Kat miauwt sinds twee maanden enorm veel

Voor vragen over katten die plotseling veel miauwen, 's nachts miauwen of miauwen om schijnbaar onverklaarbare redenen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
SimoneP
Huiskat
Huiskat
Berichten: 33
Lid geworden op: 17 jan 2018 12:23

Kat miauwt sinds twee maanden enorm veel

Bericht door SimoneP »

Ik heb 2 katers in huis, nu beiden 2 jaar oud. Sinds zo'n twee maanden miauwt een van de twee katten enorm veel. Meestal is dit rond een uur of 12 's middags en laat in de avond. Meestal doet hij dit ook op vaste plekken, enerzijds naast de koelkast (daar staat een grote kartonnen doos waar hij graag op zit) of bij de voordeur (deze gaat naar de gang want ik woon in een appartementencomplex). Aangezien ik sinds Maart al thuis werk, merk ik op dat het eigenlijk vrijwel altijd rond dezelfde tijd is. De miauws zijn vrij zielig, ik geef hem dan eten maar hij gaat dan gewoon verder met miauwen, ook aandacht lijkt het niet op te lossen. Mij is niet duidelijk waarom hij zoveel miauwt, gelukkig slaapt hij 's nachts gewoon door.
Soms probeert hij ook de koelkast op te springen en een enkele keer heb ik hem er wel eens opgezet, dan gaat hij daar een tijdje zitten en dan is het miauwen opgehouden.
Als hij bij de voordeur zit te miauwen en ik z'n naam roep dan komt hij snel aangerend maar even later gaat hij weer bij de voordeur zitten en verder miauwen.

De andere kat kijkt altijd een beetje raar op als hij zoveel aan het miauwen is.
Ik ben vorige week nog met ze naar de dierenarts geweest voor vaccinatie en jaarlijkse controle en die merkte niks geks op buiten dat hij te dik is.

Iemand enig idee hoe ik kan achterhalen waarom hij zo veel miauwt? Ik weet ook niet waar het ineens vandaan komt, er is niks verandert aan de situatie in de afgelopen maanden.
Gebruikersavatar
lindsjee
Huiskat
Huiskat
Berichten: 28
Lid geworden op: 22 okt 2020 17:32

Re: Kat miauwt sinds twee maanden enorm veel

Bericht door lindsjee »

Hi Simone,

Ik heb 'vroeger' (zo lang geleden is het ook weer niet) een kat gehad die standaard rond 4 uur s'nachts begon te miauwen. Ze deed dat uiteindelijk toch vanwege pijn. Een blaasontsteking was in haar geval de boosdoener. Ze miauwde niet terwijl ze aan het plassen was dus dit hadden we zelf nooit bedacht. De buurkat daarin tegen miauwt om het miauwen, dus ja...

Oftewel,
Het kan echt van alles zijn. Je zou zijn ontlasting/urine/eetgedrag even in de gaten kunnen houden maar zou mijzelf niet meteen al te veel zorgen aanpraten.
Otis - † Mees - † Sasje
Plaats reactie