaat ze zich verstoppen onder de zetel. Maar ze heeft in die twee dagen tijd ook al heel wat stappen gemaakt, komt ook naar ons toe, speelt ook al een beetje (niet erg veel), komt al af en toe bij ons op de zetel liggen, gaat uit het raam kijken enzo. Dus dat vind ik allemaal al heel positief voor een kat van 6 jaar, dat ze eigenlijk al zo snel stappen neemt.

Echter, 's avonds begint ze altijd te miauwen (echt huilen) als het donker is. Dit begint meestal rond een uur of 22. Ik probeer dan wat met haar te spelen, maar ze heeft hier niet zo heel veel zin in lijkt het. Als we dan gaan slapen, horen wij dat ze regelmatig aan onze deur krabt en gaat ze eigenlijk door heel het appartement liggen huilen, het lijkt alsof ze zoekende is naar iets. De eerste nacht onophoudelijk, de tweede nacht gaf ze het na een paar uur op en deze nacht weer onophoudelijk. Wij negeren haar al die tijd (moeilijk, want het breekt wel mijn hart hoor). Na drie nachten amper slaap ben ik misschien wat overgevoelig, maar ik begin mij echt af te vragen of het wel goed gaat komen.

Overdag doet ze dit trouwens helemaal niet. Ik werk van thuis dus kan het goed in het oog houden. Ik heb wel schrik dat ze dit dan wel gaat doen als wij eens een dag weg zijn van huis.

Ik weet dat ik haar sowieso nog even tijd moet geven en dat ga ik uiteraard ook doen, maar ik had toch graag eens jullie mening geweten over de volgende zaken:
- Zou het verlatingsangst zijn? Dit lijkt me raar aangezien ze dus al begint als we er nog zijn. Onze vrienden zeggen ook dat ze bij hun niet zo huilde. Ik wil van onze slaapkamer graag een cat free zone houden, maar bij hun sliep hij ook niet op de kamer.
- Zou het kunnen dat ze haar soortgenootje mist? Onze vrienden zeiden dat ze eigenlijk niet veel aan die andere kat had, omdat hij altijd weg was en ze anders ook nooit samen waren. Maar toch denk ik dat ze het wel aanvoelt?
- Zou het kunnen dat het misschien toch een katje is die naar buiten wilt? Ook al zeggen zij dat ze een bange kat is die niet verder ging dan af en toe eens op de vensterbank zitten? En komt dit dan nog wel goed om er een 'binnenkatje' van te maken?

Ik moet eerlijk toegeven dat er bij ons een beetje het gevoel is dat de dingen wat 'mooier' verpakt zijn of niet helemaal transparant aan ons zijn meegegeven. Niet bewust, maar dat ze gewoon zelf niet meer weten hoe dat katje was of misschien is geworden. En wel zeker met de beste intenties voor het diertje.

Nogmaals, ik weet dat ik het ook tijd moet geven en dat ik nu gewoon overgevoelig ben door slaaptekort. Maar ik denk nu uiteraard erg veel na. Als ze gaat blijven huilen 's nachts en wij zien geen verbetering, gaan wij haar terug geven. Dan zit ze tenminste terug op haar vertrouwde plekje. Wij dachten het nog een tweetal weken aan te kijken. Wij wonen in een appartement, dus ongetwijfeld horen de buren dit ook en een tweede katje bijnemen is voor ons geen optie, dit was nooit onze intentie.

Dus ik had gewoon graag eens jullie gedachte geweten over dit alles. Moet ze gewoon wennen en komt het wel goed of zien jullie red flags in het feit dat ze daar wel een soortgenoot had (ook al waren ze misschien geen beste vrienden) en dat ze daar buiten kon (ook al was het maar tot op de vensterbank).

Tips/goede moed zijn altijd welkom, ik pieker mij al de hele dag dood.

Bedankt!
Gebruikersavatar
Ani
Poema
Poema
Berichten: 246
Lid geworden op: 28 dec 2020 13:42

Re: Geadopteerd katje: komt het goed?

Bericht door Ani »

Zoey schreef: 27 apr 2021 14:47 Hallo!

Wij hebben sinds zaterdag een zesjarig katje overgenomen van vrienden.

Even de situatieschets, want ik denk dat voorkennis hier wel belangrijk is: zij hebben nog een kat en een hond. Na een incident met de hond, is de kat eigenlijk nooit meer echt op haar gemak geweest, waardoor ze eigenlijk altijd afgezonderd zat.
Je schrijft dat de kat na het incident met de hond eigenlijk nooit meer op haar gemak is geweest in haar vorig huis. Ook dat ze nu nog wel bang is en gauw schrikt, maar overdag gaat het goed en zoekt ze jullie ook op.
In haar vorig huis zat ze altijd afgezonderd, dus heeft ze bij jullie best al wel grote stappen gezet. Blijkbaar begint ze zich veilig en vertrouwd te voelen met jullie en in jullie huis!

Als zij zich in haar vorig huis voornamelijk afzonderde, na het incident met de hond, heeft zij klaarblijkelijk veel angst en stress gekend. Die angst komt wellicht naar voren op het moment dat jullie uit haar blikveld verdwenen zijn. Zij huilt ‘s nachts als zij jullie niet meer ziet. Zijn zal moeten wennen en het vertrouwen krijgen dat er geen dreiging meer is en zij veilig is bij jullie.

Is het een mogelijkheid om jullie slaapkamerdeur open te laten staan en een plekje op de vloer bij de deur te maken voor haar? Bv haar mand daar neerzetten, zodat zijn daarin kan slapen.

Ik denk ook nog aan eten. Mogelijk dat een laatste maaltijd op de avond meer tegen de tijd van slapen gaan helpt. Heeft zij bij jullie hetzelfde eetpatroon als voorheen, had zij wel een rustige plek om te eten bij jullie vrienden?
grtz van Ani en snuitje van Winston 6-‘20 & Khári 2-‘21
Zoey
Kitten
Berichten: 5
Lid geworden op: 27 apr 2021 14:04

Re: Geadopteerd katje: komt het goed?

Bericht door Zoey »

Ani schreef: 28 apr 2021 16:56 Je schrijft dat de kat na het incident met de hond eigenlijk nooit meer op haar gemak is geweest in haar vorig huis. Ook dat ze nu nog wel bang is en gauw schrikt, maar overdag gaat het goed en zoekt ze jullie ook op.
In haar vorig huis zat ze altijd afgezonderd, dus heeft ze bij jullie best al wel grote stappen gezet. Blijkbaar begint ze zich veilig en vertrouwd te voelen met jullie en in jullie huis!

Als zij zich in haar vorig huis voornamelijk afzonderde, na het incident met de hond, heeft zij klaarblijkelijk veel angst en stress gekend. Die angst komt wellicht naar voren op het moment dat jullie uit haar blikveld verdwenen zijn. Zij huilt ‘s nachts als zij jullie niet meer ziet. Zijn zal moeten wennen en het vertrouwen krijgen dat er geen dreiging meer is en zij veilig is bij jullie.

Is het een mogelijkheid om jullie slaapkamerdeur open te laten staan en een plekje op de vloer bij de deur te maken voor haar? Bv haar mand daar neerzetten, zodat zijn daarin kan slapen.

Ik denk ook nog aan eten. Mogelijk dat een laatste maaltijd op de avond meer tegen de tijd van slapen gaan helpt. Heeft zij bij jullie hetzelfde eetpatroon als voorheen, had zij wel een rustige plek om te eten bij jullie vrienden?
Hey Ani,

Bedankt voor jouw berichtje.

Ze heeft inderdaad al heel veel stappen gemaakt en daar zijn wij ook heel erg blij om. Overdag is ze helemaal niet lastig, het is echt zo een lief diertje en ik begin mij er ook wel echt al aan te hechten.

Het huilen begint inderdaad in de avond, maar niet pas als ze ons niet meer ziet (al schakelt ze dan wel een versnelling hoger). ik heb haar ook al gefilmd overdag als ik een uurtje weg was om te kijken of ze dan ook huilde, maar dan deed ze dat dus niet. Het begint altijd rond 22 uur, maar dan zitten wij nog gewoon op de zetel. Ze loopt dan naar de gang, een beetje op en af en is precies echt “zoekende”. Ze is nu bijvoorbeeld ook weer bezig en wij zijn nog gewoon tv aan het kijken ;)Het is nu dag 5 dat wij haar hebben en dit is echt een constante geweest tot nu toe.

Wij denken daarom echt dat het is omdat ze haar soortgenootje mist. Ook al zeggen haar vorige baasjes dat die andere kat niet zoveel thuis was en dat ze er niet zoveel bij samen was, toch denken wij dat ze dit wel aanvoelt en dat ze er misschien een soort interactie van kreeg die wij niet kunnen bieden. Ik heb ook opgezocht over rouwende katjes en ik zie daar wel wat van terug komen in haar.

Later eten geven ben ik inderdaad ook mee begonnen in de hoop dat dit helpt! Slaapkamerdeur open laten wil ik proberen, maar als laatste optie.
Zoey
Kitten
Berichten: 5
Lid geworden op: 27 apr 2021 14:04

Re: Geadopteerd katje: komt het goed?

Bericht door Zoey »

Oké, ik heb haar toch in de slaapkamer gelaten net want ik kon het echt even niet meer aan. Maar daar ging ze dus ook weer rondsnuffelen hier en daar, is ze even op bed komen liggen en haar gewassen. Dit alles samen heeft hooguit een kwartier geduurd en dan is ze vanzelf weer weggegaan en weer gaan liggen huilen in de living 😬 ik denk echt dat ze haar vriendje mist, want dat is volgens mij ook het enige wat wij haar hier niet kunnen geven.
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5568
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Geadopteerd katje: komt het goed?

Bericht door Anne »

Hier ook een aantal katten gehad die inderdaad op dat tijdstip konden gaan zitten "huilen" "
Bij ons duurde het niet langer dan een half uur
Roedi * kon er wat van en Happy heeft het ook weleens gedaan
Bij Roedi dachten wr aan vroeg dementie

Ik zou dit gedrag met de da bespreken, het kan heimwee zijn naar haar vorige huis, ik denk niet specifiek aan haar soortgenoot
Hopelijk gaat dit gedrag straks over als ze goed gewend is
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Zoey
Kitten
Berichten: 5
Lid geworden op: 27 apr 2021 14:04

Re: Geadopteerd katje: komt het goed?

Bericht door Zoey »

Anne schreef: 29 apr 2021 10:33 Hier ook een aantal katten gehad die inderdaad op dat tijdstip konden gaan zitten "huilen" "
Bij ons duurde het niet langer dan een half uur
Roedi * kon er wat van en Happy heeft het ook weleens gedaan
Bij Roedi dachten wr aan vroeg dementie

Ik zou dit gedrag met de da bespreken, het kan heimwee zijn naar haar vorige huis, ik denk niet specifiek aan haar soortgenoot
Hopelijk gaat dit gedrag straks over als ze goed gewend is
Dag Anne,

Ik heb toevallig net de dierenarts gebeld.

Zij zei dat het haar ook weinig waarschijnlijk leek dat ze zat te "rouwen". Ze zei ook dat het op dementie leek, maar dat het dat ook niet zou zijn omdat ze pas 5 is en ook omdat ze het in haar vorige huis dus niet deed.

Verder gaf ze tips van dingen die we eigenlijk al doen (dekentje, Feliway, bachbloesems, ...). Maar ze gaf ook aan dat dat de "milde" middeltjes zijn. Blijkbaar is hier ook medicatie voor (tijdelijke behandeling) en aangezien de situatie best onhoudbaar is, stelde ze voor dat ze dit dan maandag zou meenemen.

We zullen zien...
Zoey
Kitten
Berichten: 5
Lid geworden op: 27 apr 2021 14:04

Re: Geadopteerd katje: komt het goed?

Bericht door Zoey »

Zoey schreef: 29 apr 2021 12:58 Dag Anne,

Ik heb toevallig net de dierenarts gebeld.

Zij zei dat het haar ook weinig waarschijnlijk leek dat ze zat te "rouwen". Ze zei ook dat het op dementie leek, maar dat het dat ook niet zou zijn omdat ze pas 5 is en ook omdat ze het in haar vorige huis dus niet deed.

Verder gaf ze tips van dingen die we eigenlijk al doen (dekentje met geur van de andere kat, Feliway, bachbloesems, ...). Maar ze gaf ook aan dat dat de "milde" middeltjes zijn. Blijkbaar is hier ook medicatie voor (tijdelijke behandeling) en aangezien de situatie best onhoudbaar is, stelde ze voor dat ze dit dan maandag zou meenemen.

We zullen zien...
Plaats reactie